09-Marcin_Garbat.pdf
(
2845 KB
)
Pobierz
Marcin Garbat
Uniwersytet Zielonogórski
Rehabilitacja zawodowa oraz zatrudnianie osób
z niepełnosprawnościami w XX i XXI wieku
Streszczenie
W artykule przedstawiono tworzenie się i rozwój rehabilitacji zawodowej osób z niepeł-
nosprawnościami na świecie w XX i XXI w. Można zauważyć, iż bodźcem do powsta-
nia systemów krajowych, szczególnie w Ameryce oraz Europie, były konflikty zbrojne.
W ich efekcie pojawiała się liczna grupa osób okaleczonych – ofiar wojen oraz prak-
tyk ludobójczych. Wiele państw musiało sobie poradzić z tym problemem, szczegól-
nie z biernością zawodową osób z niepełnosprawnościami. Poszukiwano efektywnych
rozwiązań w tej sferze. Doprowadziło to do powstania licznych systemów krajowych,
których kształt wynikał z kultury, tradycji, historii, zasobów oraz możliwości społecz-
nych i ekonomicznych danego państwa.
Słowa kluczowe:
osoba z niepełnosprawnościami, rehabilitacja zawodowa, zatrud-
nienie, system
Professional rehabilitation and employment of people with disabilities in
the twentieth and twenty-first century
Summary
The paper presents the formation and development of professional rehabilitation of
people with disabilities in the world in the twentieth and twenty-first century. One
may notice that these were armed conflicts that stimulated creation of national sys-
tems, particularly in America and Europe. As a result, a large group of injured people
appeared – the victims of war and genocide. Many countries have had to cope with this
problem, especially with inactivity of people with disabilities. They were looking for
a good solution in this area. This has resulted in creation of many national systems,
the shape of which resulted from the culture, traditions, history, resources, and social
and economic opportunities of the country.
Keywords: people with disabilities, vocational rehabilitation, employment, system
Wstęp
XX w. jest określany mianem wieku rewolucji i wojen. Od początku stule-
cia można było zaobserwować niespokojną zmienność życia, dynamiczną płyn-
ność i nietrwałość politycznej, społecznej i kulturowej struktury wielu państw
świata. XX w. bywa nazywany wiekiem wojen – który rozpoczyna rzeź Ormian
130
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
Rehabilitacja zawodowa oraz zatrudnianie
osób z niepełnosprawnościami w XX i XXI wieku
w imperium osmańskim w latach 1915–1916 (1–1,5 mln ofiar); następnie przyszło
ludobójstwo nazistowskie w latach 1941–1945, a krwawe stulecie zakończyła ma-
sakra w Ruandzie (kwiecień-lipiec 1994 r.), gdzie zabito 500–800 tys. Tutsi i Twa
(Pigmejów). Wojny pociągnęły za sobą pojawienie się wielu osób niepełnospraw-
nych – ofiar nowoczesnych strategii wojskowych, np. broni atomowej, biologicznej
czy chemicznej. Jest to też wiek niezwykle cennych odkryć i rozwoju nauki. Na-
stępstwem tego był rozwój medycyny, rehabilitacji oraz technik diagnostycznych
(USG, EKG, CT, MR). Rozwinęła się również pedagogika oraz inne dyscypliny
zajmujące się osobami z niepełnosprawnościami. Jest to też stulecie wielkich
zmian społecznych – w którym to osoby z niepełnosprawnością wywalczyły sobie
prawa obywatelskie na równi ze wszystkimi. Uznano, iż dyskryminacja jest zja-
wiskiem negatywnym i skupiono się na integracji osób w niepełni sprawnych
ze społeczeństwem. Jest to także okres powstania i rozwoju nowoczesnego syste-
mu rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami oraz ich zatrudniania.
Można zauważyć, iż jego budowa oraz ewaluacja była ściśle związana ze zmiana-
mi społecznymi – zarówno z postępem, jak i z regresem społecznym. Wiele krajów
poszukiwało efektywnych rozwiązań w tej sferze. Efektem tego procesu było po-
wstanie wielu krajowych systemów, których kształt wynikał z kultury, tradycji,
historii, zasobów oraz możliwości społecznych i ekonomicznych danego państwa.
Okres międzywojenny
Zdecydowanie najsilniejszym bodźcem do rozwoju rehabilitacji zawodowej i za-
trudnienia chronionego była I wojna światowa, kiedy to nastąpił znaczący na-
pływ osób okaleczonych w wyniku działań wojennych. Na podstawie zobowiązań
Traktatu Wersalskiego wszystkie państwa walczące przyznały niepełnospraw-
nym żołnierzom wysokie renty inwalidzkie. Z czasem, na mocy ustawodawstwa,
świadczeniami materialnymi objęto również osoby cywilne. Jednocześnie kiero-
wanie szkolnictwem zawodowym, ośrodkami rehabilitacyjnymi, schroniskami,
domami wypoczynkowymi, warsztatami i zakładami pracy przejęły organizacje
samopomocowe niepełnosprawnych, które przy pomocy państwa prowadziły ak-
cje propagandowe. Pozycję społeczną gwarantowała niepełnosprawnym praca,
dlatego zwracano szczególną uwagę na ich kształcenie i rehabilitację zawodową.
Sprawa osób niepełnosprawnych w okresie międzywojennym stała się zagadnie-
niem międzynarodowym. Powstały międzynarodowe organizacje, jak np.
The
International Labour Organization (ILO) lub American Foundation for Overseas
Blind (AFOB).
W tym okresie w wielu krajach zainaugurowano kilka publicznych progra-
mów rehabilitacji zawodowej dla żołnierzy. Programy dawały możliwość powrotu
do pracy i sprawności zawodowej. Okazało się, iż w erze pre-opiekuńczego wspar-
cia społecznego środki prywatne kierowane na ten cel po prostu nie wystarczały.
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
131
Marcin Garbat
Czynniki te zmusiły Senat USA do uchwalenia w 1917 r. ustawy Smith-Hughes,
która powołała Federalny Zarząd Kształcenia Weteranów. Ustawa o rehabilitacji
żołnierzy z 1918 r. rozszerzyła Smith-Hughes, zapewniając również kształcenie
zawodowe. Dwa lata później uchwalono ustawę
Smith-Fess, rozszerzając usługi
z zakresu rehabilitacji zawodowej dla cywilów. Ideą tego programu rehabilitacji
było przekonanie, że lepiej wydać federalne i stanowe dolary na pomoc w zatrud-
nieniu osobom z niepełnosprawnością niż utrzymywać je jako bezproduktywne
i bezrobotne. Program załamał się w 1929 r., w wyniku wielkiego kryzysu.
Rysunek 1. Niepełnosprawni pracownicy w warsztatach przyszpitalnych
w Walter Reed Army Hospital, fotografia z 1919 r.
Źródło: H. Oatman-Stanford, War
and Prosthetics: How Veterans Fought for the Perfect Artificial
Limb, „Collectors Weekly” 29-10-2012
W tym samym czasie w Europie obrano inną drogę rozwiązania problemu
bezrobocia wśród weteranów wojennych. Wprowadzono specjalne kontyngenty
zatrudniania. Pierwszym państwem, które nałożyło na pracodawców obowiązek
zatrudnienia określonej liczby pracowników z niepełnosprawnością w zakła-
dach pracy, były Niemcy. W 1917 r. parlament niemiecki zadecydował, iż przed-
siębiorstwa posiadające 50. lub więcej pracowników mają obowiązek zatrudnić
przynajmniej jedną osobę z niepełnosprawnością. W 1920 r. parlament brytyj-
ski przyjął ustawę, która wprowadziła obowiązek zatrudniania weteranów wo-
jennych w kwocie 3%. Obowiązek ten stosowano – podobnie jak w Niemczech
132
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
Rehabilitacja zawodowa oraz zatrudnianie
osób z niepełnosprawnościami w XX i XXI wieku
– w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 50. pracowników. W tym okresie
zatrudnianie niepełnosprawnych w ramach kontyngentów rządowych było po-
strzegane jako sposób rekompensaty dla tych, którzy wypełnili obowiązek wobec
ojczyzny. Początkowo przywilej ten dotyczył jedynie zatrudniania weteranów wo-
jennych z czasów I wojny światowej. Wraz z wprowadzaniem systemu przez inne
państwa (Francja i Austria w 1924 r.), obejmowano nim także inne kategorie
pracowników. Obok weteranów wojennych zatrudniano w ramach doskonalonego
systemu kwotowego również inne grupy osób z niepełnosprawnościami. Polska
rządowe kwoty wprowadziła
w 1921 r.
1
W 1914 r. Betty Hirsch – Niemka mieszkająca w Berlinie – dowiedziała się
o istnieniu weteranów wojennych, którzy stracili wzrok podczas walk na frontach
I wojny światowej. Postanowiła pomóc tym ludziom. Swoim pomysłem zarazi-
ła profesora dr. Pawła Silexa – okulistę, który cieszył się wielkim szacunkiem
społecznym. Silex, podobnie jak Betty Hirsch, był zwolennikiem wprowadzenia
kwot zatrudniania niepełnosprawnych w przedsiębiorstwach. Skutecznie lobbo-
wał w tym celu wśród polityków. W efekcie w 1917 r. parlament niemiecki przyjął
ustawę o kwotach zatrudnienia niepełnosprawnych.
Od 1914 r. Betty Hirsch werbowała wolontariuszy, aby uczyć niewidomych
pisma Braille’a oraz wykonywania czynności samoobsługowych. Przedsięwzięcie
finansowała ze środków prywatnych od nielicznych sponsorów oraz ze zbiórek
społecznych. Wspierał ją również sam Paweł Silex poprzez dotacje z osobistego
majątku.
Betty Hirsch poszukiwała możliwości zatrudnienia dla osób niewidomych
w przedsiębiorstwach państwowych, aby umożliwić im integrację z osobami wi-
dzącymi. Jednakże wraz z rosnącą liczbą osób niewidomych, od 1916 r., do współ-
pracy zaangażowała również firmy prywatne. Wykorzystywała doświadczenia
amerykańskie w zakresie prowadzenia zakładów pracy chronionej. Początkowo
pomagała niewidomym żołnierzom i oficerom, z czasem również ludności cywilnej.
Do współpracy zaangażowała urzędników, nauczycieli, studentów i ludzi biznesu.
Od 1918 r. Betty Hirsch została etatowym pracownikiem „Silex-Handelsschule”
w Berlinie – szkoły zawodowej i warsztatów dla niewidomych. Do końca I wojny
światowej w szkole kształciło się ponad 250. niewidomych. Po zakończeniu wojny,
liczba osób niewidomych ciągle wzrastała. Od 1920 r. szkoła została objęta wspar-
ciem rządowym.
Skutki I wojny światowej doprowadziły do bardziej szczegółowego rozpa-
trzenia możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych na terenie Wielkiej
Brytanii. W połowie 1920 r. wprowadzono system kwotowy zatrudniania osób
L. Waddington, M. Diller, Tensions
and Coherence in Disability Policy: The Uneasy Rela-
tionship between Social Welfare and Civil Rights: Models of Disability in American, European
and International Employment Law,
[w:]
Disability Rights Law and Policy – International and
National Perspectives, red. M. L. Breslin, S. Yee, New York, Transnational Publish, 2002
1
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
133
Marcin Garbat
Rysunek 2. Rehabilitacja zawodowa weteranów wojennych (w warsztacie me-
chanicznym i na roli) – ulotka informacyjna Międzynarodowego Czerwonego
Krzyża z 1919 r.
Źródło: World
War I posters – A journey through American history Reply, http://motleynews.net/
tag/disabled/, [dostęp: 2012-12-04]
z niepełnosprawnością – weteranów wojennych. Poczta Królewska znalazła
się pod presją publiczną. Urząd musiał zmierzyć się z nowymi rozwiązaniami,
a to wiązało się z problemami natury organizacyjnej. Podstawowym proble-
mem było zapewnienie maksymalnej wydajności pracy, a jednocześnie należa-
ło spełniać nowe przepisy dotyczące zatrudnienia kombatantów. Już w latach
1880–1884 Królewska Poczta w Wielkiej Brytanii zatrudniała niewidomego
pracownika – Henry’ego Fawcetta. Był on zatrudniony na stanowisku admini-
stracyjnym. W tym okresie Poczta Jej Królewskiej Mości zdobyła się również
na eksperyment związany z zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością słuchu.
Wielu pracowników niechętnie odnosiło się do tego pomysłu. Postrzegali nie-
pełnosprawnych jako mniej wydajnych, obawiali się trudności w szkoleniu oraz
mieli obiekcje dotyczące bezpieczeństwa pracy z takimi ludźmi. Mimo tych obaw
próby trwały do 1907 r. W 1919 r. Poczta zbadała możliwość zatrudnienia ludzi
niewidomych i ociemniałych. Zaistniały podobne obiekcje, jak w przypadku osób
z niepełnosprawnością słuchu – obawiano się niższej wydajności i jakości pracy.
134
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
Plik z chomika:
coon
Inne pliki z tego folderu:
osoby_niepelnosprawne_na-rynku_pracy_lubelszczyzny.pdf
(7556 KB)
osoby_niepelnosprawne_na-rynku_pracy_lubelszczyzny.doc
(8887 KB)
rzl_036.pdf
(5374 KB)
rowni.pdf
(2290 KB)
org6710equal_publikacja.doc
(2697 KB)
Inne foldery tego chomika:
Agnieszka Chylińska - Never Ending Sorry (2022)
do sciagniecia
Dokumenty
Dziewiecki Marek ks. - Ja człowiek - Emocje. Krzyk do zrozumienia (czyta Marek Dziewiecki)
e-book
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin