M 11A.doc

(47 KB) Pobierz
Paweł Tecmer

Mariusz Rydzewski                                                                       

11.10.2004

Ćwiczenie 11

Ebuliometryczne wyznaczanie:

A)masy molowej nieelektrolitów lub

B)współczynnika osmotycznego mocnych elektrolitów

 

1.        Wstęp teoretyczny.

Pojęcia i wzory użyteczne do wykonania ćwiczenia:

ebuliometria (ebulioskopia), metoda dokładnego pomiaru temp. wrz. rozcieńczonych roztworów; stosowana do pośredniego oznaczania masy cząsteczkowej związków chemicznych, stopnia czystości cieczy, rozpuszczalności substancji, w badaniach azeotropów,

elektrolit -substancja przewodząca prąd elektryczny za pośrednictwem swobodnych jonów; może być w stanie stałym lub stopionym (np. sole) albo w roztworze (np. kwasy i zasady, które uwalniają jony w wyniku dysocjacji elektrolitycznej),

wrzenie -gwałtowne przechodzenie cieczy w stan gazowy, podczas którego ciecz paruje w całej swej objętości; zachodzi w określonej dla danej substancji stałej temp. (zależnej od ciśnienia, zwaną temperaturą wrzenia,

masa molowa -masa jednego mola substancji; wyrażana w kg/mol, lub w g/mol; liczbowo równa masie atom., masie cząsteczkowej

osmotyczne ciśnienie -ciśnienie na granicy 2 faz (rozpuszczalnik–roztwór lub 2 roztworów o różnych stężeniach) oddzielonych przegrodą półprzepuszczalną; wartość ciśnienia osmotycznego. jest równa ciśnieniu jakie należałoby wywrzeć na roztwór o stężeniu większym, by zapobiec osmozie

              Do obliczenia molarności rozworu  [kg/mol] będzie użyteczny wzór:

, gdzie:

a -masa substancji rozpuszczonej [kg],

b -masa wody [kg],

M­­­­t -teoretyczna masa molowa badanej substancji [kg/mol]

Do obliczenia masy molowej (M) wyrażonej w kg/mol stosuje się wzór:

M=, gdzie:

a -masa substancji rozpuszczonej [kg],

b -masa wody [kg],

K –stała ebulioskopowa wody równa 0,521[Kkg/mol]

Tw –podwyższenie temperatury wrzenia

              Natomiast współczynnik izotoniczny zostanie obliczony ze wzoru:

a, współczynnik osmotyczny (g) ze wzoru:

, gdzie:

v –liczba jonów powstająca z jednej cząsteczki badanej substancji

a -masa substancji rozpuszczonej [kg],

b -masa wody [kg],

K –stała ebulioskopowa [Kkg/mol]

Tw –podwyższenie temperatury wrzenia

 

2. Literatura.

  • Peter Wiliam Atkins Podstawy chemii fizycznej Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
  • Pigoń K.,Ruziewicz Z., Chemia fizyczna, PWN Warszawa, 1980
  • Encyklopedia PWN, Warszawa 2002
  • Kobczyk L.,Kisza A., Gatner K., Koll A., Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN Warszawa, 1982
  • Ceynowa J., Litowski M., Nowakowski R., Ostrowska-Czubenko J., Podręcznik do ćwiczeń laboratoryjnych chemii fizycznej, wydawnictwo UMK Toruń 1994

 

3. Wykaz substancji chemicznych stosowanych w zadaniu.

 

Nazwa substancji

Numer karty

Zagrożenia – symbole i opis

Środki bezpieczeństwa

chlorek sodu

7647-14-5

 

 

azotan potasu

7757-79-1

R8:Kontakt z materiałami palnymi stanowi zagrożenie pożarowe.

S16:Przechowywać z dala od źródeł ognia.

S41:W przypadku pożaru i/lub wybuchu nie wdychać gazów.

azotan sodu

7631-99-4

R8: Kontakt z materiałami palnymi stanowi zagrożenie pożarowe.

R22:Szkodliwy po spożyciu.

R36:Drażniący dla oczu.

S22:Nie wdychać pyłu.

S24:Unikać kontaktu ze skórą.

S41: W przypadku pożaru i/lub wybuchu nie wdychać gazów.

siarczan sodu

7757-82-6

 

 

chlorek amonu

12125-02-9

R22:Szkodliwy po spożyciu.

S22:Nie wdychać pyłu.

 

siarczan amonu

7783-20-2

 

 

mocznik

57-13-6

 

 

tiomocznik

62-56-6

R22:Szkodliwy po spożyciu.

R40:Możliwe zagrożenie z powodu nieodwracalnych zmian.

R51/53:Toksyczny dla organizmów żyjących w wodzie, może powodować długotrwałe niekorzystne skutki dla środowiska wodnego.

R63:Możliwe uszkodzenie płodu.

S36/37:Używać odpowiednią odzież ochronną i rękawice.

S61:Unikać skażenia środowiska substancją.

 

4. Oświadczenie.

              Oświadczam, że zapoznałem się z kartami charakterystyk w/w substancji i znane mi są właściwości tych substancji, sposoby bezpiecznego postępowania z nimi oraz zasady udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach.

 

              …………………..

 

5. Cel wykonania ćwiczenia.

              Celem tego ćwiczenia jest zapoznanie się i zrozumienie działania niektórych przyrządów, z którymi się ma do czynienia na pracowni z Chemii fizycznej. Do takich urządzeń na pewno zaliczamy termometr Beckmanna i ebuliometr Świętosławskiego, które będą potrzebne do uzyskanie pomiaru różnic temperatury wrzenia. Będzie także badane jak zmienia się temperatura wrzenia w zależności od rodzaju substancji rozpuszczanej, od wielkości próbki, oraz jaki wpływ ma dysocjacja, asocjacja na wynik pomiaru.

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin