Klasa: 2 Szkoła: Publiczne Gimnazjum nr 1 w Lipnie im. Noblistów Polskich Data lekcji: ................ Temat lekcji: Systematyczny podział organizmów.
1. Hasła programu: Skóra
2. Cele lekcji:
a) wiadomości:
-
b) umiejętności:
- uczeń ,
- wykazuje,
c) postawy:
- uczeń,
3. Metody kształcenia:
główna: pogadanka
uzupełniające: praca z podręcznikiem, wykład
4. Środki dydaktyczne:
5. Formy organizacyjne nauczania: indywidualna,
6. Przebieg lekcji:
Faza
lekcji
Część lekcji
Czynności
Nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
FAZA WSTĘPNA
A. Organizacyjna
Przywitanie uczniów. Sprawdzenie listy obecności i zapisanie tematu lekcji.
Przywitanie nauczyciela.
B. Powtórzeniowa (kontrola uczniów)
Jakie funkcje w komórce pełni jądro komórkowe, mitochondriom, wodniczka?
C. Nawiązująca (pogadanka wstępna)
Dzisiaj poznamy naukę, która zajmuje się opisywaniem, nadawaniem nazw i podziałem organizmów na grupy.
D. Postępująca (realizacja nowego materiału)
System podziału stworzył Linneusz w 18 wieku. Opisywał on znane nam gatunki roślin i zwierząt.
1. Obowiązuje podział na dwa systemy:
- sztuczny- opracowany przez Linneusza podział ze względu na podobieństwo zewnętrzne
- naturalny- podział pod względem pokrewieństwa
Słuchają
FAZA PODSUMO-WUJĄCA
Organizmy grupujemy w jednostki klasyfikacji biologicznej. Podstawowa jednostką jest gatunek.
Podajcie mi jakąś nazwę gatunku.
Cechy gatunku- podobna budowa, podobne wymagania życiowe, mogą się krzyzować i wydawac płodne potomstwo,
Podobne gatunki zwierząt grupuje się w rodzaje, łączą się w rodziny, potem w rzędy.Potem gromady, typy. Typy w największe jednostki- królestwa.
2. Systematyka zwierzat:
Gatunek- rodzaj- rodzina- rzad-gromada- typ- królestwo.
3. Systematka roślin:
Gatunek- rodzaj- rodzina- rząd- klasa- gromada- królestwo
4. królestwa organizmów:
Bakterie, protesty, grzyby, rośliny, zwierzęta
Klucze do oznaczania organizmów.
Jak działają?
Podręcznik strona 21.
E. Zadanie domowe
Podaj 5 znanych Ci gatunków organizmów.
Nazwa jest dwuczłonowa.
Uczniowie zapisują pracę domową.
F. Utrwalenie materiału
Do jakiego królestwa należymy? a małż?
Kryteria tworzenia sztucznego i naturalnego podziału organizmów
Najnizsza i najwyzsza jednostka org. organizmow.
odpowiadają
7. Uwagi o przeprowadzeniu lekcji: ................................................................................
Pomoce dydaktyczne
Rainhardt