soteriologia__nauka_o_zbawieniu_dokonane_dzielo.pdf

(656 KB) Pobierz
SOTERIOLOGIA 
 
DOKONANE DZIEŁO 
SOTERIOLOGIA – NAUKA O ZBAWIENIU 
1. Słowo ZBAWIENIE pochodzi od greckiego słowa „soteria”. Słowo to mówi o: 
Uwolnieniu 
Bezpieczeństwie 
Zachowaniu 
Zdrowiu 
Odnowieniu, przywróceniu 
Uzdrowieniu 
2. Słowo zbawienie zawiera w sobie także dwie fundamentalne zasady: 
Bycie zbawionym to bycie uratowanym ze stanu zgubienia. 
Bycie zbawionym to bycie przeniesionym do pozycji zbawienia, całkowicie odnowionym. 
Doktryna zbawienia obejmuje każde boskie przedsięwzięcie wobec wierzącego od jego uwolnienia ze 
zgubionego stanu do jego ostatecznego przedstawienia w chwale jako upodobnionego do Chrystusa.
3. Zbawienie  zawiera  w  sobie  koncepcję  przynajmniej  dwunastu  rozległych  i  zasadniczych 
doktryn, a mianowicie: 
 
Odkupienie 
Pojednanie 
Przebłaganie 
Przekonanie 
Opamiętanie się 
Wiara 
Odrodzenie 
Przebaczenie 
Usprawiedliwienie 
Uświęcenie 
Zachowanie 
Uwielbienie 
 
Człowiek zostaje zbawiony, kiedy uwierzy. (Zbawienie od potępienia grzechu) 
Efez. 2:8 
8. Albowiem łaską zbawieni jesteście przez wiarę, i to nie z was: Boży to dar; 
Tyt. 3:5 
5. Zbawił nas nie dla uczynków sprawiedliwości, które spełniliśmy, lecz dla miłosierdzia swego przez 
kąpiel odrodzenia oraz odnowienie przez Ducha Świętego, 
Chrześcijanin jest zbawiany od panowania grzechu, uświęcany, zachowywany. 
Hebr. 7:25 
25. Dlatego też może zbawić na zawsze tych, którzy przez niego przystępują do Boga, bo żyje zawsze, 
aby się wstawiać za nimi. 
Chrześcijanin będzie zbawiony od obecności grzechu, kiedy zostanie zaprezentowany jako bez skazy 
w chwale (w niebie na zawsze). 
Hebr. 7:25­26 
25. Dlatego też może zbawić na zawsze tych, którzy przez niego przystępują do Boga, bo żyje zawsze, 
aby się wstawiać za nimi. 
26. Takiego to przystało nam mieć arcykapłana, świętego, niewinnego, nieskalanego, odłączonego od 
grzeszników i wywyższonego nad niebiosa;
4. Trzy aspekty zbawienia 
KOŚCIÓŁ EWANGELICZNY MISJA ŁASKI W WARSZAWIE 
www.ggwo.pl 
 
 
SOTERIOLOGIA 
 
DOKONANE DZIEŁO 
5. Boże trzy motywy do zbawienia grzeszników 
Dlaczego  Bóg  chciał  zbawić  grzeszników?  Dlaczego  zdecydował  się  znosić  ból  wydania  swego 
jednorodzonego  Syna  na  śmierć  za  ludzi,  którzy  buntowali  się  przeciwko  Jego  wspaniałej  dobroci? 
Dlaczego Bóg tak pragnie mieć z nami społeczność, pomimo tego co uczynił grzech w naszym życiu? 
Manifestacja Bożej miłości  
był to największy i najbardziej konkretny dowód Bożej miłości, nic, co od Niego otrzymaliśmy, nie da 
się porównać z tym darem 
Jan. 3:16 
16. Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego jednorodzonego dał, aby każdy, kto weń wierzy, nie 
zginął, ale miał żywot wieczny. 
Manifestacja Bożej łaski  
Efez. 2:7 
7.  Aby  okazać  w  przyszłych  wiekach  nadzwyczajne  bogactwo  łaski  swojej  w  dobroci  wobec  nas  w 
Chrystusie Jezusie 
Manifestacja Bożej dobroci  
Zbawieni  ludzie,  przez  odmienione  życie  i  będące  tego  owocem  dobre  uczynki,  wskazują  światu  na 
fakt istnienia dobrego Boga 
Efez. 2:10 
10.  Jego  bowiem  dziełem  jesteśmy,  stworzeni  w  Chrystusie  Jezusie  do  dobrych  uczynków,  do  których 
przeznaczył nas Bóg, abyśmy w nich chodzili. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
KOŚCIÓŁ EWANGELICZNY MISJA ŁASKI W WARSZAWIE 
www.ggwo.pl 
 
 
SOTERIOLOGIA 
 
DOKONANE DZIEŁO 
DOKONANE DZIEŁO JEZUSA NA KRZYŻU 
 
Jan. 19:30 
30. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł: Wykonało się! I skłoniwszy głowę, oddał ducha.(BW) 
Ze  względu  na  swą  grzeszność  i  bezsilność  człowiek  nie  miał  szans  na  akceptację  ze  strony  Boga  ani  na 
społeczność  z  Nim.  Jeśli  musiał  być  zbawiony,  to  ktoś  musiał  mu  przyjść  z  pomocą.  Tym  kimś  był  Jezus, 
który opuścił niebo i przyszedł na ziemię, by przelać swą krew. 
Co ciekawe, Bóg zaraz po upadku pokazał człowiekowi, jak bardzo go kocha i obiecał, że zapewni ofiarę 
zastępczą opartą na przelanej krwi. 
1 Moj. 3:21  
21. I uczynił Pan Bóg Adamowi i jego żonie odzienie ze skór, i przyodział ich.(BW) 
 
CIERPIENIE I ŚMIERĆ JEZUSA 
Ówcześnie inaczej określano pory dnia: 
6:00 – 18:00 dzień;  18:00 – 6:00 noc;  18:00 – początek kolejnej doby 
Jezus w ogrodzie Getsemane – wieczór wg naszego czasu 
Łuk. 22:41­44 
41. A sam oddalił się od nich, jakby na rzut kamienia, i padłszy na kolana, modlił się, 42. Mówiąc: Ojcze, 
jeśli chcesz, oddal ten kielich ode mnie; wszakże nie moja, lecz twoja wola niech się stanie. 43. A ukazał 
mu się anioł z nieba, umacniający go. 44. I w śmiertelnym boju jeszcze gorliwiej się modlił; i był pot jego 
jak krople krwi, spływające na ziemię.(BW) 
Żołnierze przychodzą po Jezusa 
Łuk. 22:47 
47. Gdy On jeszcze mówił, nadeszła zgraja (ok. 600 żołnierzy), a na jej czele jeden z dwunastu, imieniem 
Judasz, i ten zbliżył się do Jezusa, aby go pocałować.(BW) 
Prowadzą Go do Annasza (Sanchedryn) –  2­3 w nocy 
Mar. 14:55 
55. Arcykapłani zaś i cała Rada Najwyższa szukali świadectwa przeciwko Jezusowi, aby skazać go na 
śmierć, ale nie znajdowali.(BW) 
Łuk. 22:62­65 
62. I wyszedłszy na zewnątrz, gorzko zapłakał. 63. A mężowie, którzy go pilnowali, naigrawali się z niego 
i bili go. 64. I zasłoniwszy mu twarz, pytali go, mówiąc: Prorokuj, kto jest ten, co cię uderzył? 65. I wiele 
innych bluźnierstw wypowiadali przeciwko niemu.(BW) 
Annasz wysyła Go do Kajfasza 
Kajfasz wysyła Go do Piłata – ok. 6 rano 
Łuk. 23:1 
I całe ich zgromadzenie powstało, i poprowadzili go do Piłata.(BW 
Piłat do Heroda 
Łuk. 23:6­11 
6.  Piłat  zaś,  usłyszawszy  to,  pytał,  czy  człowiek  ten  jest  Galilejczykiem,  7.  A  dowiedziawszy  się,  że  jest 
poddanym Heroda, odesłał go do Heroda, który w tych dniach był właśnie w Jerozolimie.     8. Herod tedy, 
ujrzawszy Jezusa, bardzo się ucieszył, gdyż od dłuższego już czasu pragnął go zobaczyć, ponieważ słyszał 
o  nim  i  spodziewał  się  ujrzeć  jakiś  cud  przez  niego  dokonany.                          9.  Wypytywał  go  więc  wieloma 
słowy,  lecz  Ten  nic  mu  nie  odpowiadał.  10.  A  byli  przy  tym  obecni  arcykapłani  i  uczeni  w  Piśmie, 
gwałtownie go oskarżając. 
Herod do Piłata 
Łuk. 23:11 
11. Wtedy Herod z żołnierstwem swoim sponiewierał go i wydrwił, kazał go przybrać we wspaniałą 
szatę i odesłał z powrotem do Piłata.(BW)
Piłat na śmierć – między 6 a 9 rano 
Jan. 19:16 
16. Wtedy to wydał go im na śmierć krzyżową. Wzięli więc Jezusa i odprowadzili go.(BW) 
KOŚCIÓŁ EWANGELICZNY MISJA ŁASKI W WARSZAWIE 
www.ggwo.pl 
 
 
SOTERIOLOGIA 
 
DOKONANE DZIEŁO 
Ukrzyżowanie Jezusa – 9 rano 
Łuk. 23:33 
33. A gdy przyszli na miejsce, zwane Trupią Czaszką, ukrzyżowali go tam, także i złoczyńców, jednego po 
prawicy, a drugiego po lewicy.(BW)
Śmierć Jezusa (ostatnia droga naszego Zbawiciela)
© Hugh Claycombe, The Thomson Chain – reference Bible, B.B. Kirkbridge Bible Co., Inc.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Jezus przychodzi do Jerozolimy, udaje się na Ostatnią Wieczerzę (A) 
Z Ostatniej Wieczerzy do Ogrodu Getsemane (B) 
Z Ogrodu Getsemane do pałacu arcykapłana, Sanhedryn (C) 
Od Kajfasza do Piłata 
Od Piłata do Heroda (D) 
Od Heroda do Piłata (E) 
Od Piłata na Golgotę, ukrzyżowanie (F) 
 
KOŚCIÓŁ EWANGELICZNY MISJA ŁASKI W WARSZAWIE 
www.ggwo.pl 
 
SOTERIOLOGIA 
 
DOKONANE DZIEŁO 
Jezus w międzyczasie był bity, sponiewierany, w tym stanie przeszedł ok. 8‐10 km 
biczują go (końcówka z ostrych kości lub ostrych kawałków metalu) 
zakładają mu koronę z cierni (kilku centymetrowe twarde ostrza) 
niesie krzyż (nieobrobione drewno, wszędzie były wbijające się w pobite ciało drzazgi) 
Jeden  z  komentatorów  powiedział,  że  ciało  Jezusa  było  tak  zmasakrowane,  że  trudno  było  je 
rozpoznać, przypominało galaretę trzymającą się na kościach. 
Gdy dociera na górę, nie dają mu ani chwili wytchnienia, od razu przybijają Go do krzyża. 
gwoździe  miały  20‐30  cm  długości,  pokryte  były  rdzą,  z  ostrymi  krawędziami  i  końcówką 
zapobiegającą wyślizgnięciu się wiszącego ciała; 
Jezus  umiera  –  śmierć  w  wyniku  uduszenia  (brakowało  mu  powietrza).  Podstawka  pod  nogami  nie 
była dla Jego wygody, była tak zaprojektowana, by umierało się jak najdłużej, by skazaniec męczył się 
możliwie najdłużej; 
w obliczu śmierci Jezus nie zapomina o tych, do których przyszedł – dwóch łotrów. 
Jezusowi, by stworzyć ziemię – wystarczyło wypowiedzieć słowo, lecz by zbawić człowieka musiał opuścić 
niebo i stać się człowiekiem takim jak my, by za nas umrzeć.  
To, co inni nazywają porażką – krzyż, dla nas jest zwycięstwem. 
KOŚCIÓŁ EWANGELICZNY MISJA ŁASKI W WARSZAWIE 
www.ggwo.pl 
 
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin