Umiejętności dzieci 3-4 letnichw ramach obszarów edukacyjnych
OBSZAR 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
uświadamianie własnej osoby – To ja
3 latek
− wie, jak wygląda
− dostrzega różnice w wyglądzie kolegów
· używa określeń chłopiec, dziewczynka
− umie powiedzieć, co lubi np. jeść, czym lubi się bawić
− wie, jak się nazywa
− zwraca się po imieniu do kolegów z grupy
− potrafi wskazać miejsce, w którym mieszka, np. dom, blok
4 latek
− zauważa różnicę między chłopcami i dziewczynkami, np. w nadawanych imionach, w sposobie ubierania się
· opowiada, jak wygląda kolega
– umie podać swoje imię i nazwisko
− potrafi określić czynności, które wykonuje najlepiej, np. układa puzzle, śpiewa
− umie powiedzieć, co lubi robić najbardziej, zgodnie ze swoimi uzdolnieniami
− potrafi nazwać swoją miejscowość i ulicę, na której mieszka
− wie, że nie należy opowiadać o sobie osobom obcym
− rozumie, że można podać informacje dotyczące miejsca zamieszkania tylko za zgodą bliskich osób lub w sytuacjach dla dziecka trudnych, np. gdy się zgubi.
budowanie pozytywnych relacji w kontaktach społecznych
− potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi
− rozumie, że inne dzieci mają prawo do zabawy tymi samymi zabawkami
− uczestniczy w zabawach i zajęciach organizowanych przez nauczyciela
− reaguje na polecenia nauczyciela
· stara się wykonać zadanie zgodnie z oczekiwaniem dorosłego
− informuje o napotykanych trudnościach w czasie zabaw i podczas wykonywania czynności
− wie, że nie wolno niszczyć prac i zabawek kolegów
− postępuje zgodnie z oczekiwaniami dorosłych w sytuacjach nowych i wymagających zachowania szczególnej ostrożności
− wie, że musi stosować się do obowiązujących nakazów i zakazów
− korzysta z pomocy nauczyciela jako pośrednika w sytuacjach trudnych, wymagających rozstrzygnięcia
− zgłasza swoje potrzeby
− potrafi wykonać zadanie wspólnie z kolegami
− próbuje podejmować zabawy tematyczne z podziałem na role i zgodnie w nich uczestniczyć
− rozumie, że musi dostosować się do wymagań nauczyciela i wykonywać polecenia i zadania wspólnie z innymi
− wyraża swoje życzenia i racje w kontaktach z innymi dziećmi
− podejmuje obowiązki dyżurnego
· wie, że należy sumiennie wywiązywać się z powierzonych obowiązków
− rozumie, że nie wolno brać rzeczy innych bez pozwolenia
− szanuje pracę wykonaną przez kolegów i dorosłych
− respektuje uwagi nauczyciela i rodziców dotyczące sposobu zachowania się w określonej sytuacji
· rozumie, że zawsze trzeba mówić prawdę
· potrafi przeprosić, gdy postąpi niewłaściwie
− próbuje samodzielnie radzić sobie w trudnych sytuacjach
– rozumie znaczenie pojęć dobro i zło
− radzi sobie w sytuacjach konfliktowych bez stosowania agresji
− wie, że nie można sprawiać swoim zachowaniem przykrości innym dzieciom
− dzieli się zabawkami z innymi dziećmi
kształtowanie społecznie akceptowanych postaw
− rozumie znaczenie zwrotów grzecznościowych i wie, kiedy się ich używa
− uważnie słucha dorosłych
− rozumie i wykonuje proste polecenia
· przychodzi na wezwanie nauczyciela
· ustawia się w pary
· tworzy koło wspólnie z dziećmi
− zwraca się grzecznie do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy
− odczuwa przyjemność, pomagając dorosłym w codziennych czynnościach
− odczytuje i reaguje na gesty kierowane do niego przez dorosłych
− potrafi używać zwrotów grzecznościowych: Dzień dobry, Do widzenia, Proszę, Dziękuję, Przepraszam w kontaktach z dziećmi i dorosłymi
− nie przerywa wypowiedzi innych
− słucha uważnie innych i stara się zwracać bezpośrednio do rozmówcy, zadając pytania bądź informując o swoich potrzebach
− wykonuje kierowane do niego prośby i polecenia i próbuje dokładnie je wypełnić
· stara się w skupieniu uczestniczyć w zajęciach,
· porządkuje samodzielnie miejsce pracy i zabawy
− zachowuje się grzecznie w miejscach publicznych
− rozpoznaje właściwe formy zachowania
− rozumie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach
− rozumie znaczenie mowy ciała: gestów, mimiki
rozpoznawanie i wyrażanie emocji
− rozpoznaje i próbuje nazywać własne uczucia: radość, smutek, złość
− wie, że należy panować nad negatywnymi emocjami
· potrafi panować nad złością
− określa własne potrzeby i nazywa uczucia
− rozpoznaje i nazywa stany emocjonalne ludzi w różnych sytuacjach
· rozumie i akceptuje uczucia innych osób
− rozróżnia emocje pozytywne i negatywne
· potrafi powstrzymać się od działań agresywnych wobec otoczenia
· próbuje analizować i charakteryzować własne uczucia
− umie poprzez mowę ciała (gest, mimikę, ruchy ciała) przedstawić: radość, smutek, gniew, złość
OBSZAR 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
kształtowanie nawyków higienicznych
− rozpoznaje przybory i przedmioty służące do wykonywania czynności higienicznych
− wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne
· podciąga rękawy przed myciem rąk
· myje zęby, używając szczoteczki i pasty do zębów
− wie, że należy się myć, i bez protestów poddaje się takim zabiegom, jak kąpiel czy czesanie
− zna kolejne czynności wykonywane podczas załatwiania potrzeb fizjologicznych
· samodzielnie zdejmuje i podciąga ubranie
· potrafi korzystać z papieru toaletowego
· pamięta o spuszczaniu wody
− wie, że po skorzystaniu z toalety należy umyć ręce
− umie korzystać z chusteczek higienicznych
− korzysta prawidłowo z przyborów podczas wykonywania czynności higienicznych
− myje samodzielnie ręce zgodnie z kolejnymi etapami tej czynności
− przestrzega zasady mycia rąk przed każdym posiłkiem
− potrafi poprawnie umyć zęby
− wie, że konieczne jest codzienne mycie całego ciała
− próbuje samodzielnie się czesać
− rozumie, że trzeba myć ręce po skorzystaniu z toalety
− używa chusteczek higienicznych w razie potrzeby
wykonywanie czynności samoobsługowych
− potrafi jeść łyżką i pić z kubka
− spożywa posiłek przy stole, zachowując czystość w miejscu jedzenia
· nie bawi się zabawkami w trakcie jedzenia
· nie oblizuje talerzy
· nie „rozkłada się” na stole i nie opiera głowy na rękach
− korzysta po posiłku z serwetek
− zgłasza potrzeby fizjologiczne i samodzielnie korzysta z toalety
− nakłada samodzielnie niektóre elementy ubrania
· wie, że należy nałożyć je we właściwej kolejności, np. sweterek na koszulkę, a nie odwrotnie
− potrafi wkładać kapcie
− informuje o napotykanych trudnościach podczas wykonywania czynności i prosi o pomoc
− pomaga w nakrywaniu do stołu i sprzątaniu po posiłku
− umie w spokoju zjeść posiłek przy stole
· pamięta o cichym odstawianiu krzesełek
· wie, że nie należy głośno rozmawiać
· nie opiera się łokciami i nie odwraca
− posługuje się w trakcie jedzenia łyżką i widelcem
− wykonuje prawidłowo czynności samoobsługowe w toalecie
− korzysta z urządzeń sanitarnych w sposób właściwy
− zna i stosuje kolejność przy wkładaniu ubrania
· umie samodzielnie nałożyć piżamę przed leżakowaniem, zdjąć ją i złożyć po odpoczynku
− odkłada ubrania na wyznaczone miejsce, np. w szatni
· próbuje odpinać i zapinać guziki
− wie, że należy pilnować rzeczy osobistych, a w razie potrzeby przekazuje je pod opiekę osobom dorosłym
przyzwyczajanie do utrzymywania w porządku rzeczy i otoczenia
− odkłada zabawki na ich stałe miejsce
− uczestniczy we wspólnym porządkowaniu zabawek w sali
− pomaga w układaniu swoich rzeczy w domu i w przedszkolu
− wyrzuca papierki i inne śmieci do kosza
− przestrzega ustalonych zasad korzystania z zabawek
· wie, że trzeba szanować wspólne zabawki
− porządkuje zabawki po skończonej zabawie
− dba o wykonane przez siebie prace, starannie chowając je w ustalonym miejscu
− pomaga w sprzątaniu: zabawek w sali, miejsca pracy po zajęciach plastycznych, swojego
pokoju w domu
OBSZAR 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
porozumiewanie się
− potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela i w zabawach dziecięcych
− dzieli się spontanicznie swoimi przeżyciami i odczuciami
− wykazuje chęć porozumiewania się, np. opowiada o tym, co robi
− stara się kierować pytania bezpośrednio do rozmówcy
− udziela odpowiedzi na pytania typu: W co się bawisz?, Co narysowałeś?
− stara się w zrozumiały sposób mówić o swoich potrzebach i odczuciach
− zadaje pytania w celu uzyskania informacji ułatwiających podjęte działanie i określających jego skutki
− próbuje budować dłuższe wypowiedzi na określony temat
− dostosowuje wypowiedź w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami do danej sytuacji, np. zadaje pytania w czasie wycieczki, ustala z innymi dziećmi zasady przebiegu wspólnej zabawy
− formułuje samodzielnie zdania na określony temat
− udziela odpowiedzi na pytania typu: Co lubisz robić?, Co chciałbyś robić?
− wypowiada się spontanicznie na określony temat
− wyraża śmiało swoje myśli, opowiada o uczuciach
− umie dzielić się swoimi spostrzeżeniami
− zadaje pytania, aby ustalić ogólne prawa i zasady
stosowanie poprawnych form gramatycznych
− wypowiada się w odniesieniu do bezpośrednio wykonywanej czynności bądź osób, z którymi się w danej chwili kontaktuje
− używa w mowie czynnej określonego zasobu słów zgodnie z regułami gramatyki
− rozumie i wykonuje polecenia, które zawierają wyrażenia przyimkowe (z: na, pod, do, w, przed, za, obok)
− potrafi używać czasowników, aby prawidłowo określać wykonywane czynności
− umie w mowie potocznej używać poprawnych form fleksyjnych (np. ja /chłopiec/ byłem, a nie: ja /chłopiec/ byłam)
− posługuje się prostymi, kilkuwyrazowymi zdaniami
− rozumie i stosuje w wypowiedziach wyrażenia przyimkowe (zawierające: na, pod, do, w, przed, za, obok)
− umie opisać przedmioty, osoby i zwierzęta, podając ich cechy charakterystyczne
· określa cechy przedmiotów i osób, używając przymiotników w formie zgodnej z rzeczownikiem (np. mała lalka, a nie: mały lalka)
− różnicuje zdania oznajmiające, pytające, wykrzyknikowe, modelując głosem
− formułuje prawidłowo wypowiedzi w czasie przeszłym i przyszłym
· potrafi opowiadać o tym, co się wydarzyło, i o tym, co może nastąpić
− stosuje poprawnie formy fleksyjne rzeczowników, czasowników i przymiotników (np. dziewczynki były, chłopcy byli)
− potrafi wypowiadać się całymi zdaniami o prostej konstrukcji
· próbuje układać zdania rozwinięte
kształtowanie poprawności wymowy
− uczestniczy w zabawach doskonalących prawidłową wymowę głosek
− stara się regulować siłę głosu w naturalnych sytuacjach, przechodząc od szeptu do głośnego
mówienia
− uczestniczy aktywnie w ćwiczeniach artykulacyjnych utrwalających prawidłową wymowę głosek
− naśladuje poprawnie odgłosy, np. zegara tik-tak, tik-tik, cyk-cyk, bim-bam
− stara się mówić wyraźnie
kształtowanie poprawności leksykalno-semantycznej
− używa w słowniku czynnym nazw poznanych przedmiotów, osób i zwierząt
− powtarza krótkie rymowanki
− tworzy rymy do podanych wyrazów, np. kot – płot, bombka – trąbka
− stosuje w mowie czynnej określony zasób słów
· ...
martiska89