Dydaktyka w Pielęgniarstwie – egzamin
Imię i nazwisko studenta …………………………………………………………
Numer albumu ………………………..
1. Wymień przynajmniej trzy korzyści wynikające ze stosowania metod aktywizujących w procesie nauczania
a) ………………………………………….
b) ………………………………………….
c) ………………………………………….
2. Wskaż, które z niżej podanych szczegółowych celów kształcenia dotyczą umiejętności z dziedziny poznawczej:
a) wykonać wziernikowanie nosa,
b) rozpoznać i ustalić leczenie zapalenia śluzówki,
c) udzielić pacjentowi zaleceń co do trybu życia,
d) wyjaśnić mechanizm działania sterydów
3. Na najwyższym poziomie taksonomicznym w dziedzinie umiejętności psychoruchowych znajduje się umiejętność:
a) zapamiętywania i odtwarzania wiadomości
b) manipulowania,
c) interpretowania zjawisk,
d) naśladowania
4. Wg współczesnych dydaktyków cele kształcenia to:
a) świadome, zamierzone wyniki procesu dydaktycznego,
b) efekty kształcenia,
c) zmiany jakie mają nastąpić u uczącego się,
d) przekazanie uporządkowanej wiedzy o otaczającym świecie
5. Wyjaśnij różnicę między metodą sytuacyjną, a metodą przypadków
Metoda sytuacyjna
Metoda przypadków
Różnica
6. Przedmiotem dydaktyki – sztuki nauczania, uczenia się są:
a) proces nauczania – uczenia się,
b) czynniki wywołujące proces nauczania – uczenia,
c) cele nauczania – uczenia się,
d) rezultaty procesu nauczania - uczenia
7. Wymień i omów przynajmniej trzy funkcje oceny szkolnej
a) …………………………………………………..
b) …………………………………………………..
c) …………………………………………………..
8. Wskaż, który z niżej podanych przykładów szczegółowych celów kształcenia jest sformułowany poprawnie?
a) znać elementy procesu dydaktycznego,
b) rozumieć związki między elementami procesu dydaktycznego,
c) wyliczyć elementy procesu dydaktycznego,
d) umieć elementy procesu dydaktycznego
9. Wymień metody oparte na działalności praktycznej i omów jedną z nich
10. Wymień znane Ci typy lekcji
11. Która z niżej podanych metod kształcenia jest najbardziej trafna do osiągnięcia następującego celu: „opracować konspekt do zajęć formy doskonalenia”
a) pogadanka,
b) obserwacja,
c) projekt,
d) dyskusja panelowa
12. Wymień zalety i wady podających metod nauczania
Podające metody nauczania
Zalety
Wady
13. Wymień ogniwa nauczania, które zastosujesz na lekcji poświęconej opracowaniu nowego materiału
a) ……………………………………………………………………
b) ……………………………………………………………………
c) ……………………………………………………………………
d) ……………………………………………………………………
e) ……………………………………………………………………
14. Wymień znane Ci formy kontroli
a) ……………………………………
b) ……………………………………
c) ……………………………………
d) ……………………………………
15. Wymień środki dydaktyczne, które można zastosować podczas zajęć teoretycznych i praktycznych
Zajęcia teoretyczne
Zajęcia praktyczne
16. Podaj cele ogólny i szczegółowe do tematu: Wykonanie wstrzyknięcia domieśniowego
Cel ogólny
Cele szczegółowe
Dziedzina poznawcza
Dziedzina psychorychowa
Dziedzina afektywna
17. Podaj określenie hospitacji, etapy oraz jej przebieg.
Hospitacja to: ……………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………………….
Etapy hospitacji ……………………………………………………………………………..
Przebieg hospitacji ……………………………………………………………………….....
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
18. Wyjaśnij co rozumiesz pod pojęciem ewaluacja, omów rodzaje ewaluacji
Ewaluacja to: ………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………….
Rodzaje ewaluacji…………………………………………………………………………...
……………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………….
19. Wymień etapy rozwiązywania problemów
...
teresawawa