Wykład 7 5.01.2012
Planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej nauczyciela.
Planowanie jest aktualne ze względu na wszelką dobrą radę, jest podwójnie aktualne ze względu na dynamikę nowoczesnej cywilizacji.
Pielęgniarstwo od 1860 roku nowoczesne.
Działania pedagogiczne powinny być planowane ze szczególną starannością ponieważ należą do najbardziej złożonych i doniosłych.
Nowoczesne planowanie pracy dydaktycznej powinno zapewnić nauczycielowi:
ü zwiększenie skuteczności nauczania i wychowania
ü lepsze wykorzystanie zasobów wiedzy, motywacji i środków
ü pomniejszenie wpływu czynników organizacyjnych kształcenia
ü świadomą kontrolę nad przebiegiem i wynikami kształcenia
ü ochronę przed przypadkowością i chaotycznością działań i decyzji
ü upodmiotowienie ucznia w procesie kształcenia, większą jego aktywność i partnerstwo
ü rytmiczność osiągania celów i zadań
ü racjonalność i profesjonalizm pedagogiczny
ü zdolność do modyfikowania, unowocześniania kształcenia
ü koordynację i integrację kształcenia w szkole
ü ochronę przed rutyną i monotonią dydaktyczną
ü samowiedzę i samoocenę pracy dydaktycznej
Planowanie pracy dydaktyczno- wychowawczej nauczyciela
Ø plan nauczania
Ø program szczegółowy
Ø przygotowanie merytoryczne nauczyciela do zajęć
Ø przygotowanie metodyczne do zajęć
Planowanie pracy dydaktycznej jest podstawowym elementem profesjonalnego warsztatu.
Plan nauczania zawiera: ( egzamin!!!)
ü pełny wykaz przedmiotów przewidzianych dla danego typu szkoły lub specjalności z uwzględnieniem okresu realizacji, wymiaru tygodniowego godzin oraz globalnej liczby godzin przypadających na dany przedmiot
ü godziny przewidziane na wykłady, ćwiczenia, seminaria
ü formę zaliczenia przedmiotu: egzamin, zaliczenie
ü przedmioty nadobowiązkowe
ü liczbę tygodni nauki w każdym semestrze
ü liczbę tygodni przewidzianych na zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe
ü wskazane miejsce odbywania zajęć praktycznych, praktyk zawodowych
ü to w punktach podany przebieg realizowanych zajęć dydaktycznych
ü to czynności nauczania
Program szczegółowy zawiera: ( egzamin!!!)
§ nazwę przedmiotu
§ czas realizacji
§ sposób realizacji przedmiotu
§ cele i zadania dydaktyczno- wychowawcze
§ warunki zaliczenia przedmiotu
§ materiał nauczania: tematy wykładów, seminariów, ćwiczeń
§ proponowane metody nauczania i środki dydaktyczne
§ wyniki nauczania przedmiotu
§ literaturę
Wymagane wobec planu:
Ø celowy- osiągnięcie celu w wyznaczonym terminie
Ø wykonalny- ma duże prawdopodobieństwo realizacji
Ø zgodny wewnętrznie- bezsprzeczności
Ø operatywny- łatwy w stosowaniu, przejrzysty
Ø giętki- plastyczny, zwrotny, wrażliwy na zmiany
Ø szczegółowy- należycie ograniczony w detalach
Ø długodystansowy- ze znacznym zasięgiem czasu
Ø całościowy- obejmujący całość zadania
Ø terminowy- zawiera termin osiągnięcia celu
Ø racjonalny- ugruntowany poznawczo, zgłębiony
Ø prosty w budowie- nieskomplikowany
Przygotowanie merytoryczne nauczyciela do zajęć :
Ø utworzenie logicznej struktury posiadanych wiadomości z zakresu, który ma być przedmiotem zajęć
Ø opracowanie planu metodycznego zajęć
Ø nauczyciele posiadający większe doświadczenie zawodowe mogą wytyczyć sobie tylko krótkie dyspozycje co do przebiegu zajęć
Przygotowanie metodyczne zajęć:
Ø planowanie tematu zajęć
Ø podanie celu ogólnego, pośrednich, szczegółowych w dziedzinie poznawczej, psychoruchowej i afektywnej
Ø podanie ogniw zajęć i przewidzenie czasu na ich realizację
Ø zaplanowanie planu zajęć
Ø podanie metod nauczania, metod wychowania, zasad nauczania i środków dydaktycznych przewidzianych do realizacji tematu zajęć
Ø zadanie pracy domowej
Ø opracowanie ewaluacji do zrealizowanego tematu zajęć
Ø podanie literatury wykorzystanej do opracowania tematu zajęć
teresawawa