Sikorski C. - Motywacja jako wymiana. Modele relacji między pracownikiem a organizacją.pdf

(30177 KB) Pobierz
Maclete
potnob
ludzi
w
oraaruzacJ•
„„„„„„.„
•.• „„.„.„„„.•. „„.„.„.„-•...••„.
1 1 Tl!Orie
poirzeb
.„.„„„.„„„.„„ ...•••• „„„.„ .•.•••••.„.„„„„.„•.••„.„,,_.,„„....
l
Koncepcje
człowieka
w
orpmzacJI
„.„.„„.„„.„„••„„„.„.„„ •••„ ••. „„
1 3 Modele motywac
~ne
w
orgamzacJ•
„.„.„.„„„„.„.„„„„..
„.„„„„„„„.
Wymiana
między
pracownikiem a
organizllcją,
„„ ... „.„„„„„„„.„.•.„„•• „.
1 3 I
Modele
procesów motywacji w sy
tenue organ1Z1CY.JD.1Jll
1 3 2 Problem
ekw1walentnoilcl
wymiany
„„ ..„.„„„„„„.„ ... „.„„„„„„
Po,JtC1&podstawoWe
•••
„.„.„.„„.„„„.„„„„„.„ •.„.„„„.„„„„.„„.„„„„,„„_„„.
IO
l
I
20
25
36
36
40
Oczeldwanla pracownika
zw14un~
z uczeatnlctwem
Wf
org1ntzacfl
~)
.„„„„„„„„„.„„.„„.
l
RótllorOdnołć
i
ewolucja
oczekiwań
.
2 I I Rola motywacji rozwojowej w
kooc:epcjach
11n1ktural
tyczn
cli
2 I 2
Krytyka koncepcji
strUkturahstycznych z pozycji teorn
r62ni
indywidualnych .
2 I 3
Wpływ
globalizacji
na
zmianę
oczekiwali
pracowników
Oczekiwania
dotyczące zadań
.„„.„„„„„„„.„.„„„„„„„„„.„„„„.„.„„„„„„
2 2 I Cechy
prot:esu reahzacJ1
zadań
„„„„ .•• „„.„„„„
.•
„ •. „„„„„„„„„.„.„„.
2.2.2 acz.klwan1a
związane
z
potrzebami
bezpieczeńlłwa
„„.„„„„„„„.
2 2.3
Oczeluwania zwillZBJIC
z
potrzebami
społecznymi
„„„„„„„„•. „-„.
2 2 4 Oczekiwania
zwlą,.ane
z potrzebami rozwoju
„.„„„„„.„„„.„„„„.„.
Rozdllal
2.
47
47
41
6
ek1\\ mn
dotHZ.\<
relacJ
'roh:zn~d1
.
' ,
I
i-;ulruro"
.tło
s1,,sunko11 spokcZl\\Ch '' org.mt
\\zon
kulturo11
e a
potrzeb~
bezptc,zcnst\hl
\\zon
kultur,111e
a
potrzeb) spokczne
~
1 \\
wn
kuhuro 11 a P..'trzel:>)
r<1ZllOJU
·
4
_4
(\:ze
'"am.adot)czące s~>temu
")nagrodzen
.
2
4 I Forrm
1
7asad1
li)
nagrodzen
·
4
2.
l
te~
"'nagrodlen a modele mol) 11acyJ
ne
2
i
'.
3;
Rozdział
3.
Ekwiwalentność
wymiany w
indywidualistycznych
modelach motywacji
„. .
.
J
..... .
ł.
I Podejscie kalkulat)Jne a profesJonahzm ....
.„
3 I
I.
Skutki kalkulatr1 nego sposobu uczestnictwa
praco wnika
.
. .. ... ..
.„„ .....
" orgamzaq1
3 1.2. Wzory kuhurn11e profesJonahzmu
:; 2. Pokus) ..czlo11 ieka ekonomicznego"
. . .......
.. „
. .
.
3.2.l Prz)cZ)n) zanizania standardow wykonawczych .. .
.
3 2.2 U11arunkowama organizacyjne postaw nieprofesjonalnych
3 3. Autonomizacja prestizu
.
......
.. _
„ ...
.
.
..
.
3.3.1. Gdy najwaznie_1sze
pozory .....................
..
., 3K3 -" Od stereotypó11 do uczenia
się
..................................
3
~.
1
1ent- nasz pan czv
dłużnik?
..
3.4.l Samorealiza ja'a potrzeby
kh~nta
....
..
..
„ ..
~a
rozunuaaa
nt
Jako
proou nioodl\allril
~lllłlClm
wymiany
mtędzy
pracownikiem
a~
J81l
iatoUt
motywaq1
Pracownik,
cbellC
~
olrnlkllll
JllUSI
ra
nie
aplacs
01J11111ucj1
krdlonym
wkłldelwa
wta-
or..-
*'l'!D!Si!.
to
mem
nic mncgo
jak
gotowość
do
pownep
wkłldu.
do
pewn:
b
kosztów
tak
czy
mac111
rozwmanycb,
po
to,
łby
my
-aiebie
eennego
Motywacja
jest tym
wifksm,
am
WlęCIJ jłllie­
połwięcl~
aby
osiągnąć ocakiw~ nagrodę
W
teorii
wymiany
,raguła wnuemnośc1
Tym
w1~
moaia
zaof'lrowll4
qeJ
ii111irW)rU23'Qb
nagtód sav
oclAlku.ie Wymó1
ekwiwalenłllOSt
wym1111y
JUl
mówno
w
kategoriach
prakseologacznycb
Jak
1
monlnycb.
3.4."
Od etosu produkcji do etosu
usług
·::::
:::···::: .... ::: .. :. ::: ::· '
Rozdział
4.
Ekwiwalentność wymi~ny
w kolektV,w isty
.
modelach motywacji
„ ..
~
~/fJf~·
,
0
c;nr
. .
h
4.l FalsZ)wa
11anosć pornięcenia
4
U
Naduzycia etyki loialnosci
1
·
·
4
,
41
-
Ko
ncepCJa racjonalnego egoizmu
·
·
A
~IOf)1et
racionalny a ITTaCJOnaln)
..
4 -
I
Puł apka
eh
···
··
4 2 2.
Rekonstruo;.zmat}
cznego przywództ\\ a .
4
3
Id
me autorytetu
entyfikaqa dysrrybutyw
na
a k I
k
...
„.
.
.
...
„...
....
4
3
I Organ1Zac1e
- sek
o e
ty11 na
4
31
I d k
l)
„„ „ ...
·- n o
try naCJa
a
nau
...
4 4 lndyw1duahzm
w kol k czan1e
w
orgamzac11
. .
...
4 4
I
Blaski
I
c1en e
ty" ie
„ ...
... ... .
.
. ..
...
. . .....
442 P
ie
zespołowej
panyc
.
.........
„.
oczuc1 indy\lldual
e
ł
.
ypaci
I
•.
...
"-k
nei
w asnosc1pracy
w zespole
«A
onczeme
Bibliografia
~e
wówczas degeneracja motyW6w pracownika, pomewat
dekla-
1
mego oficjalnie realizacja
celów
orgaruzacyJnycb
prustaJe
ym
bądi choćby
tylko
głównym
iosb'Wllentem
OSllll!IDIB
ceino-
1 Prowadzi to do
nieekwiwalentnośc1
wymiany, na
której
orp
lnCi
tym bardziej, im mnieJ. na skutek
błędów
w
1.BfZ'ldzan1u,
Jłll
onentuje
się
w rzeczywistych intcncJ&ch
działali
pnicownika.
ta
mo:t.e
być rówmeż
nieekwiwalentna
z
powodu
działań
orgt-
która
wbrew oficjalnym deklaracjom jeJ lderowu1ctwa, rue
b'aktuJe
indywidualnych pracowników jako instrumentu real1zacj1
celów
orp-
~nych,
ale
stara
się
te cele
kształtować
w kierunku mabymalnie
dla
korzy
tnym.
Mam
wówczas do czymema
z degeneracA bodD:ów
yjnycb.
W
tym wypadku
na
wymianie traea pracownik
1
ll'lM:I
witoej,
am mniej, z powodu
własnyeb
nawyków kuliurowyoh.
t111
y
rzeczywmycb intencji k1erown1ctwa orpnlZBCJI
o
W)'llllBnY
między
pracownikiem
a
orgamDCjll
prlllCIWllik
do
ogranicuma
włamego wkładu
1
maksymalizowanta
korzy
Rozdział
1
Modele motywacji
1.1.
POJĘCIA
PODSTAWOWE
Żyjemy dzięki
motywacji,
dz1ęk1
temu, ze nam
się
chce
robić
to
uczyc
się.
praco\\ać, dbać
o
własne
zdrowie czy cokolwiek
jeszcz.e..
dzięki
temu, ze nam
chce
żyć.
Motywacja jest
więc
tym, co nas
w ruch co sprawia.
że
mamy
Jakieś
cele
i decydujemy
się
na ich
Cele te
mogą być
róme, a ich
osiągnięcie
może
wymagać różnego
wysiłku.
Moze to
być wysiłek
tak nieznaczny,
że
prawie niezauw
sięgnięcie
po
s1klankę
wody, lub tak ogromny
i
rozłożony
w C
zalozcnic
wla.~nego przedsiębiorstwa.
Nie
sięgnęlibyśmy
jednak
gdybyśmy
nie chcieli
ugasić
pragnienia 1
nie
zakładalibyśmy
p
stwa, gdyby to nie
było
z
jakiegoś
powodu dla
nas atrakcyjne. Nie
smy niczego,
gdybyśmy
nie mieli
żadnej
motywacji.
_Lal\\o
v.1ęc zgodzić się
7
przekonaniem,
że
motywacja jest '
n1k1em
~aszych zacho~ań. Badając czyjąś motywację,
badamy za
~chow~nia,
1na odwrot
-
analizując
1achowania. badamy mo
c1wko
takiemu
uproszczeniu
protestuje
między
innymi
F'.
Luth
1auwaza ze
motywacja
1
.
je I
czym
iachowan
ale
nic
Jes
t
co prawda .
hard10
wainym
czynniki
5
0
ce"'·J·a osobow
·
czynnik
jedyny Inne
ważne
czynn
e•
OSC,
postawy
I urn'
',
ś'
·
I
autorem
co
d
0
r
1
. .
ICJętno
C
UCtenia
się
.
ZgadZ8Jl\O
ro
wymienionych czynników w
kształtowaniu
L
F
lulharu Organi1..a11 inal
Hcł\4v1
r
'Mc<Jraw
11111,
New
Yor~
llJ'>S.
140
Zgłoś jeśli naruszono regulamin