wyklad_14.pdf

(204 KB) Pobierz
Bohaterowie Starego i Nowego Testamentu
}
Wykład 14
BOHATEROWIE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU
Ks. Michał Bednarz
Bohaterowie Ewangelii
Ś
W
. Ł
UKASZ
– E
WANGELISTA
„Wielu
już starało się ułożyć opowiadanie o zdarzeniach, które się dokonały pośród nas, tak jak
nam je przekazali ci, którzy od początku byli naocznymi
świadkami
i sługami słowa. Postanowi-
łem więc i ja zbadać dokładnie wszystko od pierwszych chwil i opisać ci po kolei, dostojny Teo-
filu, abyś się mógł przekonać o całkowitej pewności nauk, których ci udzielono”
(Łk 1,1-4).
Św.
Łukasz pochodził ze
środowiska
o wysokiej kulturze, o czym
świadczy
jego dobra znajo-
mość języka greckiego oraz zagadnień z dziedziny medycyny. Język trzeciej Ewangelii jest bo-
gaty, elastyczny, piękny. Dlatego
św.
Hieronim uznał jej autora za najbardziej biegłego w języ-
ku greckim spośród wszystkich ewangelistów.
1
Stara tradycja chrześcijańska utrzymuje,
że św.
Łukasz był z pochodzenia antiocheńczykiem i lekarzem. Potwierdza to analiza jego pism:
Ewangelii i Dziejów Apostolskich. Jest dobrze poinformowany o Antiochii Syryjskiej, a szcze-
gólnie o początkach Kościoła w tym mieście (Dz 11,19-30; 13,1-3).
W starym
świadectwie
chrześcijańskim, w tzw. Fragmencie Muratoriego (nazwanym tak od
L.A. Muratoriego, który odkrył ten rękopis z r. 200 w Bibliotece Ambrozjańskiej w Mediolanie
i po raz pierwszy opublikował w r. 1740), czytamy: „Trzecia księga Ewangelii według Łuka-
sza. Łukasz ów, lekarz, kiedy po wniebowstąpieniu Chrystusa Paweł wziął go ze sobą jako do-
radcę prawnego, spisał ją przypuszczalnie w jego imieniu (na jego polecenie). Wprawdzie i on
nie widział Pana w cielesnej postaci, pomimo to wszakże jak mógł, tak zaczął opowiadać od
narodzenia Jezusa”. Podobnie twierdzi
św.
Ireneusz: „Łukasz, towarzysz Pawła, utrwalił w
księdze Ewangelię przez niego głoszoną”.
2
Analiza trzeciej Ewangelii zdaje się potwierdzać starą tradycję o lekarskim zawodzie
św.
Łuka-
sza. Ewangelista używa sporo terminów technicznych z dziedziny medycznej, np. wyrażenie
„trawiona wysoką gorączką” (Łk 4,38) należy do fachowego określenia lekarskiego tamtych
czasów.
Św.
Marek ten sam stan chorej określi w sposób popularny: „leżała w gorączce”
(Mk 1,30). Autor trzeciej Ewangelii jest precyzyjny w opisie chorób. Interesuje się
źródłem
ich
powstania, czasem trwania i sposobem uzdrowienia (Łk 13,11-12; 9,43-44). Odróżnia wypadki
opętania od zwykłych chorób (Łk 9,36; 13,11-16).
1
2
PL 22,378.
PG 7,845.
1
Bohaterowie Starego i Nowego Testamentu
}
W Troadzie
św.
Łukasz spotkał
św.
Pawła (Dz 16,10-40) około r. 50 i odtąd stał się jego wier-
nym współpracownikiem i przyjacielem. Towarzyszył mu aż do Filipii w Macedonii. Apostoł
Narodów odnalazł go powtórnie w Filipii w czasie trzeciej podróży misyjnej w r. 57 (Dz 20,5-
15) i odtąd
św.
Łukasz pozostał już zawsze przy nim. Razem udali się do Jerozolimy, gdzie
św.
Paweł został uwięziony. Podczas pobytu Apostoła Narodów w więzieniu w Cezarei (58-60)
św.
Łukasz nawiązał kontakt z Kościołem jerozolimskim i innymi Kościołami lokalnymi Pale-
styny. Być może w tym okresie zebrał materiał, który wykorzystał w swych dziełach – Ewan-
gelia i Dzieje Apostolskie (por. Łk 1,2).
Żyli
przecież jeszcze naoczni
świadkowie.
Kiedy
św.
Paweł jako obywatel rzymski został wysłany do cesarskiego trybunału w Rzymie,
św.
Łu-
kasz wraz z Arystarchem towarzyszył Apostołowi Narodów w czasie długiej i niebezpiecznej
podróży morskiej z Palestyny do Italii. Opis tej wędrówki pozostawił w Dziejach Apostolskich.
Odtąd, jak się zdaje, pozostał na zawsze przy boku
św.
Pawła. Nie opuścił go w czasie pierw-
szego i drugiego uwięzienia rzymskiego.
Świadczą
o tym najpierw dwa listy Pawła, które po-
chodzą z okresu pierwszego uwięzienia w Rzymie. W Liście do Filemona Apostoł Narodów
pisze: „Pozdrawia cię Epafras, [...], Marek, Arystarch, Demas, Łukasz – moi współpracownicy”
(w. 23-24). A w Liście do Kolosan wspomina: „Pozdrawia was Łukasz, umiłowany lekarz”
(Kol 4,14).
Św.
Łukasza spotykamy także podczas drugiego uwięzienia
św.
Pawła w Rzymie.
On jeden pozostał przy starym Apostole, który kończy trud swego
życia
(„Tylko Łukasz jest ze
mną” – 2 Tm 4,11). Zdanie to pozostanie na zawsze
świadectwem
wierności
św.
Łukasza.
Autor trzeciej Ewangelii był niewątpliwie człowiekiem wrażliwym. W jego dziele dostrzegamy
bowiem szereg opuszczeń, które
świadczą
o jego delikatności. Pomija wszystkie wypowiedzi
św.
Marka, które wydawały mu się zbyt twarde, surowe i obciążające osoby, o których wspo-
mina. Każda osoba, nawet najbardziej grzeszna i upadła, wprowadzona przez niego do trzeciej
Ewangelii, cieszy się sympatią i doświadcza jego łagodności. Przemilcza dyskretnie np. surowe
wyrzuty czynione Piotrowi (Mk 8,32-33). W opisie przesłuchania Jezusa wyraźnie i
świadomie
oszczędza Piłata. Aż trzykrotnie przytacza słowa namiestnika: „Nie znajduję
żadnej
winy w
tym człowieku” (Łk 23,4.14.22). Bardzo obszernie opisuje usiłowanie Piłata zmierzające do
uwolnienia Chrystusa.
Nic pewnego nie można powiedzieć o ostatnich latach działalności
św.
Łukasza. Najprawdopo-
dobniej po
śmierci św.
Pawła opuścił Rzym i poświęcił się głoszeniu Ewangelii. Miał pracować
w Dalmacji, Galii, Italii i Macedonii. Nie wiadomo, gdzie i w jaki sposób umarł. Kościół czci
go jako męczennika. Martyrologium rzymskie i inne katalogi męczenników wspominają,
że
zginął w Bitynii. Najprawdopodobniej zmarł jednak w Grecji.
W Konstantynopolu w w. VI wspomina się po raz pierwszy o
św.
Łukaszu jako malarzu. Naj-
starszym
świadkiem
tej tradycji jest Teodor Lektor, który
żył
około r. 530. W swej Historii Ko-
ścioła
3
podaje,
że
cesarzowa Eudoksja (+ 460) posłała z Jerozolimy siostrze cesarza Pulcherii
„obraz Matki Bożej, który namalował Łukasz”. Tradycja o
św.
Łukaszu malarzu była podej-
mowana później w ciągu wieków i od czasu do czasu przypisuje się trzeciemu Ewangeliście
tworzenie obrazów Matki Bożej, najczęściej w stylu bizantyjskim (zob. obraz na skale w ko-
ściele św.
Marka w Jerozolimie).
Historycy uważają jednak,
że
jest to szczegół legendarny. Ma on prawdopodobnie swoje
źródło
w tym,
że św.
Łukasz jako pisarz posiadał niezwykłe zdolności artystyczne. Pióro w jego rę-
kach stawało się pędzlem zdolnym odtworzyć w sposób niezwykle
żywy
cechy przedstawia-
3
PG 86,165.
2
Bohaterowie Starego i Nowego Testamentu
}
nych osób. W trzeciej Ewangelii mamy wspaniałe portrety Zachariasza, Elżbiety, starca Syme-
ona i wielu innych. Szczególne miejsce zajmuje w tym dziele Matka Jezusa. Autor pisze o Niej
więcej niż inni autorzy natchnieni. Namalował piórem najbardziej charakterystyczne rysy Jej
osobowości oraz utrwalił wydarzenia uwypuklające Jej wielkość. Nie pędzlem, ale piórem na-
malował piękny obraz Matki Najświętszej, który stał się natchnieniem dla wielu pisarzy i arty-
stów chrześcijańskich.
Symbolem
św.
Łukasza jest wół, gdyż jego Ewangelia rozpoczyna się opisem zjawienia się
anioła Gabriela w
świątyni
jerozolimskiej, w której składano Panu Bogu woły i owce.
Ks. Mirosław Łanoszka
Bohaterowie Starego Testamentu
E
ZECHIEL
PROROK BUDZĄCY WIARĘ W MOC
B
OGA
„Odrzućcie
od siebie wszystkie przestępstwa, które popełniliście, i uczyńcie sobie nowe serce i
nowego ducha! Dlaczego mielibyście umrzeć, ludu izraelski? Przecież nie pragnę
śmierci
śmiertelnika
– wyrocznia Pana BOGA. Nawróćcie się więc, abyście pozostali przy
życiu!”
(Ez 18,31-32)
Ezechiel to kolejna wielka postać należąca do prorockiego
świata
Starego Testamentu. Jedy-
nym
źródłem
informacji na temat jego
życia
i działalności jest Księga Ezechiela, w której jed-
nak nie znajdziemy zbyt wielu biograficznych danych dotyczących naszego bohatera. Hebraj-
skie imię Ezechiela (hebr. J
e
chezqē’l) oznacza „Bóg jest mocny” lub „Bóg czyni mocnym”
4
.
Nie znamy dokładnej daty ani miejsca urodzenia tej postaci. Z informacji zamieszczonych w
prologu do jego księgi dowiadujemy się,
że
Ezechiel był kapłanem, synem Buziego, a do peł-
nienia posłannictwa prorockiego został powołany na obczyźnie, w ziemi babilońskiej (Ez 1,3).
Jakie zatem wydarzenia z dziejów Izraela znajdują się w tle
życia
i działalności Ezechiela? Jed-
nym z najtragiczniejszych momentów w historii narodu wybranego było bez wątpienia zburze-
nie Jerozolimy i
świątyni
w 586 r. przed Chr. przez armię Nabuchodonozora, po którym nastą-
piło uprowadzenie licznej grupy Judejczyków do Babilonii. Księga Ezechiela rozpoczyna swój
przekaz mniej więcej dziesięć lat wcześniej, kiedy to wspomniany babiloński władca (605-562
r. przed Chr.) najechał na stolicę Judy celem zdławienia buntu wywołanego przez króla Jojaki-
ma. Jednak już w początkowej fazie oblężenia Jerozolimy (597 r. przed Chr.) monarcha ten
zmarł, a jego syn Jojakin (Jehojakin), który objął po nim tron, po kilku dalszych miesiącach
obrony ostatecznie poddał
święte
miasto (597 r. przed Chr.). Kiedy Nabuchodonozor zajął Je-
rozolimę deportował do Babilonu: Jojakina wraz z jego rodziną, dwór królewski oraz liczne
elity ówczesnego społeczeństwa judzkiego, by w ten sposób maksymalnie osłabić podbity na-
ród. W grupie ludności przesiedlonej na terytorium imperium babilońskiego znalazł się również
młody Ezechiel. Ta jedna z najtragiczniejszych w dziejach narodu wybranego sytuacja tworzy
4
The Brown-Driver-Briggs Hebrew and English Lexicon,
F. Brown, S.R. Driver, Ch.A. Briggs, Peabody
6
2001, s. 306.
3
Bohaterowie Starego i Nowego Testamentu
}
historyczny kontekst, w którym nasz bohater przeżył swoje powołanie i realizował prorocką
działalność
5
.
Ezechiel jako młody kapłan zostaje powołany przez Boga w piątym roku swojego pobytu w
Babilonii (593 r. przed Chr.)
6
. To niezwykłe wydarzenie, jakim jest powołanie proroka, rozpo-
czyna się od opisu spektakularnej wizji ognistego rydwanu (Ez 1,4-28), która wyraża potęgę
majestatu objawiającej się Bożej chwały, co potwierdza fragment Mądrości Syracha: „Ezechiel
w widzeniu ujrzał chwałę, która mu się objawiła na rydwanie cherubów” (Syr 49,8). Młody
Ezechiel, który bez słowa sprzeciwu przyjmuje powierzoną mu przez Boga misję, otrzymuje do
zjedzenia zapisany dwustronnie zwój: „Spojrzałem i zobaczyłem wyciągniętą ku mnie rękę, a w
niej zwój księgi. A gdy go rozwinął przede mną, widziałem, ze był on zapisany z obu stron.
Były na nim zapisane skargi, wzdychania i biada” (Ez 2,9-10). Przytoczone słowa odsłaniają
prawdziwą naturę pokarmu prorockiego, którym jest słowo Boże: tylko ono stanowi rzeczywi-
stą mocą dla człowieka powołanego, dając mu siłę do
życia
duchowego, jak i właściwej reali-
zacji otrzymanego powołania.
Zgodnie z tekstem Księgi Ezechiela nasz bohater w chwili wyboru na proroka znajdował się
„w ziemi Chaldejczyków, nad rzeką Kebar” (Ez 1,3), prawdopodobnie blisko babilońskiego
miasta Nippur
7
, głosząc Boże orędzie przebywającym tam na wygnaniu Izraelitom. W Babilo-
nii, w miejscowości Tell-Abib (nad kanałem Kebar), Ezechiel miał swój dom, który mógł słu-
żyć,
przynajmniej od czasu do czasu, jako miejsce spotkań z przywódcami przesiedlonej
wspólnoty (Ez 8,1; 14,1). Możliwe,
że
to właśnie tam narodziła się instytucja synagogalna
8
.
Ezechiel był człowiekiem
żonatym,
jednak jego ukochana
żona,
która jest nazwana „radością
jego oczu” (Ez 24,16) nagle zmarła. Spowodowane
śmiercią
małżonki cierpienie prorok prze-
żywa
jedynie w głębi swego serca, bez zewnętrznych gestów
żałoby,
które były tak bardzo cha-
rakterystyczne dla semickiej kultury, jak chociażby publiczna lamentacja (Ez 24, 16-17). Oka-
zuje się,
że
ten wdowi stan Ezechiela jest zamierzony przez Boga, który pragnie w ten niesły-
chanie wymowny sposób zapowiedzieć Izraelitom zburzenie
świątyni
jerozolimskiej. Ten
wspaniały dom Boży, który jest „rozkoszą oczu i tęsknotą duszy” narodu wybranego upadnie,
a potem przyjdzie babilońska niewola, pozbawiając możliwości opłakiwania tego smutnego
wydarzenia, spowodowanego ogromem popełnianych przez Izraela grzechów (Ez 24,21-24).
Właściwie poza przedstawionymi już informacjami nie potrafimy podać większej liczby bio-
graficznych szczegółów z
życia
naszego bohatera, nie wiemy też, kiedy ani w jakich okoliczno-
ściach
zakończył swoje
życie.
Księga Ezechiela pozwala nam jednak częściowo przyglądnąć się niezwykłej osobowości pro-
roka. Szczególnie wymownym
świadectwem
głębokiego zaangażowania się w realizację swo-
jego powołania były wykonywane przez niego czynności symboliczne, charakteryzujące się
pewną dramaturgią. Przykładowo: Ezechiel znajduje się w stanie osłupienia przez siedem dni
(Ez 3,15), pozostaje w postawie milczenia przez pewien czas (Ez 3,25-26) lub reaguje nagłym
wybuchem nadmiernej
żywiołowości
(Ez 6,11). Na podstawie przekazanych w Księdze Eze-
chiela opisów zachowania proroka nie można wyciągać
żadnych
wniosków na temat jego
J. Frankowski,
Prorok bezlitosnej kary (Księga Ezechiela),
w: J. Frankowski (red.), T. Brzegowy (współred.),
Wprowa-
dzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych,
t. 4, Warszawa 2001, s. 218-219.
6
L. Monloubou,
ÉZÉCHIEL,
w: J. Bajard, M. Defossez, J. Longton, R.F. Poswick, G. Rainotte (red.),
Le Dictionnaire
Encyclopédique de la Bible,
[Turnhout] Brepols 1987, s. 464.
7
M.Z. Brettler,
How to read the Bible,
Philadelphia 2005, s. 185.
8
J.F.A. Sawyer,
Prophecy and the biblical prophets,
Oxford 1993, s. 105.
5
4
Bohaterowie Starego i Nowego Testamentu
}
zdrowia, gdyż to, co wydaje się wykraczać poza powszechnie przyjęte normy w relacjach mię-
dzyludzkich, służy wyrażeniu doświadczenia, jakim jest nadprzyrodzone spotkanie z wszech-
mogącym Bogiem. Ezechiel głosił słowo Boże całym swoim istnieniem, a więc wszystkim,
co konstytuuje ludzką kondycję. Jeżeli dana czynność o charakterze symbolicznym była wła-
ściwa
dla ukazania przyszłego losu Izraela, to Ezechiel, zgodnie z wolą Bożą, realizował ją.
Takim przykładem może być nakaz upieczenia chleba na odchodach, który dla pobożnego Izra-
elity oznaczał pokarm nieczysty, ale na płaszczyźnie zapowiedzi prorockiej stał się znakiem
komunikującym narodowi wybranemu nieunikniony pobytu w kraju pogan, uznawanych przez
Żydów
za nieczystych (Ez 4,15).
Niezmierna różnorodność występujących w Księdze Ezechiela form literackich, jak i głębia
zawartego w niej przesłania pozwala mówić o naszym bohaterze w kategorii wybitnych pisarzy
i teologów. W centrum przekazanego przez Ezechiela nauczania znajduje się wezwanie do we-
wnętrznej odnowy
życia,
gdyż Bóg bardzo pragnie naszego nawrócenia: „Nawróćcie się i od-
stąpcie od wszystkich waszych przestępstw. Niech nie będą one dla was powodem do grzechu.
Odrzućcie od siebie wszystkie przestępstwa, które popełniliście, i uczyńcie sobie nowe serce
i nowego ducha! Dlaczego mielibyście umrzeć, ludu izraelski? Przecież nie pragnę
śmierci
śmiertelnika
– wyrocznia Pana BOGA. Nawróćcie się więc, abyście pozostali przy
życiu!”
(Ez 18,30-32). Prorok przedstawia Boga wychodzącego naprzeciw swojego ludu, przebywają-
cego na obczyźnie, z zapowiedzią daru nowego serca, który uzdolni go do
życia
zgodnego z
Bożym prawem: „Dam wam nowe serce i nowego ducha ześlę do waszego wnętrza. Wyjmę z
waszej piersi serce kamienne, a dam wam serce z ciała. Poślę do waszego wnętrza mojego du-
cha i sprawię,
że
będziecie postępowali według moich nakazów i zachowywali moje prawo.
Będziecie go przestrzegali. Zamieszkacie w kraju, który dałem waszym przodkom. Będziecie
moim ludem, a Ja będę waszym Bogiem” (Ez 36,26-28). Przytoczone słowa służą podkreśleniu,
że
jedyną drogą do prawdziwego odrodzenia narodu jest jego duchowa przemiana. Tylko od-
rzucenie grzechów i wierne przestrzeganie Bożych przykazań przyniesie oczekiwane owoce
wszelkiego dobra i pomyślności dla wszystkich.
Ezechiel to prorok i kapłan, który we wszystkich przejawach
życia
religijnego akcentował wy-
miar duchowy, bez którego pobożność może stać się doświadczeniem czysto zewnętrznym,
prowadzącym do różnego rodzaju deformacji. Podkreślanie przez naszego bohatera tego du-
chowego nurtu w przeżywaniu swojej wiary uczyniło jego orędzie bardzo bliskim przesłaniu
Nowego Testamentu. Kiedy Ezechiel opisuje postać dobrego pasterza, który w osobie samego
Boga otacza doskonałą opieką wszystkie swoje owce (Ez 34,11), słyszymy słowa wypowie-
dziane przez Jezusa Chrystusa w Janowej Ewangelii: „Ja jestem dobrym pasterzem. Dobry pa-
sterz poświęca swoje
życie
za owce” (J 10,11). To właśnie Jezus-Mesjasz w rozmowie z Sama-
rytanką stoi u początku kultu, „kiedy prawdziwi czciciele będą wielbili Ojca w Duchu i w
prawdzie” (J4,23), do którego tak wielką wagę przywiązywał w swoim nauczaniu Ezechiel
(Wstęp do ksiąg prorockich, Biblia Jerozolimska).
Ponad dwudziestoletnia działalność proroka Ezechiela dawała odpowiedź na temat prawdzi-
wych przyczyn upadku Jerozolimy i babilońskich deportacji mieszkańców Judy. Prorok w spo-
sób bezkompromisowy wykazywał,
że
to z powodu swojej nieustannej postawy niewierności
lud izraelski zebrał
żniwo
w postaci utraty ziemi obiecanej. Religijna apostazja, która pociągnę-
ła za sobą rozkład moralny wszystkich wymiarów
życia
tak osobistego, jak i społecznego
sprowadziła na Izraela ponowną niewolę. Izraelscy wygnańcy próbowali obciążyć winą za na-
rodową klęskę grzeszne pokolenie swoich przodków, co znalazło wyraz w powtarzanym przez
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin