1. SESAR Single European Sky ATM Research
Jednolity europejski system zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji
Podstawy systemu:
- centralny plan zarządzania ruchem lotniczym w Europie(Master plan)
- ramy współpracy adresowane do wszystkich istotnych zainteresowanych stron
2. SESAR - zadania programu
· Opracowanie systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji w Europie;
· Opracowanie programu stopniowej modernizacji systemu ATM;
· Synchronizacja planów i działań uczestników programu w zakresie ATM;
· Efektywne zarządzanie środkami przeznaczonymi na modernizację systemu ATM w Europie, w odniesieniu do infrastruktury naziemnej i pokładowej;
· Inicjatywa mająca, w perspektywie długoterminowej (do 2020 roku), doprowadzić do zwiększenia płynności i bezpieczeństwa transportu lotniczego;
3. SESAR cele programu
· Trzykrotne zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej, co doprowadzi do ograniczenia liczby opóźnień startów i lądowań;
· Dziesięciokrotną poprawę wskaźników bezpieczeństwa;
· 10% ograniczenie negatywnego wpływu ruchu lotniczego na środowisko naturalne;
· 50% obniżenie kosztów związanych z zapewnianiem służb ruchu lotniczego dla użytkowników przestrzeni powietrznej SESAR – cele programu
4. Zarządzanie przepływem ruchu lotniczego
· Długofalowe planowanie lotów samolotów komunikacyjnych.
· Celem jest upchnięcie większej liczby samolotów w przestrzeni kontrolowanej przy zachowaniu bezpieczeństwa i eliminacji wielu przyczyn opóźnień ("bottleneck" - wąskie gardło).
· W praktyce oznacza to krótsze oczekiwanie na rezerwację, mniej niezadowolonych pasażerów w portach, niższe taryfy.
5. Central Flow Management Unit
System służący wspólnemu planowaniu lotów nad terytoriami grupy państw europejskich.
6. Zadania CFMU
· Obecnie jednostka centralna (zarządzanie przepływem CFMU) podaje Calculated Take Off Time CTOT) na podstawie danych pochodzących z planów lotów.
· Brak jest środków do oceny sytuacji w portach lotniczych aby otrzymać realistyczne i dokładne momenty startu samolotu.
7. A-CDM Airport Collaborative Decision Making
Nowa platforma komunikacji dla lotnictwa, która pozwala na współdzielenie informacji w czasie rzeczywistym pomiędzy wszystkimi partnerami zaangażowanymi w zarządzanie lotami. Ogólne podejście, mające na celu wypracowanie pewnego rodzaju zasad współpracy pomiędzy podmiotami, które łączy wspólny obszar i w którym realizowane są cele oraz wynikające z nich zadania.
8. Cele A-CDM
1. Usprawnienie zarządzania przepływem ruchu lotniczego i przepustowością (Air Trafic Flow and
Capacity Management – ATFCM)
2. Redukcja opóźnień
3. Zwiększenie przewidywalności zdarzeń
4. Optymalizacja wykorzystania zasobów.
9. A-CDM
9. Moduły A-CDM
- Rejestr rejsów lotniczych i samolotów – rozkładów lotów i informacje o samolotach
- SITA Messages – moduł monitorowania i rozpoznawania depesz
- Moduł procesów obsługi rejestrów w przylocie, odlocie, rotacji
- Interfejs PC/PDA – interfejsy do zarządzania i podglądu wszystkich procesów obsługi dla wszystkich partnerów
- Moduł sprzętowy – moduł kontroli dostępności sprzętu
- Kiosk informacyjny dla partnerów
Rzedzian8