wyklad 4.docx

(492 KB) Pobierz

1.                   SESAR Single European Sky ATM Research

 

Jednolity europejski system zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji

Podstawy systemu:

- centralny plan zarządzania ruchem lotniczym w Europie(Master plan)

- ramy współpracy adresowane do wszystkich istotnych zainteresowanych stron

2.              SESAR - zadania programu

·           Opracowanie systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji w Europie;

·           Opracowanie programu stopniowej modernizacji systemu ATM;

·           Synchronizacja planów i działań uczestników programu w zakresie ATM;

·           Efektywne zarządzanie środkami przeznaczonymi na modernizację systemu ATM w Europie, w odniesieniu do infrastruktury naziemnej i pokładowej;

·           Inicjatywa mająca, w perspektywie długoterminowej (do 2020 roku), doprowadzić do zwiększenia płynności i bezpieczeństwa transportu lotniczego;

 

3.                   SESAR cele programu

·         Trzykrotne zwiększenie przepustowości  przestrzeni powietrznej, co doprowadzi do ograniczenia liczby opóźnień startów i lądowań;

·         Dziesięciokrotną poprawę wskaźników bezpieczeństwa;

·         10% ograniczenie negatywnego wpływu  ruchu lotniczego na środowisko naturalne;

·         50% obniżenie kosztów  związanych z zapewnianiem służb ruchu lotniczego dla użytkowników przestrzeni powietrznej SESAR – cele programu

4.       Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego

·         Długofalowe planowanie lotów samolotów komunikacyjnych.

·         Celem jest upchnięcie większej liczby samolotów w przestrzeni kontrolowanej przy zachowaniu bezpieczeństwa i eliminacji wielu przyczyn opóźnień ("bottleneck" -  wąskie gardło).

·         W praktyce oznacza to krótsze oczekiwanie na rezerwację, mniej niezadowolonych pasażerów w portach, niższe taryfy.

5.       Central Flow Management Unit

System służący wspólnemu planowaniu lotów nad terytoriami grupy państw europejskich.

6.       Zadania CFMU

·         Obecnie jednostka centralna (zarządzanie przepływem CFMU) podaje Calculated Take Off Time CTOT) na podstawie danych pochodzących z planów lotów.

·         Brak jest środków do oceny sytuacji w portach lotniczych aby otrzymać realistyczne i dokładne momenty startu samolotu.

7.       A-CDM Airport Collaborative Decision Making

Nowa platforma komunikacji dla lotnictwa, która pozwala na współdzielenie informacji w czasie rzeczywistym pomiędzy wszystkimi partnerami zaangażowanymi w zarządzanie lotami. Ogólne podejście, mające na celu wypracowanie pewnego rodzaju zasad współpracy pomiędzy podmiotami, które łączy wspólny obszar i w którym realizowane są cele oraz wynikające z nich zadania.

8.       Cele A-CDM

1. Usprawnienie zarządzania przepływem ruchu lotniczego i przepustowością (Air Trafic Flow and

Capacity Management –  ATFCM)

2. Redukcja opóźnień

3. Zwiększenie przewidywalności zdarzeń

4. Optymalizacja wykorzystania zasobów.

9.              A-CDM

9.       Moduły  A-CDM

-              Rejestr rejsów lotniczych i samolotów – rozkładów lotów i informacje o samolotach

-              SITA Messages – moduł monitorowania i rozpoznawania depesz

-              Moduł procesów obsługi rejestrów w przylocie, odlocie, rotacji

-              Interfejs PC/PDA – interfejsy do zarządzania i podglądu wszystkich procesów obsługi dla wszystkich partnerów

-              Moduł sprzętowy – moduł kontroli dostępności sprzętu

-              Kiosk informacyjny dla partnerów

Zgłoś jeśli naruszono regulamin