pakiet_z_planem-stazysta[1].pdf

(426 KB) Pobierz
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wlkp.
Poradnik stażysty
zebrała i opracowała: Elżbieta Rostkowska
2011
Ustawy i rozporządzenia – awans zawodowy nauczyciela
1. Ustawa z dnia 7 września 1991r.
o systemie oświaty.
Tekst jednolity (Dz U. z 2004 r.
Nr 256, poz. 2572 oraz Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781 z 2005r. Nr 17, poz. 141
oraz Nr 122 poz. 1020 ze zm.)obowiązuje od dnia 25 października 1991 r.
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. -
Karta Nauczyciela –
tekst jednolity (Dz.U. z 2006
r. Nr 97, poz. 674 ze zm.) obowiązuje od dnia 1 lutego 1982 r.
3.
Ustawa z dnia 19 lutego 2004r.
o systemie informacji oświatowej
(Dz.U. z 2004r.
Nr 49, poz. 463 ze zm., obowiązuje do 30 kwietnia 2012)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r.
w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz.U.
z 8 grudnia 2004 r. Nr 260, poz.2593; Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1580 ze zm.)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2008 r.
w sprawie
Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty
(Dz. U. Nr 163, poz. 1017)
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r.
w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
oraz określenia szkół
i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego
wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Nr 50, poz. 400)
2
Zadania opiekuna stażu wobec nauczyciela stażysty i kontraktowego
Główne zadania
1.
Pomoc w przygotowaniu
projektu planu rozwoju
zawodowego
Sposób realizacji
zapoznanie się z obowiązkami opiekuna stażu,
zawarcie kontraktu z nauczycielem,
zapoznanie nauczyciela stażysty i kontraktowego
z zadaniami i wymaganiami awansu zawodowego
udzielanie wskazówek do napisania projektu planu
rozwoju zawodowego
2.
Pomoc w realizacji planu
rozwoju zawodowego
zapoznanie nauczyciela stażysty i kontraktowego
z: organizacją szkoły, ze szkolą dokumentacją oraz
aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty
i działania szkoły,
– obserwacja i analiza zajęć nauczyciela stażysty
i kontraktowego,
– prowadzenie własnych zajęć oraz prezentacja
własnego warsztatu pracy nauczycielowi stażyście
i kontraktowemu,
pomoc w doskonaleniu zawodowym
pomoc w przygotowaniu dokumentacji załączanej
do wniosku o postępowanie kwalifikacyjne
i egzaminacyjne
kryteriów ustalonych w kontrakcie,
wyników realizacji planu rozwoju zawodowego,
postępów w rozwoju kompetencji dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych,
sposobu dokumentowania i rodzaju dokumentacji
dorobku zawodowego,
udział w rozmowie kwalifikacyjnej,
dokonanie oceny punktowej dorobku zawodowego
nauczyciela
3.
Opracowanie projektu
oceny dorobku zawodowego
z uwzględnieniem:
4.
Udział w pracach komisji
kwalifikacyjnej
3
Kontrakt
(nie jest obowiązkowy)
Dotyczy
warunków współpracy pomiędzy nauczycielami:
opiekunem stażu
- ...................................................................................
stażystą
(lub nauczycielem kontraktowym)
- ...................................................................................
Cel współpracy:
rozwój zawodowy i uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela
(stażysty lub kontraktowego)
Zadania dla opiekuna stażu:
1. Pomoc w przygotowaniu projektu planu rozwoju zawodowego.
2. Pomoc w realizacji planu rozwoju zawodowego.
3. Opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
4. Udział w pracach komisji kwalifikacyjnej (pomoc w przygotowaniu się do rozmowy
kwalifikacyjnej bądź egzaminu).
Zadania dla stażysty:
1. Przygotowanie projektu planu rozwoju zawodowego.
2. Realizacja planu rozwoju zawodowego.
3. Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
4. Udział w rozmowie kwalifikacyjnej (lub egzaminacyjnej).
Formy współpracy:
1. Spotkania informacyjne, diagnostyczne, konsultacyjne, poświęcone doskonaleniu
oraz omawianiu wykonywanych zadań, nabywanych doświadczeń i napotykanych
trudności podczas pracy w szkole.
2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i ich omawianie
3. Udział stażysty w zajęciach prowadzonych przez opiekuna i ich omawianie.
Normy współpracy:
1. Obie strony przestrzegają ustalonych terminów spotkań.
2. Opiekun stażu jest rzecznikiem stażysty.
3. Stażysta uwzględnia w swojej pracy uwagi i wskazówki opiekuna.
4. Obie strony na bieżąco prowadzą dokumentację.
5. Obie strony prowadzą zajęcia zgodnie z harmonogramem.
Kontrakt został zawarty na czas określony od: ..............................do.........................................
(do zakończenia pracy w komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej).
...........................(
miejscowość
), ...............................r.
Podpis stażysty
(nauczyciela kontraktowego
)
.......................................................
Zał. Harmonogram zajęć prowadzonych i obserwowanych
Podpis opiekuna stażu
.....................................
Na podstawie: Sowińska D
.,
Warsztat pracy opiekuna stażu i stażysty,
4
Nauczyciel stażysta -
procedura awansu na
stopień nauczyciela kontraktowego
Rozpoczęcie stażu
(14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć)
Nauczyciel kontraktowy -
procedura awansu
na stopień nauczyciela mianowanego
Przedkłada wniosek o rozpoczęcie stażu
i projekt planu rozwoju zawodowego
(po przeprowadzeniu w szkole co najmniej 2 lat
od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu
zawodowego, 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć)
Opracowanie projektu planu rozwoju
zawodowego
(20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć)
Przydzielenie opiekuna stażu
Zatwierdzenie projektu planu rozwoju zawodowego
(30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć)
Realizacja planu rozwoju zawodowego
(9 miesięcy)
Realizacja planu rozwoju zawodowego
(2 lata i 9 miesięcy)
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
(30 dni od dnia zakończenia stażu)
Ocena dorobku zawodowego za okres stażu
(ustalona
przez dyrektora w terminie nie dłuższym niż 21 od dnia złożenia sprawozdania z realizacji
planu rozwoju zawodowego, pozytywna lub negatywna)
opinia rady rodziców
projekt oceny dorobku zawodowego za okres stażu
(opiekun stażu, w terminie 14 dni od dnia
zakończenia stażu przez nauczyciela)
odwołanie się, wniosek o dodatkowy staż w przypadku oceny negatywnej
Wniosek o podjęcie postępowania
kwalifikacyjnego
(w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku
zawodowego za okres stażu)
Wniosek o podjęcie postępowania
egzaminacyjnego
(w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku
zawodowego za okres stażu)
Komisja kwalifikacyjna
przedstawiasz sprawozdanie z realizacji planu
rozwoju zawodowego
– odpowiadasz na pytania członków komisji
kwalifikacyjnej dotyczące wymagań określonych
w § 6 ust.2 (rozmowa kwalifikacyjna)
– akceptacja komisji kwalifikacyjnej po
przeprowadzonej rozmowie
Wniosek o dodatkowy staż w przypadku braku
akceptacji komisji kwalifikacyjnej
Komisja egzaminacyjna
dokonujesz prezentacji dorobku zawodowego
odpowiadasz na pytania członków komisji
egzaminacyjnej dotyczące wymagań określonych
w § 7 ust.2 (egzamin)
– zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną
Wniosek o dodatkowy staż w przypadku braku
akceptacji komisji egzaminacyjnej
(jesteś powiadomiony o niej na co najmniej 14 dni (jesteś powiadomiony o niej na co najmniej 14 dni
przed datą posiedzenia)
przed datą posiedzenia)
Nadanie przez dyrektora szkoły stopnia
nauczyciela kontraktowego
Nadanie przez organ prowadzący szkołę
stopnia nauczyciela mianowanego
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin