Kpt. ż. w. Mamert Stankiewicz, któremu książkę tę poświęca
autor
Karol Olgierd Borchardt
Znaczy Kapitan
Projekt obwoluty K. O. Borchardt.
Wydanie polskie 1965
Na zdjęciu: Karol Borchardt w swoim mieszkaniu,
fot. Zofia Nasierowska, źr. archiwum Ewy Ostrowskiej
Spis treści:
TENANGA. 9
NAJ.... 19
OMNE TRINUM PERFECTUM. 26
NIEDZIELA. 33
GUARNERI. 39
OJCIEC WIRGILIUSZ. 55
ELBA. 63
WIEŻA ŚWIĘTOJAŃSKA. 71
ŚNIEŻNY SZKWAŁ. 85
OXELÖSUND. 99
KRÓL. 116
OD LWIĄTEK DO WILKA. 129
OBAN. 177
QUANTO COSTO. 182
NORDKAP. 192
„OCEANIA”. 200
LA MULETA. 208
NA MINISTERIALNYM POZIOMIE. 224
JAKUB PAGANEL. 232
ORTODROMA. 246
DRACULUI VAPORUL. 254
AWANTURY ARABSKIE. 265
DUCHY. 281
ICEBERG. 295
BIRBANTE-ROCCA. 305
ZNACZY, CO TO ZNACZY? 320
WOJNY KRZYŻOWE. 329
KLEJNOTY I PRETORIANIE. 339
W DRODZE DO ITAKI. 368
PODRÓŻ POŚLUBNA. 380
STARZY ZNAJOMI. 392
DZIEWICZA PODRÓŻ. 404
ŚLADAMI WALTERA SCOTTA. 420
DAR. 439
ZNÓW RAZEM. 458
W DRODZE DO NOWEJ ZELANDII. 520
MECZET OMARA. 533
W DWADZIEŚCIA LAT PÓŹNIEJ. 545
OD AUTORA. 551
Wiceadmirał KAZIMIERZ PORĘBSKI (1872-1933), w powołanej do życia w listopadzie 1918 r. Marynarce Wojennej pierwszy szef Departamentu dla Spraw Morskich oraz pierwszy szef Kierownictwa Marynarki Wojennej. Z jego inicjatywy założono w 1920 r. Szkołę Morską w Tczewie i zakupiono żaglowiec szkolny „Lwów”. Był on też jednym z tych, których starania przyczyniły się do podjęcia decyzji o budowie portu morskiego w Gdyni.
Gmach Szkoły Morskiej w Tczewie, pierwszej w naszych dziejach ALMA MATER MARINIENSIS. Po długich poszukiwaniach prowadzonych przez inż. A. Garnuszewskiego w marcu 1920 r. zakwalifikowano ten budynek jako nadający się do pomieszczenia powstającej uczelni. W czerwcu 1920 r. zatwierdzone zostały przepisy organizacyjne, etaty oraz budżet szkoły. Na stanowisko jej pierwszego dyrektora powołany został absolwent Politechniki Morskiej posiadający również dyplom oficera nawigacyjnego - inż. ANTONI GARNUSZEWSKI. W lipcu 1920 r. przyjęto 53 kandydatów. Pracę w szkole rozpoczęto w październiku tegoż roku. Dnia 8 grudnia 1920 r. po raz pierwszy podniesiono nad gmachem polską banderę. Dzień ten jest do dziś obchodzony jako święto Szkoły Morskiej. Do końca grudnia 1921 r. szkoła podlegała Ministerstwu Spraw Wojskowych, od 1 stycznia 1922 r. - Ministerstwu Przemysłu i Handlu. W czerwcu 1930 r. Szkoła Morska została przeniesiona do Gdyni.
Grupa pierwszych wykładowców Szkoły Morskiej w Tczewie (zdjęcie z 1924 r. ) Stoją od lewej: kpt. ż.w. Stanisław Dłuski (†) autor podręcznika „Dewiacja kompasu”; kpt. ż.w. Antoni Ledóchowski, autor podręczników: „Nawigacja”, „Kosmografia” i „Astronomia żeglarska”; Aleksander Maresz (†), matematyk; dr Aleksy Majewski (†) autor podręcznika „Prawo Morskie”; inż. Witold Komocki (†), autor podręcznika „Silniki spalinowe”. wykładowca SM do 1962 roku; mechanik okr. I klasy Tadeusz Kokiński (†), autor podręcznika „Gospodarstwo maszynowe na statkach”.
Siedzą od lewej: inż. Kazimierz Bielski (†), pierwszy kierownik wydziału mechanicznego SM, autor podręczników „Prawidła wykonywania rysunków maszynowych”. „Mechanika teoretyczna”, „Turbiny parowe” i innych; kpt. ż.w. Mamert Stankiewicz (†), kapitan statku szkolnego „Lwów”; inż. Antoni Garnuszewski (†), pierwszy dyrektor SM, autor podręczników „Budowa okrętu” i „Teoria okrętu”, do 1964 roku wykładający w SM; kpt. ż.w. Gustaw Kański (†), pierwszy kierownik wydziału nawigacyjnego oraz inspektor SM, autor podręczników: „Praktyka morska” i „Opisowy kurs locji”; kpt. mar. Jan Roiński (†), wykładowca języka angielskiego.
Zadanie postawione sobie przez ten zespół brzmiało: „Dać Polsce ludzi całkowicie nowych, ludzi morskich, zahartowanych do wielkich wysiłków wśród walk z przyrodą i w nadzwyczaj ciężkiej pracy umysłowej i fizycznej, ludzi, o których by można powiedzieć, że są zdolni do posłuszeństwa i do rozkazywania.
Żaglowiec szkolny LWÓW, pierwsza polska kolebka nawigatorów. Wodowano go w 1868 r. w stoczni G. R. Clover & Co, w Birkenhead. Miał żelazny kadłub, był trzymasztową fregatą i nosił nazwę „Chinaura”. Pod banderą angielską przewoził towary i pasażerów do Indii oraz Australii. W 1915 r. przeszedł pod banderę włoską zmieniając nazwę na „Lucco”, a następnie holenderską, jako „Nest”. W lipcu 1920 r. wyszukał go dla Szkoły Morskiej kpt. ż.w. GUSTAW KAŃSKI i zawarto transakcję kupna-sprzedaży. Żaglowiec otrzymał nazwę „Lwów” i został przebudowany w Rotterdamie na statek szkolny, przy czym usunięto mu reje z tylnego masztu oraz wbudowano dwa pomocnicze silniki napędowe po 180 KM. Charakterystyka „Lwowa była następująca: pojemność 1 293,44 BRT i 963,66 NRT, długość całkowita 85,07 m, szerokość 11,43 m, zanurzenie 6,87 m, wysokość głównego masztu od pokładu 42 m. Kapitanami „Lwowa byli kolejno: TADEUSZ ZIÓŁKOWSKI (1920-1923) MAMERT STANKIEWICZ (1923-1927) oraz KONSTANTY MACIEJEWICZ (Od 1927 r.). Jako pierwsza jednostka pod polską banderą „Lwów” w swych podróżach szkolno-handlowych odwiedził szereg portów Bałtyku, M. Północnego, Śródziemnego, Czarnego oraz Atlantyku. W 1923 r. jako pierwszy polski statek przekroczył równik. W czasie swej służby jako statek szkolny przepłynął ponad 63 000 mil morskich. Zastąpiony został przez fregatę „Dar Pomorza” w 1930 r.
Za to, żeś uratował mi życie w pustyni, darowuję ci pchnięcie mnie nożem w hacjendzie Del Venado i strzał do mnie nad jeziorem Salto del Auga. Ale za to, żeś zamordował moją matkę, giń nędzniku!
Po tych słowach. Fabian pchnął Kuchiłłę, który usiłował złapać ramię Tenangi, ale już nie zdążył i głową poleciał w przepaść.
Tenanga, oparty na łuku, w milczeniu przyglądał się scenie sądu w pustyni nad straszliwym łotrem Kuchiłłą. Zamordował on w bestialski sposób matkę przyjaciela Tenangi - Fabiana, chcąc zawładnąć olbrzymią fortuna, której spadkobiercą po matce był Fabian.
Tenanga pogładził olbrzymiego, oswojonego niedźwiedzia, grizzli, stojącego obok niego i gotowego do wykonania każdego rozkazu. Długie czarne włosy Tenangi, opadające w puklach na plecy, przystrojone były kilkoma orlimi piórami, oznaką syna wodza. Gdy ucichł głuchy łoskot ciała spadającego po pionowej niemal skale, powiedział:
- Uff, uff! Mój biały brat unieszkodliwił najbardziej podłą białą twarz, jaka plamiła swymi śladami ziemię jego czerwonych braci. Mój biały brat nie potrzebuje więcej pomocy Tenangi. Tenanga pójdzie teraz z pomocą Białemu Kwiatkowi Prerii, którego chcą porwać Parintintinsowie.
Podniósł rękę i głośnym Howghl pożegnał Fabiana i jego towarzyszy.
Kilka dni biegł Tenanga ze swym wiernym grizzlim na wschód. Minęli dwa kaniony, weszli na płaskowyż i wieczorem znaleźli się przy wspaniałej hacjendzie Don Fernanda, ojca pięknej Rosity.
Przybyli za późno: pałac płonął! Parintintinsowie - nie mogąc zdobyć hacjendy - podpalili wszystko.
Tenanga zostawił torbę oraz łuk pod opieką niedźwiedzia Ura i dobiegł do drzewa, którego olbrzymi zwalony pień opierał się gałęziami o parapet okna. Po pniu wspiął się Tenanga do wnętrza pokoju, skąd wydobywały się kłęby dymu. Po jakimś czasie ukazał się ponownie, niosąc przerzuconą przez ramię białą kobietę w mokrych szatach. Trzymając ją przedostał się przez zasłonę ognia do miejsca, gdzie grizzli Ur pilnował łuku i torby. W tej chwili pojawiła się grupa jeźdźców. To była spóźniona pomoc. Tenanga podniósł rękę, aby zwrócić na siebie uwagę jeźdźców, a gdy go dostrzeżono, złożył na ziemi zemdlone ciało seniority Rosity. Sam z grizzlim usunął się w cień dżungli.
Po dokonaniu tego czynu mógł wreszcie odpocząć.
* * *
Wszystko to miało miejsce na Bouffałowej Górze - w Wilnie, w środku miasta. Po spotkaniu z kolegami i odegraniu scen z przeczytanych książek Tenanga wracał teraz ze swym psem do domu.
W tym okresie pozostająca w pierwotnej dzikości Bouffałowa Góra posiadała wszystkie możliwe do wyobrażenia scenerie: od samotnej urwistej skały, z której spadał kilkanaście metrów w dół Kuchiłło (zawczasu przygotowany manekin), do rozmytych wodą wykopów po glinie, spełniających rolę kanionów, oraz ukrytego wśród dziko rosnących krzewów rozwalonego starego domu pod Cmentarzem Ewangelickim, zamieniającego się w hacjendę Don Fernanda.
Tenanga - jeszcze gdy liczył lat siedem - po przeczytaniu „Ducha Puszczy” postanowił zostać Indianinem. Indiański wojownik musiał być zahartowany. A zatem Tenanga w sekrecie przed wszystkimi sypiał pod łóżkiem na zakopiańskim serdaku, który był skórą pumy. Pod głową zamiast poduszki miał psa - setera, nieodłącznego towarzysza zabaw. Potrafił tak sypiać miesiącami.
Jednakże pewnego dnia Tenanga uprzytomnił sobie, że barwy skóry nie zmieni i że marzenia o zostaniu Indianinem na zawsze pozostaną tylko marzeniami.
W tej samej książce, z której była odtwarzana scena sądu w pustyni nad Kuchiłłą, noszącej tytuł „Czarny Ptak i Orzeł Śnieżnych Wierchów”, znajdował się opis przemytu towarów z Hiszpanii i ucieczki Kuchiłły z tego kraju. Była tam też ilustracja przedstawiająca rufę statku ze zwisającą liną i wspinającym się po niej marynarzem. Pod rysunkiem widniał podpis: „Jako ostatni wspiął się marynarz olbrzymiego wzrostu”.
Szukając w książce tylko przygód Indian, Tenanga początkowo nie zwrócił na ten rysunek uwagi. Dopiero po uświadomieniu sobie, że „fach” Indianina jest nieosiągalny, Tenanga - czytając po raz wtóry „Czarnego Ptaka i Orła Śnieżnych Wierchów” - zatrzymał się na opisie głównego bohatera książki: Orła Śnieżnych Wierchów, który był właśnie owym olbrzymim marynarzem, wspinającym się po linie na rufę statku. Tenanga postanowił zostać marynarzem.
Orzeł Śnieżnych Wierchów był olbrzymem o nadludzkiej sile. Tylko tacy przecież mogli być dobrymi marynarzami. Tenanga zaczął więc ćwiczyć. Dzień w dzień przez lata całe uporczywie ćwiczył mięśnie. Podnosił ciężary, uprawia! wszystkie dostępne systemy gimnastyki: Miillera, Proszka, Sandowa, Harvink Hanhocka, gimnastykę szwedzką, dżiu-dżitsu, lekkoatletykę, gimnastykę na przyrządach, ba - nawet gimnastykę cyrkową i akrobatykę.
W domu, na korytarzu, miał Tenanga wmurowane dwa drążki, na których ćwiczył jak w cyrku. Chodził na rękach tak jak na nogach. Co dzień latem i zimą biegał do rzeki kąpać się. Nie uznawał - nawet w .zimie - ani czapki, ani palta. Podnosił coraz większe ciężary. Wreszcie wystąpił w cyrku jako... zapaśnik-amator.
Do Wilna przybył kiedyś cyrk, w którym produkowała się trupa zawodowych zapaśników. Przed rozpoczęciem walk amatorzy-ochotnicy mogli sobie wybierać dowolnego zapaśnika i próbować na nim swych sił. Wybrany przez Tenangę zapaśnik walczył lekceważąco i opieszale. Walka trwała pół minuty. Stosowana przez niego stale jedna i ta sama postawa nasunęła Tenandze pomysł taktycznego rozegrania spotkania. Po podaniu ręki na powitanie Tenanga udał, że chce przeciwnika złapać za głowę. Gdy zapaśnik przyjął swoją ulubioną postawę, złapał go niespodziewanie w tak zwany „przedni pas”. Nim zawodowiec zorientował się, o co chodzi, leżał pokonany.
Tenanga zdecydował, że teraz już może zostać marynarzem.
Zdarzyło się, że w tym samym czasie matka i ojczym Tenangi przez parę tygodni gościli w swym domu Bolesława Limanowskiego. Wielki ten człowiek potrafił znaleźć czas na słuchanie opowiadań Tenangi o wymarzonym zawodzie. Po wyjeździe nie zapomniał obietnicy wystarania się i przysłania warunków przyjęcia oraz programu egzaminów do jednej ze szkół morskich we Francji, zapewniając pomoc w kandydowaniu do niej, oczywiście po uprzednim zdaniu przewidzianego egzaminu.
Przed Tenanga wyrósł ogromny „francuski” mur, który należało przebić głową, wtłaczając w nią uprzednio olbrzymi zapas wiedzy matematycznej, doskonałą znajomość języka francuskiego i literatury francuskiej. Miesiące mijały na żmudnej nauce nowych przedmiotów, które trzeba było opanować.
Jak zbawcę powitał Tenanga inżyniera Witolda Komockiego, wykładowcę Szkoły Morskiej w Tczewie, który bawiąc z żoną w Wilnie przypadkowo spotkał się z ojczymem Tenangi. Ojczym natychmiast zaprosił państwa Komockich do domu. Tenanga zamierał z zachwytu słuchając opowiadań o podróżach na wspaniałym żaglowcu szkolnym „Lwów”, zakupionym w roku 1920 i pomalowanym jeszcze w czarno-białe pasy, tak jak ongiś kazał malować swe okręty Nelson; o Szkole Morskiej w Tczewie i jej wydziałach - nawigacyjnym i mechanicznym; o wykładowcach - kapitanach z żaglowców i okrętów wojennych...
Barwne, pulsujące życiem opowiadania inżyniera Komockiego zbliżyły nagle do realnych i uchwytnych granic zasięgu to, co dotąd wydawało się pozostawać jedynie w krainie marzeń. Dla ziszczenia zamiarów nie trzeba było „zdobywać” Francji. Wystarczyło złożyć maturę i pojechać do Tczewa. Pani Wanda, żona inżyniera Komockiego, zaśmiewała się serdecznie widząc zapał Tenangi, gotowego jechać z nimi natychmiast do Tczewa i zdawać egzamin z matematyki i języka francuskiego. Znajomość tych przedmiotów, po przestudiowaniu francuskich programów, wydawała się Tenandze tak samo nieodzowna jak nadludzka siła fizyczna Orła Śnieżnych Wierchów. Pod koniec wizyty inżynier Komocki mówił już do Tenangi - „kolego-marynarzu!”.
Na razie jednak trzeba było pożegnać przemiłych, „z nieba zesłanych” państwa Komockich i skończyć gimnazjum. Dopiero po zdaniu matury, gdy można już było pomyśleć o przyjęciu do Szkoły Morskiej w Tczewie, Tenanga wystosował list do inżyniera Komockiego, rozpoczynający się „niesłychanie po morsku”: UES! UES! UES! Kolego Marynarzu!
Tak wyglądał - jak mu się wydawało - sygnał wołania o pomoc na morzu (SOS), zapamiętany przez Tenangę z opowiadań PIERWSZEGO KOLEGI-MARYNARZA.
Na komisji lekarskiej w Szkole Morskiej w Tczewie zostałem odrzucony przez starego lekarza okrętowego Wilkansa. Orzeczenie brzmiało: „Nie nadaje się do służby morskiej z powodu skłonności do reumatyzmu”.
Wróciłem do domu złamany na duchu i poświęciłem się prawu. Ale nawet po roku studiów na uniwersytecie olbrzymi marynarz wspinający się po linie na rufę żaglowca nie dawał mi spokoju. Przełamując opory w postaci innej komisji lekarskiej dostałem się wreszcie na wymarzony i jedyny wówczas żaglowiec szkolny „Lwów”. Pojechałem do Gdańska. Ujrzałem rufę - taką samą jak na obrazku; taką samą linę z węzłami - nazywano ją tutaj szkentel. Maszty, reje, żagle... Miałem teraz sześć stóp wzrostu, podobnie jak Orzeł Śnieżnych Wierchów. Ale czy tyle samo siły?
Poranek pierwszego dnia na żaglowcu zeszedł na zaopatrywaniu się w rzeczy osobistego użytku, w które statek wyposażał kandydatów i uczniów, na instalowaniu się w szafkach, na rozpakowywaniu worków marynarskich i uzbrajaniu hamaków.
Po śniadaniu - zbiórka do robót. Przydzielono mnie do pomocy uczniowi zatrudnionemu przy zaciąganiu lin na podniebny bombram. Chodziło o wypróbowanie, w jaki sposób zareaguję i jak będę się poruszał na czterdziestometrowej wysokości. Ponieważ byłem przyzwyczajony do wielogodzinnych ćwiczeń na trapezie, kółkach i drążku, wysokość nie zrobiła na mnie żadnego wrażenia. Znacznie większe wywarł bezlik skomplikowanych i zupełnie obcych nazw takielunku, które usłyszałem przy tej okazji.
Po obiedzie - znów zbiórka do robót. Wyznaczono mnie tym razem do obsługi kabestanu, przy pomocy którego miano podnosić spuszczone na okres zimowy bramstengi i reje. Zmieniony w konia wprzęgniętego do kieratu pchałem z całej siły jeden z długich drągów włożonych w głowicę kabestanu. Drągi nazywano tu po polsku... handszpakami.
Koledzy, chcąc wypróbować moją siłę, pchali coraz słabiej, zostawiając cały ciężar dla mnie. Skutek był natychmiastowy: handszpak - wykonany ze specjalnego, twardego drewna - prysł jak zapałka! Wywołało to szalony entuzjazm. Czegoś podobnego jeszcze nie widziano. Następne handszpaki pękały szybko jeden po drugim. „Duma rozpierała pierś Tenangi”. Szykowałem się właśnie do połamania pozostałych jeszcze czterech zapasowych handszpaków, gdy nadszedł pierwszy oficer. Zamiast cieszyć się razem z nami, wpadł w istny szał.
Podobno zostało mu to po służbie na rosyjskim okręcie podwodnym, na którym się topił w czasie manewrów. „Dzięki” kucharzowi. Kucharz po rozkazie przygotowania okrętu do zanurzenia pozostawił otwarty wentylator, woda wdarła się do wnętrza. Nasz pierwszy oficer, który i w tamtej marynarce był „pierwszym”, zobaczył to jednocześnie z dowódcą okrętu podwodnego. Dowódca wskoczył do wody i popłynął do stojącej opodal jednostki. „Pierwszy”, nie chcąc pozostawić załogi samej bez opieki, zamknął za sobą właz i pogrążył się w dobrowolnie przez siebie wybranej stalowej trumnie. W dziobowych pomieszczeniach okrętu zdołał opanować panikę i uratować część załogi. Zaledwie paru marynarzy zginęło przy wydobywaniu się z głębin wodnych, kilku trafiło do szpitala z nadwerężonymi płucami. „Pierwszy” zdobył w tej przygodzie zdolność do krzyku tak strasznego, jakiego nie słyszałem nigdy przedtem i nigdy już potem.
Teraz cały port zapełnił się jego wibrującym na najwyższej oktawie głosem:
- Da dźjaaaaabłaaaa! Cały statek pałaaaaaamiiii!
Ten przeraźliwy krzyk wywołał kapitana. Zjawił się na rufie i podszedł do pierwszego oficera. „Pierwszy” podobny był w tej chwili do duszącego się na koklusz noworodka, przy czym twarz „noworodka” przypominała oblicze sławnego w owe czasy artysty filmowego Maxa Lindera o małych, czarnych szczoteczkach wąsów.
Kapitan w wytwornym czarnym mundurze o czterech złotych pasach i kotwicy na każdym rękawie, z piękną marmurową twarzą półboga, nie ocenił sytuacji tak szybko jak „pierwszy”. Może przez przezorność, by nie okazać się omylnym.
W momencie gdy duszący się „noworodek” z wąsami Maxa Lindera wydał ostatni dźwięk, usłyszałem po raz pierwszy głos kapitana:
- Znaczy, panie Konstanty, znaczy... co się stało?
Kapitan każde swe przemówienie, każdą rozmowę zwykł był zaczynać od słowa „znaczy”. Mówił przy tym wolno, cedząc słowa przez zaciśnięte zęby. Trzymanie stale zaciśniętych zębów przy mówieniu należało podobno do najbardziej wytwornego sposobu wysławiania się gardemarinów, czyli wychowanków carskiego korpusu morskiego. Żadnej mimiki, żadnych grymasów twarzy - kamienne, zastygłe oblicze o olimpijskim wyrazie. I oto teraz kapitan został nagle zmuszony do zniżenia się do spraw ziemskich.
W miarę jak „pierwszy” odkrywał coraz to nowe połamane handszpaki, głos jego z najwyższej oktawy, dostępnej dla mężczyzny, przechodził w wycie czerwonoskórych zajętych skalpowaniem bladych twarzy:
- Pałaaaami!!! Wszystka pałaaaaami!! Cały statek pałaaaaami! Nu, wszystka pałamał, wszystkie handszpaki pałaaaamał. Da dźjabłaaaaa!! Biezabrazje!
„Ogień” pierwszego oficera udzielił się kapitanowi, ale wyłącznie w formie zaciekawienia. Żaden mięsień na twarzy mu nie drgnął, gdy spoglądał na zachłystującego się wrzaskiem pierwszego oficera.
„Pierwszy” zdążył już policzyć wszystkie połamane handszpaki. Wił się teraz i nadal ryczał:
- Wszystka pałamał! Wszystkie handszpaki pałamał!
Chciałem się wtrącić i powiedzieć, że jeszcze cztery zostały, ale wobec kapitana nie śmiałem. Naraz znów usłyszałem głos kapitana:
...
entlik