Opis techniczny (2).docx

(29 KB) Pobierz

Opis techniczny

 

 

1. Wstęp

 

Podstawą opracowania jest temat wydany przez Katedrę Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Celem opracowania jest zaprojektowania drogi klasy Z od punktu A5 do punktu B5, według podkładu mapowego nr4. Zleceniodawcą jest Katedra Inżynierii Drogowej WBL Politechniki Gdańskiej.

 

     Zakres opracowania obejmuje:

a)      Opis techniczny (część opisowa, część obliczeniowa)

b)     Rysunek nr 1 : Plan sytuacyjny w skali 1:2000

c)      Rysunek nr 2 : Przekrój podłużny w skali 1:200/1:2000

d)     Rysunek nr 3 : Kroki traserskie

e)      Rysunek nr 4 : Rampa przechyłkowa

f)       Rysunek nr 5 : Konstrukcja krzywej przejściowej w skali 1:2000

g)     Rysunek nr 6 : Plan warstwicowy w skali 1:500

h)     Rysunek nr 7 : Przekroje normalne w skali 1:50

 

2. Charakterystyka stanu istniejącego

 

Trasa projektowanej drogi przebiega przez teren pagórkowaty, poza terenem zabudowanym. W okolicach nie wstępują żadne zbiorniki wodne lub cieki wodne.

 

 

3.Opis przyjęcia założeń projektowych

 

              Klasa drogi – Z

              Prędkość projektowa: 50 km/h

              Szerokość pasów ruchu: 3 m

              Szerokość poboczy: 1m

              Spadki poprzeczne jezdni na odcinkach prostych: 2%

              Spadki poprzeczne poboczy na odcinkach prostych: 6%

              Spadki poprzeczne jezdni na łuku: 4%

              Spadki poprzeczne poboczy na łuku: 4 i 6 %

              Promień łuków poziomych: 150 m

              Graniczne pochylenie podłużne: 10%

Promień łuków pionowych: 600m

 

4.Obliczenia dotyczące łuków poziomych

 

              Kąt wewnętrzny łuku

cosα1=[Xw1-Xa*Xw2-Xw1+Yw1-Ya*Yw2-Yw1](Xw1-Xa)2+(Yw1-Ya)2*Xw2-Xw12+Yw2-Yw12= -0,058214

 

 

cosα2=[Xw1-Xa*Xw2-Xw1+Yw1-Ya*Yw2-Yw1](Xw1-Xa)2+(Yw1-Ya)2*Xw2-Xw12+Yw2-Yw12 = 0,3054777

 

Długość stycznej

T1=R1×tgα12 = 159,00177 m

              T2=R2×tgα22 = 109,40814 m

 

 

Długość strzałki łuku

B1=R1×(1cosα12-1) = 68,589945 m

B2=R2×(1cosα22-1) = 35,661361 m

 

 

Długość łuku

             

              Ł1=π×R1×α1180o = 244,35651 m

Ł2=π×R2×α2180o = 189,05344 m

 

 

 

 

5.Obliczenia dotyczące krzywych przejściowych

 

1.2               Parametry krzywej przejściowej

 

 

A5 = (2180,4822;1023,2247)

W1= (2906,3574;181,3011)

W2 = (3357,9936;619,0282)

B5 = (3705,2506;433,5394)

α1 = 93,3373o

α2 = 72,2131o

 

Łuk poziomy nr 1

 

Na podstawie pochyleń poprzecznych jezdni rzędu 2% oraz prędkości

projektowej   vp=50 km/h dobrano promień łuku R1=150 m, i przeprowadzono

potrzebne obliczenia charakterystyk łuku.

 

k=0,8 dla vp=50 km/h

Amin1=vp33,63*k = 57,8704

Amax2=R1*α1 = 191,451

Amin3=13*R1 = 50

Amax4=R1 = 150

Amin5=1,86*R3/4 = 79,7226

Amax6=2,78*R3/4 = 119,1553

Amin7=1,48*R3/4 = 63,4352

Amin9=R1*Bi*2*io+ip= 28,7228

 

max { Amin } < A < min { Amax }

79,7226< A < 119,1553

A2 = R * L => L= A2 / R

Przyjęto parametr klotoidy A = 100 , dla którego L = 66,667 m.

 

Parametry łuku:

τ=L2*R1=12,7324o

Xs=X-R1*sinτ = 33,2778

Y=L36*A2-L7336*A6 = 4,9209

X=L-L540*A4 = 66,3374

H=Y-R1*1-cosτ= 1,2324

T0=Xs+R1+H*tanα2= 143,5848

Z0=H+R1+H*1cos12-1= 37,18671

TD=X-T*ctgτ= 44,5593

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin