wielki_katechizm_religii_katolickiej_krakow_1910 1x.pdf

(6452 KB) Pobierz
W IE L K I
K A T E C H IZ M
RELIGII KATOLICKIEJ
Z a t w i e r d z o n y przez E p isk op a t A u s tr y a e k i
w dniu 9 kwietnia 1894 r.
/
-..'i..
*
'
7
Cena 6 0 hal.
W KR A KOWI E
NA.ii, A DE'i K S I Ą Ż Ę C O -B I S K p P lE G O ORDYKA RYATli.
D R U K A R N I A C. K. U N I W E R S Y T E T U J A G I E L L O Ń S K I E G O
pod zarządem Józefa Fr.ipow^kirgo
1 9 lte
',t
POZWALAMY DRUKOWAĆ
W Krakowie, dnia 6 sierpnia 1906 r.
f J a n K a r d y n a ł P u zy n a .
L. S.
W S T Ę P.
1. Która nauka jest najpotrzebniejszą?
Nauka religii katolickiej jest najpotrzebniejszą.
2. Dlaczego nauka religii katolickiej jest najpotrze­
bniejszą nauką?
Dlatego nauka religii katolickiej jest najpotrzebniejszą,
ponieważ nas uczy, jak służyć Panu Bogu, aby zba­
wić się na wieki.
3. Jak nazywamy tę-książkę, w której krótko zebraną
jest nauka religii katolickiej?
Katechizmem nazywamy tę książkę, w której krótko
zebraną jest nauka religii katolickiej.
4 . Na ile części dzieli się katechizm?
Na pięć części dzieli się katechizm.
5. Q czem pouczają nas te pięć części katechizmu?
Te pięć części katechizmu pouczają nas:
pierwsza, o wierze i o Składzie Apostolskim;
druga, o nadziei i o modlitwie;
trzecia, o miłości i przykazaniach;
czwarta, o łasce i o świętych sakramentach;
piąta, o chrześcijańskiej sprawiedliwości i o czterech
rzeczach ostatecznych.
Upomnienie.
Przysłuchuj się pilnie i z uwagą nauce re­
ligii i głęboko ją wyryj na sercu swojem, abyś wie­
czną szczęśliwość osiągnął. Albowiem »cóż pomoże
człowiekowi, jeśliby wszystek świat zyskał, a na
duszy swej szkodę podjął ?« (Mat. 16, 26).
CZĘŚĆ I.
O wierze i o Składzie Apostolskim.
ROZDZIAŁ I.
O wierze chrześcijańskiej.
6. Co znaczy w i e r z y ć po c h r z e ś c i j a ń s k u ?
Wierzyć po chrześcijańsku znaczy uznawać za pra­
wdę wszystko, co Bóg objawił, a co Kościół katoli­
cki podaje do wierzenia.
7. Dlaczego powinniśmy uznawać za prawdę to, co Bóg
objawił?
Powinniśmy uznawać za prawdę to, co Bóg objawił,
ponieważ Bóg jest samą prawdą i dlatego nie może
ani msięylić, ani nas w błąd wprowadzić.
8. Przez kogo objawił Pan Bóg to, w co mamy wierzyć?
T o, w c o m a m y w i e r z y ć , o b j a w i ł Pan Bó g
p rzez p a t r y a r c h ó w i p r o r o k ó w, a nako ni e c
przez Syna Swego, Jezusa Chrystusa
i przez a p o s t o ł ó w 1
).
9. Komu powierzył Jezus Chrystus to, co Pan Bóg
objawił?
Kościołowi katolickiemu powierzył Jezus Chrystus
to, co Pan Bóg objawił.
*) jRozmaicie i wielą sposobów mówiwszy dawno Bóg ojcom
przez proroki, na ostatek tych dni mówił do nas przez Syna*
(do Żyd. 1, 1. 2).
10. W jakim celu powierzył Jezus Chrystus Kościołowi
katolickiemu wszystko, co Pan Bóg objawił?
W tym celu powierzył Jezus Chrystus Kościołowi
katolickiemu wszystko, co Pan Bóg objawił, aby to
Kościół w całości przechowywał i wszystkim narodom
ogłaszał, nauczając ludzi, co mają wierzyć i czynić
dla osiągnięcia wiecznej szczęśliwości.
11. Dlaczego powinniśmy uznawać za prawdę to, co
nam Kościół katolicki podaje do wierzenia?
Dlatego powinniśmy uznawać za prawdę to, co nam
Kościół katolicki podaje do wierzenia:
1. ponieważ Jezus Chrystus udzielił Kościołowi kato­
lickiemu daru n i e o m y l n o ś c i ;
2. ponieważ nakazał wyraźnie, abyśmy Kościoła
słuchali.
12. W czem zawiera się to, co Pan Bóg objawił, a co
Kościół katolicki podaje do wierzenia?
Częścią w Piśmie świętem, czyli Biblii, częścią w Po­
daniu ustnem, czyli Tradycyi, zawiera się to, co Pan
Bóg objawił, a co Kościół katolicki podaje do wie­
rzenia.
13. Co jest Pismo święte?
Pismo święte jest to zbiór ksiąg, z natchnienia Du­
cha świętego napisanych, które Kościół katolicki za
słowo boże uznał.
14. Jak się dzieli Pismo święte?
Pismo święte dzieli się na Pismo święte Starego
i Nowego Przymierza, czyli Testamentu.
15. Co zawiera w sobie Pismo święte Starego Testa­
mentu?
Pismo święte Starego Testamentu zawiera w sobie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin