NPP_program_przedszkole_2014.pdf

(866 KB) Pobierz
Magdalena Kębłowska
PROGRAM NAUCZANIA
JĘZYKA ANGIELSKIEGO
Kurs dla początkujących
dla grup przedszkolnych
zgodny z nową podstawą programową
obowiązującą od 2014 roku
(Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół)
sierpień 2014
© Express Publishing & EGIS
Spis treści
1. METRYCZKA
PROGRAMU
...........................................................................................2
1.1. O
AUTORCE
...................................................................................................................2
1.2. A
DRESACI
P
ROGRAMU
...................................................................................................2
1.3. W
ARUNKI REALIZACJI
P
ROGRAMU
KWALIFIKACJE NAUCZYCIELA
.................................2
2. CELE NAUCZANIA ........................................................................................................3
2.1. O
GÓLNE CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
............................................................3
2.2. O
GÓLNE CELE
P
ROGRAMU
.............................................................................................4
2.3. C
ELE SZCZEGÓŁOWE
.....................................................................................................5
3. TREŚCI NAUCZANIA ....................................................................................................8
3.1. T
EMATY
,
SYTUACJE
,
LEKSYKA
......................................................................................8
3.2. F
UNKCJE KOMUNIKACYJNE
............................................................................................8
3.3. K
ATEGORIE GRAMATYCZNE
..........................................................................................8
4. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW............................................................................9
4.1. O
GÓLNE ZALECENIA METODYCZNE
................................................................................9
4.2. C
HARAKTERYSTYKA DZIECKA W WIEKU PRZEDSZKOLNYM A TECHNIKI NAUCZANIA
........9
4.2.1. N
ABYWANIE PIERWSZEGO JĘZYKA
..............................................................................9
4.2.2. C
ECHY DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
............................................................................. 10
4.2.3. C
ECHY I ELEMENTY LEKCJI
....................................................................................... 13
4.3. R
OLA NAUCZYCIELA
................................................................................................... 14
4.4. F
ORMY PRACY NA LEKCJI
............................................................................................ 14
4.5. P
RZYKŁADOWE TECHNIKI NAUCZANIA
......................................................................... 15
4.6. M
ATERIAŁY DYDAKTYCZNE I TECHNICZNE ŚRODKI NAUCZANIA
.................................... 16
5. OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW I TECHNIKI ICH OCENIANIA .................................... 19
5.1. O
CZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
.......................................................................... 19
5.2. O
CENA ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ
................................................................................. 20
B
IBLIOGRAFIA
.................................................................................................................. 24
1
1. Metryczka
Programu
1.1. O autorce
Dr Magdalena Kębłowska jest nauczycielem akademickim w Kolegium Języków Obcych
Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, gdzie prowadzi ćwiczenia z metodyki
nauczania języka angielskiego. Jest również promotorem prac licencjackich i magisterskich
(w Instytucie Filologii Angielskiej UAM) z tej dziedziny. W ramach studiów
podyplomowych kształcących nauczycieli języka angielskiego prowadzi zajęcia z dydaktyki
języka angielskiego, integracji międzyprzedmiotowej oraz konstrukcji programów nauczania.
Ponadto uczy języka angielskiego na kursach ogólnych oraz specjalistycznych (Business
English). Ma praktykę nauczania cudzoziemców oraz rodzimych użytkowników języka
angielskiego w Stanach Zjednoczonych.
1.2. Adresaci
Programu
-
Program
przeznaczony jest do nauczania języka angielskiego w przedszkolach (dzieci
od lat 3) i szkolnych oddziałach przedszkolnych;
- 2 godziny lekcyjne (30-to minutowe) w tygodniu;
- optymalna liczebność grup – 10-12 osób.
Program
adresowany jest do nauczycieli uczących języka angielskiego w przedszkolach
i szkolnych oddziałach przedszkolnych.
Program
pomaga nauczycielowi zaplanować zajęcia,
a przede wszystkim dobrać odpowiednie techniki nauczania i materiały, jak również ocenić
skuteczność stosowanych środków dydaktycznych.
Program
pokazuje nauczycielom-
filologom specyfikę pracy z małymi dziećmi między innymi poprzez uświadomienie im ich
cech rozwojowych.
Z
Programu
mogą również korzystać rodzice przedszkolaków oraz dyrektorzy przedszkoli
i szkół, w których gestii będzie leżało zadecydowanie o udziale dzieci w kursie języka
angielskiego.
Program
pozwoli im zapoznać się z celami nauczania na tym poziomie oraz
osiągnięciami uczestników, co może znacząco wpłynąć na podjęcie decyzji o wprowadzeniu
kursu. Zapoznanie się rodziców z
Programem
ułatwi współpracę z nauczycielem, gdyż
dowiedzą się, w jaki sposób pracować z dzieckiem w domu oraz jakiego rodzaju realnych
umiejętności mogą się po dziecku spodziewać po zakończeniu kursu.
Program
może też być pomocny nauczycielowi prowadzącemu klasę lub grupę przedszkolną
w sytuacji, gdy nie jest on jednocześnie nauczycielem języka angielskiego. Ponieważ
Program
zakłada integrację treści i umiejętności zdobywanych przez dziecko na zajęciach
wychowania przedszkolnego oraz na lekcjach języka angielskiego (na tyle, na ile jest to
możliwe na tym etapie edukacji), współpraca obu pedagogów wydaje się konieczna.
1.3. Warunki realizacji
Programu
– kwalifikacje nauczyciela
Optymalnie nauczyciel korzystający z
Programu
powinien posiadać pełne kwalifikacje do
prowadzenia zajęć zarówno języka angielskiego, jak i wychowania przedszkolnego.
Program
może być także realizowany przez nauczycieli-anglistów, jednakże – jak już podkreślono –
przy ścisłej współpracy z nauczycielem prowadzącym grupę, co zapewni niezbędną
i wymaganą na tym etapie integrację treści i umiejętności, ponieważ nauczyciel języka
angielskiego będzie również realizował cele wychowania przedszkolnego.
2
2. Cele nauczania
2.1. Ogólne cele wychowania przedszkolnego
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego podkreśla, że przedszkola
i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych powinny pełnić funkcje
opiekuńcze,
wychowawcze
i
kształcące
oraz zapewnić dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki
w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Do
najważniejszych celów wychowania przedszkolnego należy:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz czynności intelektualnych
potrzebnych w dalszym życiu;
2) budowanie systemu wartości (np. tak, by odróżniały dobro od zła);
3) kształtowanie odporności emocjonalnej, by radziły sobie w trudnych, stresujących
sytuacjach;
4) rozwijanie umiejętności społecznych;
5) stwarzanie warunków sprzyjających zgodnej zabawie i nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
7) budowanie wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz
rozwijanie umiejętności poprawnego prezentowania swoich przemyśleń;
8) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności
wypowiadania się przez muzykę, plastykę, małe formy teatralne;
9) kształtowanie poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej,
wspólnoty narodowej) i postawy patriotycznej;
10) wspieranie ciekawości, aktywności i samodzielności dzieci niezbędnych w dalszej
edukacji.
Powyższe cele realizowane są we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego.
Podstawa programowa wyróżnia 15 takich obszarów, z których wybrano i omówiono poniżej
te, które można rozwijać w ramach zajęć z języka angielskiego.
1) Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, obejmujące m.in.
- porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi,
- obdarzanie uwagą rozmówcy,
- grzeczne zwracanie się do innych,
- przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej i w świecie
dorosłych,
- umiejętność przedstawienia siebie (imię, nazwisko, adres);
2) Wspomaganie rozwoju mowy dzieci, w tym zwracanie się bezpośrednio do
rozmówcy, poprawność artykulacji i gramatyki, uważne słuchanie i pytanie
o niezrozumiałe informacje;
3) Wspieranie dzieci w rozwoju czynności intelektualnych, np. przewidywanie
skutków czynności manipulacyjnych, grupowanie przedmiotów, dostrzeganie
związków przyczynowo-skutkowych;
4) Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej, np. zdrowe
i niezdrowe żywienie, choroba a leczenie, uczestnictwo w zajęciach ruchowych;
5) Nauka dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych, w tym bezpieczeństwo na drodze
i bezpieczne korzystanie ze środków transportu, zagrożenia płynące ze świata ludzi,
roślin i zwierząt;
6) Wychowanie przez sztukę, a więc:
3
- odgrywanie ról i posługiwanie się rekwizytami,
- śpiew, taniec, muzykowanie,
- plastyka i prace ręczne;
7) Nauka rozumienia zjawisk atmosferycznych i unikanie zagrożeń, np. rozpoznawanie
i nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór
roku, niebezpieczeństwa wynikające z pogody (np. burza);
8) Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt, m.in. znajomość roślin i zwierząt
(nazwy, wygląd, miejsca występowania);
9) Edukacja matematyczna, w tym liczenie, działania na zbiorach, odróżnianie prawej
i lewej strony, określanie kierunków i położenia obiektów;
10) Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania:
- orientacja na kartce papieru (np. lewy górny róg),
- organizowanie pola spostrzeżeniowego tak, by rozpoznać i zapamiętać obrazki;
- precyzja manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa;
- zainteresowanie czytaniem i pisaniem,
- uważne i chętne słuchanie opowiadań, bajek i rozmawianie o nich,
- rozumienie informacji podanych w formie graficznej (oznaczenia, symbole);
11) Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne, a więc znajomość członków
rodziny (imię, nazwisko, zawód), miejscowości, w której dziecko mieszka,
świadomość przynależności narodowej (nazwa państwa, narodowości, języka,
stolicy).
Jak już wspomniano, powyższe cele i wybrane obszary wychowania przedszkolnego odnoszą
się do całego procesu wychowania, jak i do nauczania języka obcego. Ponieważ podstawa
programowa przewiduje wprowadzenie obowiązkowych zajęć z języka obcego w pierwszej
klasie szkoły podstawowej, nie precyzuje ona zaleceń dotyczących nauczania języka obcego
w oddziałach przedszkolnych. Dlatego też niniejszy
Program
wytycza cele zgodne
z podstawą programową, biorąc pod uwagę bieżące i przyszłe potrzeby wychowawcze
i językowe dziecka, a zwłaszcza rozwój
elementarnych umiejętności komunikacyjnych
w języku angielskim.
2.2. Ogólne cele
Programu
Nadrzędnym celem
Programu
jest
uwrażliwienie na język angielski
poprzez osłuchanie
dziecka z tym językiem. Tak więc podstawowe umiejętności, które można i należy rozwijać
to
rozumienie mowy
(czyli słuchanie) i znajomość
słownictwa.
Zakłada się, że te sprawności
staną się następnie bazą dla rozwoju
umiejętności komunikacyjnych
na tym i na następnych
etapach edukacyjnych.
Wraz z rozwijaniem umiejętności językowych,
Program
zakłada budowanie
motywacji
dziecka, bez której jakikolwiek sukces wydaje się niemożliwy. Motywacja ma ogromny
wpływ na aktywność i ukierunkowanie działania, a więc łatwiej i trwalej zapamiętujemy to,
co zapamiętać chcemy, co nas interesuje i sprawia nam przyjemność (por. Pamuła 2003:19).
Motywacja będzie niezbędnym warunkiem dla nauki języka obcego: chęci poznawania
języka, komunikowania się w nim oraz podejmowania ryzyka (por. Halliwell 1992:10-11).
Podkreślić należy, że dzieci przedszkolne motywują ciekawe ćwiczenia, materiały, formy
aktywności oraz miła atmosfera w klasie. Należy zwrócić szczególną uwagę na
różnorodność
zadań i przeplątać ćwiczenia, w których dzieci siedzą w kółeczku z zdaniami
aktywującymi je fizycznie i takimi, które wymagają pracy z książką przy stole. Choć
przedszkolaki powinny być zachęcane przez czynniki zewnętrzne, a więc zabiegi dydaktyczne
oraz postawę nauczyciela, wielu autorów (np. Pinter 2006:37) uważa, że tę grupę wiekową
cechuje również pewna motywacja wewnętrzna – uczą się języka obcego, ponieważ lubią to,
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin