Torpedowiec Tb-89F 1915.pdf

(3212 KB) Pobierz
AUSTROWĘGRY
Technika morska
BROŃ
Torpedowce
1915
Torpedowce typu Tb-82F – SM Tb-89F, Sado
Torpedoboot klasse Tb-82F – SM Tb-89F, Sado
Tb-89F, SM Torpedoboot 89.
Stocznia: Danubis Fiume. Położenie stępki:
13.05.1914.
Wodowanie:
12.05.1915.
Wejście do służby:
06.02.1916.
Wycofanie ze służby:
01.11.1918.
Los okrętu: skreślony z listy floty
30.07.1940
roku i
złomowany.
Dane taktyczno-techniczne.
wypor-
ność konstrukcyjna 243,9 t, wyporność
bojowa 267 t; długość: 58,76 m, szero-
kość: 5,84 m, zanurzenie konstrukcyjne:
1,50 m; napęd: 2 turbiny parowe AEG-
Curtis o mocy łącznej 5000-5700 KM, 2
kotły parowe Yarrow, 2 śruby o średnicy
1,20 m; zapas paliwa: 20,2 t węgla i 31 t
oleju napędowego; prędkość: 28,2-28,6
węzła; zasięg: 1200 Mm przy 16 w; za-
łoga: 41 osób (3 oficerów i 38 maryna-
rzy); uzbrojenie: 2 działa kal. 66 mm
L/30 (2 x I), 4 wyrzutnie torped Doppel-
torpedorohre kal. 450 mm (2 x II), 1 km
plot Schwarzlose kal. 8 mm.
SM Tb-89F
- austrowęgierski
torpedowiec z okresu I wojny światowej
typu Tb-82F. Po wojnie służył w mary-
narce Portugalii pod nazwą
Sado.
SM Tb (Torpedowiec Jego Ce-
sarskiej Mości) 89F wodowano 12 maja
1915 roku i wszedł do służby w mary-
narce Austro-Węgier 6 lutego 1916 roku,
jako ósmy okręt typu Tb-82F. 21 maja 1917 nazwę skrócono do SM Tb-89. Służył bojowo podczas I wojny światowej.
Tb-89F wyposażony był
w dwa kotły parowe typu Yar-
row. Współpracowały one z
dwoma turbinami parowymi
AEG-Curtiss. Okręt uzbrojony
był w dwie armaty kalibru 66 mm
L/30, pojedynczy karabin ma-
szynowy Schwarzlose oraz dwie
podwójne wyrzutnie torped kali-
bru 450 mm. Od 1917 roku ar-
maty 66 mm mocowano na podstawach umożliwiających prowadzenie ognia do celów powietrznych. Do Portugalii okręt
był sprzedany tylko z jednym działem 66 mm, po czym został tam dodatkowo uzbrojony w armatę 57 mm Hotchkiss, 2
karabiny maszynowe i cztery wyrzutnie torped 450 mm w dwóch podwójnych aparatach (uzbrojenie torpedowe jak w
oryginale).
Okręt przetrwał wojnę. We wrześniu 1920 roku sprzedano go Portugalii. Po wcieleniu do Marinha Portuguesa
otrzymał w marcu 1921 roku nazwę Sado (Torpedeiro Sado, litera burtowa S). Wycofany ze służby 30 lipca 1940 roku i
złomowany.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin