09-Marcin_Garbat.pdf

(2845 KB) Pobierz
Marcin Garbat
Uniwersytet Zielonogórski
Rehabilitacja zawodowa oraz zatrudnianie osób
z niepełnosprawnościami w XX i XXI wieku
Streszczenie
W artykule przedstawiono tworzenie się i rozwój rehabilitacji zawodowej osób z niepeł-
nosprawnościami na świecie w XX i XXI w. Można zauważyć, iż bodźcem do powsta-
nia systemów krajowych, szczególnie w Ameryce oraz Europie, były konflikty zbrojne. 
W  ich  efekcie  pojawiała  się  liczna  grupa  osób  okaleczonych  –  ofiar  wojen  oraz  prak-
tyk  ludobójczych.  Wiele  państw  musiało  sobie  poradzić  z  tym  problemem,  szczegól-
nie z biernością zawodową osób z niepełnosprawnościami. Poszukiwano efektywnych 
rozwiązań w tej sferze. Doprowadziło to do powstania licznych systemów krajowych, 
których kształt wynikał z kultury, tradycji, historii, zasobów oraz możliwości społecz-
nych i ekonomicznych danego państwa.
Słowa kluczowe: 
osoba  z  niepełnosprawnościami,  rehabilitacja  zawodowa,  zatrud-
nienie, system
Professional rehabilitation and employment of people with disabilities in
the twentieth and twenty-first century
Summary
The  paper  presents  the  formation  and  development  of  professional  rehabilitation  of 
people  with  disabilities  in  the  world  in  the  twentieth  and  twenty-first  century.  One 
may notice that these were armed conflicts that stimulated creation of national sys-
tems, particularly in America and Europe. As a result, a large group of injured people 
appeared – the victims of war and genocide. Many countries have had to cope with this 
problem, especially with inactivity of people with disabilities. They were looking for 
a good solution in this area. This has resulted in creation of many national systems, 
the shape of which resulted from the culture, traditions, history, resources, and social 
and economic opportunities of the country.
Keywords: people with disabilities, vocational rehabilitation, employment, system
Wstęp
XX  w.  jest  określany  mianem  wieku  rewolucji  i  wojen.  Od  początku  stule-
cia  można  było  zaobserwować  niespokojną  zmienność  życia,  dynamiczną  płyn-
ność  i  nietrwałość  politycznej,  społecznej  i  kulturowej  struktury  wielu  państw 
świata. XX w. bywa nazywany wiekiem wojen – który rozpoczyna rzeź Ormian 
130
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
Rehabilitacja zawodowa oraz zatrudnianie
osób z niepełnosprawnościami w XX i XXI wieku
w imperium osmańskim w latach 1915–1916 (1–1,5 mln ofiar); następnie przyszło 
ludobójstwo nazistowskie w latach 1941–1945, a krwawe stulecie zakończyła ma-
sakra w Ruandzie (kwiecień-lipiec 1994 r.), gdzie zabito 500–800 tys. Tutsi i Twa 
(Pigmejów). Wojny pociągnęły za sobą pojawienie się wielu osób niepełnospraw-
nych – ofiar nowoczesnych strategii wojskowych, np. broni atomowej, biologicznej 
czy chemicznej. Jest to też wiek niezwykle cennych odkryć i rozwoju nauki. Na-
stępstwem tego był rozwój medycyny, rehabilitacji oraz technik diagnostycznych 
(USG, EKG, CT, MR). Rozwinęła się również pedagogika oraz inne dyscypliny 
zajmujące  się  osobami  z  niepełnosprawnościami.  Jest  to  też  stulecie  wielkich 
zmian społecznych – w którym to osoby z niepełnosprawnością wywalczyły sobie 
prawa obywatelskie na równi ze wszystkimi. Uznano, iż dyskryminacja jest zja-
wiskiem  negatywnym  i  skupiono  się  na  integracji  osób  w  niepełni  sprawnych 
ze społeczeństwem. Jest to także okres powstania i rozwoju nowoczesnego syste-
mu rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami oraz ich zatrudniania. 
Można zauważyć, iż jego budowa oraz ewaluacja była ściśle związana ze zmiana-
mi społecznymi – zarówno z postępem, jak i z regresem społecznym. Wiele krajów 
poszukiwało efektywnych rozwiązań w tej sferze. Efektem tego procesu było po-
wstanie wielu krajowych systemów, których kształt wynikał z kultury, tradycji, 
historii, zasobów oraz możliwości społecznych i ekonomicznych danego państwa.
Okres międzywojenny
Zdecydowanie najsilniejszym bodźcem do rozwoju rehabilitacji zawodowej i za-
trudnienia  chronionego  była  I  wojna  światowa,  kiedy  to  nastąpił  znaczący  na-
pływ osób okaleczonych w wyniku działań wojennych. Na podstawie zobowiązań 
Traktatu  Wersalskiego  wszystkie  państwa  walczące  przyznały  niepełnospraw-
nym żołnierzom wysokie renty inwalidzkie. Z czasem, na mocy ustawodawstwa, 
świadczeniami materialnymi objęto również osoby cywilne. Jednocześnie kiero-
wanie  szkolnictwem  zawodowym,  ośrodkami  rehabilitacyjnymi,  schroniskami, 
domami wypoczynkowymi, warsztatami i zakładami pracy przejęły organizacje 
samopomocowe niepełnosprawnych, które przy pomocy państwa prowadziły ak-
cje  propagandowe.  Pozycję  społeczną  gwarantowała  niepełnosprawnym  praca, 
dlatego zwracano szczególną uwagę na ich kształcenie i rehabilitację zawodową. 
Sprawa osób niepełnosprawnych w okresie międzywojennym stała się zagadnie-
niem  międzynarodowym.  Powstały  międzynarodowe  organizacje,  jak  np. 
The 
International Labour Organization (ILO) lub American Foundation for Overseas 
Blind (AFOB).
W  tym  okresie  w  wielu  krajach  zainaugurowano  kilka  publicznych  progra-
mów rehabilitacji zawodowej dla żołnierzy. Programy dawały możliwość powrotu 
do pracy i sprawności zawodowej. Okazało się, iż w erze pre-opiekuńczego wspar-
cia społecznego środki prywatne kierowane na ten cel po prostu nie wystarczały. 
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
131
Marcin Garbat
Czynniki te zmusiły Senat USA do uchwalenia w 1917 r. ustawy Smith-Hughes, 
która powołała Federalny Zarząd Kształcenia Weteranów. Ustawa o rehabilitacji 
żołnierzy z 1918 r. rozszerzyła Smith-Hughes, zapewniając również kształcenie 
zawodowe.  Dwa lata  później  uchwalono ustawę 
Smith-Fess, rozszerzając usługi 
z zakresu rehabilitacji zawodowej dla cywilów. Ideą tego programu rehabilitacji 
było przekonanie, że lepiej wydać federalne i stanowe dolary na pomoc w zatrud-
nieniu osobom z niepełnosprawnością niż utrzymywać je jako bezproduktywne 
i bezrobotne. Program załamał się w 1929 r., w wyniku wielkiego kryzysu.
 
Rysunek 1. Niepełnosprawni pracownicy w warsztatach przyszpitalnych
w Walter Reed Army Hospital, fotografia z 1919 r.
Źródło: H. Oatman-Stanford, War
and Prosthetics: How Veterans Fought for the Perfect Artificial
Limb, „Collectors Weekly” 29-10-2012
W  tym  samym  czasie  w  Europie  obrano  inną  drogę  rozwiązania  problemu 
bezrobocia  wśród  weteranów  wojennych.  Wprowadzono  specjalne  kontyngenty 
zatrudniania. Pierwszym państwem, które nałożyło na pracodawców obowiązek 
zatrudnienia  określonej  liczby  pracowników  z  niepełnosprawnością  w  zakła-
dach pracy, były Niemcy. W 1917 r. parlament niemiecki zadecydował, iż przed-
siębiorstwa  posiadające  50.  lub  więcej  pracowników  mają  obowiązek  zatrudnić 
przynajmniej  jedną  osobę  z  niepełnosprawnością.  W  1920  r.  parlament  brytyj-
ski przyjął ustawę, która wprowadziła obowiązek zatrudniania weteranów wo-
jennych  w  kwocie  3%.  Obowiązek  ten  stosowano  –  podobnie  jak  w  Niemczech 
132
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
Rehabilitacja zawodowa oraz zatrudnianie
osób z niepełnosprawnościami w XX i XXI wieku
– w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 50. pracowników. W tym okresie 
zatrudnianie  niepełnosprawnych  w  ramach  kontyngentów  rządowych  było  po-
strzegane jako sposób rekompensaty dla tych, którzy wypełnili obowiązek wobec 
ojczyzny. Początkowo przywilej ten dotyczył jedynie zatrudniania weteranów wo-
jennych z czasów I wojny światowej. Wraz z wprowadzaniem systemu przez inne 
państwa  (Francja  i  Austria  w  1924  r.),  obejmowano  nim  także  inne  kategorie 
pracowników. Obok weteranów wojennych zatrudniano w ramach doskonalonego 
systemu kwotowego również inne grupy osób z niepełnosprawnościami. Polska 
rządowe kwoty wprowadziła
 
w 1921 r.
1
W  1914  r.  Betty  Hirsch  –  Niemka  mieszkająca  w  Berlinie  –  dowiedziała  się 
o istnieniu weteranów wojennych, którzy stracili wzrok podczas walk na frontach 
I  wojny  światowej.  Postanowiła  pomóc  tym  ludziom.  Swoim  pomysłem  zarazi-
ła  profesora  dr.  Pawła  Silexa  –  okulistę,  który  cieszył  się  wielkim  szacunkiem 
społecznym. Silex, podobnie jak Betty Hirsch, był zwolennikiem wprowadzenia 
kwot zatrudniania niepełnosprawnych w przedsiębiorstwach. Skutecznie lobbo-
wał w tym celu wśród polityków. W efekcie w 1917 r. parlament niemiecki przyjął 
ustawę o kwotach zatrudnienia niepełnosprawnych.
Od  1914  r.  Betty  Hirsch  werbowała  wolontariuszy,  aby  uczyć  niewidomych 
pisma Braille’a oraz wykonywania czynności samoobsługowych. Przedsięwzięcie 
finansowała  ze  środków  prywatnych  od  nielicznych  sponsorów  oraz  ze  zbiórek 
społecznych. Wspierał ją również sam Paweł Silex poprzez dotacje z osobistego 
majątku.
Betty  Hirsch  poszukiwała  możliwości  zatrudnienia  dla  osób  niewidomych 
w przedsiębiorstwach państwowych, aby umożliwić im integrację z osobami wi-
dzącymi. Jednakże wraz z rosnącą liczbą osób niewidomych, od 1916 r., do współ-
pracy  zaangażowała  również  firmy  prywatne.  Wykorzystywała  doświadczenia 
amerykańskie w zakresie prowadzenia zakładów pracy chronionej. Początkowo 
pomagała niewidomym żołnierzom i oficerom, z czasem również ludności cywilnej. 
Do współpracy zaangażowała urzędników, nauczycieli, studentów i ludzi biznesu. 
Od 1918 r. Betty Hirsch została etatowym pracownikiem „Silex-Handelsschule” 
w Berlinie – szkoły zawodowej i warsztatów dla niewidomych. Do końca I wojny 
światowej w szkole kształciło się ponad 250. niewidomych. Po zakończeniu wojny, 
liczba osób niewidomych ciągle wzrastała. Od 1920 r. szkoła została objęta wspar-
ciem rządowym.
Skutki  I  wojny  światowej  doprowadziły  do  bardziej  szczegółowego  rozpa-
trzenia  możliwości  zatrudnienia  osób  niepełnosprawnych  na  terenie  Wielkiej 
Brytanii.  W  połowie  1920  r.  wprowadzono  system  kwotowy  zatrudniania  osób 
 L. Waddington, M. Diller, Tensions
and Coherence in Disability Policy: The Uneasy Rela-
tionship between Social Welfare and Civil Rights: Models of Disability in American, European
and International Employment Law,
[w:]
Disability Rights Law and Policy – International and
National Perspectives, red. M. L. Breslin, S. Yee, New York, Transnational Publish, 2002
1
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
133
Marcin Garbat
Rysunek 2. Rehabilitacja zawodowa weteranów wojennych (w warsztacie me-
chanicznym i na roli) – ulotka informacyjna Międzynarodowego Czerwonego
Krzyża z 1919 r.
Źródło: World
War I posters – A journey through American history Reply, http://motleynews.net/
tag/disabled/, [dostęp: 2012-12-04]
z  niepełnosprawnością  –  weteranów  wojennych.  Poczta  Królewska  znalazła 
się  pod  presją  publiczną.  Urząd  musiał  zmierzyć  się  z  nowymi  rozwiązaniami, 
a  to  wiązało  się  z  problemami  natury  organizacyjnej.  Podstawowym  proble-
mem  było  zapewnienie  maksymalnej  wydajności  pracy,  a  jednocześnie  należa-
ło  spełniać  nowe  przepisy  dotyczące  zatrudnienia  kombatantów.  Już  w  latach 
1880–1884  Królewska  Poczta  w  Wielkiej  Brytanii  zatrudniała  niewidomego 
pracownika  –  Henry’ego  Fawcetta.  Był  on  zatrudniony  na  stanowisku  admini-
stracyjnym.  W  tym  okresie  Poczta  Jej  Królewskiej  Mości  zdobyła  się  również 
na eksperyment związany z zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością słuchu. 
Wielu  pracowników  niechętnie  odnosiło  się  do  tego  pomysłu.  Postrzegali  nie-
pełnosprawnych jako mniej wydajnych, obawiali się trudności w szkoleniu oraz 
mieli obiekcje dotyczące bezpieczeństwa pracy z takimi ludźmi. Mimo tych obaw 
próby trwały do 1907 r. W 1919 r. Poczta zbadała możliwość zatrudnienia ludzi 
niewidomych i ociemniałych. Zaistniały podobne obiekcje, jak w przypadku osób 
z niepełnosprawnością słuchu – obawiano się niższej wydajności i jakości pracy. 
134
© Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania.
Nr II/2014(11)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin