Księga Psalmów z Biblii z komentarzem edycja św. Pawła.pdf
(
7028 KB
)
Pobierz
PISMO ŚWIĘTE
Psalmy
N a j n o w s z y
p r z e k ł a d
z jeżyków oryginalnych z komentarzem
SW iĘTY PAW Et
Nihil obstat
NOWY TESTAMENT i PSALMY
ks. Stanisław Włodarczyk, Częstochowa, 20 maja 2005 r.
ks. Henryk Witczyk, Lublin, 13 czerwca 2005 r.
Imprimatur
NOWY TESTAMENT i PSALMY
bp Zygmunt Zimowski
Przewodniczący Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski
Radom, 30 czerwca 2005 r„ L.dz. 939/05
PISMO ŚWIĘTE
NOWEGO TESTAMENTU I PSALMY
Najnowszy przekład z języków oryginalnych
z komentarzem
Opracował Zespół Biblistów Polskich
z inicjatywy
Towarzystwa Świętego Pawła
ŚWIĘTY PAWEŁ
KSIĘGA PSALMÓW
W
p r o w a d z e n ie
Okoliczności powstania
Księga Psalmów
to zbiór stu pięćdziesięciu liturgicznych modlitw-pieśni Izraela. Tradycja
nazywa go
Psałterzem Dawida,
dlatego że imię tego króla widnieje w tytułach blisko poło
wy psalmów. Dawid odegrał istotną rolę w powstaniu liturgicznej tradycji Izraela, dlatego
jego imieniem objęto całą księgę, choć tytuły kilkudziesięciu pieśni wskazują na innych
autorów. I tak siedemdziesiąt trzy psalmy zostały przypisane Dawidowi, dwa Salomonowi
(Ps 72; 126), dwanaście Asafowi (Ps 50; 73 - 83), jedenaście synom Koracha (Ps 42 - 49;
84; 85; 87; 88) oraz po jednym Mojżeszowi (Ps 90), Hemanowi (Ps 88) i Etanowi (Ps 89).
Czas powstania większości utworów można określić jedynie w przybliżeniu. Starożyt
ne pieśni Izraela towarzyszyły ludowi Bożemu w jego długiej historii, we wciąż zmieniają
cych się okolicznościach. Z czasem utraciły bezpośrednie odniesienie do sytuacji, w któ
rej powstały, a zyskały znaczenie uniwersalne jako liturgiczna i osobista modlitwa
wiernych. Aktualność psalmów polega na tym, że odwołują się one do typowych postaw
ludzkich, przez co w pełnych ekspresji słowach psalmisty każdy modlący się bez trudu roz
poznaje własne przeżycia.
Odkrycia w Qumran nad Morzem Martwym potwierdziły wcześniejsze przypuszczenia,
że obecna forma
Księgi Psalmów
istniała już w II wieku przed Chr. W tym okresie inten
sywnego życia liturgicznego, skupionego wokół świątyni jerozolimskiej, nauczyciele Pisma
połączyli wcześniejsze kolekcje psalmów w jeden zbiór, tzw.
Pięcioksiąg Dawida.
Podział
na pięć ksiąg nawiązuje do
Pięcioksięgu Mojżesza
i został zaznaczony charakterystycznymi
doksologiami, czyli formułami głoszącymi chwałę Boga (Ps 41,14; 72,18n; 89,53; 106,48).
Treść i teologia
Psałterz
charakteryzuje się bogactwem gatunków literackich. Przyjmując je za kryterium
podziału, można wyróżnić kilka grup utworów: 1) hymny - uroczyste pieśni pochwalne ku
czci Boga (np. Ps 8; 19; 29; 100; 111; 148 - 150), które mogą wyrażać podziw nad dziełem
stwórczym Boga (np. Ps 104) i nad Jego działaniem w historii (np. Ps 105). 2) lamenta
cje - liczne skargi i prośby o pomoc udręczonemu psalmiście, mogą być zbiorowe i indy
widualne (np. Ps 3; 5; 13; 22; 44). Wśród lamentacji występują psalmy ufności (np. Ps 4;
11; 16; 62; 121), psalmy dziękczynne jednostki (np. Ps 30; 34; 92, 103) i wspólnoty (np.
Ps 66; 117; 124) oraz kolekcja siedmiu psalmów pokutnych (Ps 6; 32; 38; 51; 102; 130;
143). 3) psalmy królewskie, które sławią królowanie Boga (np. Ps 47; 93 - 99), przeja
wiające się także w rządach dynastii Dawida (np. Ps 2; 18; 21; 45; 89; 110; 132). 4) pie
śni Syjonu - modlitwy, które odgrywały szczególną rolę w liturgii świątynnej (Ps 15; 24;
46; 48; 76; 84; 87; 122; 134). Do nich należą też psalmy pielgrzymkowe (np. Ps 122; 126),
sławiące świętą Jerozolimę i wyrażające radość ze spotkania z Bogiem w Jego ziemskiej
świątyni. 5) pieśni liturgiczne, śpiewane podczas wieczerzy paschalnej i wielkich świąt
Izraela. Szczególnie ważny jest tu zbiór hymnów: Hallelu (Ps 113 - 118) i Wielkiego Hal-
lelu (Ps 136). Na ich prorocki charakter wskazał Chrystus, modląc się nimi w ostatnich
godzinach ziemskiego życia (np. Mt 26,30). 6) psalmy dydaktyczne, które zawierają poucze
nia o wartości prawa Bożego (Ps 25; 34; 111; 119), o sprawiedliwości i dobroci Boga (np.
Ps 78; 145), rozważają problem odpłaty za dobre i złe uczynki (np. Ps 37; 49; 73; 112).
7) Psalmy mesjańskie, które wprost wyrażają oczekiwanie na Pomazańca Pańskiego (np.
Ps 2; 110). Tęsknota za Chrystusem, tj. Mesjaszem, obecna jest także w psalmach kró
lewskich i pieśniach Syjonu. W każdym niemal psalmie można wyróżnić różne gatunki li
terackie, które nie pozwalają zaklasyfikować ich wyłącznie do jednej grupy.
Psalmy są utworami poetyckimi. Autorzy zastosowali w nich liczne środki stylistyczne.
Najbardziej charakterystycznym elementem poetyki hebrajskiej był paralelizm członów, czy
li stychów wersetu. Polegał on na tym, że najczęściej daną myśl poeta zawarł w dwóch na
stępujących po sobie stychach, które tworzyły najmniejszą jednostkę literacką utworu. Z in
nych środków należy wymienić rym i rytm. Niekiedy psalmiści komponowali swoje dzieła
w formie akrostychów, czyli utworów alfabetycznych (Ps 25; 34; 37; 111; 112; 119; 145).Wer-
sety czy strofy psalmu rozpoczynały się wtedy od kolejnych liter alfabetu hebrajskiego.
Pomimo tak wielkiej różnorodności, będącej wyrazem rozwoju duchowego Izraela,
Psał
terz
stanowi jedną zwartą księgę. Myśl przewodnia całego zbioru została zawarta we wpro
wadzeniu (Ps 1 - 2). Człowiek ma do wyboru dwie drogi życiowe: droga posłuszeństwa
Bożemu Prawu, która prowadzi do szczęścia, oraz droga buntu, wiodąca do zagłady. Ca
ła historia świata jest wypadkową tego podstawowego wyboru. Psalmista często posługu
je się pojęciem
bezbożny
(Ps 1,3-4), które może oznaczać wrogie narody albo człowieka, któ
ry sprowadza sprawiedliwych z właściwej drogi. Może nim być nawet nieprzyjaciel
wewnętrzny - zło ukryte w sercu ludzkim. Obrazy wojenne, tak często pojawiające się
w psalmach, można więc tłumaczyć jako ilustracje walki duchowej.
Łatwo dostrzec w psalmach rozwój idei szczęścia. Z początku pojmuje się je material
nie jako spokojne życie, posiadanie ziemi, bogactwo, rodzinę, która zapewnia przyszłość.
Stopniowo jednak człowiek odkrywa, że prawdziwe szczęście kryje się głębiej. Wypełnia
nie Prawa prowadzi go do odkrycia wartości nieprzemijalnych. Pociąga to za sobą prze
mianę relacji z bliźnimi. Pragnienie zemsty na wrogach ustępuje miejsca oczekiwaniu na
ich nawrócenie. Podobnie ewoluuje rozumienie nagrody za sprawiedliwe życie i kary za po
pełnione zło. Początkowo psalmista, który widzi ziemskie powodzenie grzeszników, głośno
krzyczy o swej niewinności i domaga się za nią odpłaty. Z czasem jednak uświadamia so
bie własną grzeszność i przynależność do grzesznego ludu i pozostawia Bogu wymierzenie
wszystkim sprawiedliwości.
Grecki przekład Biblii,
Septuaginta
(LXX), powstały w egipskiej Aleksandrii już w n w.
przed Chr., pogłębia historyczną lekturę
Psałterza,
interpretując go jako proroctwo. W ślad
za tą żydowską tradycją, Kościół dostrzega w psalmach zapowiedź tajemnicy Chrystusa
i doskonałej wspólnoty czasów ostatecznych. Stąd nasza lektura odwołuje się nie tylko
do sensu wyrazowego (dosłownego, historycznego) psalmów, ale szuka także wypełnienia
ich treści w Chrystusie i w Kościele.
Plik z chomika:
KosciolKatolicki
Inne pliki z tego folderu:
Vittorio Messori-Cud-Hiszpania 1640 ocr.pdf
(2484 KB)
EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO MATEUSZA.pdf
(46430 KB)
EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO ŁUKASZA.pdf
(41974 KB)
EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA.pdf
(34092 KB)
EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO MARKA.pdf
(21961 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
! Elementarz Katolika
! TAJEMNICA NOWENNY POMPEJANSKIEJ
!! skany ksiazek katolickich (hasło 12345)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin