zagdanienia-prawo-pracy.pdf

(914 KB) Pobierz
Wybrane zagadnienia z prawa pracy
Zielona Linia - Wybrane zagadnienia z prawa pracy
Właśnie rozpocząłeś pierwszą pracę?
Może pracujesz, ale nie do końca wiesz, jakie masz prawa
jako pracownik i chciałbyś się o nich dowiedzieć?.
Przeczytaj nasz poradnik!
str. 1
Zielona Linia - Wybrane zagadnienia z prawa pracy
Czym jest prawo pracy?
Prawo pracy jest to zespół norm prawnych związanych ze stosunkiem pracy, które określają prawa
i obowiązki pracowników oraz pracodawców.
Do tych norm należą:
Kodeks pracy,
inne ustawy i akty wykonawcze,
układy zbiorowe pracy,
porozumienia zbiorowe, regulaminy i statuty, które określają prawa i obowiązki stron
stosunku pracy.
Z prawem pracy stykamy się na co dzień, czasem nie zdając sobie z tego nawet sprawy.
W poradniku tym odnajdziesz podstawowe zagadnienia, które mogą przydać Ci się w życiu
codziennym.
Poruszane tematy to:
zasady prawa pracy i stosunek pracy,
obowiązki pracodawcy i pracownika,
umowa o pracę,
rozwiązanie umowy o pracę,
urlop wypoczynkowy,
ochrona pracy kobiet i rodzicielstwo.
str. 2
Zielona Linia - Wybrane zagadnienia z prawa pracy
Zasady prawa pracy i stosunek pracy
Zasady prawa pracy:
prawo do pracy,
swoboda nawiązywania stosunków pracy i płacy,
poszanowanie godności i dóbr osobistych pracownika,
równość pracowników,
zakaz dyskryminacji,
odpłatność pracy (prawo do godziwego wynagrodzenia),
ochrona uprawnień pracowników,
prawo pracowników i pracodawców do tworzenia i przystępowania do organizacji
zawodowych,
partycypacja pracownicza.
Czym jest stosunek pracy?
Stosunek pracy jest to stosunek prawny, w którym jako pracownik zobowiązany jesteś do osobistego
i zgodnego z poleceniami pracodawcy świadczenia pracy określonego rodzaju i na określonym
stanowisku, pracodawca zaś zobowiązany jest do stworzenia warunków umożliwiających Ci jej
wykonywanie oraz do wypłaty wynagrodzenia i innych świadczeń w terminie.
PAMIĘTAJ!
Prawo pracy ma także swoje zasady. Warto je znać, by móc ubiegać się o respektowanie swoich praw
niezależnie od tego, czy jesteś pracownikiem, czy pracodawcą.
str. 3
Zielona Linia - Wybrane zagadnienia z prawa pracy
Nawiązanie stosunku pracy
Co powoduje nawiązanie stosunku pracy między pracownikiem a pracodawcą?
Nawiązanie stosunku pracy między pracownikiem a pracodawcą powodują:
umowa o pracę;
powołanie – tą drogą nawiązuje się stosunek pracy z niektórymi pracownikami służby
państwowej, np. w wojsku, służbie zdrowia. Jako pracownik zatrudniony na podstawie
powołania możesz być w każdym czasie odwołany ze stanowiska. Odwołanie ze stanowiska
jest równoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę;
wybór – tą drogą nawiązuje się stosunek pracy wówczas, gdy z wyboru wynika obowiązek
wykonywania pracy w charakterze pracownika. Dotyczy to na przykład członków władz
organizacji społecznych pracujących etatowo, członków zarządu spółdzielni i spółek
kapitałowych, w których zgodnie z obowiązującymi przepisami lub statutami obsadzanie
kierowniczych stanowisk wymaga aktu wyboru;
mianowanie – tą drogą powstaje stosunek pracy niektórych kategorii pracowników
państwowych, np. prokuratorów, funkcjonariuszy policji, żołnierzy w służbie zawodowej,
sędziów, urzędników administracji państwowej. Mianowanie jest jednostronnym aktem
organu państwowego. Do powstania stosunku pracy potrzebna jest Twoja zgoda w postaci
przyjęcia nominacji;
spółdzielcza umowa o pracę – jest źródłem stosunku pracy pomiędzy spółdzielnią pracy
a Tobą jako jej członkiem.
PAMIĘTAJ!
Są różne sposoby nawiązywania stosunku pracy. Wszystko zależy od tego, do jakiej grupy
pracowników należysz.
str. 4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin