PRACA DZIECI z Dudzińskiej.docx.docx

(15 KB) Pobierz

PRACA DZIECI - uczenie dzieci wypełniania pewnych obowiązków, które w przyszłości będą wykonywały jako dorośli

RODZAJE PRAC :

1.     Samoobsługa

- prace związane z obsługiwaniem siebie wymagają wyćwiczenia wielu sprawności w celu usamodzielnienia dziecka oraz przyswojenia mu nawyków:

- rozbieranie i ubieranie się w chwili przyjścia i odejścia z przedszkola, do odpoczynku i ćwiczeń gimnastycznych,

-mycie rąk, twarzy, uszu, szyi,

- przeczesywanie włosów i czesanie się,

- samodzielne spożywanie posiłków,

- umiejętne korzystanie z ubikacji.

 

2.     Prace porządkowe

- uczą poszanowania urządzeń i wyposażenia, przy wykonywaniu tych prac dzieci zdobywają umiejętność życia w zespole

- przygotowanie do zabaw, zajęć, posiłków, odpoczynku,

- porządkowanie po zabawach, zajęciach, posiłkach, odpoczynku.

 

3.     Prace gospodarcze

- celem tej pracy jest zdobycie doświadczeń, które ułatwią dziecku zrozumienie złożonego procesu pracy

- grabienie liści, odśnieżanie chodnika przed przedszkolem, pieczenie ciasta, robienie kanapek, soków, sałatek.

 

4.     Prace hodowlane

- zaspokajają potrzebę zaciekawienia światem przyrody, potrzebę działania, potrzebę odczuwania piękna

- związane z hodowlą roślin i zwierząt wchodzących w skład gospodarstwa przedszkolnego – ogródki przedszkolne, rośliny na parapetach, akwaria.

 

5.     Prace na rzecz innych

- prace wykonywane przez każde dziecko indywidualnie  - zrobienie rysunku, wykonanie wazonika, zakładki do książki, przyswojenie przez dziecko wierszyka, piosenki

- prace wykonywane przez zespół czy nawet całą grupę dzieci – zrobienie albumu z fotografii, przygotowanie wystawy prac, inscenizacji, tańca, recytacji zbiorowej.

 

6.     Dyżury

- „dyżur” oznacza obowiązek polegający na pilnowaniu, wykonywaniu czegoś w określonym czasie, według ustalonego trybu oraz okres pełnienia tego obowiązku. Dyżury są czynnikiem wychowania społecznego, rozwijają potrzebę służenia innym, wytrwałości, ćwiczą wrażliwość na ocenę społeczną, zaspokajają potrzebę uznania społecznego, budzą wiarę we własne siły, pogłębiają związki przynależności do grupy.

- dyżury stałe wiążą się z ustalonym trybem życia i pełnią je dzieci w ciągu jednego, dwu, trzech dni czy też przez cały tydzień

- dyżury doraźne mogą być wyznaczane jednorazowo w formie pomocy nauczyciela

- dyżury okolicznościowe organizowane np. w dniu przyjęć rodziców – wprowadzanie do Sali, wskazywanie miejsca.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin