SiZR_2_20160116_pil.pdf

(1888 KB) Pobierz
Kierowanie i sterowanie
ruchem
Cel kierowania i sterowania ruchem:
zwiększenie przepustowości
układu komunikacyjnego
(w
określonych rozwiązaniami projektowymi, zasadami
organizacyjnymi itd.)
zwiększenie bezpieczeństwa
ruchu
(zmniejszenie liczby wypadków,
zmniejszenie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów)
.
granicach
prawnymi,
Zmniejszenie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
pojazdów lądowych
polega na
możliwie pewnym:
zapobieganiu kolizjom
pojazdów
przez segregację i regulację
ruchu
,
zapobieganiu nadmiernej prędkości
pojazdów,
wykrywaniu stanów awaryjnych
drogi szynowej
(elementów
układu
komunikacyjnego)
i pojazdów kolejowych,
mogących
zakłócić sprawny i
bezpieczny ruch
.
Sterowanie ruchem
- działania operacyjne wynikające z rzeczywistego lub
planowanego ruchu pojazdów kolejowych, polegające na:
• podejmowaniu decyzji o przygotowaniu dróg przebiegu,
• dozorowaniu jazdy,
• kontrolowaniu zwolnienia przebiegu, ew. na podejmowaniu
decyzji o
doraźnym zwolnieniu przebiegu,
• przekazywaniu ww. decyzji do realizacji przez urządzenia
zależnościowe i wykonawcze srk,
• rejestrowaniu jazdy (jeżeli nie jest to realizowane w
urządzeniach pip),
• obsłudze innych urządzeń sterowanych,
realizowane przez dyżurnego ruchu dla okręgu sterowania (miejscowego lub zdalnego),
oraz funkcje i rozwiązania techniczne zapewniające realizację tych działań.
Podstawową funkcją sterowania ruchem jest zapobieżenie kolizjom między
pojazdami, szczególnie tam gdzie prowadzący jednego pojazdu może nie znać
sytuacji drugiego.
Naturalnym dążeniem jest w tym przypadku zapewnienie bezpiecznego odstępu
między pojazdami, poprzez zachowanie:
- maksymalnej wzajemnej widzialności,
- minimalnych odstępów (interwałów) czasowych,
- minimalnych odstępów (interwałów) przestrzennych.
Metoda maksymalnej wzajemnej widzialności
polega na przekazaniu obowiązku
zachowania odpowiedniej odległości samym prowadzącym pojazd, zobowiązując ich
do obserwacji sytuacji ruchowej oraz wymagając od nich zapewnienia możliwości
zauważenia ich pojazdu i zareagowania na ich sytuację przez innych użytkowników
układu komunikacyjnego. Personel sterowania (kierowania) ruchem nadzoruje jedynie
przebieg procesu transportowego, interweniując w sytuacjach niebezpiecznych lub
zagrażających bezpieczeństwu np. w razie nadmiernego zagęszczenia pojazdów w
rejonie sieci, czy w przypadku nie spełniania wymagań co do widoczności któregoś z
pojazdów.
Prowadzenie ruchu przy zastosowaniu tej metody jest stosowane we
wszystkich rodzajach transportu, a elementy tej metody stosowane są
również przy wykorzystywaniu pozostałych obydwu metod.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin