Projekt Tomka Rutkowskiego.doc

(2219 KB) Pobierz

 

P O L I T E C H N I K A       W A R S Z A W S K A

 

 

 

 

W Y D Z I A Ł     T R A N S P O R T U

 

 

 

 

A U T O M A T Y K A   -   P R O J E K T

 

 

 

 

 

 

 

 

Układ sterujący rozładunkiem kontenerów na rampie kolejowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonał: Tomasz Rutkowski

Semestr: IX

Grupa: SRK

Rok akademicki: 2006/07

 

 

 

 

                                                                                                

                                                                                                 Prowadzący: mgr inż. K. Firląg

 

 

 

 

 

 

 

Warszawa 2007


Sformułowanie zadania projektowego

 

Jako zadanie projektowe wybrałem zbudowanie układu sterującego rozładunkiem kontenerów na rampie kolejowej.

Założenia do projektu są następujące:

1.              Rozładowywane kontenery zawierają produkty dwóch rodzajów (umownie produkt 1 i 2),

2.              Rozładowanie kontenera z produktem 1 pociąga za sobą koszt 10, zaś kontenera z produktem 2 - 20 jednostek taryfowych,

 

                            Algorytm działania układu składa się z następujących warunków:

®      Pociąg minął semafor?  -  określa, czy pociąg minął semafor,

®      Produkt 1?  -  określa rodzaj rozładowanego produktu,

®      L: = L1 + L2-  określa, czy wszystkie kontenery zostały rozładowane (do symulacji

przyjąłem L = 4),

oraz następujących operacji:

®      Światło zielone  -  na semaforze pali się światło zielone,

®      Zapal światło czerwone, L: = L  -  zapalenie na semaforze światła czerwonego, wpisanie liczby kontenerów,

®      S1:= S1 + 10, L1: = L1 + 1  -  dodanie 10 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 1 i zliczenie kontenera z tymże produktem,

®      S2:= S2 + 20, L2: = L2 + 1  -  dodanie 20 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 2 i zliczenie kontenera z tymże produktem,

®      Następny kontener  -  skierowanie kontenera do rozładunku,

®      Zjazd pociągu  -  zjazd pociągu z rampy po rozładunku wszystkich kontenerów,

®      Światło czerwone  -  na semaforze pali się światło czerwone,

®      Pociąg minął semafor  -  minięcie semafora przez pociąg po rozładunku kontenerów.


Algorytm pracy układu

 

 

 

 


Schemat blokowy

 

 

 

 

x1, x2, x3  -  sygnały wejściowe układu sterowania,

Y = [y3,y2,y1-  magistrala sygnałów wyjściowych układu sterowania,

Yo              -              sygnał palenia się na semaforze światła zielonego,

Y1              -              sygnał zapalenia na semaforze światła czerwonego i wpisanie liczby kontenerów,

Y2              -              sygnał dodania 10 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 1 i zliczenia kontenera z tymże produktem,

Y3              -              sygnał dodania 20 jednostek taryfowych za rozładunek produktu 2 i zliczenia kontenera z tymże produktem,

Y4              -              sygnał skierowania kontenera do rozładunku,

Y5              -              sygnał zjazdu pociągu z rampy po rozładunku wszystkich kontenerów,

Y6              -              sygnał palenia się na semaforze światła czerwonego,

Y7              -              sygnał minięcia semafora przez pociąg po rozładunku kontenerów,

US              -              układ sterujący,

D              -              dekoder,

L1              -              blok zliczający kontenery z produktem „1”,

L2              -              blok zliczający kontenery z produktem „2”,

L12              -              blok zliczający wszystkie kontenery,

S1              -              blok naliczający należność za rozładunek kontenerów z produktem „1”,

S2              -              blok naliczający należność za rozładunek kontenerów z produktem „2”,

S12              -              blok naliczający należność za całkowity rozładunek,

K              ­-              komparator (”0100” to wielkość zadana - 4 kontenery).


Sieć działań automatu sterowania Mealy’ego

 

 

 

 

S1, S2, S3, S4, S5  -  stany wewnętrzne,

Przyjąłem do realizacji automat typu Mealy’ego, ponieważ ekwiwalentny Moore’a posiadałby osiem stanów wewnętrznych (w sieci działań jest 8 różnych klatek operacyjnych - brak możliwości minimalizacji).


Opis sieci działań:

Warunki:

x1              =              Pociąg minął semafor?,

x2              =              Produkt 1?,

x3              =              L: = L1 + L2?

Operacje:

Yo              =              Światło zielone,

Y1              =              Zapal światło czerwone, L: = L,

Y2              =              S1:= S1 + 10, L1: = L1 + 1,

Y3              =              S2:= S2 + 20, L2: = L2 + 1,

Y4              =              Następny kontener,

Y5              =              Zjazd pociągu,

Y6              =              Światło czerwone,

Y7              =              Pociąg minął semafor.


Graf przejść

 

 

 

 

Przyjąłem następujące kody dla wyjść (Y = y3y2y1):

Yo = 000  Y1 = 001  Y2 = 010  Y3 = 011  Y4 = 100  Y5 = 101  Y6 = 110  Y7 = 111


Specyfikacja i weryfikacja układu sterowania w edytorze grafów przejść FSM

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin