P O L I T E C H N I K A W A R S Z A W S K A
W Y D Z I A Ł T R A N S P O R T U
A U T O M A T Y K A - P R O J E K T
Układ sterujący rozładunkiem kontenerów na rampie kolejowej
Wykonał: Tomasz Rutkowski
Semestr: IX
Grupa: SRK
Rok akademicki: 2006/07
Prowadzący: mgr inż. K. Firląg
Warszawa 2007
Sformułowanie zadania projektowego
Jako zadanie projektowe wybrałem zbudowanie układu sterującego rozładunkiem kontenerów na rampie kolejowej.
Założenia do projektu są następujące:
1. Rozładowywane kontenery zawierają produkty dwóch rodzajów (umownie produkt 1 i 2),
2. Rozładowanie kontenera z produktem 1 pociąga za sobą koszt 10, zaś kontenera z produktem 2 - 20 jednostek taryfowych,
Algorytm działania układu składa się z następujących warunków:
® Pociąg minął semafor? - określa, czy pociąg minął semafor,
® Produkt 1? - określa rodzaj rozładowanego produktu,
® L: = L1 + L2? - określa, czy wszystkie kontenery zostały rozładowane (do symulacji
przyjąłem L = 4),
oraz następujących operacji:
® Światło zielone - na semaforze pali się światło zielone,
® Zapal światło czerwone, L: = L - zapalenie na semaforze światła czerwonego, wpisanie liczby kontenerów,
® S1:= S1 + 10, L1: = L1 + 1 - dodanie 10 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 1 i zliczenie kontenera z tymże produktem,
® S2:= S2 + 20, L2: = L2 + 1 - dodanie 20 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 2 i zliczenie kontenera z tymże produktem,
® Następny kontener - skierowanie kontenera do rozładunku,
® Zjazd pociągu - zjazd pociągu z rampy po rozładunku wszystkich kontenerów,
® Światło czerwone - na semaforze pali się światło czerwone,
® Pociąg minął semafor - minięcie semafora przez pociąg po rozładunku kontenerów.
x1, x2, x3 - sygnały wejściowe układu sterowania,
Y = [y3,y2,y1] - magistrala sygnałów wyjściowych układu sterowania,
Yo - sygnał palenia się na semaforze światła zielonego,
Y1 - sygnał zapalenia na semaforze światła czerwonego i wpisanie liczby kontenerów,
Y2 - sygnał dodania 10 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 1 i zliczenia kontenera z tymże produktem,
Y3 - sygnał dodania 20 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 2 i zliczenia kontenera z tymże produktem,
Y4 - sygnał skierowania kontenera do rozładunku,
Y5 - sygnał zjazdu pociągu z rampy po rozładunku wszystkich kontenerów,
Y6 - sygnał palenia się na semaforze światła czerwonego,
Y7 - sygnał minięcia semafora przez pociąg po rozładunku kontenerów,
US - układ sterujący,
D - dekoder,
L1 - blok zliczający kontenery z produktem „1”,
L2 - blok zliczający kontenery z produktem „2”,
L12 - blok zliczający wszystkie kontenery,
S1 - blok naliczający należność za rozładunek kontenerów z produktem „1”,
S2 - blok naliczający należność za rozładunek kontenerów z produktem „2”,
S12 - blok naliczający należność za całkowity rozładunek,
K - komparator (”0100” to wielkość zadana - 4 kontenery).
S1, S2, S3, S4, S5 - stany wewnętrzne,
Przyjąłem do realizacji automat typu Mealy’ego, ponieważ ekwiwalentny Moore’a posiadałby osiem stanów wewnętrznych (w sieci działań jest 8 różnych klatek operacyjnych - brak możliwości minimalizacji).
Opis sieci działań:
Warunki:
x1 = Pociąg minął semafor?,
x2 = Produkt 1?,
x3 = L: = L1 + L2?
Operacje:
Yo = Światło zielone,
Y1 = Zapal światło czerwone, L: = L,
Y2 = S1:= S1 + 10, L1: = L1 + 1,
Y3 = S2:= S2 + 20, L2: = L2 + 1,
Y4 = Następny kontener,
Y5 = Zjazd pociągu,
Y6 = Światło czerwone,
Y7 = Pociąg minął semafor.
Przyjąłem następujące kody dla wyjść (Y = y3y2y1):
Yo = 000 Y1 = 001 Y2 = 010 Y3 = 011 Y4 = 100 Y5 = 101 Y6 = 110 Y7 = 111
...
Rzedzian8