Open Access - Analiza.pdf

(2168 KB) Pobierz
Piotr Kozierski
Rafał Kabaciński
Marcin Lis
Piotr Kaczmarek
Open Access
Analiza zjawiska z punktu
widzenia polskiego naukowca
Poznań – Kraków 2013
Oficyna Wydawnicza "Impuls",
Kraków 2013
Recenzent:
dr Paweł Szczęsny
Projekt okładki:
Łukasz Tarka
Publikacja jest udostępniona na licencji
Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0
(CC BY-SA 3.0).
Pełna treść licencji dostępna na stronie
creativecommons.org
Publikacja w najnowszej wersji jest zawsze dostępna w Internecie na stronie
Oficyny Wydawniczej Impuls
oraz
Repozytorium CEON
Patronat:
ISBN: 978-83-7850-485-6
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel./fax: (12) 422 41 80, 422 59 47, 506 624 220
www.impulsoficyna.com.pl
e-mail: impuls@impulsoficyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2013
Spis treści
Wstęp
1. Skąd się wziął Open Access?
1.1. Historia
. . . . . . . . . . . .
1.2. Geneza
. . . . . . . . . . . . .
1.2.1. Internet
. . . . . . . .
1.2.2. Polityka wydawnictw
.
V
1
1
2
2
3
5
5
5
7
8
9
9
10
11
12
18
19
21
22
22
23
27
28
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
2. Czym jest Open Access?
2.1. Inicjatywy
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.1.1. Open Science – otwarta nauka
. . . . . . .
2.1.2. Open Access – otwarty dostęp
. . . . . . . .
2.1.3. Open Data – otwarte dane
. . . . . . . . .
2.1.4. Open Education – otwarta edukacja
. . . .
2.1.5. Open Source – otwarte źródła
. . . . . . . .
2.1.6. Wolna kultura
. . . . . . . . . . . . . . . .
2.2. Prawa autorskie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3. Otwarte licencje
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4. Słownik
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5. Modele finansowania czasopism otwartego dostępu
2.6. Podsumowanie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3. Czy
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
otwarty dostęp ma sens?
Z punktu widzenia społeczeństwa – konsumentów
Z punktu widzenia autora
. . . . . . . . . . . . .
Z punktu widzenia państwa – fundatora badań
.
Podsumowanie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
II
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
publikacji
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
4. Publikowanie w otwartym dostępie
4.1. Wprowadzanie otwartego dostępu do praktyki
4.2. Polityka wydawnictw
. . . . . . . . . . . . . .
4.2.1. Springer
. . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2.2. Elsevier
. . . . . . . . . . . . . . . . .
4.2.3. John Wiley & Sons
. . . . . . . . . . .
4.2.4. IEEE
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.3. Samoarchiwizacja
. . . . . . . . . . . . . . . .
4.3.1. Po co archiwizować?
. . . . . . . . . .
4.3.2. Kiedy można archiwizować?
. . . . . .
4.3.3. Gdzie archiwizować?
. . . . . . . . . .
4.3.4. Podsumowanie
. . . . . . . . . . . . .
publikacji
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
. . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
30
30
31
32
33
34
35
37
38
39
41
43
45
47
68
72
78
81
95
98
104
118
127
132
140
143
148
150
158
170
172
189
189
192
201
214
231
5. Otwarte czasopisma punktowane przez MNiSW
5.1. Rolnictwo, leśnictwo itp.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.2. Archeologia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.3. Architektura i inżynieria lądowa
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.4. Historia sztuki
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.5. Chemia i farmakologia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.6. Nauki klasyczne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.7. Informatyka i komputery
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.8. Ekonomia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.9. Edukacja
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.10. Elektrotechnika, metrologia i automatyka
. . . . . . . . . . . . .
5.11. Energia, ochrona środowiska, energetyka jądrowa
. . . . . . . . .
5.12. Anglistyka i amerykanistyka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.13. Etnologia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.14. Ogólne, interdyscyplinarne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.15. Geografia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.16. Geologia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.17. Germanistyka, niderlandystyka, skandynawistyka
. . . . . . . . .
5.18. Historia
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.19. Historia edukacji
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.20. Informacja naukowa i bibliotekarstwo, badania (starożytnych i śre-
dniowiecznych) rękopisów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.21. Prawo
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.22. Językoznawstwo i literaturoznawstwo
. . . . . . . . . . . . . . . .
5.23. Matematyka
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.24. Mechanika i Budowa Maszyn
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
III
Zgłoś jeśli naruszono regulamin