DYDAKTYKA BIOLOGII2.doc

(162 KB) Pobierz

DYDAKTYKA BIOLOGII – WYKŁADY

 

Wykład 1, 8.10.2012

Plan wykładów:

1. Dydaktyka biologii i jej miejsce w systemie nauk             

2. Reforma systemu edukacji ( strukturalna, programowa, oceniania)

3. Cele kształcenia ( naczelne, kierunkowe, operacyjne)

4. Operacjonalizacja celów. Taksonomia celów.

5. Podstawy programowe

6. Zasady nauczania.

7. Metody nauczania.

8. Formy nauczania.

9. Środki dydaktyczne.

10. Podręczniki.

11. Planowanie pracy nauczyciela.

 

Literatura: - „Dydaktyka biologii”, W. Stawiński; „Etymologia i geneza, znaczenie terminu ‘dydaktyka’”

„A jakoż uczyć mają nie umiejąc sami ?” J.K.

 

J. grecki – didaktios – pouczający, nauczający

 

DYDAKTYKA JAKO SZKOŁA NAUCZANIA – XVII

- Krzysztof Helwig i Joachum Jung – analizując znanego językoznawcę i rzecznika nauczania Wolfanga opracowali „Krótkie sprawozdanie” z dydaktyki, czyli sztuki nauczania Ratychiusza

- Jan Amos Komeński – w swym dziele pt. „Wielka dydaktyka” przedstawia uniwersalną sztukę nauczania

 

DYDAKTYKA JAKO TEORIA NAUCZANIA – POCZ. XIX W.

- Jan Fryderyk Herbart – stworzył teoretyczne podstawy dydaktyki – teorię nauczania

 

DYDAKTYKA JAKO TEORIA UCZENIA SIĘ – PRZEŁOM XIX/XX W.

- nowy nurt pedagogiczny, tzw. „nowe wychowanie” ; „nowa szkoła”

- przedstawiciel: John Dewey

- odrzucili herbartowską koncepcję „ przekazywania wiedzy”

 

DYDAKTYKA  JAKO NAUKA O NAUCZANIU I UCZENIU SIĘ – XX W.

- nauczanie wiąże się ściśle z uczeniem się, tworząc zintegrowaną całość – proces nauczania – uczenia się

Czynniki zespalające: - wspólny cel

- stosowane metody

- formy organizacyjne

 

DYDAKTYKA – WSPÓŁCZEŚNIE

- nauka o nauczaniu i uczeniu się

- nauka o kształceniu i samokształceniu

PRZEDSTAWICIELE I TWÓRCY POLSKIEJ DYDAKTYKI – XX W.

I Kazimierz Twardowski, Władysław P. Dawid

II Bogdan Nawroczyński, Kazimierz Sośnicki

III Wincenty Okoń

 

PRZEDMIOT  I ZADANIA DYDAKTYKI

Dydaktyka bada rzeczywistość, w której działają, z jednej strony nauczyciel kierujący procesem uczenia się, zaś z drugiej strony – uczniowie aktywnie przyswajający materiał nauczania. Rzeczywistość składa się z: treści kształcenia, metody, środków dydaktycznych, formy.

Dydaktyka zajmuje się analizą wszystkich składników, elementów nauczania.

Przedmiot badań dydaktyki:

- cele kształcenia

- treści kształcenia

- zasady nauczania

- metody nauczania

- środki dydaktyczne

- formy organizacyjne

Dydaktyka analizuje proces uczenia się

Zadania: - wykrywanie i wyjaśnianie zależności, formułowanie teorii

Dydaktyka ogólna zajmuje się – analizą wszelkiego uczenia się i nauczania organizowanego w sposób świadomy, systematyczny, planowy

Dydaktyka szczegółowa – dotyczy konkretnego przedmiotu ( inna w gimnazjum czy liceum).

Dydaktyka   

1. Ogólna

2. szczegółowa

a) w zależności od stopnia kształcenia

b) poszczególnych przedmiotów

Dydaktyka ogólna: opiera się na wynikach badań dydaktyki szczegółowej

Po co uczyć? Czego uczyć? Jak uczyć? Jakich środków użyć?

 

Wykład 2, 22.10.2012

Nauki społeczne:

1) socjologia

2) pedagogika:

a) ogólna

b) dydaktyka

c) teoria wychowania

d) społeczna

e) kulturowa

3) psychologia

4) filozofia

 

Nauki biologiczne ß DYDAKTYKA BIOLOGII àdydaktyka ogólna, system pojęć.

Treści nauczania

 

Powiązana z innymi naukami

- pedagogiką, psychologią, dydaktyką ogólną, naukami biologicznymi, naukami medycznymi

Wykorzystuje wiedzę z:

- psychologii

- logiki

- ergonomii dydaktyki

- prakseologii

- cybernetyka

- filozofia

- socjologii

 

Uczenie się przez:

- przyswajanie

- odtwarzanie

- przeżywanie

- działanie

 

Uczenie się jest planowanym, zamierzonym i złożonym procesem, którego siłą napędową są motywy uczenia się, rezultatem są określone wiadomości, umiejętności i nawyki, wymaga aktywności jednostki.

 

Uczeń powinien zostać nauczony: - jak ma to zrobić

- na czym ona polega

- od czego zależą efekty uczenia się

- jaki ma na to wpływ

 

Roger Sperry: każda półkula odpowiada za inne umiejętności.

 

Lekcje o efektownym uczeniu się:

- korzyści z nauki – wzrasta motywacja

- znajomość praw uczenia się

- etapy uczenia się

- pamięć (zapamiętywanie, przywoływanie)

- uczenie się ze zrozumieniem

- techniki organizacji metody

- style

- preferencje sensoryczne

- typy inteligencji

- cykl przyspieszonego uczenia się

- uczenie myślenia

- korzystanie ze źródeł informacji

 

Uniwersalne etapy uczenia się

- nieświadoma niekompetencja

- świadoma niekompetencja

- świadoma kompetencja

- nieświadoma kompetencja

 

Rytm                                                                                                                           logika

Wyobraźnia       PRAWA (twórcza)                       LEWA ( naukowa)                 język

Obrazy                                                                                                                        zbiory

                                                                                                                                     Liczby

                                                                                                                                Kolejność

                                                                                                                                     Analiza

Najlepiej uczy współpraca

 

System sensoryczny:

- element naszego osobistego, specyficznego „ okablowania” neurobiologicznego

- to podstawowy odruchowo uaktywniany preferowany zmysł

- wpływa na strategię uczenia się

 

Wzrokowiec: - potrzebuje obrazów

- sam czyta

- robi sobie notatki

Kinestetyk: - uczy się przez działanie

- ważny jest ruch

- nie lubi czytać

- najlepiej pamięta to, co wykona

Słuchowiec: - uczy się przez słuchanie

- pisze tak jak słyszy, często robi błędy ortograficzne

- chętnie bierze udział w dyskusji

- Cykl poznawczy Kolba

 

Konkretne postrzeganie, doświadczenieàrefleksja, obserwacjaàdalej nie mam

 

Style uczenia się

– aktywista, działacz

- refleksyjny, analityk

- teoretyk

- pragmatyk, aplikator

8 typy inteligencji

- interpersonalna

- matematyczno – logiczna

- muzyczna

- wizualno-przestrzenna

- językowa

- ruchowa

- przyrodnicza

Edukacja a sukces ucznia: - aktywna,  - bierna

 

Model wzorowego ucznia:

- lewopółkulowy

-  preferencje  wzrokowo-słuchowe

- inteligencja językowo-lingwistyczna i matematyczno-logiczna

„Nieuważni uczniowie”:  I. Newton, L. Pasteur, T. Edison, G. Mendel

 

Jak uczyć w dzisiejszych czasach?

- polisensorycznie

- obupółkulowo

- wielointeligentnie

Nauczanie: system działań nauczyciela, kierowanie aktywnością ucznia, jest to proces wieloczynnościowy, złożony

Proces kształcenia – proces nauczania (uczenia się) systematyczny, planowy i długotrwały

W procesie kształcenia powinna wystąpić równowaga między nowoczesnym a, dalej nie ma.

Wykształcenie – rezultat nauczania- stan finalny, do którego doprowadza kształcenie

Samokształcenie – proces samodzielnie prowadzony

Składniki systemu kształcenia:

- nauczyciele

- uczniowie

- treść kształcenia

- środowisko kształcenia

Działanie systemu podporządkowane jest celowi.

Systemy dydaktyczne:

- tradycyjny europejski (Herbart)

- progresywistyczna (dydaktyka amerykańska)

- dydaktyka współczesna

I proces badania naukowego

- funkcja deskryptywna

- funkcja eksploracyjna

- funkcja prognostyczna

·         Etapy

- zaistnienie problemu

- sformułowanie problemu

- formułowanie hipotezy

- dalej nie mam

Cele reformy edukacji:

- podniesienie poziomu edukacji

- wyrównywanie szans

- poprawa jakości edukacji

 

Reforma: 1) strukturalna 2) programowa 3) oceniania

System oceniania

- ocenianie wewnątrzszkolne ( WSO), (PSO)

- ocenianie zewnętrzne ( system egzaminów zewnętrznych)

Cele oceniania zewnętrznego:

- diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów

- ocena jakości nauczania

 

Wykład 3, 5.11.2012

Zasady nauczania

- ogólne normy postępowania nauczyciela i uczniów

- normy, którymi należy się kierować przy organizacji i realizacji procesu nauczania – uczenia się

Charakter zasad: - jako dyrektywy i ogólne normy pracy dydaktycznej

- dotyczą istotnych prawidłowości procesu kształcenia

- obowiązują w nauczaniu wszystkich przedmiotów

 



Nie mogą być zbyt szczegółowe i powinny odnosić się do całokształtu

 

Geneza zasad



Analiza procesu kształcenia

 



Wykrycie prawidłowości procesu nauczania – uczenia się

 

Zasady kształcenia

 

Klasyfikacja zasad

Katalog zasad kształcenia = kodeks powinności Nauczyciela

Zasada poglądowości

Najwcześniej, najpowszechniej Wolfang Roethe ( XVI/XVIIw.)

Komeński rozpowszechnił:

- należy uczyć się każdej rzeczy w bezpośredniej styczności

- uczyć poglądowo, pokazywać przedmiot, o którym mowa

- zajęcia terenowe

Etapy przemian w realizacji zasady:

I – nakaz stosowania środków i materiałów dydaktycznych

II wprowadzono czynnik ruchu i pracy ręcznej, prowadzenie obserwacji, pomiarów i doświadczeń

III – wykorzystanie techniki

IV – teraz, czynny kontakt ucznia z poznawaną rzeczywistością, akcentuje wielozmysłowy kontakt ucznia z rzeczywistością

 

Poglądowość:

- bezpośrednia – uczeń przez własne spostrzeganie zyskuje obraz rzeczywistości

- pośrednia – za pomocą środków zastępczych

- ilustrowana – bierna

- operatywna – czynna

 

Zasada przystępności

Twórca – Komeński w XVII w., od 300 lat prawie niezmienna

Reguły: - przechodzić od tego, co bliskie do tego co dalekie

- od łatwiejszego do trudniejszego

- od znanego do nieznanego

Uwzględnić różnice w tempie pracy i stopniu zaawansowania w nauce poszczególnych uczniów

 

Zasada trwałości wiedzy uczniów

Reguły

– ukierunkować zainteresowanie do nowego materiału i wytworzyć pozytywne motywy uczenia się

- tak zorganizować zajęcia, aby każdy miał aktywny udział

-...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin