Moczydłowska J., Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników.pdf

(3757 KB) Pobierz
Joanna Maria Moczydłowska
Zarządzanie kompetencjami
zawodowymi
a motywowanie pracowników
Difin
Recenzenci:
prof. dr hab. Zbigniew Dworzecki
prof. dr hab. Andrzej Tubielewicz
Rada Programowa Konferencji:
prof. dr hab. Arkadiusz Potocki – przewodniczący
Copyright © by Centrum Doradztwa i Informacji
Difin sp. z o.o., Warszawa 2008
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, przedrukowywanie i rozpowszechnianie
całości lub fragmentów niniejszej pracy
bez zgody wydawcy zabronione.
Redaktor prowadzący:
Maria Adamska
ISBN 978-83-7251-…-.
Printed in Poland
Centrum Doradztwa i Informacji Difin sp. z o.o., Warszawa 2008
00-768 Warszawa, ul. F. Kostrzewskiego 1,
tel. (0-22) 851-45-61, (0-22) 851-45-62, fax (0-22) 841-98-91
Skład i łamanie: D.M. Production, Radom, tel. 0609-10-10-15
Wydrukowano w Polsce
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział
1
. Istota kompetencji zawodowych
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
Koncepcja kompetencji zawodowych jako wynik ewolucji teorii zarządzania
Definicje kompetencji – dylematy terminologiczne
Rodzaje kompetencji, ich grupowanie
Kompetencje a kapitał ludzki i intelektualny
7
13
14
27
35
50
57
58
65
75
83
93
95
111
130
Rozdział
2
. Zarządzanie kompetencjami w organizacjach
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
Istota, poziomy i cele zarządzania kompetencjami
Wdrażania systemów zarządzania kompetencjami zawodowymi
Zarządzanie kompetencjami w teorii i praktyce zarządzania wiedzą
Zarządzanie kompetencjami a zarządzanie talentami
Rozdział
3
. Problematyka kompetencji w teoriach motywowania
pracowników
3.1. Kompetencje w teoriach treści
3.2. Kompetencje w teoriach procesu
3.3. Kompetencje w zintegrowanych modelach motywowania
Rozdział
4
. Motywacyjny wymiar procesów kadrowych opartych na ZKZ
135
4.1. Zarządzanie kompetencjami na etapie rekrutacji pracowników
4.2. Motywacyjność kompetencyjnych systemów oceniania
4.3. Motywowanie przez rozwój – miejsce zarządzania kompetencjami
w planowaniu karier
136
144
156
170
171
177
187
201
Rozdział
5
. Wynagradzanie pracowników w procesie zarządzania
kompetencjami
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
Płaca, jej funkcje
Składniki wynagradzania, formy płac
Zarządzanie kompetencjami a wartościowanie pracy i szeregowanie stanowisk
Efektywność a kompetencje – systemy wynagrodzeń na bazie ZKZ
6
Spis treści
Rozdział
6
. Modelowanie systemu zarządzania kompetencjami
6.1. Modele w ekonomii i w naukach o zarządzaniu
6.2. Modele pracownika i menedżera
6.3. Dynamiczny model motywacyjnego systemu zarządzania kompetencjami
214
215
228
233
243
244
254
260
265
270
277
290
291
293
Rozdział
7
. Motywowanie w systemie zarządzania kompetencjami
zawodowymi – studium przypadków
7.1. Firma Chemiczna Dwory SA – wielofunkcyjny model zarządzania
kompetencjami
7.2. Grupa Generali Polska – kompetencje w systemie wynagradzania
7.3. Coca-Cola Hellenic Bottling Company – kompetencyjny model budowania
zasobów rezerwowej kadry kierowniczej
7.4. Analiza porównawcza i modelowa
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Zarządzanie kompetencjami jako przedmiot refleksji naukowej rozwija się na
gruncie nauk o zarządzaniu od ostatnich 30 lat. Współcześnie, w obliczu globa-
lizacji i hiperkonkurencji, trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie nowoczesnej
organizacji bez uwzględniania jej kompetencji, zwłaszcza kompetencji jej pra-
cowników. Stają się one bardzo ważnym
źródłem
wartości organizacji oraz
trwałej przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.
Docenienie roli kompetencji w organizacjach i intensyfikacja badań naukowych
nad kompetencjami spowodowały,
że
ostatnie
ćwierćwiecze
XX wieku określa-
ne jest jako czas
rewolucji kompetencyjnej
1
.
Zarządzanie kompetencjami może być rozpatrywane szeroko, jako pewna fi-
lozofia zarządzania, sposób myślenia organizacji o wszystkich jej zasobach
i umiejętnościach. Węższe rozumienie zarządzania kompetencjami odnoszone
jest do kompetencji pracowników, zwłaszcza ich kompetencji zawodowych
(ZKZ). Profesjonalne ZKZ porządkuje procesy właściwe dla zarządzania zaso-
bami ludzkimi – rekrutację, ocenianie, doskonalenie zawodowe, awansowanie,
wartościowanie pracy. Pozwala tym procesom uzyskać ocenę sprawnych i efek-
tywnych. Umożliwia organizacji pełniejszą realizację celów strategicznych,
których osiąganie uzależnione jest od zasobów ludzkich. Wskazuje się zatem na
współwystępowanie zjawisk: zarządzanie kompetencjami zawodowymi i osią-
ganie celów polityki kadrowej spójnych z celami strategicznymi organizacji.
Główna teza stawiana w tej pracy wiąże się z motywowaniem pracowników.
Zarządzanie kompetencjami zawodowymi traktujemy jako metodę zarządzania
kapitałem ludzkim, a ponieważ wszystkie procesy wchodzące w skład ZZL pełnią
funkcję motywacyjną,
istnieje
ścisły
związek między zarządzaniem kompeten-
cjami zawodowymi i realizacją funkcji motywowania.
Organizacja, która stosuje
ZKZ może skuteczniej i efektywniej osiągać swoje cele uwarunkowane opty-
T. Oleksyn,
Zarządzanie a kompetencje w organizacji – refleksje i propozycje,
Zarządzanie
i Edukacja, 2003, nr 4 (40), s. 6.
1
Zgłoś jeśli naruszono regulamin