Opis techniczny
1. Wstęp
Podstawą opracowania jest temat wydany przez Katedrę Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Celem opracowania jest zaprojektowania drogi klasy Z od punktu A5 do punktu B5, według podkładu mapowego nr4. Zleceniodawcą jest Katedra Inżynierii Drogowej WBL Politechniki Gdańskiej.
Zakres opracowania obejmuje:
a) Opis techniczny (część opisowa, część obliczeniowa)
b) Rysunek nr 1 : Plan sytuacyjny w skali 1:2000
c) Rysunek nr 2 : Przekrój podłużny w skali 1:200/1:2000
d) Rysunek nr 3 : Kroki traserskie
e) Rysunek nr 4 : Rampa przechyłkowa
f) Rysunek nr 5 : Konstrukcja krzywej przejściowej w skali 1:2000
g) Rysunek nr 6 : Plan warstwicowy w skali 1:500
h) Rysunek nr 7 : Przekroje normalne w skali 1:50
2. Charakterystyka stanu istniejącego
Trasa projektowanej drogi przebiega przez teren pagórkowaty, poza terenem zabudowanym. W okolicach nie wstępują żadne zbiorniki wodne lub cieki wodne.
3.Opis przyjęcia założeń projektowych
Klasa drogi – Z
Prędkość projektowa: 50 km/h
Szerokość pasów ruchu: 3 m
Szerokość poboczy: 1m
Spadki poprzeczne jezdni na odcinkach prostych: 2%
Spadki poprzeczne poboczy na odcinkach prostych: 6%
Spadki poprzeczne jezdni na łuku: 4%
Spadki poprzeczne poboczy na łuku: 4 i 6 %
Promień łuków poziomych: 150 m
Graniczne pochylenie podłużne: 10%
Promień łuków pionowych: 600m
4.Obliczenia dotyczące łuków poziomych
Kąt wewnętrzny łuku
cosα1=[Xw1-Xa*Xw2-Xw1+Yw1-Ya*Yw2-Yw1](Xw1-Xa)2+(Yw1-Ya)2*Xw2-Xw12+Yw2-Yw12= -0,058214
cosα2=[Xw1-Xa*Xw2-Xw1+Yw1-Ya*Yw2-Yw1](Xw1-Xa)2+(Yw1-Ya)2*Xw2-Xw12+Yw2-Yw12 = 0,3054777
Długość stycznej
T1=R1×tgα12 = 159,00177 m
T2=R2×tgα22 = 109,40814 m
Długość strzałki łuku
B1=R1×(1cosα12-1) = 68,589945 m
B2=R2×(1cosα22-1) = 35,661361 m
Długość łuku
Ł1=π×R1×α1180o = 244,35651 m
Ł2=π×R2×α2180o = 189,05344 m
5.Obliczenia dotyczące krzywych przejściowych
1.2 Parametry krzywej przejściowej
A5 = (2180,4822;1023,2247)
W1= (2906,3574;181,3011)
W2 = (3357,9936;619,0282)
B5 = (3705,2506;433,5394)
α1 = 93,3373o
α2 = 72,2131o
Łuk poziomy nr 1
Na podstawie pochyleń poprzecznych jezdni rzędu 2% oraz prędkości
projektowej vp=50 km/h dobrano promień łuku R1=150 m, i przeprowadzono
potrzebne obliczenia charakterystyk łuku.
k=0,8 dla vp=50 km/h
Amin1=vp33,63*k = 57,8704
Amax2=R1*α1 = 191,451
Amin3=13*R1 = 50
Amax4=R1 = 150
Amin5=1,86*R3/4 = 79,7226
Amax6=2,78*R3/4 = 119,1553
Amin7=1,48*R3/4 = 63,4352
Amin9=R1*B∆i*2*io+ip= 28,7228
max { Amin } < A < min { Amax }
79,7226< A < 119,1553
A2 = R * L => L= A2 / R
Przyjęto parametr klotoidy A = 100 , dla którego L = 66,667 m.
Parametry łuku:
τ=L2*R1=12,7324o
Xs=X-R1*sinτ = 33,2778
Y=L36*A2-L7336*A6 = 4,9209
X=L-L540*A4 = 66,3374
H=Y-R1*1-cosτ= 1,2324
T0=Xs+R1+H*tanα2= 143,5848
Z0=H+R1+H*1cos∝12-1= 37,18671
TD=X-T*ctgτ= 44,5593
...
KaC2009