Kowalska K. - Wizerunek biznesowy.pdf

(21849 KB) Pobierz
Karolina Kowalska
Agata Łakoma
Barbara Szymoniuk
Wizerunek biznesowy
Politechnika Lubelska
Lublin 2011
I 5
Spis treści
W STĘP..................................................................................................................................... 7
1. CO TO JEST WIZERUNEK BIZNESOWY?..............................................................9
2. KREOWANIE WIZERUNKU BIZNESOWEGO POPRZEZ WYGLĄD
PRACOWNIKÓW...........................................................................................................13
2.1. Z
n a c z e n i e k o l o r u w k r e o w a n i u w i z e r u n k u b i z n e s o w e g o
........................ 15
2.1.1 Symbolika koloru w biznesie..............................................................................17
2.1.2. Najbardziej i najmniej korzystne zestawienia kolorystyczne........................20
2.1.3. Tkanina w garderobie biznesowej...................................................................22
2.1.4. Rodzaje typów urody........................................................................................ 24
2.2. W
IZERUNEK KOBIET
..................................................................................................34
2.2.1. Ubiór biznesowy................................................................................................35
2.2.2. Fryzura...............................................................................................................49
2.2.3. M akijaż...............................................................................................................50
2.2.4. Dodatki...............................................................................................................51
2.3. W
IZERUNEK MĘŻCZYZN
........................................................................................... 55
2.3.1. Ubiór biznesowy................................................................................................55
2.3.2. Fryzura i zarost............................................................................................... 76
2.3.3. Dodatki............................................................................................................. 76
3. KREOWANIE WIZERUNKU BIZNESOWEGO POPRZEZ ZACHOWANIE
PRACOWNIKÓW...........................................................................................................79
3.1. M
o w a c i a ł a
-
z n a c z e n i e w y b r a n y c h g e s t ó w ..............................................................
79
3.2. B
i z n e s o w y s a v o i r
-
v i v r e
...................................................................................... 93
3.2.1. Etykieta powitania i pozdrawiania się............................................................ 93
3.2.2. Zasady przedstawiania się innym oraz przedstawiania sobie nawzajem
innych osób........................................................................................................ 99
3.2.3. Wizytówkowy savoir-vivre.............................................................................100
3.2.4. Precedencja, czyli kto ma pierwszeństwo?...................................................105
3.2.5. Etykieta telefoniczna....................................................................................... 112
3.2.6. Etykieta korespondencyjna.............................................................................120
3.3. N
a w i ą z y w a n i e r e l a c j i i n t e r p e r s o n a l n y c h ..............................................................
126
3.3.1. Nawiązywanie relacji służbowych z osobą nieznajomą...............................129
3.3.2. Umiejętność prowadzenia rozmowy..............................................................130
3.3.3. Panowanie nad emocjami w kontaktach zawodowych................................138
ZAKOŃCZENIE................................................................................................................. 141
BIBLIOGRAFIA................................................................................................................. 143
I 7
Wstęp
Kreacja profesjonalnego wizerunku biznesowego to rozwijająca się dziedzina
wiedzy i praktyki działania, do niedawna dostępna tylko dla bardzo wąskiego
kręgu osób zajmujących najwyższe stanowiska w wielkich korporacjach lub
służbach dyplomatycznych. Obecnie w coraz liczniejszych przedsiębiorstwach,
organizacjach i instytucjach pojawia się potrzeba zarządzania własnym wizerun­
kiem oraz świadomość mocy jego oddziaływania na otoczenie zewnętrzne.
W książce pragniemy odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób poprzez wy­
gląd i zachowania pracowników zarządzać wizerunkiem firmy? Jak dbać o ten
wizerunek, aby uchodzić za firmę profesjonalną, solidną i godną zaufania? Naj­
ważniejsze kwestie wyglądu dotyczą psychologii koloru w biznesie, kolory­
stycznych typów urody, zasad doboru garderoby, dodatków, fryzury i makijażu
stosownie do sytuacji biznesowej. W zakresie kreowania pozytywnego wizerun­
ku poprzez zachowanie pracowników, książka przedstawia znaczenie mowy
ciała i wybranych gestów oraz zasady biznesowego savoir-vivre’u.
Zgodnie z porzekadłem: „Jak cię widzą, tak cię piszą”, wiedza zawarta
w książce jest użyteczna w każdym przedsiębiorstwie oraz każdej organizacji
i instytucji. Jest także przydatna na gruncie towarzyskim. Omówione tu zasady
mogą się niekiedy wydawać zbyt sztywne - wyczuwamy, że w codziennym ży­
ciu zawodowym można pozwolić sobie na więcej „luzu”. Mając jednak wiedzę
o profesjonalnym budowaniu wizerunku biznesowego, jeśli zdecydujemy się na
łamanie zasad, będziemy robić to świadomie, licząc się z konsekwencjami.
Książkę kierujemy głównie do studentów kierunku Zarządzanie, jednak jest
ona przydatna także studentom innych kierunków, na których wykładane są
takie przedmioty jak: komunikacja marketingowa, public relations, etykieta me­
nedżera, zarządzanie potencjałem społecznym, marketing międzynarodowy itp.
W imieniu własnym i Czytelników książki pragniemy podziękować firmom:
Sagan, Wilvorst, Bonprix, Nife, sklepom internetowym: koszulesklep.pl, Galan-
te.pl, i twój zegarek.pl oraz serwisowi internetowemu modameska.info za udo­
stępnienie materiałów fotograficznych, które w znaczący sposób wzbogaciły
treść i umożliwiły przedstawienie omawianej problematyki w sposób obrazowy.
Agencji Reklamowej Vena Art z Lublina dziękujemy za projekt okładki.
Wszystkim Czytelnikom życzymy przyjemnej lektury!
Autorki
Zgłoś jeśli naruszono regulamin