poradnik_edu_zintegrowana_cz_3_wiosna.pdf

(17316 KB) Pobierz
EDUKACJA
ZINTEGROWANA
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA
klasy drugiej szkoły podstawowej
CZĘŚĆ
3
POBIERZ
CZĘŚĆ 3.
PORADNIKA
WIOSNA
Małgorzata Boćko
Alicja Grzybowska
Magdalena Oleksy-Zborowska
EDUKACJA ZINTEGROWANA
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA
klasy drugiej szkoły podstawowej
CZĘŚĆ
3
AUTORKI
Małgorzata Boćko, Alicja Grzybowska, Magdalena Oleksy-Zborowska
REDAKTOR PROWADZĄCA
Renata Faron-Radzka
REDAKCJA MERYTORYCZNA
Agnieszka Górecka
REDAKCJA JĘZYKOWA
Agnieszka Gzylewska
PROJEKT I OPRACOWANIE GRAFICZNE
Katarzyna Mickiewicz
(z wykorzystaniem motywu z okładki
Naszej szkoły,
zaprojektowanej przez Katarzynę Trzeszczkowską)
OPRACOWANIE GRAFICZNE I SKŁAD
Paweł Jaros
RYSUNKI
Elżbieta Śmietanka-Combik
Andrzej Gosik
(pszczoła, mrówka – w karcie pracy nr 62)
WYDAWCA
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Al. Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawa
tel. 22 345 37 00, fax: 22 345 37 70
www.ore.edu.pl
Wydanie I
Warszawa 2015
ISBN 978-83-64915-36-9 (całość)
ISBN 978-83-65450-29-6 (część 3)
Trzecia część poradnika jest rozpowszechniana na zasadach wolnej licencji
Creative Commons – Uznanie Autorstwa 3.0 Polska
z wyjatkiem wiersza Marcina Brykczyńskiego
Jak się masz... w szpitalu?
Warunki korzystania z wiersza na stronie
www.naszaszkola.men.gov.pl
EDUKACJA ZINTEGROWANA
PROJEKT „ZDROWIE”
EDUKACJA ZINTEGROWANA
MARZEC
– 22. TYDZIEŃ NAUKI
W szpitalu
CELE OPERACYJNE
Uczeń:
• rozmawia na temat sytuacji wywołujących u niego lęk oraz
o sposobach radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
• słucha uważnie opowiadania
W szpitalu
Roksany
Jędrzejewskiej-Wróbel;
• przedstawia szpital za pomocą symbolu rysunkowego;
• wyszukuje w tekście informacje dotyczące szpitalnych
zwyczajów;
• zastanawia się, jak można urozmaicić czas dzieciom
przebywającym w szpitalu;
• poszukuje informacji o pracownikach szpitala;
• układa dialog pacjenta z lekarzem;
• potrafi wezwać pomoc;
• poznaje prawa małego pacjenta.
NAWIGACJA
PODRĘCZNIK:
Nasza szkoła. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 2.
Część 3,
s. 4–7
KARTY PRACY:
karta pracy nr 44
AKTYWNOŚCI UCZNIA
• słuchamy opowiadania
W szpitalu;
• rysujemy symbol szpitala;
• znajdujemy w tekście fragmenty dotyczące zaskakujących
sytuacji w szpitalu;
• wymieniamy, co ułatwiłoby dzieciom pobyt w szpitalu;
• układamy i przedstawiamy rozmowę lekarza z pacjentem;
• ćwiczymy rozmowę telefoniczną z dyspozytorem
jednostki ratownictwa;
• poznajemy prawa dziecka przebywającego w szpitalu.
LITERATURA:
Pacewicz A., Pacewicz P., Czetwertyńska G., Puciłowska M.,
Sterna D., Konarzewska M., Jaworski K., (2014),
Czytamy i od-
krywamy,
Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
POMYSŁY NA REALIZACJĘ Z KOMENTARZEM
CZEGO UNIKAM
Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel przedstawia dzie-
ciom pacynkę i zapowiada, że będzie ona opowiadać im
swoją krótką historię, np. o wizycie u dentysty lub u lekarza
pediatry. Prowadzący animuje pacynkę, która „mówi” o swo-
ich obawach związanych z tą wizytą, o swoich uczuciach. Na
koniec pacynka „zadaje” dzieciom pytanie: Czego wy unika-
cie, dlatego że tego nie lubicie albo dlatego że się tego bo-
icie? Dziecku, które zgłasza się do odpowiedzi, nauczyciel
podaje pacynkę. To dziecko, a potem inni chętni uczniowie
mogą wyrazić swoje uczucia, udzielając głosu lalce. Gdy
chętne dzieci się wypowiedzą, wszyscy wspólnie próbują
znaleźć przyczyny lęków oraz pomysły na ich zmniejszenie.
Przykłady:
Boję się szczepień. W czasie szczepienia odwracaj
głowę i szczyp się drugą ręką w udo. Boję się burzy. Zasłoń okna,
włącz głośno muzykę i tańcz.
PRACA Z TEKSTEM
W SZPITALU
(podręcznik, s. 4–7)
Dzieci dobierają się w pary. Nauczyciel przygotowuje listę
kilkunastu wyrazów – słów kluczy. Czyta je uczniom, zanim
zapoznają się z tekstem zamieszczonym w podręczniku,
aby wzbudzić ich zainteresowanie opowiadaniem. Dzieci
w parach losują przygotowane wyrazy. Na ich podstawie
próbują odgadnąć tematykę opowiadania.
Przykładowe wyrazy:
szpital, skierowanie, pałac Królowej
Śniegu, motyle, wenflon, przemarsz lekarzy, czarodziejska
biblioteka, papierowe kwiaty, salowy, kolorowe koperty.
Uczniowie mogą również stworzyć listę pytań, na które
chcieliby uzyskać odpowiedź (lub przewidują, że znajdą tę
odpowiedź w tekście).
Nauczyciel czyta opowiadanie, a uczniowie śledzą tekst.
Następnie prowadzący rozmawia z dziećmi na temat treści
czytanki, a uczniowie porównują swoje przewidywania
z faktami przedstawionymi w tekście. Wspólnie zastana-
wiają się, jak mógłby wyglądać symbol szpitala, w którym
przebywała Maja, a następnie rysują go w zeszytach.
LISTA SZPITALNYCH ZDZIWIEŃ MAI,
CZYLI STRACHY NA LACHY
Dzieci dobierają się w czwórki. Zapisują fragmenty ukazują-
ce sytuacje, które zdziwiły bohaterkę opowiadania. Potem
wybierają sobie dwie sytuacje z opowiadania, rozmawiają
na ich temat i tworzą do każdej z nich ilustrację. Wspólnie
zastanawiają się, jakie obawy związane z pobytem w szpita-
lu mogła mieć Maja. Następnie uczniowie prezentują swoje
prace, komentując każdy fragment (rysunek), np. w nastę-
pujący sposób:
• Mai wydawało się, że wbijanie igieł bardzo boli, a okazało
się, że nic nie poczuła, gdy pani pielęgniarka założyła jej
wenflon.
• Maja myślała, że będzie sama w sali szpitalnej, a tymcza-
sem obok leżała Hania, z którą wygłupiały się po kolacji.
CO ZROBIĆ, ABY DNI W SZPITALU MIJAŁY SZYBCIEJ?
Każdy uczeń zastanawia się, co można zrobić, aby urozma-
icić dzieciom pobyt w szpitalu. Swoje pomysły uczniowie
rysują na kartkach. Potem prezentują swoje prace innym
dzieciom.
Przykłady:
Można zorganizować przedstawienie teatralne dla
dzieci w szpitalu, projekcję filmów itp.
CZY W SZPITALU SĄ TYLKO PACJENCI I LEKARZE?
Uczniowie w grupach tworzą listę wszystkich pracowników
szpitala. W przypadku lekarzy wypisują znane im specjaliza-
cje. Nauczyciel dla ułatwienia przygotowuje karteczki z na-
zwami osób pracujących w szpitalu oraz nazwami pracowni-
ków innych instytucji. Dzieci wybierają pracowników szpitala
i wspólnie wyjaśniają, czym zajmują się te osoby.
WYWIAD LEKARSKI
Dzieci pracują w parach. Przygotowują dialog pacjenta z le-
karzem, uwzględniając specjalizację lekarza. Nauczyciel su-
geruje, że lekarz może być ortopedą, okulistą, dentystą itp.
Wcześniej uczniowie wspólnie zastanawiają się, o czym
trzeba poinformować lekarza. Dzieci mogą zapisać, a potem
odczytać dialog lub zaprezentować go, odgrywając scenkę.
CO KRYJE APTECZKA SZKOLNA
Uczniowie przypominają sobie, jak wygląda znak informują-
cy o pomocy medycznej. Spośród wielu znaków BHP przy-
gotowanych przez nauczyciela starają się wskazać właściwy.
Razem z nauczycielem zastanawiają się, gdzie może znajdo-
wać się apteczka szkolna. Odszukują ją, analizują jej zawar-
tość, a na koniec zapisują do zeszytów elementy jej wypo-
sażenia.
JAK WEZWAĆ POMOC?
Dzieci przypominają sobie numery telefonów alarmowych.
Zastanawiają się, jakie informacje należy przekazać opera-
torowi podczas wzywania pomocy. Robią notatki w zeszy-
tach. Nauczyciel zapisuje na tablicy sugestie uczniów. Dzie-
ci wysłuchują nagrania lub czytanej przez nauczyciela
rozmowy telefonicznej przedstawiającej wzywanie pomo-
cy, po czym uzupełniają brakujące elementy w swoich
wcześniejszych zapisach. Próbują uzasadnić każdą przeka-
zywaną informację, np.:
• „Przedstawiam się, aby…”.
• „Informuję o miejscu wypadku po to, żeby…”.
• „Opisuję wypadek, aby…”.
CZY DZIECI – PACJENCI SZPITALA MAJĄ SWOJE PRAWA?
Nauczyciel poleca przeczytanie wiersza
Jak się masz…
w szpitalu?
Marcina Brykczyńskiego
(karta
pracy nr 44)
oraz
wykonanie polecenia na podstawie tego utworu.
4
5
EDUKACJA ZINTEGROWANA
PROJEKT „ZDROWIE”
EDUKACJA ZINTEGROWANA
MARZEC
– 22. TYDZIEŃ NAUKI
Jak dbać o zdrowie?
CELE OPERACYJNE
Uczeń:
• poszukuje kreatywnych rozwiązań, tworzy nowe definicje;
• tworzy listę czynników i sytuacji wpływających
na zdrowie, łączy przyczynę ze skutkiem;
• planuje kolejne czynności podczas pracy metodą projektu;
• umiejętnie wyszukuje potrzebne informacje, dokonuje ich
selekcji;
• realizuje zadania projektu, współdziałając w grupie;
• odkrywa związek między podejmowanymi decyzjami
a własnym zdrowiem;
• proponuje ćwiczenia do porannej gimnastyki, prezentuje
je innym uczniom.
NAWIGACJA
PODRĘCZNIK:
Nasza szkoła. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 2.
Część 3,
s. 8–9
PORADNIK:
Część 2, s. 36–37
ZASOBY:
SCHOLARIS:
ZDROWIE…? ILUSTRACJE PRZEDSTAWIAJĄCE
RÓŻNE CZYNNIKI I SYTUACJE
ZDROWIE I HIGIENA. PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
LITERATURA:
Jąder M., (2009),
Efektywne i atrakcyjne metody pracy
z dziećmi,
Kraków: Impuls.
SCENARIUSZE:
„Jak badamy pogodę?”. Praca metodą projektu
AKTYWNOŚCI UCZNIA
• zastanawiamy się, czym jest zdrowie, tworzymy własne
definicje;
• tworzymy listę czynników wpływających na nasze
zdrowie;
• dzielimy się przemyśleniami na temat zdrowia;
• pracujemy metodą projektu;
• proponujemy poranne ćwiczenia, prezentujemy je w klasie,
zwracamy uwagę na dokładne wykonanie ćwiczeń.
POMYSŁY NA REALIZACJĘ Z KOMENTARZEM
TYSIĄC DEFINICJI SŁOWA „ZDROWIE”
Uczniowie tworzą nowe, niecodzienne definicje słowa
„zdrowie”. Ćwiczenie to powinno trwać na tyle długo, aby
wyczerpać wszystkie oczywiste propozycje i pozwolić
uczniom na kreatywne poszukiwanie coraz bardziej zaska-
kujących i niezwykłych rozwiązań.
UCZYMY SIĘ – UCZYMY INNYCH
Dzieci zastanawiają się, jakie czynniki mają wpływ na zdro-
wie (np. uprawianie sportu, zdrowe odżywianie, higiena, od-
poczynek, radość). Po ustaleniu wspólnej listy nauczyciel
dzieli klasę na tyle zespołów, ile czynników zostało wymie-
nionych. Każdy zespół otrzymuje zagadnienie do przedsta-
wienia (w postaci tekstu, rysunku, schematu) na dużym kar-
tonie, np.: „Sport a zdrowie”, „Co to znaczy zdrowe
odżywianie?”, „Co to znaczy żyć higienicznie?”. Po upływie
określonego czasu członkowie każdej z grup prezentują
swoje prace na forum klasy.
JAK DOWIEDZIEĆ SIĘ CZEGOŚ O ZDROWIU?
(podręcznik, s. 8–9)
Uczniowie słuchają tekstu
Jak dbać o zdrowie?
czytanego
przez nauczyciela. Następnie w grupach wymieniają oso-
by, od których klasa 2 a postanowiła zdobyć informacje
dotyczące zdrowia. Na koniec dzieci uważnie czytają
pytania zapisane na ilustracji w podręczniku.
POSZUKUJEMY ODPOWIEDZI NA PYTANIE:
JAK DBAĆ O ZDROWIE METODĄ PROJEKTU?
Nauczyciel przypomina, na czym polega praca metodą pro-
jektu. Zachęca dzieci do odwołania się do doświadczeń
związanych z pracą tą metodą na wcześniejszych lekcjach
(poradnik, część 2, s. 36–37).
Planujemy pracę
Uczniowie formułują szczegółowe cele projektu. Listę pro-
blemów tworzą na podstawie pytania: Czego chcemy się
dowiedzieć na temat zdrowia? Każde dziecko zapisuje swo-
ją propozycję na karteczce. Potem uczniowie tworzą grupy,
dobierając się zgodnie z podobieństwem zagadnień. Jest to
określenie celów szczegółowych poprzez podział na kon-
kretne zadania.
Przykłady zagadnień:
Czy to prawda, że niektóre zwierzęta
pomagają w procesie leczenia? Gdzie znaleźć witaminy? Dla-
czego serce raz przyspiesza, a raz zwalnia?
Dzieci po określeniu tematu, którym będą się zajmować,
opracowują w grupach harmonogram projektu. Powinien
on zawierać spis wszystkich działań, terminy ich realizacji
(projekt trwa dłużej niż jeden dzień) oraz listę osób odpo-
wiedzialnych za realizację poszczególnych zadań. Dzieci za-
stanawiają się również, w jaki sposób będą gromadzić infor-
macje dotyczące każdego z zagadnień. Ustalają zasady
prezentacji zebranych informacji i sposób udzielania infor-
macji zwrotnej (forma oceny efektów pracy).
Realizujemy zadania
Uczniowie opracowują poszczególne problemy, poszukują
informacji w różnych źródłach, analizują je, konfrontują róż-
ne punkty widzenia, podejmują dyskusje w obrębie grupy.
Nauczyciel obserwuje pracę poszczególnych zespołów, po-
maga dzieciom realizować zadania projektu. Jeśli uczniowie
zgłaszają kłopoty, prowadzący radzi, podpowiada, konsul-
tuje. Następnie uczniowie opracowują wyniki swojej pracy
i przygotowują plan prezentacji wyników projektu.
Prezentujemy wyniki
Dzieci prezentują wyniki realizacji poszczególnych części
projektu. Mogą to być rysunki z komentarzem, plakaty, film
nagrany telefonem komórkowym, nagranie dźwiękowe (np.
wywiad), książeczka, poradnik, ulotka, inscenizacja, prezen-
tacja multimedialna.
Ewaluacja – podsumowanie działań i wyciągnięcie wniosków
z każdego etapu pracy nad projektem
Uczniowie oceniają wyniki swojej pracy, rozmawiają o wkła-
dzie pracy, zaangażowaniu każdego dziecka. Nauczyciel
omawia działania całej grupy oraz każdego ucznia indywi-
dualnie. Zwraca uwagę na zaangażowanie, wysiłek, sposób
rozwiązywania problemów i wnioskowania, umiejętność
doboru źródeł informacji i korzystania z nich, organizację
prezentacji.
Zajęcia realizowane metodą projektu mogą stanowić pod-
stawę działań w dłuższym okresie. Mogą też być realizowa-
ne jako aktywność dodatkowa dla uczniów szczególnie za-
interesowanych tematem.
SPORT TO ZDROWIE
Uczniowie kolejno proponują ćwiczenia – elementy poran-
nej gimnastyki. Pozostałe dzieci naśladują pomysłodawczy-
nię/pomysłodawcę, a nauczyciel czuwa nad prawidłowym
wykonaniem ćwiczeń, udziela rad i wskazówek.
• Ćwiczenia oddechowe, np. z unoszeniem rąk przy wde-
chu, skłonem przy wydechu.
• Ćwiczenia rozciągające, np. aktywne ziewanie z rozciąga-
niem się w górę, na boki, skłony głowy w przód, tył, na bok,
przyciąganie kolan do klatki piersiowej w leżeniu, koci
grzbiet, skłony w przód w staniu, skrętoskłony.
• Ćwiczenia nóg, np. marsz w miejscu, wznoszenie się na pal-
ce i pięty, przysiady, wymachy nóg w przód, w tył, na boki.
• Ćwiczenia mięśni brzucha, np. przenoszenie ugiętych nóg
na prawą i lewą stronę w leżeniu na plecach, brzuszki
z ugiętymi nogami.
• Ćwiczenia mięśni grzbietu, np. przetaczanie się z leżenia
tyłem do leżenia przodem, podnoszenie tułowia w leżeniu
przodem, nożyce w leżeniu na brzuchu.
6
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin