Gostyńska M. Terapia wielkiego ładu (wstęp B. Łagowski).pdf

(2921 KB) Pobierz
MARIA 0. GOSTYŃSKA
©
MARIA D. GOSTYŃSKA
TERAPIA
WIELKIEGO
ŁADU
WYDAWNICTWO LITERACKIE
Kraków-Wrocław
SPIS RZECZY
Przedmowa Bronisława Ł a g o w sk ie g o ....................................
7
Dlaczego p i s z ę ? ........................................................................................ 10
Psychoterapia c z y t e l n i c z a .................................................................. 13
Antoine de Saint-Exupéry — w poszukiwaniu funda­
mentów pojęć moralnych człow ieka.............................................16
Wzerzec moralny czy postawa t w ó r c z a ? ......................................24
S t a n i s ł a w ...................................................................................................... 26
Albert Camus — bunt czy akceptacja sprzeczności sił
ś w i a t a ? .........................................................
28
Twórcze znaczenie c i e r p i e n i a ....................................
40
B o h d a n ....................................................................................................
42
Ada G r e c z k a ............................................................................................... 45
W poszukiwaniu pratreści s ł o w a ....................................................50
Pascal, Plotyn, Platon i Ada G r e c z k a .............................................53
R o m a n ............................................................................................................. 62
W illia m ............................................................................................................. 71
Alternatywy c z a s u .........................................................
82,
Nokturn
.......................................................................................................94
Głosić dzisiaj pierwszeństwo warto­
ści duchowych, śuńadomości i wol­
ności nie jest wyznaniem wiary spi­
rytualistycznej, związanej z jakąś fi­
lozofią albo wierzeniami. Jest to po­
twierdzenie obiektywne tego, co psy­
chologia, neuropsychologia i neuro-
fizjologia znajduje w człowieku ja­
ko wartość, którą trzeba zachować
i rozwijać, jeżeli chce się pozostać
człowiekiem [
i budować ludzkie
społeczeństwo.
Paul Chauchard
Następuje wtedy niema rezygnacja, upadek ducha, po­
czucie ostatecznego upokorzenia, nuda obezwładniają­
ca umysł. Filozof powinien przyznać, że nie potrafi
o tym rozumować, a już z całą pewnością nie po­
trafi takiemu choremu niczego powiedzieć.
Nie tę sytuację krańcową ma na uwadze Maria
D. Gostyńska, gdy proponuje swoją terapię Wielkiego
Ładu. Główne przesłanie jej książki być może wy­
raża się w słowach: „przemienić śmierć w świadomy
akt życia” . A więc jest to przesłanie skierowane do
człowieka, któremu pewna siła woli oraz wolność
świadomości nie zostały odjęte.
Czym jest życie, jaki jest świat, jaki jest sens
śmierci w tym świecie? Na te pytania nikt nam nie
udziela pełnej
o d p o w ied zi,
ale są ludzie, których war­
to sobie obrać za ¡przewodników lub przynajmniej za
współtowarzyszy w poszukiwaniach takiej odpowie­
dzi. Maria D. Gostyńska proponuje pisarzy starożyt­
nych, Platona i Plotyna, ze współczesnych zaś przede
wszystkim Saint-Exupery’ego... ich książki oczywiście.
Nie należy w tym miejscu ani streszczać, ani ko­
mentować poglądów, jakie czytelnik znajdzie w tej
książce. Dopowiem tylko, że refleksje Autorki wpi­
sują się w odwieczną tradycję myślową przenoszącą
z pokolenia na pokolenie pewne przeczucie, pewne
przypuszczenie mówiące o przynależności człowieka do
tego, co Autorka nazywa Wielkim Ładem. To poję­
cie nie jest wzięte ze światopoglądu chrześcijańskie­
go; przypuszczam, że intuicja Autorki jest bliższą
wizji stoickiej, neoplatońskiej. Zresztą dla tej książ­
ki nie najważniejsze są odniesienia światopoglądowe,
aspekty prawie zawsze podlegające różnym interpre­
tacjom, najważniejsze jest to, że stanowi ona rodzaj
świadectwa. Powstała jako intelektualny wyraz au-
»
8
«
Zgłoś jeśli naruszono regulamin