Budynek DOKP.pdf

(836 KB) Pobierz
Budynek DOKP
Dyrekcja Kolei we Wrocławiu – terytorialny organ zarządzania koleją z siedzibą we Wrocławiu.
Wrocław doczekał się bogatej historii rozwoju kolejnictwa, również form nim zarządzania. Początkowo
poszczególne linie powstawały z inicjatywy prywatnej. Pierwszy pociąg uruchomiła z Wrocławia już w 1842 Kolej
Górnośląska (Oberschlesische Eisenbahn), po której sprywatyzowaniu w 1856 utworzono Królewską Dyrekcję Kolei
Górnośląskich (Königliche Direktion der Oberschlesischen Eisenbahnen), a następnie w 1883 zmieniono nazwę na
Królewska Dyrekcja Kolei (Königlichen Eisenbahndirektion, KED Breslau). Po I wojnie światowej w 1920 jej funkcje
przejęła Dyrekcja Kolei (Eisenbahndirektion - ED Breslau), zaś od 1929 Dyrekcja Kolei Rzeszy Wrocław
(Reichsbahndirektion Breslau – RBD/Rbd Wrocław), która była okręgiem administracyjnym Kolei Rzeszy (Deutsche
Reichsbahn). Terenem jej działania była większośd terytorium pruskiej Prowincji Dolnośląskiej. W obliczu
spodziewanych nalotów w 1941 ustanowiono ewakuacyjną, zapasową siedzibę dyrekcji w Wałbrzychu. W 1945
ewakuowano ją do Cottbus a w 1946 do Peine koło Hanoweru.
Budowa Dyrekcji Kolei w 1911 roku.
We Wrocławiu funkcjonowały też zarządy i innych spółek, m.in. od 1868 Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-
Oder-Ufer Eisenbahn).
Od momentu wybudowania pierwszej linii kolejowej w połowie XIX wieku Wrocław posiadał trzy lokalizacje Dyrekcji
Kolei.
Pierwsza siedziba (wybudowana w 1841) dyrekcji (Directorial Gebäude) Towarzystwa Kolei Górnośląskiej
(Oberschlesische Eisenbahn), ul. Małachowskiego 13 (Flurstrasse), budynek nie istnieje.
Kolejna, druga siedziba (wybudowana w latach 1872-1875) Centralnego Zarządu Kolei Górnośląskiej we
Wrocławiu (Central Verwaltungs-Gebäude für die Oberschlesische Eisenbahn zu Breslau): róg ul. marsz. Józefa
Piłsudskiego/Gwarnej (róg Gartenstrasse 106/Claasenstrasse 12), naprzeciwko dworca Wrocław Główny.
Budynek Dyrekcji Kolei przy ul. Piłsudskiego przed Dworcem Głównym.
Zdjęcie prawdopodobnie pochodzi z początku XX wieku. Lata 1900-1910
Budynek nie istnieje; książka adresowa Breslauer Adressbuch der Offiziere und Beamten 1912 wymienia
adres siedziby dyrektora generalnego-prezydenta zarządu na Gartenstrasse 113-117.
Gartenstrasse (ul. Piłsudskiego) między ulicą Gwarną a ul. H. Dąbrowskiego.
Budynek po lewej stronie to dawna Dyrekcja Kolei. Lata 1925-1935
Trzecia, a zarazem ostatnia siedziba (wybudowana w latach 1911-1915) Królewskiej Dyrekcji Kolei
(Königlichen Eisenbahndirektion), arch. H. Koenig, ul. Joannitów 13 (Malteserstrasse 13), wcześniej ul. Sucha 13
(1957), b. siedziba DOKP, obecnie m.in. Oddziału Regionalnego PLK.
Prace wykooczeniowe przy fasadzie głównej. Lata 1911-1914
Budynek DOKP. Lata 1930-1940
Po wyzwoleniu w 1945 zadania Dyrekcji Kolei Rzeszy we Wrocławiu przejęła Dyrekcja Okręgowa Kolei
Paostwowych - DOKP Wrocław, najpierw przez kilka miesięcy mająca swą tymczasową siedzibę w Kluczborku a
następnie m.in. po zawarciu porozumienia ze Związkiem Radzieckim o przejęciu zarządu kolejami przez PKP na
całym obszarze Ziem Odzyskanych, zostaje przeniesiona do Wrocławia. W okresie lat 1975-1998 nosiła nazwę
Dolnośląskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Paostwowych - DDOKP.
Gmach dyrekcji kolejowej PKP. Lata 1965-1970
DOKP ul Dyrekcyjna
Źródło:
http://pl.wikipedia.org/
http://wroclaw.hydral.com.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin