Borkowska S. - Motywować skutecznie.pdf

(10485 KB) Pobierz
Stanisława
Borkowska (red.)
MOTYWOWAC
SKUTECZNIE
,
Spis
treści
WPROW ADZENIE ........................................................................................................... 11
pierwsza
ZMIANY W MOTYWOWANIU
Stanisława
Część
Borkowska
MOTYWOWANIE
DZIŚ
l JUTRO;
GŁÓWNE
PROBLEMY ................................... 15
1. Wyzwania
współczesne
i
wyłaniające się
......................................................................
15
1.1. Organizacja ................................................................................................................... 17
1.2.
Człowiek
- pracownik ................................................................................................. 18
1.3. Praca ............................................................................................................................. 20
2. Implikacje dla motywowania ................................ '" ...................................................... 21
2.1. Pracownicy wiedzy o
dużym
potencjale rozwojowym .................................................. 21
2.2. Pracownicy o niskich kwalifikacjach ............................................................................ 22
2.3. Grupy ryzyka ze
względu
na cechy demograficzne ....................................................... 22
2.4. Status zatrudnienia; atypowe formy zatrudnienia i organizacji pracy ........................... 24
3. Podsumowanie i wnioski ................................................................................................ 26
Literatura ........................................................................................................................... 27
Anna
Kozińska,
Joanna Szybisz
JAK NIE
DEMOTYWOWAĆ
PRACOWNIKÓW ........................................................ 28
1. Pracownik .............................................. ;....................................................................... 29
2. Pracodawca ..................................."
................................................................................. 31
3. Jak nie
demotywować?
..................................................................................................
32
Literatura ...........................................................................................................................
32
Grzegorz Rogala
METODA TRÓjASPEKTOWEJ MOTYWACH ........................................................... 33
druga
MOTYWOWANIE W UNII EUROPEJSKIEJ
Zofuz Jacukowicz
GŁÓWNE
ASPEKTY MOTYWOWANIA DO PRACY ............................................. 47
l.
Wstęp
.............................................................................................................................
47
2. Motywacyjna funkcja
płac
............................................................................................. 49
3. Poziom
wynagrodzeń
..................................................................................................... 50
4.
Płace
w Europie Zachodniej .......................................................................................... 52
5. Motywowanie pracowników
w
UE - nowe kierunki ..................................................... 52
Część
6
Spis
treści
Spis
treści
7
6. Motywowanie w Polsce .............................. '" ................................................................ 55
6.1. Motywowanie - aspekty praktyczne ............................................................................. 55
6.2. Typowe
rozwiązania
motywacyjne ............................................................................... 56
6.3. Rynek pracy a
płace
...................................................................................................... 58
7. Podsumowanie ............................................................................................................... 59
Literatura ........................................................................................................................... 59
Paweł
Bochniarz
7.
Możliwość
rozwoju zawodowego i awansu ................................................................... 93
8. Polityka wynagradzania ................................................................................................. 94
9. Wynagrodzenia krótkookresowe .................................................................................... 95
10. Wynagrodzenia
długookresowe
................................................................................... 95
11. Pakiet
świadczeń
dodatkowych .................................................................................... 96
12. Podsumowanie ............................................................................................................. 97
Część
trzecia
ZRÓżNICOWANIE
SYSTEMÓW MOTYWACYJNYCH
MOTYWOW ANIE W
ZMIENIAJĄCEJ SIĘ
ORGANIZACJI
W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ ........................................................................... 60
l.
Wstęp
............................................................................................................................. 60
2. Porównanie wybranych elementów systemów motywacyjnych w krajach UE .............. 61
2.1. Wynagrodzenia zasadnicze ........................................................................................... 61
2.4.
Świadczenia
emerytalne ................................................................................................ 69
3. Podsumowanie ............................................................................................................... 72
Literatura ........................................................................................................................... 72
~:~: ~i:~~~~~~:n~~J:~~~ee::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ~~
Krzysztof Walczak
PRAWNE ASPEKTY MOTYWOWANIA.
ROZWIĄZANIA
POLSKIE A WYMOGI UNII EUROPEJSKIEJ ............................. 73
l. Zagadnienia
wstępne
...................................................................................................... 73
2. Ograniczenia podatkowe ................................................................................................ 73
2.1.
Świadczenia
z zakresu bhp ........................................................................................... 74
2.2. Zakwaterowanie pracowników ..................................................................................... 74
2.3. Osoby
przebywające
czasowo za
granicą
...................................................................... 74
3.
Wykreślenie zwolnień
.................................................................................................... 75
3.1.
Świadczenia
zdrowotne ................................................................................................ 75
3.2.
Ryczałty
ustawowe ........................................................................................................ 75
4. Mechanizmy
wpływu
prawa europejskiego ................................................................... 75
5. Prawo pracy Unii Europejskiej - w jakich dziedzinach musimy
się dostosować
.......... 76
5.1. Stosunek pracy .............................................................................................................. 77
5.2. Wynagrodzenie za
pracę
............................................................................................... 80
5.3. Czas pracy i urlopy wypoczynkowe .............................................................................. 81
5.4. Zakaz dyskryminacji ..................................................................................................... 84
5.5. Prawa pracowników
związane
z oczekiwaniem na dziecko lub posiadaniem dzieci .... 85
6. Podsumowanie ............................................................................................................... 86
Artur
Smejlis
JEDNOŚĆ
W
RÓŻNORODNOŚCI
MOTYWOWANIA.
PRZYPADEK FIRMY NOV ARTIS ............................................................................... 88
l.
Wstęp
............................................................................................................................. 88
2. Krótko o firmie Novartis ................................................................................................ 89
3. Motywowanie w firmie Novartis. Co to znaczy
"motywować"?
................................... 89
4. Lider ....................................................... :....................................................................... 90
5. Kultura firmy ................................................................................................................. 90
6. Procedury/schematy
działania
....................................................... '" .............................. 91
Grzegorz
Sokołowski
FUZJE I
PRZEJĘCIA
A MOTyWOWANIE .............................................................. 101
l.
Wstęp
........................................................................................................................... 101
2. Zmiany w zakresie komunikacji
wewnętrznej
.............................................................. 102
3. Zmiany struktury organizacyjnej .................................................................................. 102
4. Dostosowanie zatrudnienia do nowej struktury organizacyjnej ................................... 103
5. Delegacja
uprawnień
w
dół
organizacji ....................................................................... 104
6. Zmiany zasad wynagradzania ...................................................................................... 104
7. Zmiany kultury organizacyjnej firmy ........................................................................... 104
Andrzej
WOŹlliakowski
MOTYWOWANIE W WARUNKACH ZMIAN TECHNOLOGICZNYCH
I ORGANIZACyJNyCH ............................................................................................... 106
Literatura. '" ..................................................................................................................... 110
Ryszard Michalczyk
CZY POLSKIE PRACOWNICZE PROGRAMY EMERYTALNE
W FORMIE UST AWOWEJ
MOŻNA UZNAĆ
ZA
NARZĘDZIA
MOTYWOWANIA PRACOWNIKÓW? ....................................................................... 111
l.
Wstęp
........................................................................................................................... 111
2. Odniesienie do wybranych teorii motywacji ................................................................ 112
3. Prawne i organizacyjne
środowisko
Pracowniczych Programów Emerytalnych ......... 119
4.
Środowisko
gospodarcze ............................................................................................. 120
5. Wady i zalety Pracowniczych Programów Emerytalnych ............................................ 122
6. Podsumowanie ............................................................................................................. 123
Literatura ......................................................................................................................... 126
Część
czwarta
INSTRUMENTY MOTYWOWANIA
Maria Wanda
Kopertyńska
GRUPOWE FORMY ORGANIZACJI PRACY I WYNAGRADZANIA ................. 129
l.
Wstęp
........................................................................................................................... 129
2. Znaczenie grupowych form organizacji pracy ............................................................. 130
3. Wynagradzanie
zespołów/grup
.................................................................................... 132
4. Podsumowanie ............................................................................................................. 138
Literatura ......................................................................................................................... 138
Ryszard Malin, Barbara Sajkiewicz
"KOMPLEKS" JAKO FORMA GRUPOWEJ ORGANIZACJI WYNAGRADZANIA
W FABRYCE
URZĄDZEŃ
GÓRNICTWA ODKRYWKOWEGO S.A. ................. 139
Załącznik.
......................................................................................................................... 143
Wanda Szklarczyk
BODŹCE DŁUGOTERMINOWE
- DETERMINANTAMI WZROSTU
WARTOŚCI
ORGANIZACJI ........................................................................................ 144
I.
Kapitał
ludzki
wartością
firmy ..................................................................................... 144
2.
Niech praca daje
satysfakcję
................................. :...................................................... 144
3.
Spójność
celów -
podstawą
wzrostu
efektywności
...................................................... 146
4.
Długoterminowe
motywowanie -
gwarancją
sukcesu .................................................. 149
5.
Doświadczenia
BRE Banku ......................................................................................... 150
Literatura ......................................................................................................................... 154
3. Czynniki
determinujące
wzrost
wynagrodzeń
w
MŚP
................................................. 181
3.1.
Ocena czynników
determinujących
wzrost
wynagrodzeń
na danym stanowisku
według
sekcji EKD ..................................................................................................... 183
3.2. Ocena wybranych czynników
determinujących
wzrost
wynagrodzeń
na danym
stanowisku
według
lokalizacji firmy ........................................................................... 183
3.3.
Ocena wybranych czynników
determinujących
wzrost
wynagrodzeń
na danym
stanowisku
według wielkości
zatrudnienia ................................................................. 185
3.4. Czynniki
determinujące
wzrost
wynagrodzeń według
szefów firm ............................ 185
4.
Podsumowanie ............................................................................................................. 187
Literatura ......................................................................................................................... 188
Andrzej
Zieliński,
Anna Dobieszewska
2
E=MC
,
CZYLI MOTYWOWANIE DO WZROSTU
EFEKTYWNOŚCI
PRACY A KULTURA ORGANIZACJI ...................................................................... 155
l.
Kultura
efektywności
................................................................................................... 155
2.
Motywacja i identyfikacja z celami biznesowymi ........................................................ 157
3. Programy
wspierające
nastawienie na
efektywność
..................................................... 162
Część piąta
WYNAGRADZANIE W ORGANIZACJI
Marta Juchnowicz
SYSTEM
WYNAGRODZEŃ
W
MAŁYCH
I
ŚREDNICH
FIRMACH
- REALIA ORAZ KIERUNKI MODERNIZACJI .· ................................................... 167
l. Specyfika systemu
wypagrodzeń
w
MŚP
..................................................................... 167
2.
Potencjał
ludzki w MSP i jego
efektywność
................................................................ 168
3. Prezentacja
badań
........................................................................................................ 169
4. Sposób rozliczania
wynagrodzeń
................................................................................. 169
5. Mechanizmy
różnicowania wynagrodzeń
.................................................................... 170
6.
Pożądane
kierunki zmian ............................................................................................. 173
Literatura ......................................................................................................................... 174
Maciej Gruza
STRUKTURA
WEWNĘTRZNA WYNAGRODZEŃ
W SEKTORZE
MAŁYCH
l
ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW
........................................................ 189
1. Wprowadzenie ............................................................................................................. 189
2. Opis badania ................................................................................................................ 190
3.
Ogólna struktura
wynagrodzeń
w sektorze
MŚP
......................................................... 191
3.1. Czasowa forma
wynagrodzeń
.....................................................................................
l
91
3.2. Analiza poziomów
wynagrodzeń
................................................................................
192
3.3. Premie ......................................................................................................................... 192
3.4. Prowizje ...................................................................................................................... 193
3.5. Dodatkowe
świadczenia
dla pracowników ................................................................. 193
4. Relacje
wynagrodzeń
na badanych stanowiskach pracy w sektorze
MŚP
................... 194
4.1.
Przegląd wynagrodzeń całkowitych
brutto na stanowiskach pracy ............................. 194
4.2. Premie
wypłacane
na badanych stanowiskach pracy .................................................. 196
4.3. Prowizje, nagrody i
udziały
w zyskach na poszczególnych stanowiskach pracy ........ 198
5. Podsumowanie ............................................................................................................. 198
Literatura ......................................................................................................................... 200
Anna Jawor
PROROZWOJOWE INSTRUMENTY MOTYWOWANIA
W
MAŁYCH
I
ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH
.......................................... 201
1. Uwagi
wstępne
............................................................................................................. 201
2. Wynagrodzenia ............................................................................................................ 201
3. Oceny pracownicze ...................................................................................................... 203
4. Szkolenia ..................................................................................................................... 205
Literatura ...................................................... '" ................................................................ 207
Beata
Pawłowska
SYMBOLICZNO-RYTUALNY SPOSÓB MOTYWOWANIA
NA
PRZYKŁADZIE
FIRMY MARKETINGU SIECIOWEGO ................................ 208
1. Wprowadzenie ................................................................................................. .........
208
2. Motywacje
niezależnych przedsiębiorców
do
współpracy
i
dalszego uczestnictwa
w organizacji marketingu
bezpośredniego
.................................................................. 210
3. System motywowania
niezależnych przedsiębiorców
.................................................. 214
4. Podsumowanie ............................................................................................................. 217
Literatura ......................................................................................................................... 218
Barbara Sajkiewicz
DETERMINANTY POZIOMU I WZROSTU
WYNAGRODZEŃ
W
MAŁYCH
I
ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH
.......................................... 175
1. Wprowadzenie ............................................................................................................. 175
2. Determinanty poziomu
wynagrodzeń
w
MŚP
.............................................................. 176
2. l. Stanowisko pracy a poziom
wynagrodzeń
.................................................................. 177
2.2. Sekcja EKD a poziom
wynagrodzeń
........................................................................... 178
2.3. Lokalizacja firmy a poziom
wynagrodzeń
.................................................................. 179
2.4.
Wielkość przedsiębiorstwa
a poziom
wynagrodzeń
.................................................... 180
WPROWADZENIE
Zawsze
ważny
problem skutecznego motywowania nabiera
dziś
ogromnego
znaczenia ze
względu
na
postępujące
procesy globalizacji,
rosnącą
konkurencyj-
ność globalną,
rozwój hi-tech, w tym technologii informacyjnych i telekomunika-
cyjnych (ICT), rozwój gospodarki opartej na wiedzy (GO W),
zmienność
otocze-
nia,
rosnące
kwalifikacje i oczekiwania pracowników, a
także odejście
od
tradycyjnego, fordowskiego modelu pracy i
zwiększającą się indywidualizację
stosunków pracy.
W przypadku Polski na te zjawiska o charakterze
ogólnoświatowym nakładają
się
problemy
związane
z
transformacją
systemu
społeczno-gospodarczego
i przy-
stąpieniem
do Unii Europejskiej. Wynika z nich imperatyw
dostosowań
wielu
rozwiązań
do
występujących
w Unii i pokonywaniu dystansu
społeczno-gospo­
darczego,jaki dzieli
Polskę
od
najsłabiej rozwiniętych
krajów unijnych.
W konsekwencji firmy
muszą podejmować działania,
które
pozwolą
im uzy-
skać przewagę konkurencyjną. Poszukują
zatem sposobów na
osiągnięcie
i
utrzymanie sukcesu. A
dziś
powszechna jest
już świadomość
- przynajmniej
deklarowana -
że głównym źródłem
sukcesu
ludzie, ich wiedza,
umiejętności,
motywacje, ich
potencjał
rozwojowy.
Niezbędna
jest zatem budowa systemów
motywowania pracowników, dostosowanych do zmian, jakim
podlegają
strategie,
struktury i kultury organizacyjne. Systemów, które nie
mogą jednocześnie
igno-
rować zmieniających się
celów,
oczekiwań
i
wartości
pracowników.
Narzędzia
motywowania powinny
sprzyjać przyciąganiu
i stabilizacji utalen-
towanych, kreatywnych i lojalnych pracowników,
pobudzać
ich do rozwoju
i
przyczyniać się
do wzrostu
efektywności.
Nowe wyzwania wobec systemów motywacyjnych
stały się
powodem opra-
cowania
książki
oddawanej do
rąk
Czytelnika.
Uwzględnia
ona tak dorobek na-
uki, jak i praktyczne
rozwiązania
motywacyjne
zasługujące
na upowszechnienie.
Dobrych
przykładów poszukują zwłaszcza
praktycy. Wolno
wszakże sądzić, że
Zgłoś jeśli naruszono regulamin