1. Cel procedury
Procedura ma zapewnić bezpieczeństwo dzieci i bezpośrednią, stałą opiekę nad nimi podczas ich pobytu w przedszkolu.
2. Zakres procedury
Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi od momentu podjęcia nad nimi opieki przez nauczyciela do momentu ich odbioru z przedszkola.
3. Osoby podlegające procedurze – zakres odpowiedzialności
Do przestrzegania niniejszej procedury zobowiązani są rodzice dziecka bądź jego prawni opiekunowie, nauczyciele i pracownicy Przedszkola, dyrektor.
· Rodzice (opiekunowie prawni): przyprowadzają do przedszkola dziecko o określonej godzinie, pozostawiają je pod opieką nauczyciela oraz odbierają w ustalonym czasie, są zobowiązani znać system kar i nagród obowiązujących w grupie dziecka.
· Nauczyciele: muszą mieć świadomość swojej odpowiedzialności za życie i zdrowie powierzonych opiece dzieci. Troska o pełne bezpieczeństwo wychowanków powinna być priorytetem wszelkich ich działań.
· Pracownicy obsługi: ponoszą współodpowiedzialność za bezpieczny pobyt dziecka w przedszkolu, zwracają uwagę na bezkonfliktową i bezpieczną zabaw ę dzieci oraz ich zgodne korzystanie ze wspólnych zabawek, odpowiadają za stan zabawek, którymi bawią się dzieci i sprzętu w sali zabaw.
· Dyrektor: jest zobowiązany do zapewnienia dzieciom i pracownikom pełnego poczucia bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
4. Opis procedury
1. Wejście do przedszkola (furtka oraz drzwi zewnętrzne) powinno być zabezpieczone (zamknięte) przez całą dobę.
2. W celu zabezpieczenia obiektu przedszkolnego i zapewnienia bezpieczeństwa przebywających w nim wychowanków drzwi wejściowe należy otwierać tylko po uprzednim upewnieniu się przez domofon, kto i w jakim celu chce wejść do przedszkola. W przypadku osób nieznanych wykazywać szczególną czujność.
3. Niedopuszczalne jest prowadzenie jakichkolwiek zajęć bez nadzoru upoważnionej do tego osoby. W żadnym momencie dnia dzieci nie mogą pozostawać bez opieki osób do tego upoważnionych.
4. Nauczyciel nie może rozpocząć zajęć, jeżeli sale, w których mają być prowadzone zajęcia, lub ich wyposażenie zagrażają bezpieczeństwu.
5. Nauczyciel odnotowuje obecność dzieci na poszczególnych godzinach zajęć w danym dniu.
6. W razie pojawienia się zagrożenia nauczyciel niezwłocznie przerywa zajęcia i wyprowadza dzieci z sali.
7. Wszystkie sale i pomieszczenia kuchenne wyposażone są w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcje udzielania tej pomocy.
8. Stopień trudności i intensywność ćwiczeń dostosowuje się do wieku dzieci i ich sprawności fizycznej.
9. Dziecko skarżące się na dolegliwości zdrowotne nie bierze udziału w zajęciach ruchowych, o czym należy niezwłocznie poinformować rodziców (prawnych opiekunów).
10. Ćwiczenia i zabawy ruchowe prowadzone są z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo dzieci.
11. Stan techniczny urządzeń i sprzętu gimnastycznego sprawdza się przed każdymi zajęciami.
12.Pracownik przedszkola, który pierwszy zauważył wypadek, niezwłocznie zapewnia poszkodowanemu opiekę, zawiadamia dyrektora, a następnie sprowadza fachową pomoc medyczną i w miarę możliwości udziela poszkodowanemu pierwszej pomocy.
13. Przy wychodzeniu do ogrodu przedszkolnego nauczyciel sprawdza, czy furtka jest zamknięta.
14. Jeżeli w czasie pobytu w ogrodzie dziecko musi skorzystać z toalety, nauczyciel podprowadza dziecko do drzwi, a następnie dziecko przejmuje woźna.
15. Woźne uzgadniają między sobą, która z nich w czasie pobytu dzieci w ogrodzie pozostaje na poziomie parteru, aby wprowadzać dzieci do toalety czy otwierać drzwi.
16. Za zdrowie, życie i pełne bezpieczeństwo dzieci odpowiada cały personel przedszkola.
17. Wszyscy pracownicy muszą przestrzegać instrukcji BHP oraz procedur obowiązujących w przedszkolu.
5. Postanowienia końcowe
· Procedura postępowania powinna zostać zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców.
· Z procedurą powinni zostać zapoznani wszyscy nauczyciele oraz rodzicie najpóźniej w dniu 1 września bieżącego roku szkolnego.
· Ewentualnych zmian w procedurze dokonuje Dyrektor placówki w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
Podstawa prawna:
· Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tj.: Dz.U. z 2006 Nr 97, poz. 674 z późn. zm.);
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z 2002r. Nr 10, poz. 96, z 2003r. Nr 146, poz. 1416, z 2004r. Nr 66, poz. 606,z 2005r. Nr 10, poz. 75 oraz z 2007r. Nr 35, poz. 222 z późn. zm.);
· Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr 6, poz. 69);
· Statut Przedszkola nr … w ……………
portalPRZEDSZKOLNY.pl 1
materunia