Turystyka Zrównoważona – Sylwia Kulczyk
Literatura: „Turystyka Zrównoważona” Kowalczyka, „Ekoturystyka” Zaręby
Światowe trendy w turystyce:
Prognozy: Ciągły, szybki wzrost ruchu turystycznego
Lata 50. XX w. – ok. 25 mln osób podróżuje, ruch turystyczny skupiony głównie w Europie, ale też Ameryka i śladowe ilości w Azji
W tej chwili na Europę przypada około połowa ruchu turystycznego (najważniejszy gracz), ale prawdopodobnie niedługo się to zmieni, najsilniejszym konkurentem jest Azja Płd-Wsch i rejon Pacyfiku
Nie ma już miejsc, w które turyści nie docierają.
Turysta: każda osoba, która przebywa poza miejscem zamieszkania dłużej niż 24h, ale krócej niż rok.
Masowa turystyka światowa – lata 50., ruch turystyczny zaczął gwałtownie wzrastać. Początkowo wzrastał w euforii, zwracano uwagę na duży potencjał ekonomiczny (zarobkowy) turystyki.
· Lata 90. – ekoturystyka, turystyka zrównoważona
Rozwój zrównoważony:
Pomiędzy przyrodą, środowiskiem i gospodarką. Ideał, do którego należy dążyć.
Zmiany postaw i zainteresowań turystów:
3S – sun, sea, sand – spada
3E – experience, excitement, education – wzrasta zainteresowanie
Nie oznacza to, że turystyka 3E wyprze turystykę 3S. W wielu krajach masowa turystyka wypoczynkowa jest podstawą utrzymania.
Preferencje turystów (Niemcy 2002) – czyste plaże i woda, cisza, obszary wiejskie, skuteczna ochrona środowiska, baza noclegowa przyjazna środowisku, łatwy dojazd komunikacją zbiorową, certyfikaty przyjazności środowisku – generalnie widać, że ludzie zwracają coraz większą uwagę na środowisko
Turystyka zrównoważona (UNWTO 1993)
Turystyka spełniająca potrzeby obecnych turystów i regionów recepcyjnych, jednocześnie chroniąca je i wzbogacająca dla przyszłych pokoleń
2004:
Każda forma turystyki może i powinna dążyć do równowagi, ale jak ją osiągnąć?
Wyzwania stojące przed sektorem turystycznym (wg KE)
· Poprawa jakości zatrudnienia w turystyce
Zasady zrównoważonej turystyki (wg KE)
Turyści, społeczność, organizatorzy – wszyscy powinni być wzięci pod uwagę
Turystyka zrównoważona nie może być traktowana jako:
· Sposób na pozbycie się problemów społecznych w regionie
Społeczność lokalna:
· Czy to się opłaca?
Organizator turystyki:
· Gdzie trafiają zyski?
Turyści:
· Czy wyższa jakość uzasadnia wyższą cenę?
Dlaczego się nie udaje? (wg R. Butlera)
· Brak zrozumienia samej idei
Warunki osiągnięcia sukcesu (wg J.E. Bezaury Creela)
· Rozbudowa infrastruktury
Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?
· Weryfikacja podjętych działań
Czynniki warunkujące rozwój turystyki
· Informacja
Chronić czy udostępniać?
POZNAJ àPOKOCHAJ àOCHROŃ
Turystyka zrównoważona – droga, proces
WYKŁAD 2 – 03.03.2015
Walory – właściwości zasobów przyrody decydujące o ich przydatności – mogą być niewykorzystywane, ale żeby coś nazwać walorem, ktoś musi to odkryć, docenić
Zasoby – występujące obiektywnie elementy środowiska przyrodniczego – występuje obiektywnie niezależnie od świadomości ludzi o tym
Atrakcyjność – właściwość przyciągania uwagi, wzbudzania podziwu i pożądania
Przydatność – zbiór cech środowiska umożliwiający jego zagospodarowanie dla turystyki
Potencjał rekreacyjny: atrakcyjność + przydatność
Pojemność turystyczna: ile osób może przebywać naraz na danym terenie (ile się zmieści)
Chłonność: ile wejdzie bez szkody dla środowiska
Waloryzacja – przejście od zasobów do atrakcji turystycznej zasobyà walory à atrakcje. Zasoby są obiektywne, atrakcje subiektywne
Turystyka masowa: turystyka nadmorska wypoczynkowa(główny stymulator: środowisko), turystyka handlowa (główny stymulator: człowiek)
Turystyka zrównoważona: turystyka ornitologiczna (środowisko równocześnie stymulatorem i barierą), turystyka etnograficzna (stymulator i bariera: człowiek)
Walory turystyczne są różne dla różnych dziedzin turystyki
Wykres z Kowalczyka: znaczenie walorów i zagospodarowania w różnych dziedzinach turystyki
Jak postrzegamy otoczenie?
Percepcja – suma postrzegania, rozpoznawania, klasyfikowania, oceniania i wartościowania rzeczywistości (Jałowiecki 1988)
Widzimy rzeczy nie takimi jakie są, ale takimi jacy my jesteśmy (I. Kant)
Zdjęcia:
Źródła geotermalne w Ameryce Płd – można siedzieć cały dzień w basenie. Jednym to wystarcza (turystyka wypoczynkowa), inni wyłażą z basenu, bo im się nudzi i idą chodzić po górach (turystyka sportowa). Mniej aktywni pójdą do lasu pooglądać roślinki (turystyka przyrodnicza). Jeszcze inna grupa będzie zainteresowana życiem rdzennych mieszkańców tego terenu, ich zwyczajami, ceremoniami itp. (turystyka etnograficzna).
Czynniki somatyczne kształtujące proces percepcji (niezależne od nas):
Czynniki społeczno-kulturowe percepcji:
Odbiór sygnałów zmysłowych:
Obawa, satysfakcja czy nuda? (Gracz, Sankowski 2001) – wykres stopień trudności do umiejętności, mniej więcej w środku tego wykresu („poszerzona” krzywa Lorenza) odczuwamy przyjemność, zadowolenie, radość, a nie nudę lub obawę
Opór środowiska (Kożuchowski 2005)
· Konflikt między podażą a popytem
Walory przyrodnicze środowiska (T. Lijewski i in. „Geografia turystyki Polski”)
o Parki krajobrazowe
Walory antropogeniczne (kulturowe) (ibidem)
· Miejsca pielgrzymkowe
Atrakcyjność turystyczna obiektu lub obszaru recepcji turystycznej
Czasami turyście trzeba unikatowość wskazać: oznaczenia, tablice itp.
Duch miejsca (Genius loci)
Smok wawelski, Giewont (śpiący rycerz), Nowa Huta – duch socjalizmu, różne legendy, nakręcamy nimi turystów.
Źródła Bugu – przesycenie informacji – i sakralne, i wiersz, i Ukraina, i biochemia wody. Może percepcja miejsca byłaby lepsza, gdyby się ograniczyć.
Środowisko przyrodnicze jako obraz kultury
Połączenie środowiska i kultury –bardzo istotne z punktu widzenia turystyki.
· Przyroda „nieoswojona” jest pusta, co ogranicza skalę percepcji – jest nam nieznana, nie wiemy czego się spodziewać itd.
Kultura:
· …
Mundus imaginalis – świat wyobrażony – to co turysta chce zobaczyć, na co się nakręca turysta, niekoniecznie prawdziwe. Przykład: Tabliczka Aconcagua, niby obok tej góry, ale nawet jej nie widać. Ludzie robią sobie zdjęcie z tabliczką, a sama góra nie wszystkich interesuje.
Z badań wynika, że turyści cenią sobie środowisko autentyczne, ale nie zawsze łatwo jest ocenić niewprawnym okiem co jest naturalne, a co antropogeniczne. Przykład: plantacje herbaty na Sri Lance – turysta się cieszy, że jest na łonie przyrody, a nie jest to wcale twór naturalny. Tudzież ryby specjalnie dokarmiane, żeby podpływały tam, gdzie zabiera się turystów. Czy to jest autentyczne czy nie?
Fenomen Carcassonne – odbudowywane zamki.
Fenomen piramid – nie możemy zobaczyć piramid w Egipcie? To pojedziemy obejrzeć jakąś w Polsce, nieważne, że to zupełnie nie to, ważne że piramida.
Zagospodarowanie turystyczne – hotele będące kalką zamków, hotel udający plac czerwony (WTF???) Kremlin Palace, Antalaya. Venetian Hotel w Las Vegas
Z założenia uważa się, że takie zagospodarowanie jest niezgodne z założeniami turystyki zrównoważonej
Polska: Bałtów – dinozaury – jest tam ślad dinozaura w kamieniu, ale turyści chcą tylko oglądać te śmieszne ruchome figurki.
Wykład 3 – 10.03.2015
Krajobraz i jego znaczenie dla turystyki
Krajobraz: Obszar postrzegany przez ludzi, którego charakter jest wynikiem działania i interakcji czynników przyrodniczych i/lub ludzkich (Europejska Konwencja Krajobrazowa)
Kamienie węgielne geografii turyzmu: przestrzeń, miejsce, środowisko krajobraz
Krajobraz:
Elementy przyrodnicze:
· Fauna
Elementy kulturowe:
· ...
wsobietylkoja