pytania emocje i motywacje - pytania egz 2015.doc

(80 KB) Pobierz

1. Które z wymienionych procesów psychicznych należą do procesów instrumentalnych?

Odp. Recepcja, percepcja, pamięć, wyobrażenia, uwaga, myślenie, mowa

2.Porównaj procesy instrumentalne i ustosunkowania. Podaj przykłady.

Odp. Proces instrumentalny to proces deskryptywnego(opisujący obiekty, fakty, bez ich oceny) przetwarzania informacji. Np. recepcja, percepcja, pamięć, wyobrażenia, uwaga, myślenie, mowa

Proces ustosunkowania to obróbka ewaluatywna(badająca wartość) towarzysząca procesowi instrumentalnemu. Np. emocje i motywacje

 

3.Zdefiniuj czym jest proces emocjonalny.

Odp. Proces emocjonalny – wszelkie (świadome i nieświadome) procesy wartościowania każdej sytuacji.

 

4. Zdefiniuj czym jest proces motywacyjny



Odp. Procesy motywacyjne – wszelkie (automatyczne i wolicjonalne) procesy ukierunkowania aktywności. Np. realnych (reakcje behawioralne, działania) oraz symboliczne (przetwarzanie informacji).

 

5. Na czym polega teoria Jamesa i Langego? Przedstaw ją na rysunku.

Odp. Teoria zakłada, że nasze ciało wie lepiej i szybciej jak zareagować, a świadomość jest wtórna  dlatego dopiero po czasie zauważamy, spostrzegamy świadomą emocję. Emocja rodzi się w sposób automatyczny, szybki, ale świadomość może jedynie spostrzegać, że coś takiego się dzieje.

 

6. O czym mówi teoria Cannona i Barda?

Odp. Struktury mózgowe muszą być zaangażowane, aby wywołać emocję. Aktywacja określonych struktur mózgowych wywołuje pobudzenie, działanie i doznanie emocjonalne.

 

7. Która z ogólnych teorii psychologicznych kładzie nacisk na interpretacje pobudzenie?

Odp. Teoria Schachtera i Singera. Emocja rodzi się wtedy, kiedy człowiek przypisuje aktualne pobudzenie fizjologiczne do jakiegoś bodźca. Powiążemy jedno z drugim.

 

8. Czym jest atrybucja?

Odp. Atrybucja proces poznawczy polegający na wiązaniu dwóch stanów.

9. Do odczuwania emocji…?

Odp. Potrzebne jest całe ciało.

 

10. Na czym polega syndrom zamknięcia u człowieka?

Odp. Syndrom zamknięcia to stan, w którym pacjent jest w pełni przytomny i świadomy, lecz nie jest w stanie poruszać się z powodu całkowitego paraliżu niemalże wszystkich mięśni szkieletowych.

 

11. Jakie są konsekwencje syndromu zamknięcia dla emocjonalności osób nim dotkniętych?

Odp.  Osoby te mają zachowaną pełną świadomość, nie mogą natomiast komunikować się z otoczeniem. Emocje w tym stanie zmieniają swoją intensywność.

 

12. Podaj trzy zakresy pojęcia emocji wg. Frijdy. Emocja to:

Odp. Wynik oceny zdarzenia, uruchomienie gotowości do działania, doświadczanie szczególnego stanu psychicznego

 

13. Jak szybko może człowiek zareagować na wyuczony bodziec słowny?

Odp. Do 50 ms

 

14. Jak szybko przetwarzamy reakcję na znak twarzy?

Odp.  Od 200 do 300 ms w EEG oraz mniej niż 500ms śledzenie reakcji elektrycznej mięśni twarzy

 

15. Zjawisko węża wśród jabłek polega na tym, że:

Odp. wykrywamy szybciej węża wśród jabłek, niż jabłek wśród liści. Ocena, wyszukiwanie emocjonalnego bodźca jest szybsze niż nie emocjonalnego.

 

16. Na czym polega koncepcja ekspresyjnego sprężenia zwrotnego?

Odp. nie tylko doświadczanie emocji wywołuje ekspresję (jestem radosny i się uśmiecham). Ta reakcja działa na odwrót – jak się uśmiecham, to mój stan emocjonalny staje się ciut bardziej przyjemny i pozytywny.

 

17. Jakie prawa, którymi rządzą się emocje wyróżnił Frijda? (12)

Odp. Znaczenia sytuacyjnego, zaangażowania, bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości, zmiany, habituacji, porównania, asymetrii hedonistycznej, zachowania emocjonalnego momentu, zamknięcia się w sobie, zważania na konsekwencje, najmniejszego obciążenia, największych korzyści.

 

18. Na czym polegało prawo asymetrii hedonistycznej?

Odp. traty wiążą się dla nas z większą nieprzyjemnością. Aby zrównoważyć stratę, do zaproponowania zysku suma powinna być dwukrotnie większa (zysk 100zł, a strata 50zł)

 

19. Na czym polega prawo zachowania emocjonalnego momentu?

Odp. Doświadczając zdarzenia traumatycznego bardzo mocno to kodujemy, wszystkie jego aspekty, osoba nawet nie chce, ale powraca do tych wspomnień czuje się wtedy tak samo, jak wtedy. Np. ludzie po wojnie ciągle budzą się, wspominając wydarzenia traumatyczne z wojny. (stres posttraumatyczny i flashbacks).

 

20. Na czym polega prawo zważania na konsekwencje?

Odp. Mówi ono, że jeżeli pojawia się jakiś bodziec, który wywołuje w nas reakcję emocjonalną, to pojawia się od razu ,,wyjście’’ z tej reakcji. Reakcja ta nie trwa długo; złościć się mogę przez 10minut, a potem ta reakcja wygaśnie. Reakcja zwrotnie hamuje doświadczanie tej emocji.

 

21. W jaki sposób można badać emocje?

Odp. Listy zdjęć, przywoływanie wspomnień, listy słów, listy zdań, historyjki obrazkowe, krótkie filmy, muzyka, przyjmowanie określonej postawy ciała

 

22. Jakie są miary emocji?

Odp. Samoopis, miary fizjologiczne, zachowania

 

23. Co to znaczy funkcjonalny?

Odp. Pozwala przekazać geny. Reprodukcja własna, własnego potomstwa, bliskich krewnych. Cechy rozprzestrzeniające się w populacji to te, które dają zdolność do przeżycia organizmu.

 

24. Przykładem na współczesną reprodukcję potomstwa i bliskich krewnych jest…

Odp. Do pracy preferujemy zatrudnić własnych krewnych niż obcych.

 

 

25. Jak powstały emocje?

Odp. Mają podłoże genetyczne -> geny mutowały -> emocja zwiększały prawdopodobieństwo reprodukcji -> utrwaliła się w populacji.

 

26. Co to jest atawizm?

Odp. Atawizm to regresja ewolucyjna, pojawienie się u danego organizmu nietypowych dla niego cech bądź zachowań, charakterystycznych dla jego odległych przodków

 

27. Wymień społeczne funkcje emocji.

Odp. Regulacja zachowań społecznych (miłość, uśmiech, złość), komunikacja

 

28. Wymień intrapsychiczne funkcje emocji.

Odp. Ocena poprawności działań, motywacja, zaznaczenie ważnych dla JA zachowań, uruchamianie zmian fizjologicznych, skrypty(wiemy, jak się zachować na pogrzebie) i skróty poznawcze.

 

29. Ile emocji można wymienić?

Odp. Dużo, ale nie nieskończenie wiele.

 

30. Który zestaw emocji trudno pokazać na zdjęciu?

Odp. Dumę i wstyd

 

31. Co to jest ekspresja emocjonalna?

Odp. Wszelkie sygnały(zmiany w wyglądzie organizmu, ruchy i dźwięki) emitowane przez jednostkę, będące dla kogoś innego wskazówką przeżywania przez tę osobę określonej emocji.

 

32. Kiedy pojawia się uśmiech?

Odp. Między 3 a 4 tygodniem życia

 

33. Kiedy pojawia się strach (płacz na obce osoby)?

Odp. Około 7 miesiąca życia

 

34. Kiedy pojawia się smutek i złość?

Odp. Około 3 miesiąca życia

 

35. Ekspresje jakich stanów emocjonalnych są obecne już u noworodków?

Odp. Radość, smutek i złość, strach

 

36. Uniwersalne emocje wg. Ekmana (7):

Odp. Radość, złość, wstręt, strach, smutek, zaskoczenie

 

37. Która ekspresja emocjonalna jest uniwersalna gdy mówimy o wzorach poznawczych i myśleniu o emocjach wg. Scherera?

Odp. Radość

 

38. Wg Ekmana w rozumieniu sytuacji emocjonalnych Polakom najbliżej do?

Odp. Najbliżej: Niemcy i Austria, potem Francja, Portugalia, Szwajcaria, Brazylia, Włochy.

 

39.  Teoria Plutchika mówi o?

Odp. Mechanizmie tworzenia się emocji podstawowych. Plutchik łączył  emocje w pary, które się wzajemnie wykluczały (ułożone w koło na przeciwnych stronach)

40. Gap reaction Ekmana dotyczy (czyli przerwa między bodźcem, a reakcją doświadczania emocji)?

Odp. Czasu między impulsem, a wystąpieniem reakcji.

 

41. Udawana ekspresja zwraca uwagę, ponieważ:

Odp. Zabiera czas

 

42. Wymień na jakie strumienie podzielił impulsy nerwowe Papez?

Odp. Ruchu (ku prążkowie, zdolność lokomotoryki), uczuć(układ limbiczny, zdolności emocjonalne), myśli (procesy poznawcze i poznawanie świata, kora nowa)

 

43. Wymień poziom organizacji przodomózgowia wg. McLeana.

Odp. Prążkowie(gady), układ limbiczny(ssaki), kora nowa(ssaki wyższe)

 

44. Czym charakteryzuje się prążkowie?

Odp. Mózg gadzi, odpowiada za bardzo podstawowe mechanizmu zachowania, cztery główne sygnały komunikacyjne: sygnatury(tu jestem!), wyzwania(nie oddam terytorium), zalotów(taniec godowy) i uległości(wycofanie się)

 

45. Czym jest Pląsawica Hutingtona?

Odp. Choroba genetyczna, ludzie poruszają się ruchem pląsającym.

 

46. Scharakteryzuj układ limbiczny.

Odp. Wszystkie ssaki. Odpowiada za emocje, zachowania prospołeczne, opieka nad potomstwem, relacje społeczne, podtrzymywanie więzi. W jego skład wchodzi m.in. hipokamp i ciało migdałowate.

 

47. Czego skutkiem jest Zespół Kluvera-Bucy’ego i jakie są jego objawy?

Odp. Uszkodzenie ciała migdałowatego u naczelnych. Objawy: zwiększenie popędu płciowego, utrata lęku, brak reakcji agresywnych i obronnych, tendencja brania obiektów do ust.

 

48. Co to jest aura padaczkowa?

Odp. Pacjenci z padaczką mówią, że przed atakiem towarzyszy im stan uczucia pragnienia, strachu, gniewu, smutku itd., a później doświadczają ataku padaczki.

 

49. Jakie struktury znajdują się w mózgu ssaków wyższych?

Odp. kora nowa, prążkowie, układ limbiczny, hipokamp

 

50. Które z wymienionych objawów nie są objawami uszkodzenia ciała migdałowatego?

Odp. wzmożona agresja

 

51.W jaki sposób mogą powstawać emocje wg. Modelu LeDoux?

Odp. Ciało migdałowate jest emocjonalnym komputerem mózgu. Otrzymuje impuls z obszarów odpowiedzialnych za rozpoznawanie obrazów i dźwięków, może otrzymywać informacje sensoryczne, nie przetwarzane wcześniej przez korę, warunkowanie na bodźce negatywne dokonuje się szybko, ale wygasa powoli.

 

52. Za co odpowiada kora nowa?

Odp. Za rozwiązywanie problemów, wyższe procesy poznawcze i społeczne.

 

53. Który fragment mózgu odpowiada za samokontrolę (pełni funkcję centrum kontroli)?

Odp. Lewa kora przedczołowa

54. Co jest bezpośrednią drogą między wzgórzem a ciałem migdałowatym?

Odp. Droga dolna

 

55. Istnienie jakiej pierwotnej struktury pozwala nam błyskawicznie odpowiadać na zagrożenie?

Odp. bezpośrednie połączenie wzgórza z ciałem migdałowatym

 

56. Jakie konsekwencje dla funkcjonowania pacjentów miał zabieg lobotomii?

Odp. Pacjenci popadali w apatię, tracili poczucie tożsamości.

 

56. Jaką hipotezę dotyczącą asymetrii półkulowej przetwarzania emocjonalnego wspierają dane zbierane od pacjentów po komisurotomii?

Odp. Prawa półkula jest silniej związana z przetwarzaniem wydarzeń emocjonalnych

 

57. Jakie były skutki komisurotomii?

Odp. Pacjenci nie mogli wymieniać informacji poprzez dwie półkule

 

58. Jakie są (3) tezy dotyczące asymetrii półkul mózgowych?

Odp. A) prawa półkula jest silniej związana z przetwarzaniem wydarzeń emocjonalnych B) emocje pozytywne są silniej reprezentowane po lewej stronie, a negatywne po prawej C) obie półkule są zaangażowane pozytywnie i negatywnie, ale na różnym poziomie i stadiach przetwarzania.

 

59. Po której stronie są silniej reprezentowane emocje pozytywne?

Odp. Zależy od tezy

 

60. Z jaką strukturą LeDoux łączył ze strachem?

Odp. Z aktywnością ciała migdałowatego

 

61. Na czym polegają utajone procesy emocjonalne?

Odp. Są to procesy poznawcze, emocjonalne i motywacyjne oraz reakcje behawioralne, których sobie nie uświadomiliśmy.

 

62. Uświadomienie to:

Odp. Ostatni etap procesów odbierania i przetwarzania  informacji

 

63. Czy utajone poznanie wpływa na ocenę znaków chińskich?

Odp. Tak.

 

64. Jakie czynności wykonujemy nieświadomie?

Odp. Pobieramy informację, gromadzimy widzę, wykorzystujemy wiedzę, przesyłamy sygnały (komunikacja niewerbalna)

 

65. Jakie mogą być wady funkcjonowania utajonych procesów emocjonalnych w umyśle człowieka?

Odp. podatność na chwyty marketingowe

 

66. Na czym polega efekt samej ekspozycji?

Odp. wzrost pozytywności ocen bodźca wraz z częstością jego eksponowania. Bodźce, które już widzieliśmy, lubimy bardziej niż te nowe, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin