Wykład 8 10.01.2012
Kontrola i ocena w procesie nauczania.
Kontrola to postępowanie zmierzające do uzyskania informacji w jakim stopniu zostały osiągnięte zaplanowane cele kształcenia.
Rodzaje kontroli:
ü wstępna
ü bieżąca
ü końcowa
ü odległa ( po 6 miesiącach)- informacje o trwałości wiedzy
Metody bieżącej kontroli:
Ø konwencjonalne
ü obserwacja ucznia
ü kontrola praktyczna
ü kontrola ustna
ü kontrola pisemna
Ø niekonwencjonalne
ü Testy: otwarte ( zadanie , rozprawka)
ü krótkiej odpowiedzi: dobieranie, wielokrotnego wyboru, prawda- fałsz
Ocena to osąd i opinia o poziomie wiedzy i umiejętności oparta na wynikach pomiaru dydaktycznego (egzaminu) przeprowadzonego na podstawie ustalonych kryteriów .
Wymogi wiarygodności oceny:
ü trafność
ü rzetelność
ü praktyczność
ü obiektywność
Ocenianie:
· po co?
· dlaczego?
· w jakim celu?
· jak?
· kiedy?
· ile razy?
· co?
· kogo?
· kto?
Ocena wg F. Szloska- to przedstawienie opinii o wynikach.
Uzasadnienie:
ü to konkrety podparte przykładami
ü to propozycje prawidłowych rozwiązań
ü to oceny z uzasadnieniem dotyczące poszczególnych ocenianych części, a nie całości
ü przekaz powinien być dwukierunkowy
ü przekaz powinien być niezwłoczny, od razu po fakcie oceniania
ü przekaz powinien uwzględniać zarówno pozytywy jak i negatywy wynikające z oceny
ü należy sprawdzić czy przekaz został zrozumiany
Ocenianie jest procesem zbierania informacji formułowania sądów o informacjach i podejmowaniem na ich podstawie odpowiednich decyzji.
Ø to integralna część procesu uczenia się i nauczania
Ø to proces gromadzenia informacji, diagnozowania osiągnięć i trudności uczniów
Ø to informowanie ucznia i innych zainteresowanych o osiągnięciach i trudnościach uczniów
Ø powinno służyć wspieraniu szkolnej kariery uczniów i ich motywowaniu.
Ocena dydaktyczna- (egzamin !!!):
ü to taka, która uwzględnia wyłącznie spełnienie wymagań programowych
ü to taka, która uwzględnia inne kryteria poza wymaganiami programowymi, jest oceną społeczno- wychowawczą
Cele oceniania: ( egzamin !!!):
· monitorowanie rozwoju uczniów
· diagnozowanie
· ocena jakości pracy szkoły
· ocena jakości programów nauczania
· selekcja uczniów
Cele oceniania:
§ diagnoza
§ informacje o efektywności procesu nauczania
§ ocenianie dla stopnia
§ upowszechnienie osiągnięć ucznia
§ ewaluacja programów nauczania
Rodzaje celów oceniania:
Ø ocenianie wewnątrzszkolne
Ø ocenianie zewnętrzne
Ocenianie zewnętrzne to:
ü podsumowanie określonego etapu kształcenia
ü zapewnienie lepszej jakości edukacji
ü ułatwienie porównywalności świadectw
ü zdiagnozowanie osiągnięć edukacyjnych i braków uczniów
ü ułatwienie oceny oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych nauczycieli w poszczególnych szkołach
ü potwierdzenie lub nie wybranej przez szkoły drogi kształcenia
ü uzyskanie zwrotnej informacji o jakości stosowanych programów zajęć szkolnych
Normy oceny wg W. Okonia:
ü opis słowny osiągnięć ucznia/ studenta ze względu na określone kryterium i podział punktowy jego skali
ü wskaźniki określające w miarę dokładnie jakie oceny należy stawiać uczniom/ studentom w zakresie danego przedmiotu lub za jego dzieło
Skale pomiarowe:
· numeryczne, to skale zazwyczaj kilkupunktowe tworzone dla poszczególnych kryteriów np. 0-3, 0-5, 0-10 itp.
· słowne, określają częstotliwość, stopień nasilenia występowania danej cechy np. często, rzadko, nigdy, bardzo, umiarkowanie, słabo, wybitny, bardzo dobry, słaby, zły itp.
· alternatywne, np. tak-nie, zdał- nie zdał, potrafi- nie potrafi itp.
Pytania pomocne przy projektowaniu kryteriów oceniania:
· Czy dane kryteria są konieczne?
· czy są wystarczające?
· czy są niezależne?
· czy i w jakim stopniu są mierzalne?
· które kryterium jest najważniejsze?
· jakie ustalić normy ocen dla danego kryterium?
· którym z kryteriów zagraża najbardziej subiektywizm?
· jak z ocen szczegółowych otrzymać ocenę z całości dzieła?
Przykładowe kryteria dotyczą: ( egzamin !!!)
Ø zrozumienia pojęć
Ø samodzielnego myślenia, działania
Ø biegłości
Ø racjonalnej metody rozwiązywania zadania, problemu
Ø poprawnego końcowego wyniku
Ø czasu wykonania itp.
Kryteria oceny działania praktycznego
Przedmiot oceny
Kryteria
Ocenianie właściwości
Proces
Jakość
Ilość
Postęp
Braki
Bezpieczeństwo
Skuteczność każdego kroku, procedury, uniknięcie błędów, właściwy wybór materiałów i narzędzi, czas wykonania działań, zwiększenie liczby kroków wykonywanych samodzielnie, ilość niepotrzebnie zużytego materiału, bezpieczne posługiwanie się materiałem i narzędziami uniknięcie wypadków
Produkt
Zgodność z obowiązującymi normami, użyteczność, właściwy wygląd, licznba wytworzonych produktów, podniesienie jakości lub ilości produktów, bezpieczeństwo użytkowania produktu
Funkcje kontroli i oceny: ( egzamin!!!)
1) informacyjna- dostarcza informacji o osiągnięciach ucznia
2) regulacyjna- dostarcza informacji zwrotnej dla ucznia o jego rzeczywistych osiągnięciach
3) niesienia pomocy- informacje te powinny stać się źródłem poszukiwań skutecznych sposobów uczenia się i doskonalenia samokształcenia
4) wychowawcza- systematyczne sprawdzanie i ocenianie własnej pracy powinno uczyć krytycznego oceniania własnej pracy, dawać satysfakcje uczniowi z jego pozytywnych rezultatów
5) kształcąca- mobilizuje ucznia do pracy, rodzi pomysłowość
6) społeczna- ochrona społeczna przed brakiem kompetencji, obniżeniem wartości intelektualnej i kulturalnej absolwentów szkół
7) selekcyjna- służy w pierwszej kolejności wyłonieniu uczniów wybitnych i szczególnie uzdolnionych
8) dydaktyczna- polega na porządkowaniu wiedzy uczniów i wskazywaniu sposobów usunięcia ewentualnych braków i luk
9) diagnostyczna- pozwalana przewidywanie dalszego rozwoju zawodowego ucznia na podstawie przeprowadzonej analizy efektów kształcenia
10) motywacyjna - ma zapewnić właściwy stosunek do pracy i obowiązkó...
teresawawa