forum logopedy nr 9.pdf
(
5999 KB
)
Pobierz
wr ze si e ń/paździ e rnik 201 5 (nr 9)
ZMAGANIA Z MUTYZMEM
Praca z dzieckiem
z perspektywy rodzica
MUTYZM W PLECAKU
Jak nawiązać kontakt
z dzieckiem z mutyzmem
WYDOSTAĆ SIĘ ZE ŚCIANY
Na czym polega metoda
Play Therapy
MOJE DZIECKO NIE MÓWI,
A CO INNI POWIEDZĄ?
Rodzic oczami terapeuty
09
9 772353 826002
55 zł (w tym 5% VAT)
METODA TOMATISA
®
PRAKTYKIEM TOMATISA
®
!
+1800
specjalistów
obecnych w
76
krajach
20
+33
naukowych i liczne w trakcie
Metoda Tomatisa
®
w liczbach
+50
+200
w Polsce
+100000
”
Katarzyna Kiedrowska, Psycholog, Praktyk Tomatisa
®
Poziom 2
”
e-mail
TOMATIS DEVELOPPEMENT S.A. 76 av. de la Liberté. L-1930 Luxembourg
www.tomatis.com
O d
R e dakcji
Szanowni
Czytelnicy!
Wydawca & Redakcja:
Forum Media Polska Sp. z o.o.
Sąd Rejonowy Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu
VIII Wydział Gospodarczy KRS
KRS nr 0000037307
NIP 781-15-51-223
Kapitał zakładowy: 300.000,00 zł
Adres redakcji:
ul. Polska 13, 60-595 Poznań
Prezes Zarządu:
Magdalena Balanicka
Dyrektor wydawniczy:
Radosław Lewandowski
Redaktor merytoryczny:
Barbara Ołdakowska-Żyłka
www.mutyzmportal.pl
Redaktor naczelny:
Lucyna Latajka
Nadzór graficzny
Edyta Żmuda
Koordynacja procesu wydawniczego
Monika Kanigowska
monika.kanigowska@forum-media.pl
Reklama:
Marlena Zamojcin
tel. 61 66 83 180
marlena.zamojcin@forum-media.pl
Obsługa klienta i prenumerata:
Infolinia: 0 801 88 44 22
tel. 61 66 55 800
bok@forum-media.pl
Projekt, ilustracje, DTP:
Michał Hojnacki
Druk:
Poligrafia Janusz Nowak
Nakład:
4000 egz.
Serwis zdjęciowy:
Dreamstime.com
Thinkstockphotos.com
Zapraszam Państwa do lektury najnowszego wy-
dania „Forum Logopedy”. Tym razem poruszamy na
jego łamach problematykę mutyzmu wybiórczego.
Choć zaburzenie to zostało sklasyfikowane w DSM-IV
w 1994 r., ciągle jest mało znane, zarówno w Polsce,
jak i na świecie. Bywa mylone z nieśmiałością lub au-
tyzmem.
Mutyzm wybiórczy to zaburzenie wieku dzie-
cięcego o podłożu lękowym. Jego specyfika polega
na niemożności mówienia w niektórych sytuacjach
społecznych. W innych okolicznościach dziecko jest
fot. Adam Rabenda
w stanie mówić w sposób właściwy dla swojego
wieku. Obecnie przeważa pogląd, że dziecko rodzi się z predyspozycjami lękowymi,
wynikającymi z podatności układu nerwowego, a sytuacja trudna dla dziecka, np. pójście
do przedszkola, ujawnia objaw.
Rodzice poszukujący pomocy dla swoich dzieci nadal często spotykają się z nie-
zrozumieniem ze strony specjalistów czy instytucji. Aby ta sytuacja mogła się zmienić,
istnieje potrzeba szerzenia świadomości społecznej na temat mutyzmu wybiórcze-
go oraz edukacji specjalistów: logopedów, psychologów, lekarzy, nauczycieli. Tak jak
w przypadku wielu innych zaburzeń, wczesna diagnoza i odpowiednia terapia są
w stanie w dużej mierze wyeliminować lub co najmniej złagodzić objawy mutyzmu
wybiórczego.
Mam nadzieję, że artykuły zamieszczone w tym numerze „Forum Logopedy”
pomogą Państwu uporać się z mitami i stereotypami krzywdzącymi dzieci dotknięte
mutyzmem wybiórczym. Autorzy zamieszczonych tekstów odnoszą się do problemu
z perspektywy logopedy, psychologa, nauczyciela czy terapeuty integracji sensorycznej.
Ale na szczególną uwagę zasługuje tutaj perspektywa rodzica. Maria Moszczyńska,
autorka jednego z artykułów, wręcz prosi specjalistów o zainteresowanie się sytuacją
rodziców dzieci dotkniętych mutyzmem wybiórczym. Niezwykle interesująca jest
również historia chłopca opowiedziana przez jego matkę.
Na pytanie, czy logopedzi powinni zajmować się terapią dzieci mutystycznych,
odpowiada studium przypadku, opisane przez logopedę, Anetę Kiepielę-Koperek. Kiedy
w grupie przedszkolnej znajdzie się dziecko z mutyzmem wybiórczym, potrzeba wiele
wysiłku i zaangażowania, aby mu skutecznie pomóc. A jak sobie poradzić, gdy w grupie
są bliźniaczki dotknięte tym zaburzeniem? Tego dotyczy jeden z artykułów. Niniejszy
numer „Forum Logopedy” ukazuje się we wrześniu. A jak pomóc dzieciom dotkniętym
mutyzmem w szkole? Polecam artykuł
Mutyzm wybiórczy w szkolnym plecaku.
Barbara Ołdakowska-Żyłka
redaktor merytoryczny bieżącego numeru
wraz z zespołem redakcji i autorów
F O R U M LO G O P E DY
W R Z E S I E Ń / PA Ź D Z I E R N I K 2015
1
TEMAT NUMERU
Rodzic ma głos, czyli o zmaganiach z mutyzmem
4
WYWIAD MIESIĄCA
Mowa jest srebrem, a milczenie złotem. Czy na pewno?
10
TEMAT
NUMERU
Z PRAKTYKI LOGOPEDY
Mutyzm wybiórczy w szkolnym plecaku
Lęk przed mówieniem
Bliźniaczki z mutyzmem wybiórczym w przedszkolu
Zaczął mówić i uwierzył w siebie
14
19
37
41
ZAJĘCIA Z POMYSŁEM
Wskazówki dla nauczycieli i rodziców wspierające terapię
dziecka z mutyzmem
26
Scenariusz zajęć nr 1 dla dzieci z mutyzmem selektywnym 27
Karta pracy do ćwiczenia 5 scenariusza 1 dla dzieci
z mutyzmem selektywnym
Karta pracy do ćwiczenia 8 scenariusza 1 dla dzieci
z mutyzmem selektywnym
29
30
RODZIC
MA GŁOS
WYDOSTAĆ
SIĘ ZE
ŚCIANY
Zasady do pracy z dzieckiem z mutyzmem selektywnym 31
Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 6 lat z mutyzmem
Ćwiczenia adaptacyjne dzieci w szkole.
Zabawa i komunikacja dzieci sześcioletnich
Ćwiczenia adaptacyjne dzieci w szkole.
Zajęcia artystyczne i komunikacja
Ćwiczenia adaptacyjne dzieci w szkole.
Myślenie twórcze i komunikacja
32
34
35
36
METODY TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Wydostać się ze ściany
46
WSPÓŁPRACA Z…
Co inni powiedzą?
Terapia młodzieży z mutyzmem wybiórczym
Mutyzm wybiórczy z perspektywy
poradni psychologiczno-pedagogicznej
51
55
58
LOGOPEDA NA ŚWIECIE
Mutyzm wybiórczy w Polsce i na świecie
61
m e to d y
ter ap ii
METODA TOMATISA®
Słuchową techniką stymulacji
neurosensorycznej
Metoda Tomatisa® jest programem terapii mającym na celu poprawę procesów
przetwarzania słuchowego, a dzięki temu wpływającym pozytywnie na
komunikację jednostki z otoczeniem oraz kontrolę własnego głosu i mowy.
uchem. Składają się na nią sesje słuchania materiału dźwiękowego
oraz konsultacje dodatkowe wraz z oceną audio-psycho-fonologiczną.
Najczęściej stosowanym w niej materiałem dźwiękowym jest
muzyka Mozarta i chorały gregoriańskie. Elektroniczne ucho prze-
twarza dźwięki w taki sposób, aby stymulować uwagę słuchową.
Muzyka przetworzona przez to urządzenie niekiedy zupełnie nie
przypomina muzyki odsłuchiwanej ze standardowych płyt CD.
Terapia Tomatisa® składa się z dwóch etapów – biernego
i czynnego. W fazie biernej osoba poddawana terapii słucha przez
słuchawki muzyki przetworzonej przez elektroniczne ucho, bez
konieczności własnej aktywności. Drugą fazą treningu jest faza
czynna, w której osoba poddawana terapii mówi, czyta lub śpiewa
do mikrofonu, słysząc przez słuchawki własny głos. Ta część terapii
pomaga uzyskać lepszą kontrolę nad własnymi wypowiedziami,
w oparciu o prawidłową kontrolę słuchową.
Metoda Tomatisa® ma bardzo szerokie zastosowanie. Może przy-
nieść korzystne efekty u dzieci z trudnościami szkolnymi, dysleksją,
problemami z koncentracją uwagi, zaburzeniami centralnego prze-
twarzania słuchowego. Stosowana jest często u dzieci z autyzmem.
Ma też zastosowanie w przypadku opóźnienia rozwoju mowy oraz
zaburzeń artykulacji, płynności mówienia, a także zaburzeń głosu.
Trening słuchowy może mieć działanie stymulujące, poprawiające
percepcję mowy oraz jej samokontrolę. Jednym z popularnych
zastosowań treningu słuchowego jest nauka języków obcych.
Należy podkreślić, że Metoda Tomatisa® jest terapią
uzupełniającą. Jej celem nie jest zastąpienie standardowych
terapii (np. logopedycznej) lub leczenia medycznego. Może
ona natomiast przyspieszyć postępy terapii i ułatwić terapeucie
pracę z pacjentem.
Dr n. med. Joanna Ratyńska
Otolaryngolog, specjalista audiolog i foniatra. Absolwentka I Wydziału
Lekarskiego Akademii Medycznej w Warszawie. Przez 16 lat związana
z Kliniką Audiologii i Foniatrii Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu
w Warszawie, w której pracowała jako adiunkt oraz pełniła funkcję
ordynatora oddziału audiologiczno-foniatrycznego. Obecnie pracu-
je w Instytucie - Pomniku Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie.
Konsultant Metody Tomatisa.
Bliższe informacje na temat Metody Tomatisa® znajdą Państwo na
stronie internetowej
www.tomatis.com
lub pod adresem e-mail
info@tomatis.com
Twórca metody, Alfred Tomatis (1920-2001), był francuskim
otolaryngologiem, synem znanego śpiewaka operowego. Prowadził
on badania nad zależnością pomiędzy słuchem, głosem, mową
i językiem. Tomatis wprowadził rozróżnienie między dwoma
procesami: słyszeniem i słuchaniem. Słyszenie jest procesem
biernym (recepcją dźwięku) i zależy od fizjologicznego stanu
narządu słuchu. Słuchanie (uwaga słuchowa) jest procesem ak-
tywnym. W uproszczeniu można powiedzieć, iż jest to umiejętność
świadomego odbierania bodźców dźwiękowych, wydobywania
sygnałów istotnych i odrzucania nieistotnych, oraz czerpania z nich
informacji o otaczającym świecie. Słuchanie (uwaga słuchowa)
jest umiejętnością, która kształtuje się przez całe życie człowieka.
Zaburzenia uwagi słuchowej mogą manifestować się np. zaburzeniami
koncentracji, myleniem podobnie brzmiących słów, koniecznością
powtarzania pytań lub poleceń, ubogim słownictwem, problemami
z czytaniem i pisaniem, brakiem zdolności muzycznych, a nawet
brakiem energii życiowej. Odpowiedni trening może zmniejszyć
lub usunąć istniejące zaburzenia uwagi słuchowej. Tomatis uważał,
że dźwięki nie tylko niosą informację, lecz również energetyzują
mózg, przygotowując go do świadomego przyjmowania bodźców
ze świata zewnętrznego.
Metoda Tomatisa® jest metodą treningu słuchowego przepro-
wadzanego przy pomocy urządzenia zwanego elektronicznym
3
Plik z chomika:
kordistoska
Inne pliki z tego folderu:
3. Trzeci numer czasopisma Logopeda.pdf.tmp
(3031 KB)
5. Piąty numer czasopisma Logopeda.pdf
(978 KB)
7. Siódmy numer czasopisma Logopeda.pdf
(1670 KB)
logopedia nr 37 (1).pdf
(60412 KB)
forum logopedy nr 9.pdf
(5999 KB)
Inne foldery tego chomika:
Afazja
Afazja dziecięca, niedokształcenie mowy o typie afazji, alalia
Alternatywne metody komunikacji
Diagnoza
Dokumentacja logopedyczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin