Albert K. Wprowadzenie do filozoficznej mistyki.pdf

(7082 KB) Pobierz
Karl Albert
Wprowadzenie
do filozoficznej mistyki
Przez „filozoficzną mistykę" rozumiemy
na razie w ogólności taki kierunek myślowy,
który wykraczając poza racjonalne oraz dia­
lektyczne myślenie lub raczej cofając się za
nie, pow-oluje się na doświadczenie jedno­
ści „ja" i zasady świata, tkwiące u podstaw
wszystkich innych poszczególnych doświad­
czeń. Myślenie to obecne jest we wszystkich
fazach Zachodniej filozofii, jak również w fi­
lozoficznych systemach Indii i Chin. (...)
Filozoficzną mistykę można
w
tym sen­
sie rozumieć jako odrębną dyscyplinę filo­
zofii, ale i jako określoną linię rozwojową
historii filozofii, być może naw'et jako pier­
wotny i przewodni motyw filozofowania
(...).
(z
Przedmowy
Autora)
KARL ALBERT
WPROWADZENIE
DO
FILOZOFICZNEJ MISTYKI
Przełożył
Józef Marzęcki
Kęty 2002
WYDAWNICTWO ANTYK
SPIS TREŚCI
Odautorskie słowo w stęp n e.......................................................................
3
Przedmowa................................................................................................
5
I. Doświadczenie ......................................................................................
Uwagi w stępne......................................................................................
1. Jedność............................................................................................
2. Teraźniejszość (O becność)..................................................................
3. Szczęśliwość ....................................................................................
45
4. M iłość..............................................................................................
5. Śmierć..............................................................................................
II. Pojęcie.................................................................................................
74
Uwagi w stępne......................................................................................
74
1. Tao .................................................................................................
77
2. A tm an..............................................................................................
3. H e n .................................................................................................
4- B yt...................................................................................................
5- B ó g .................................................................................................
III. System ................................................................................................
153
Uwagi w stępne......................................................................................
153
1. M etafizyka.......................................................................................
2. Noetyka............................................................................................
3. Etyka................................................................................................
179
4. Estetyka ..........................................................................................
189
5. Pedagogika.......................................................................................
21
21
25
32
56
65
92
106
126
141
156
169
203
Odautorskie słowo wstępne
Filozoficzna mistyka - rozważana jako odrębna dyscyplina filozofii lub
jako utrzym ujący się od czasów antyku aż po dzień dzisiejszy fenom en
historyczno-filozoficzny, czy naw et po prostu jako żywe źródło filozofo­
wania - czuje się w dzisiejszym, określonym przez socjologię, teorię nauk
i logiczną analizę języka świecie procedur filozoficznych zm uszona do
tego, by jak najbardziej przekonująco udokumentować sw ą prawomocność
oraz swoistość.
W ynikają z tego dwie rzeczy. Po pierw sze, nieodparta konieczność
takiej dokum entacji tłum aczy w ielką ilość występujących tu przypisów,
które m ogliśm y jednak nieco zredukować dzięki temu, że zam ieszczali­
śmy w samym tekście cytaty wzięte z istniejących wydań zbiorowych: tak
więc przedsokratyków cytowaliśmy według Dielsa-Kranza, Platona według
rachuby Stephanusa, Arystotelesa według Bekkera, pism a Plotyna według
sięgającego czasów antyku podziału Ennead (Enn), m istrza Eckharta w e­
dług stuttgarckiego wydania dzieł niem ieckich (DW) i łacińskich (LW),
K anta w ogólności według rozpowszechnionego wydania W eischedela,
a w jednym przypadku także według wydania PreuBicher Akademie (AA).
N adto Fichtego cytujemy według sporządzonego przez jego syna w yda­
nia zbiorow ego, Schellinga według cztem astotom ow ego w ydania dzieł
zebranych (GS), Hegla według jubileuszowego wydania Glocknerowskiego
(W W ), Friedricha Schlegla według krytycznego wydania Ernsta Behlera
(KA), Schopenhauera według wydania Arthura Hiibschera (W W), N ietz­
schego według krytycznego naukowego wydania Colliego i M ontinariego
(KSA), Diltheya według sporządzonego przez jego uczniów wydania pism
zbiorow ych (GS), H eideggera zaś w edług ukazującego się od 1975 r.
w ydania zbiorowego (GA).
Po drugie, przytaczaliśm y tu - by zwrócić uwagę na całą rozpiętość
filozoficznej m istyki - nie tylko Zachodnie, ale i indyjskie oraz chińskie
poglądy. Dla większej czytelności zwroty z różnych języków oddaw ali­
śmy za pom ocą liter łacińskich. Przy słowach greckich zrezygnowaliśm y
Zgłoś jeśli naruszono regulamin