14_E.Rollnik-Sadowska_Zmiany_modelu.pdf
(
246 KB
)
Pobierz
Ewa Rollnik-Sadowska
Politechnika Białostocka
ZMIANY MODELU PORADNICTWA
ZAWODOWEGO W POLSCE
Wprowadzenie
W związku z małą skutecznością polityki makroekonomicznej w zakresie
ograniczania bezrobocia i zasadniczych trudnościach wprowadzania reform
strukturalnych w zakresie rynku pracy, badacze i praktycy polityki rynku pracy
koncentrują się na aspektach wdrażania efektywnej polityki w skali mikro
1
. Nie
tworzy ona nowych miejsc pracy o konkurencyjnym i długotrwałym charakte-
rze. Aktywna polityka rynku pracy (active labour market policy – ALMP), ukie-
runkowana jest m.in. na przygotowanie bezrobotnych do ponownego ich włą-
czenia do pracy, utrzymanie w zatrudnieniu grup pozostających w szczególnej
sytuacji na rynku pracy. Do jej głównych funkcji można zaliczyć:
−
aktywizację zawodową bezrobotnych,
−
zmniejszanie niedopasowań strukturalnych na rynku pracy,
−
podnoszenie produkcyjności pracy,
−
oddziaływanie na wielkość zatrudnienia i bezrobocia,
−
weryfikację gotowości bezrobotnych do pracy
2
.
Jednym z działań w ramach aktywnej polityki rynku pracy jest doradztwo i po-
średnictwo
zawodowe. Jak pokazują międzynarodowe dane dotyczące wydatków
w przeliczeniu na jednego bezrobotnego, jest to pomoc najmniej kosztowna ze
wszystkich form wsparcia ALMP, a jednocześnie, niezależnie od poziomu rozwoju
społeczno-gospodarczego, przynosząca pozytywne rezultaty w wielu krajach
3
.
Celem publikacji jest zaprezentowanie obecnych trendów w doradztwie
zawodowym w Polsce, które podlega oddziaływaniu ogólnoeuropejskich ten-
dencji zachodzących w polityce społecznej, w tym polityce edukacyjnej czy po-
lityce rynku pracy.
1
2
3
E. Kwiatkowski:
Bezrobocie. Podstawy teoretyczne.
PWN, Warszawa 2002, s. 300-301.
Ibid., s. 301-302.
http://biurose.sejm.gov.pl/teksty_pdf_06/i-1250.pdf (21.07.2012).
ZMIANY MODELU PORADNICTWA ZAWODOWEGO W POLSCE
133
W publikacji postawiono hipotezę badawczą, iż poradnictwo zawodowe
stanowi uniwersalne narzędzie aktywnej polityki rynku pracy, które dostosowuje
się do zmieniających się warunków społeczno-ekonomicznych i trendów w po-
pycie i podaży pracy.
Zastosowaną metodą badawczą była analiza literatury przedmiotu oraz ra-
portów z badań wtórnych.
1. Doradztwo zawodowe dla młodzieży i dorosłych
Doradztwo zawodowe dla młodzieży w Polsce posiada ugruntowaną trady-
cję, gdyż jego rozwój datuje się na 1907 rok, kiedy to powstała, pod patronatem
rzemiosła, pierwsza poradnia zawodowa. Kolejne poradnie zawodowe zaczęły
funkcjonować w okresie międzywojennym. Stosowano w nich przede wszystkim
testy ułatwiające uczniom podjęcie decyzji zawodowej. Po II wojnie
światowej
przywrócono poradnictwo w kształcie przedwojennym, a w latach 60. dokonano
w Polsce reformy poradnictwa tworząc rejonowe i wojewódzkie poradnie wy-
chowawczo-zawodowe. Poradnictwo zawodowe zajmowało jednak w ich dzia-
łalności
mniej znaczącą pozycję, gdyż zaledwie 10-20% pracowników poradni
zajmowało się tą problematyką
4
. Poprzez kolejną reformę, w latach 80., na miej-
sce poradni wychowawczo-zawodowych zostały wprowadzone poradnie psy-
chologiczno-pedagogiczne, które to mogły, jednak nie musiały zajmować się po-
radnictwem zawodowym.
O ile, jak przedstawiono wyżej, system poradnictwa zawodowego dla mło-
dzieży posiada w Polsce długą historię, to doradztwo dla dorosłych do lat 90.
XX wieku właściwie nie funkcjonowało
5
. Potrzeba stworzenia systemu porad-
nictwa zawodowego dla dorosłych zaistniała wraz z okresem transformacji
ustrojowej i pojawieniem się masowego bezrobocia. Poradnictwo zawodowe zo-
stało przypisane dwóm resortom – edukacji (poradnictwo dla uczącej się mło-
dzieży) i pracy (poradnictwo dla dorosłych). Ponadto, opracowane zostały for-
malne ramy zawodu doradcy poprzez opisanie zadań pełnionych przez doradcę
w „Klasyfikacji zawodów i specjalności” (1995) i ujęcie tego zawodu w wielkiej
grupie zawodów „Specjaliści do spraw osobowych i rozwoju zawodowego”.
Obecnie, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dnia 27 kwietnia 2010 roku, doradca zawodowy jest zakwalifikowany do gru-
py wielkiej – „Specjaliści”, grupy dużej – „Specjaliści do spraw ekonomicznych
i zarządzania”, pod kodem 242304.
4
5
A. Paszkowska-Rogacz:
Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań.
Difin, Warszawa 2009,
s. 14-15.
Ibid., s. 15.
134
Ewa Rollnik-Sadowska
Zawód doradcy zawodowego jest w Polsce zawodem regulowanym. Wy-
magania w stosunku do doradców zawodowych określa ustawa z dnia 20 kwiet-
nia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jednak projekt
Ministerstwa Sprawiedliwości ustawy z 06.03.2012 roku o zmianie ustaw regu-
lujących wykonywanie niektórych zwodów, zakłada jego deregulację.
Doradca zawodowy kształtuje umiejętności:
−
pracy zespołowej, komunikowania się,
−
planowania przyszłości zawodowej,
−
dokonywania samooceny,
−
rozpoznawania potrzeb rynku pracy,
−
zdobywania wiedzy na temat zawodów i specjalności
6
.
Doradca zawodowy powinien posiadać następujące kompetencje:
−
znajomość przepisów prawnych,
−
znajomość podstaw zawodoznawstwa,
−
umiejętność negocjacji,
−
chęć pomocy ludziom przez dłuższy okres,
−
znajomość zasad doboru ludzi do pracy,
−
zasady oceny kwalifikacji,
−
umiejętność prowadzenia rozmowy
7
.
Doradztwo zawodowe jest określane jako proces pomagania ludziom w ce-
lu lepszego zrozumienia samego siebie, stosunku do wykonywanej pracy,
śro-
dowiska, w którym pracują, stosunku do zmiany zawodu oraz właściwego wy-
boru zawodu
8
.
Poradnictwo zawodowe w zakresie pomocy dla dzieci i młodzieży uczącej
się podlega w Polsce dwóm resortom – Ministerstwu Edukacji Narodowej i Mi-
nisterstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zaś w stosunku do osób dorosłych –
Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.
Istotne znaczenie dla kształtu polskiej polityki społecznej, w tym polityki
rynku pracy i poradnictwa zawodowego, miało przystąpienie Polski do struktur
Unii Europejskiej. Od początku XXI wieku, na poziomie ogólnoeuropejskim
oraz poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym w Polsce,
wzrasta zainteresowanie poradnictwem przez całe
życie
– lifelong guidance. Po-
strzegane jest ono jako jeden z kluczowych elementów uczenia się przez całe
życie
(lifelong learning), wypełniając zarówno cele społeczne, jak i gospodar-
6
7
8
http://www.zawodyregulowane.pl (26.07.2012).
Ibid.
Ibid.
ZMIANY MODELU PORADNICTWA ZAWODOWEGO W POLSCE
135
cze
9
. W szczególności składa się na nie poprawienie wydajności i skuteczności
systemu edukacji, szkoleń i struktur rynku pracy przez redukcję zjawiska prze-
rywania nauki, zapobieganie niedopasowaniu umiejętności nabywanych podczas
kształcenia do wymogów rynku pracy, a także zwiększenie produktywności pra-
cy. Wsparcie przez całożyciowe poradnictwo zawodowe niezbędne jest do za-
pewnienia funkcjonowania
życia
zawodowego człowieka jako procesu uczenia
się i rozwoju.
W dwóch Rezolucjach Rady ds. Edukacji Unii Europejskiej (z 2004 i 2008
roku) podkreślono potrzebę wprowadzenia sprawnych usług poradnictwa zawo-
dowego przez całe
życie,
zapewniających obywatelom umiejętności kierowania
własnym wykształceniem i karierą oraz zmiany
ścieżki
kształcenia lub
ścieżki
zawodowej.
Powyższe Rezolucje skupiają się na czterech priorytetowych obszarach:
−
rozwoju umiejętności kierowania własną karierą zawodową,
−
dostępności usług doradczych,
−
ich wysokiej jakości,
−
koordynacji usług poradnictwa zawodowego.
Państwa członkowskie zostały zachęcone do podjęcia działań w celu
wzmocnienia swoich polityk i systemów doradztwa zawodowego
10
.
Jak dotąd, poradnictwo zawodowe w Polsce kończyło się na etapie systemu
edukacji, później pojawiało się już jako oferta urzędów pracy dla osób bezrobot-
nych w momencie utraty zatrudnienia. Obecnie promowane jest poradnictwo ka-
riery traktowane jako proces towarzyszący człowiekowi w całym jego cyklu
ży-
cia. Wykorzystywane przez doradcę metody i techniki powinny być
dostosowane do fazy
życia
klientów, istotna jest także współpraca doradców
z przedstawicielami pracodawców. Ponadto, poradnictwo kariery to proces do-
radczy, w którym zasadniczą rolę spełnia klient, który znajduje się w centrum
aktywności. Nie oczekuje on jednak od doradcy gotowych rozwiązań, by na nich
oprzeć swoje decyzje, ale sam (w toku procesu doradczego), próbuje wykształ-
cić umiejętności niezbędne do rozwiązania problemu.
Usługa doradcza powinna być dostosowana do grupy docelowej – kształcą-
cej się młodzieży, osób bezrobotnych, osób pracujących czy osób starszych. Po-
radnictwo zawodowe wdrażane w systemie edukacji ma za zadanie m.in. uła-
9
10
Polityka Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego: aktualne działania. Raport z prac Europej-
skiej Sieci Całożyciowego Poradnictwa Zawodowego w latach 2008-2010.
Zeszyty informa-
cyjno-metodyczne doradcy zawodowego. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa
2011, z. 49, s. 9.
Ibid.
136
Ewa Rollnik-Sadowska
twienie młodym ludziom wyboru
ścieżki
kształcenia, dostosowanej do zapotrze-
bowania na pracę. Należy także zaznaczyć,
że
trendem we współczesnym sys-
temie kształcenia w skali międzynarodowej, w tym także stopniowo w Polsce,
jest zastępowanie kwalifikacji kompetencjami uzyskiwanymi w trakcie
ścieżki
edukacyjnej. Są one rozumiane jako umiejętności, które uzewnętrzniają się
w działaniach sprawnych, efektywnych i celowo zorganizowanych. Pozostałym
elementem kompetencji jest wiedza, a także wynikające z niej rozumienie i do-
świadczenie
11
. Dysponowanie konkretnymi umiejętnościami przez absolwentów
szkół jest często wymogiem stawianym przez pracodawców, którzy chcą, aby
pracownik od razu po uzyskaniu zatrudnienia mógł wykonywać zadania zawo-
dowe na stanowisku pracy. Takie oczekiwania pracodawców oddziałują na
zmianę metod i procedur doradztwa zawodowego (poprzez uzmysławianie
klientowi posiadanych kompetencji – tzw. bilanse kompetencji)
12
.
Oprócz kompetencji zawodowych istotne są także umiejętności pozazawo-
dowe przydatne w pracy, a więc:
−
umiejętności społeczne obejmujące m.in. komunikowanie się i współdziała-
nie w grupie,
−
umiejętność kształcenia się ustawicznego,
−
umiejętność radzenia sobie z zachodzącymi przeobrażeniami, elastyczność
zawodowa, co oznacza nie tylko przystosowywanie się do coraz bardziej
skomputeryzowanego
środowiska
pracy, ale także do szerokiego zakresu
zmian technologii i zmian organizacyjnych
13
.
Doradztwo zawodowe w stosunku do osób bezrobotnych obejmuje indywi-
dualne i grupowe poradnictwo, informację zawodową i zajęcia aktywizujące.
Należy nadmienić, iż efektywność doradztwa zawodowego wobec osób bezro-
botnych (w tym głównie długotrwale bezrobotnych) w Polsce, podobnie jak in-
nych działań aktywnej polityki rynku pracy, jest utrudniona ze względu na de-
motywujący system rozdzielający sferę pomocy społecznej i
świadczeń
socjalnych od polityki rynku pracy. Doradcy w urzędach pracy niejednokrotnie
są bezsilni wobec klientów, którzy nie chcą się aktywizować i ubiegać się o za-
trudnienie, ze względu na ryzyko utraty zasiłków z pomocy społecznej. Istnienie
tego dualizmu w systemie polskiej polityki społecznej jest poważnym utrudnie-
11
12
13
W. Trzeciak:
Tworzenie projektów zawodowych a Indywidualne Plany Działania.
W:
Doradz-
two karier.
Dolnośląskie Centrum Informacji Zawodowej i Doskonalenia Nauczycieli w Wał-
brzychu, Warmińsko-Mazurski Zakład Doskonalenia Zawodowego w Olsztynie, Warszawa
2005, s. 55.
Ibid., s. 56, 57.
Ibid., s. 55.
Plik z chomika:
dreaxx6
Inne pliki z tego folderu:
budowa strategii jako innowacyjnego narzędzia kierowania organizacją.pdf
(450 KB)
Str mark elementy.jpg
(832 KB)
tabela SWOT.jpg
(751 KB)
Wykres SIM budowa.jpg
(613 KB)
Podstawy Marketingu.pdf
(18365 KB)
Inne foldery tego chomika:
Fantasy
MANGA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin