pokochajfotografie_22.pdf

(142787 KB) Pobierz
WARSZTATY
Relacje z warsztatów
w Wilnie, Marrakeszu
i na Malcie
KONKURS
Rozstrzygnięcie
20 edycji konkursu
na autoportret
FESTIWAL
Szósta edycjia Foto
ArtFestivalu 2015
w Bielsku-Białej
MAGAZYN DLA LUDZI O WYJĄTKOWYCH SERCACH
nr 22 | 2016
PokochajFotografie.pl Nr 22
Emisja: styczeń 2016
Pomysłodawca i redaktor naczelny
Michał Mrozek
Redakcja tekstów
Liliana Haduch
Autorzy:
Krzysztof Bednarski
Tatiana Hajduk
Bartosz Malak
Izabela Nowakowska
Andrzej Pilewski
Małgorzata Sajur
Kuba Sobczyk
Bartosz Stróżyński
Rafal Wojcicki
Opracowanie graficzne i skład:
Michał Mrozek
Zdjęcie na okładce:
Krzysztof Bednarski
FREE THE NIPPLE
Bardzo cieszy mnie każde kolejne spotkanie z Wami,
także to wirtualne, za pośrednictwem magazynu Poko-
chajFotografie.pl. Uwielbiam ten moment, kiedy mogę
oddać w Wasze ręce kolejną dawkę inspiracji i zdjęć. Wy-
dawanie magazynu wymaga sporo pracy i dużej dawki
motywacji z naszej, redakcyjnej strony, ale też opiera się
na Waszych osiągnięciach i na tym, co chcecie zaprezen-
tować innym pasjonatom fotografii.
Jak napisałem, magazyn traktuję jako pewnego rodzaju
spotkanie z Wami. Dlatego tak dużo satysfakcji daje mi
odzew z Waszej strony – czy to zgłoszenia do publikacji,
czy też Wasz liczny udział w dwudziestu już edycjach
konkursu na autoportret. Ależ ten czas zleciał! Konkurs
bez nagród, a każda z tych dwudziestu edycji zaskaku-
jąca tak wysokim poziomem! Z okazji tego jubileuszu,
zebraliśmy w jednym miejscu dotychczasowych zwycięz-
ców. To jak archeologia obrazu – zapraszam do wspólnej
wędrówki.
Ten konkurs daje nam także możliwość poznać Was –
naszych wiernych Czytelników. Uzależniłem się od tych
autoportretów i bardzo je lubię, dlatego ogłaszam 21
edycję konkursu!
Jak zwykle, czekam na dalszy Wasz udział w tworzeniu
magazynu. Zgłaszajcie swoje portfolia, a także innych
fotografów czy projekty, które Waszym zdaniem warte
są szerszej promocji.
A teraz zapraszam – częstujcie się do woli!
Michał Mrozek
pomysłodawca i redaktor naczelny
e-
producti
internet & marketing
Wydawca:
PokochajFotografie.pl
44-100 Gliwice
Zwycięstwa 12
redakcja@pokochajfotografie.pl
ISSN: 2080-3575
© 2016 PokochajFotografie.pl
Wszelkie prawa do fotografii publikowanych w PokochajFotografie.pl są własnością
ich autorów. Kopiowanie i rozpowszechnianie ich w jakiejkolwiek formie zabronione.
Tatiana Hajduk
portfolio
46
Małgorzata Sajur
portfolio
160
Warsztaty w Marrakeszu
z Marcinem Kydryńskim
242
Bartosz Stróżyński
portfolio
6
Izabela Nowakowska
Kuba Sobczyk
portfolio
portfolio
110
182
Warsztaty na Malcie
z Michałem Mrozkiem
268
Krzysztof Bednarski
Free the Nipple
26
Warsztaty w Wilnie
Rafal Wojcicki
portfolio
202
z T.Tomaszewskim i E.Bazanem
286
Konkurs na autoportret
edycja 20
PokochajFotografie.pl
• numer 22 | 2016
68
Andrzej Pilewski
portfolio
128
Bartosz Malak
portfolio
222
6 FotoArtFestival
relacja
310
5
www.fimufo.com
Z wykształcenia finansista, z zamiło-
wania fotograf podwodny, fotograf
przyrody, kompozytor, autor tek-
stów, producent klipów muzycznych
oraz projektów multimedialnych. Au-
tor książki pt. „AntArktyka. Podwodne
zauroczenie” wydanej przez National
Geographic w 2014 roku.
Nagradzany w wielu prestiżowych
konkursach fotograficznych, między
innymi w International Photography
Awards, Por el Planeta Competition,
European Wildlife Photographer of
the Year i Wielkim Konkursie Fotogra-
ficznym National Geographic.
Uczestnik licznych wypraw foto-
graficznych, między innymi Elysium
– Shackleton’s Antarctic Visual Epic.
Zafascynowany Arktyką i Antarktyką.
Specjalizuje się w fotografii zimowej,
fotografii wodnych ssaków, fotografii
podwodnej krokodyli oraz fotografii
podwodnej rzek.
Autor artykułów o nurkowaniu i fo-
tografii podwodnej publikowanych
w kraju i za granicą. Jego prace poja-
wiają się w wielu prestiżowych maga-
zynach, między innymi w magazynie
National Geographic, Scuba Diver
Through the Lens, Scuba Diving Ma-
gazine, X-Ray Mag, Sport Diver.
Bartosz
Stróżyński
PokochajFotografie.pl
• numer 22 | 2016
portfolio
• Bartosz Stróżyński
7
Kiedy około 18 lat temu zacząłem nurkować,
nie miałem pojęcia o fotografii. Chyba nawet
nigdy wcześniej nie korzystałem z żadnej „głu-
pawki”. Gdzieś z tyłu głowy mam mgliste obra-
zy z dzieciństwa i kultową Smienę Symbol, ale
chyba nigdy nie robiłem nią zdjęć. Po kilku la-
tach nurkowania zdecydowałem się kupić prze-
chodzoną lustrzankę analogową Canona wraz
z obudową podwodną i tak zaczęła się moja
przygoda. Uczyłem się sam. Fotografowałem na
slajdach, a 36 klatek zmuszało mnie do szybkiej
nauki. W międzyczasie trochę podpytywałem
doświadczonych fotografów, ale nie przesadzę,
kiedy powiem, że większości zagadnień prak-
tycznych i teoretycznych dowiedziałem się na
własną rękę, przechodząc przez prawdziwy po-
ligon doświadczalny. Od pierwszego zanurzenia
ustawiałem parametry ekspozycji manualnie.
Nie umiałem tego robić na powierzchni, a co
dopiero pod wodą… Pierwsze efekty były bar-
dzo złe, ale na tym etapie rozwoju byłem zado-
wolony. Dopóki widziałem progres wraz z każ-
dym zanurzeniem, wiedziałem, że idę w dobrym
kierunku. Cieszę się, że zaczynałem od aparatu
analogowego, bo mogłem poczuć to coś, co
związane jest z odpowiedzialnością za naciśnię-
cie spustu i długim oczekiwaniem na efekty… Po
wielu latach, kiedy fotografia cyfrowa stawała
się coraz bardziej popularna, nabyłem cyfrową
lustrzankę, a potem kolejną i kolejną… Podczas
każdego nurkowania uczę się czegoś nowego. To
się nigdy nie skończy. Nie ma dwóch takich sa-
mych zdjęć podwodnych, dwóch takich samych
nurkowań, światła, przejrzystości itd. Woda nie
wybacza błędów i mimo dużego doświadczenia
bardzo, ale to bardzo często jestem na siebie
strasznie zły, że coś zepsułem i zmarnowałem
szansę…
Bezsprzecznie inspiracją na mojej drodze foto-
graficznej były i nadal są dwie wielkie postacie
fotografii: Ernie Brooks i Paul Nicklen. Ernie zro-
PokochajFotografie.pl
• numer 22 | 2016
bił mi niesamowity prezent pisząc przedmowę
do mojej książki „AntArktyka. Podwodne zau-
roczenie”. Niesamowity starszy człowiek i wy-
jątkowy fotograf używający w swych pracach
wyłącznie techniki infra-red. Paul to chyba ak-
tualnie najsłynniejszy fotograf przyrody w Na-
tional Geographic, jego „Polarne obsesje” to dla
mnie coś w rodzaju biblii fotografii przyrodniczej
terenów polarnych. Chwalę się trochę tym, że
znam obu panów osobiście, ale są tak wyjątko-
wi, że trzeba o nich mówić i promować ich prace
gdzie tylko jest to możliwe.
Pomysły na zdjęcia przychodzą same, nie wia-
domo skąd, pojawiają się znienacka. Przez lata
wyspecjalizowałem się w fotografii podwodnej
Antarktyki i Arktyki oraz fotografii rzek, więc
moje działania i cele siłą rzeczy są bliskie tym
tematom, ale oczywiście staram się realizować
wszystkie dobre pomysły, które pojawiają się
w mojej głowie i na które mnie stać.
Największą przyjemność w fotografowaniu spra-
wia mi relacja ze zwierzęciem. Nie ukrywam, że
wszystkie moje fotografie podwodne wykonu-
ję przy użyciu obiektywu 14 mm. Nazwałem tę
technikę „25 and less”. Polega ona na koniecz-
portfolio
• Bartosz Stróżyński
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin