Albert K. Wprowadzenie do filozoficznej mistyki.pdf
(
7082 KB
)
Pobierz
Karl Albert
Wprowadzenie
do filozoficznej mistyki
Przez „filozoficzną mistykę" rozumiemy
na razie w ogólności taki kierunek myślowy,
który wykraczając poza racjonalne oraz dia
lektyczne myślenie lub raczej cofając się za
nie, pow-oluje się na doświadczenie jedno
ści „ja" i zasady świata, tkwiące u podstaw
wszystkich innych poszczególnych doświad
czeń. Myślenie to obecne jest we wszystkich
fazach Zachodniej filozofii, jak również w fi
lozoficznych systemach Indii i Chin. (...)
Filozoficzną mistykę można
w
tym sen
sie rozumieć jako odrębną dyscyplinę filo
zofii, ale i jako określoną linię rozwojową
historii filozofii, być może naw'et jako pier
wotny i przewodni motyw filozofowania
(...).
(z
Przedmowy
Autora)
KARL ALBERT
WPROWADZENIE
DO
FILOZOFICZNEJ MISTYKI
Przełożył
Józef Marzęcki
Kęty 2002
WYDAWNICTWO ANTYK
SPIS TREŚCI
Odautorskie słowo w stęp n e.......................................................................
3
Przedmowa................................................................................................
5
I. Doświadczenie ......................................................................................
Uwagi w stępne......................................................................................
1. Jedność............................................................................................
2. Teraźniejszość (O becność)..................................................................
3. Szczęśliwość ....................................................................................
45
4. M iłość..............................................................................................
5. Śmierć..............................................................................................
II. Pojęcie.................................................................................................
74
Uwagi w stępne......................................................................................
74
1. Tao .................................................................................................
77
2. A tm an..............................................................................................
3. H e n .................................................................................................
4- B yt...................................................................................................
5- B ó g .................................................................................................
III. System ................................................................................................
153
Uwagi w stępne......................................................................................
153
1. M etafizyka.......................................................................................
2. Noetyka............................................................................................
3. Etyka................................................................................................
179
4. Estetyka ..........................................................................................
189
5. Pedagogika.......................................................................................
21
21
25
32
56
65
92
106
126
141
156
169
203
Odautorskie słowo wstępne
Filozoficzna mistyka - rozważana jako odrębna dyscyplina filozofii lub
jako utrzym ujący się od czasów antyku aż po dzień dzisiejszy fenom en
historyczno-filozoficzny, czy naw et po prostu jako żywe źródło filozofo
wania - czuje się w dzisiejszym, określonym przez socjologię, teorię nauk
i logiczną analizę języka świecie procedur filozoficznych zm uszona do
tego, by jak najbardziej przekonująco udokumentować sw ą prawomocność
oraz swoistość.
W ynikają z tego dwie rzeczy. Po pierw sze, nieodparta konieczność
takiej dokum entacji tłum aczy w ielką ilość występujących tu przypisów,
które m ogliśm y jednak nieco zredukować dzięki temu, że zam ieszczali
śmy w samym tekście cytaty wzięte z istniejących wydań zbiorowych: tak
więc przedsokratyków cytowaliśmy według Dielsa-Kranza, Platona według
rachuby Stephanusa, Arystotelesa według Bekkera, pism a Plotyna według
sięgającego czasów antyku podziału Ennead (Enn), m istrza Eckharta w e
dług stuttgarckiego wydania dzieł niem ieckich (DW) i łacińskich (LW),
K anta w ogólności według rozpowszechnionego wydania W eischedela,
a w jednym przypadku także według wydania PreuBicher Akademie (AA).
N adto Fichtego cytujemy według sporządzonego przez jego syna w yda
nia zbiorow ego, Schellinga według cztem astotom ow ego w ydania dzieł
zebranych (GS), Hegla według jubileuszowego wydania Glocknerowskiego
(W W ), Friedricha Schlegla według krytycznego wydania Ernsta Behlera
(KA), Schopenhauera według wydania Arthura Hiibschera (W W), N ietz
schego według krytycznego naukowego wydania Colliego i M ontinariego
(KSA), Diltheya według sporządzonego przez jego uczniów wydania pism
zbiorow ych (GS), H eideggera zaś w edług ukazującego się od 1975 r.
w ydania zbiorowego (GA).
Po drugie, przytaczaliśm y tu - by zwrócić uwagę na całą rozpiętość
filozoficznej m istyki - nie tylko Zachodnie, ale i indyjskie oraz chińskie
poglądy. Dla większej czytelności zwroty z różnych języków oddaw ali
śmy za pom ocą liter łacińskich. Przy słowach greckich zrezygnowaliśm y
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Richter Ślepa uliczka nacjonalizmu Myśl Polska.html
(179 KB)
Alberoni R. Wygnać Chrystusa.pdf
(4933 KB)
Attali J. Pascal.pdf
(14246 KB)
Attali J. Pascal.rar
(34741 KB)
Adamczewski J. Legendy starego Krakowa.rar
(2750 KB)
Inne foldery tego chomika:
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Bocheński
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin