Język polski Egzamin ustny Zbiór zadań.pdf
(
3272 KB
)
Pobierz
C
ZĘŚĆ USTNA
EGZAMINU MATURALNEGO
Z JĘZYKA POLSKIEGO
OD ROKU SZKOLNEGO
2014/2015
Z
BIÓR PRZYKŁADOWYCH ZADAŃ
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2014
2
Opracowanie zadań i dodatkowego materiału dla nauczycieli:
Adam
Brożek
dr Joanna Dobkowska
dr Katarzyna Kozłowska
dr hab. Jakub Malik, prof. KUL
dr hab. Jolanta Nocoń, prof. UO
prof. dr hab. Sławomir J. Żurek
Współpraca:
Elżbieta Błachowicz
Dorota
Dąbrowska
dr Beata Kapela-Bagińska
prof. dr hab. Jerzy Podracki
Anna Stachowicz
Recenzenci:
prof. dr hab. Halina
Bułczyńska-Zgółka
dr Adam Kalbarczyk
prof. dr hab. Anna Pilch
Redakcja:
dr Wioletta Kozak
dr Marcin Smolik
Materiał opracowano w ramach projektu
Pilotaż nowych egzaminów maturalnych,
Działanie 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych,
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
3
Spis treści
Wstęp
……………………………………………………………………………………………………………………………
Przebieg
części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego
……………………………………
Część 1. Zadania z zakresu kształcenia
kulturowo-literackiego oparte na tekstach
literackich
……………………………………………………………………………………………………………………..
Część 2. Zadania z zakresu kształcenia językowego oparte na tekstach literackich,
popularnonaukowych i publicystycznych
…………………………………………………………………..………….
Część 3. Zadania z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego
oparte na tekstach ikonicznych
Część
4.
Dodatkowy materiał dla nauczycieli
………………………………………………………………………...
Komentarz do części 1.
……………………………………………………….……………………………...
Komentarz do części 2.
………………………….…………………………….……………………………..
Komentarz do części 3.
………………………….………………………….………………………………..
4
6
7
91
161
223
223
232
237
4
Część ustna egzaminu maturalnego z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
Wstęp
Drogie
Maturzystki, Drodzy Maturzyści,
zbiór przykładowych zadań na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego od roku
szkolnego 2014/2015 składa się z trzech części. Każda z nich obejmuje zadania innego typu:
•
część 1.
– zadania literackie
•
część 2.
– zadania
językowe
•
część 3.
– zadania ikoniczne.
We wprowadzeniu do każdej części znajdziecie wskazówki na temat tego, jak analizować
polecenia i
tworzyć wypowiedź ustną.
Każde zadanie, oprócz samego polecenia, zawiera również:
•
wykaz wymagań ogólnych i szczegółowych z podstawy programowej
•
zestaw pojęć i terminów z zakresu wiedzy o języku i literaturze, których znajomość będzie
pomocna w rozwiązaniu
danego zadania
•
krótki komentarz
zawierający wskazówki służące realizacji zadania
•
dwa konspekty
przedstawiające przykładowe
(ale nie jedyne
możliwe)
realizacje zadania.
Realizacje
tego samego zadania mogą różnić się między sobą, np. stanowiskiem wobec
problemu podanego w poleceniu, doborem przykładów literackich i kulturowych czy strukturą
wypowiedzi. Zróżnicowany
zapis konspektów podpowiada
różne sposoby przygotowywania
się do wypowiedzi. Możecie
–
spośród zaproponowanych form
–
wybrać tę, która jest najlepsza
dla każdego z Was (niektórzy najchętniej notują w punktach, inni wolą zapis ciągły, schemat
lub mapę mentalną), możecie również wypracować własną. Pisanie konspektów to szuka, którą
również warto doskonalić.
Zadania
zamieszczone w zbiorze to materiał przykładowy. Zadanie, które wylosujecie podczas
egzaminu ustnego, będzie miało podobną konstrukcję i posłuży sprawdzeniu podobnych
umiejętności, na pewno jednak nie będzie kopią żadnego z zadań w tej
publikacji. Nie
należy
zatem
liczyć na to, że pamięciowe opanowanie przykładowych realizacji pozwoli uzyskać
dobry wynik podczas egzaminu.
Analiza materiału zawartego w zbiorze niech posłuży
Wam
do wypracowania najlepszych strategii
przygotowywania się do ustnej części
egzaminu
maturalnego: rozumienia poleceń i sprawnego konstruowania wypowiedzi, których treść
i
kompozycja uwarunkowane są wskazówkami zawartymi w poleceniu. Jeśli opanujecie te dwie
umiejętności, pozostanie Wam jedynie gromadzenie wiedzy i doświadczeń czytelniczo-
kulturowych. Robicie to zresztą już od początku edukacji: czytając lektury, poznając filmy
i
spektakle teatralne, chodząc na koncerty i słuchając nagrań muzycznych, zwiedzając muzea
i
zabytki, a także oglądając telewizję i surfując po Internecie (blogi,
fora internetowe oraz gry
komputerowe
to także teksty kultury, które można wykorzystać w realizacji zadań).
Wstęp
5
Do egzaminacyjnego sukcesu konieczne jest oczywiście ciągłe poszerzanie wiedzy z zakresu
historii i
teorii literatury czy nauki o języku. Niezbędna jest także bardzo dobra znajomość
lektur obowiązkowych, oznaczonych w podstawie programowej „gwiazdką” (więcej na ten
temat znajdziecie w rozdziale dotyczącym zadań literackich). Koniecznie zapoznajcie się
również z
informacjami o egzaminie przedstawionymi w
Informatorze o egzaminie maturalnym
z języka polskiego od roku szkolnego 2014/2015
oraz z propozycjami zadań zamieszczonych
w tej publikacji.
W przygotowaniu do egzaminu ustnego bardzo istotne są również ćwiczenia praktyczne
związane z wypowiadaniem się na określone tematy. O tym, jak stać się dobrym mówcą,
możecie przeczytać w licznych publikacjach poświęconych retoryce. Możecie też analizować
transmitowane w mediach wystąpienia osób publicznych i na podstawie reakcji słuchaczy oraz
komentarzy obserwatorów wyciągać wnioski, które na pewno przydadzą się podczas egzaminu.
Pamiętajcie jednak, że podstawą wypowiedzi jest zawsze to, co chcemy przekazać
– bez
odpowiedniej treści każde wystąpienie stanie się jedynie popisem aktorskim.
Stworzenie poprawnej
wypowiedzi retorycznej
na ustnym egzaminie maturalnym z języka
polskiego wymaga:
1.
odczytania (interpretacji) dołączonego do zadania tekstu kultury pod kątem problemu
wskazanego w poleceniu
2.
odwołania się do innych tekstów kultury i problemów, które łączą się z tematem
wypowiedzi
3.
stosowania pojęć i terminów nazywających zjawiska teoretycznoliterackie i kulturowe
4. opracowania wypowiedzi
pod względem kompozycyjnym i językowo-stylistycznym
5.
wygłoszenia wypowiedzi zgodnie z zasadami kultury żywego słowa.
Życzymy owocnych przygotowań do matury i trzymamy kciuki za doskonałe wystąpienia
podczas egzaminu ustnego.
Autorzy
Plik z chomika:
datinga
Inne pliki z tego folderu:
20141026_Polski_ustny_Zbiór_zadań.pdf
(3772 KB)
Język polski Egzamin ustny Zbiór zadań.pdf
(3272 KB)
128 LISTA TEMATOW NA MATURE USTNA 2015.pdf
(236 KB)
231 tematów na maturę ustną z j. polskiego.pdf
(119 KB)
Antyk.pdf
(442 KB)
Inne foldery tego chomika:
1. Jak się uczyć, motywacja, samodoskonalenie
Biologia
Chemia
J. Angielski
Matematyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin