Etnologia religii II 1.doc

(27 KB) Pobierz

Zasady myślenia w kulturach tradycyjnych

 

Spór o myślenie pierwotne

 

Lucien Levy Bruhl

  • logika tradycyjna rożni się od zachodniej (umysłowość prelogiczna)
  • percepcja rzeczywistości jest wysycona skojarzonymi emocjami
  • na postrzegane przedmioty podmiot projektuje swoje procesy umysłowe (partycypacja mistyczna)
  • wyobrażenia mają charakter zbiorowy

 

(przykład – misjonarze głoszący chrześcijaństwo – specyficzny strój – kapelusze o długich kryzach, pojawia się susza – miejscowi uważają że te zjawiska powiązane – kapelusze zatrzymują całą wodę)

 

Bronisław Malinowski

 

  • wszelkie myślenie ma charakter utylitarny
  • społeczności tradycyjne zdominowane są przez podstawowe potrzeby życiowe
  • mistycyzm (magi a i religia) rodzi się w sytuacji niepewności co do rezultatu działania pragnienia opanowania nieobliczalnego świata

 

(punkt wyjścia  - niesprzyjające środowisko – problem jak w nim przeżyć, dopiero wtedy pojawiają się magia i mistycyzm (kiedy działania zwyczajne nie wystarczają, ich wynik nie jest pewien) – przeciwstawna teza, inne znaczenie mistycyzmu)

 

Claude Levi Strauss

 

jeśli przyjrzymy się myśleniu kultur tradycyjnych – nie jest to non ani czysto mistyczne, ani czysto utylitarne – społeczności te posługują się próbami opisu rzeczywistości, reguły – charakter logiczny, ale jest ona inna niż kultur zachodnich

Nazywa ją logiką myśli nieoswojonej (savage) – ściśle związana  z kulturami plemiennymi, tradycyjnymi

z punktu widzenia tej logiki nie funkcjonują pewne założenia, np. wielkie kwantyfikatory, negacja, wykluczanie, przeciwieństwa – znaki abstrakcyjne nie maja wg niech odniesienia do rzeczywistości, z niej czerpią operatory logiczne, logika konkretu

 

zmiany dokonują się procesualnie, ale opisać je możemy jeśli mamy opozycje

 

nasz umysł jest zorganizowany by rozpoznawać opozycje, będzie kształtował swoje sensy w oparciu o opozycje

człony opozycji łączą się poprzez mediacje ( termin mediujący)

 

Mechanizm

kultura i natura – przejście

mit dotyczący postaci pośredniczącej lub o przejściu z natury do kultury

 

przykład Levi Straussa

żona jaguara

Jaguarowi podoba się ludzka kobieta, porywa ją i sprowadza do swojej wioski. Wioska jaguarów jest bardziej zaawansowana niż ludzka, jest w niej ogień, którego nie znają ludzie. Kobieta jednak tęskni do rodziny, wracają więc do jej domu. Braci są niezadowoleni ze szwagra Jaguara, ten w zamian za przychylność  obiecuje dla nich polować. Po polowaniu zostawia dla nich upieczone mięso. W pewnym momencie kobieta zaczyna nabierać cech jaguara, przestaje mu się ona podobać i uznaje, że muszą się rozstać. Przestaje więc przynosić jedzenie, ale zostawia kobiecie i ludziom wiedzę o ogniu.

 

Trickster jako mediator

  • teriomorfizm
  • nie potrafi przestrzegać praw, nie zna moralności i narusza ją (np. żeni się z siostrą) , narusza porządek kosmiczny, który przez to musi być naprawiony
  • skatologia i seksualizm
  • niezwykła głupota lub spryt
  • działania nieświadome (nieprzemyślane)
  • łamanie tabu kulturowych
  • aktywność demiurgiczna
  • humor (rubaszność)
  • „uzupełnienie” Stwórcy
  • zmienia płeć, gatunek

 

 

3 element logiki Levi Straussa;

 

mechanizm korelacji

a:b::c:d

 

symbol

etymologia  - symbolon – odnosi się do rozłamanego na dwie części przedmiotu którego złożenie  (symballen – dopasowanie, składanie) powoduje identyfikacje  dwóch osób lub ich pełnomocników

 

znaczenie symbol – specyficzny związek relacja znaczącego formy significant i znaczonego /znaczenie signife gdzie znaczone może być....

 

mechanizm metaforyzacji Lakoff, Johnson istotą metafory jest rozumienie i doświadczenie pewnego rodzaju rzeczy w terminach innej rzeczy

np. ogień i miłość

 

mit o odrzuconym chłopcu – Indianie ameryki płn

dwójka chłopców jeden zdeformowany zostaje wyrzucony (np. chłopiec z zarośli – drugi chłopiec z tipi) z tipi wchodzi do lasu, zaczynają się bawić , zostaje sprowadzano do domu rodzice adoptują go, dzieci zauważają że rodzice mają tajemnice (ojciec poluje zakazuje siebie śledzić, matka wyrzuca chłopców z tipi i przekształca jedzenie w posiłek, dzieci zaglądają do środka, widza ze matka wyciąga ogień z narządów płciowych z zarośli uważa ze jest czarownicą, zabijają ją (ucinają głowę) idą do ojca który ma jaskinię pełną zwierząt , chłopcy ją otwierają i wypuszczają cała na świat, ojciec postanawia odejść ze świata, staje się słońcem, głowa żony staje się księżycem)

 

zasady myślenia mitycznego

jedność kosmosu wszystkie elementy są zrozumiałe w kontekście całości

człowiek jest jednością z kosmosem uniwersum symboliczne

nieprzystawalność jednego elementu oznacza zaprzeczenie całokształtu kosmosu

zasada ekonomii symboli tendencja do łączenia nawet opozycyjnych pojęć wspólnym symbolem

operacje logiczne wyrażane są wieloznacznymi operatorami o wielopoziomowej interpretacji

 

Podstawowe formy wyrazu myślenia tradycyjnego

mit

magia

totemizm

tabu

Trzy poziomy rozumienia mitu (za Ryszardem Tomickim )

mit jako narracja – folklorystyka, etnologia, gatunek literacki o swoistych cechach treści i formy

mit jako archaiczny światopogląd – sposób wyobrażenia sobie świata obecny w różnych formach kultury

mit jako uniwersalna forma świadomości – wrodzona zasada percepcji i wyrażania rzeczywistości

(zawsze będziemy je tworzyć)

 

definicja – Nowicka – podręcznik

 

 

 

mit jest sakralna narracją – Alan Dundes

oralny charakter

performatywność i zmienność treści

obecność stałych strukturalnych elementów narracji

wiara w prawdziwość

rzeczywistość przeżywana

symboliczne środki wyrazu

 

Czas mityczny

 

zdarzenie → opowieść/narracja →   obrzęd → krajobraz → zdarzenie → ….

 

Cechy narracji mitycznej Johna Bierhosta

 

-        narracja mitu polega na ciągłych powtórzeniach- są redundantne stąd podwójne mity opisujące to samo , pewne epizody są przeniesione na inna płaszczyznę znaczeniową

-        postacie mityczne mają skłonność do rozszczepiania się – nie trzyma się jednego bohatera, pojawiają się nowi, nie wiadomo skąd, pojawia się jako bliźnięta, małżeństwo, ojciec syn itp

-        mit jest „geometryczny” - rozwija się nie linearnie a geometrycznie , złożenie ze sobą pól semantycznych dychotomicznych

 

Dlaczego?

(Syntagmatyczne – rozwój w czasie)

mit jako partytura orkiestry

 

np. Buszmeni – mit o dawnym ludzie

 

sami jako rodzaj antylop – (taka sama nazwa)

jaskinia loove – bardzo głęboka – tam wszystkie istoty – dawny lud – o niezróżnicowanej postaci , wychodzą jednak na zewnątrz, część postanawia się ogrzać i gromadzą się, reszta ucieka i staje się zwierzętami

 

przywódca ludzi  kagn – modliszka – podobieństwo głowy modliszki i antylopy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin