Trudne sytuacje na drogach - Rondo.PDF

(5180 KB) Pobierz
Poradnik
Trudne sytuacje na drodze
Trudne
sytuacje na
drodze
I
RONDA
Spis
treści
Wiadomości wstępne
I. WiadomoSci
wstępne
............................................... 3
2. Znaki uslalaj11ce
pierwszeństwo
i
ponądkujące
ruch
na
skrzyżowaniu
typu rondo
........................................
7
:}, Sposób
przejeżdżania
pr.tez
różne
skr.cyżowania
l}l>U
rondo
i
i.)gnllllio\\-łlnie
zamier.wnego kierunku jazdy
...................... U
3.1.
Jazda przez rondo o
jedn}m
pasie ruchu
dla
każdego
kierunku ............................................ U
3.2.•Jazda
przez rondo o jednym pasie ruchu dla
każdego
kierunku i dwóch pasach ruchu na obwiedni ........................
14
3.3.
Jazdu przez rondo o dwóch pasach ruchu
dla
każdego
kierunku ............................................
16
3.4. Jnzda przez rondo o trzech pasach ruchu
dlu
każdego
kierunku
...........................................
20
:3.5.
Ustępowanie pierwszeństwa
pieszym ..............................
23
3.G.
Uswpowanie
pierwszeństwa
pojazdom
szynowym ..................
24
3.7.
Przykludy rond z oznakowaniem
poziomym
i
rozwiązaniami
zwięk::w.ającymi bezpieczeństwo
przejazdu
.........................
25
3.8. ,Jazda
przez
rondo
z
sygnalizacją świetlną
.........................
28
3.9.
,Jazda przez rondo kierowane
przez
uprawnione osoby ..............
30
4.
U'.i.ywa
nle
kle
runkowiska:t.ów na rondzie
............................
31
5.
Jazda na wyb ranych
rondach
....
.....
.............................
32
5.1.
Uwagi ogólne ..................
...
..............................
:Jl!
.5.2.
Charakterystyka wybranych rond
.................................
3:l
l{ondo Stefana
Starzyń~kiego
....................................
35
Plac Zbawiciela ................................................
36
Rondo
Żaba
....................................................
37
Rondo ,Jerzego \Vaszyngt-0na .....................................
:39
Rondo l{omana Umowskiego .....................................
40
Rondo Charles'a de Gaulle'a ......................................
42
Plac Unii Lubelskiej .......................................•..... 43
Plac Artura Zawiszy ....................................
.
.....
.
. 4;;
Rondo Zgrupowania
AK
„Radosław"
.............................
46
z
ustawowej definicji wynika,
że „skrzyżowanie"
jest to
przecięcie
si(;' \\' jed-
nym poziomie dróg
mających jezdnię,
h1cznie z powierzchniami utworzony-
rci
przez takie
przecięcia, połączenia
lub
rozwidlenia.
Określenie
to nie
do-
tyczy
przecięcia, połączenia
lub
rozwidlenia drogi Lwardej z
drogą gruntową
lub
stanowiącą
dojazd do
obiektu
znajdującego się
przy
drodze.
Skrzyżowania
różni<\
się formą geometryczną
-
mają
ksztalt
kwadratu,
prostokąta,
wielokąta
oraz
okręgu
(ronda).
Powierzchnia
skrzyżowania
~ypu
rondo
jest
ograniczona
linią
(wyobrażal­
ną)
opisującą zewnętrzną krawędź
jezdni (obwiedni)
prowadzącej
dookola
wyspy
centralnej
(rys. 1).
I
Powierzchnia
skrzyżowania
to
teren
kolizyjny,
na którym
przecinają si ę
tory
przejeżdżaj ących
pojazdów.
Skrzyżowanie
o
ruchu
okrężnym,
popularnie
zwane
rondem.
jest szczególnym
rodzajem
skrzyżowania.
na którym
ruch
odbywa
się
dookoła
wyspy lub
placu
w
kierunku
przeciwnym do
ruchu
wskazówek
zegara.
Rys.1
Opracowanie:
Henryk Próchniewicz
tCJ
Copyright by Grupa TMAGE Sp. z
o.o.
~~·~(. ~
0
~
0
ISBN 978-83-61623-14-4
Grupa
IMAGE
Sp.
z
o.o.
03-305
Warszawa, ul. Witkiewicza
11
tel.
22 811 01 99,
fax
22 81119 93
www.grupaim11ge.com.pl
INFOR
Bizn es Sp. z o.o.
01-042
Wm·!lzawa, ul.
Okopowa
58/72,
tel.
22 530 40
40
www.clziE>nnik.pl, www.gazelapniwna.pl, www.forsal.pl
Biuro
Obsługi
Klienta:
05-270
Marki, ul. Okólna
40,
tel.
22 76130 30, 801 626 666
!'-mail: hok!!infur.pl
2
3
RONDA
I
Trudne sytuacje na drodze
Wśród
wielu kierowców panuje przekonanie,
że
na
skrzyżowaniu
typu rondo
obowiązują
inne
zasady ruchu
niż
w przypadku jakiegokolwiek innego skrzy-
żowania.
W
rzeczywistości
wjazd, jak i
jazda
przez
skrzyżowanie
typu ron-
Trudne sytuacje na drodze
I
RONDA
do wynika z przepisów
odnoszących się
do ruchu na
skrzyżowaniu.
Kierujący
pojazdem,
zbliżając się
do
skrzyżowania
każdego
typu i
przejeż­
dżając
przez nie,
jest
obowiązany stosować się
do
następujących
zasad:
l
.
Zasada zachowania s
zczególnej
niem, aby manewr ten nie zaskoczy! innych
kierujących
pojazdami i nie
zmusi!
ich do zmiany
prędkości
lub
gwałtownego
hamowania.
Zakończenie
sygnalizowania
powinno
nastąpić
dopiero po
całkowitym
za-
końc;r,eniu
manewru.
Należy również pamiętać, że
nie wystarezy prawi-
dłowo zasygnalizować
ten
manewr.
Kierujący
pojazdem ma jeszcze obo-
wiązek
upewnienia
się,
czy
jego
sygnał 7.0slał
zauważony.
7.
Zasady
określające pierwszeństwo
przejazdu na
skrzyżowaniu.
- Na
skrzyżowaniu
równorzędnym,
a
więc
nieoznaczonym
żadnymi
znaka-
mi
lub
oznaczonym
znakiem
ostrzegawczym
„skrzyżowanie
dróg" (A-5),
pierwszeństwo
ma
zawsze
pojazd
nadjeżdżający
z prawej strony.
co oznacza
podwyższoną
ostrożność
w
zmieniających się
nieoczekiwanie
sytuacjach
na
skrzyżowa­
niu czy w innym miejscu na drodze.
ostrożności
,
2.
Zasada przestrzegania
porządku
stosowania
się
do
poleceń:
-
W
pierwszej
kolejności
-
sygnałów
dawanych przez osoby
kierujące
ru-
chem lub uprawnione do jego kontroli.
Polecenia te
są wiążące
nawet w sytuacjach, gdy
sprzeczne z sygnalami
świetlnymi,
znakami drogowymi lub normami zawartymi
w
przepisach.
-
W drugiej
kolejności
-
sygnałów
świetlnych.
Obowiązują
one
przed
zna-
kami
drogowymi
regulującymi pierwszeństwo
przejazdu.
-
W trzeciej
kolejności
-
znaków drogowych.
Obowiązują
one dopiero
wtedy, gdy ruch nie jest
kierowany
ręcznie
lub za
pomocą
sygnalizacji
świetlnej. Kierujący
pojazdem
ma
obowiązek
stosowania
się
do znaków
poziomych na równi ze znakami pionowymi. Znaki le
mogą być
barwy
białej
lub
żółtej,
przy czym barwa
żółta
jest
zastrzeżona
dla czasowych
zmian
w
organizacji ruchu
v.iynikających
np. z prowadzenia robót na dro-
gach.
Jeżeli
jest ona zastosowana,
obowiązuje
w pierwszej
kolejności
przed oznakowaniem barwy bialej.
-
W ostatniej
kolejności
-
ogólnych zasad ruchu w przepisach, np. zasa·
dy prawej
s
trony („prawej
ręki
").
Obowiązują
one wtedy, gdy inny sposób
zachowania nie wynika ze
znaków
i
sygnałów
drogowych oraz
poleceń
da-
wanych przez osoby
kierujące
ruchem lub uprawnione
do jego kierowania.
3.
Zasady ustalone dla zmiany kierunku jazdy.
Kierujący
pojazdem,
zbliżając
się
do
skrzyżowania
z zamiarem zmiany
kierunku
jazdy,
jest
obowiązany,
o ile
I
Znak A-5
„skrzyżowanie
dróg"
ostrzega o
skrzyżowan
i
u
dróg,
na którym
p
i
erwszeństwo
nie
jest
określone
znakami.
Rys.2
A-5
-
Zasada ta nie ma zastosowania do ruchu
pojazdów
szynowych,
które
na
takim
skrzyżowaniu mają pierwszeństwo niezależnie
od tego, z
jakiej
strony
nadjeżdżają.
- lnaczQj
sprawa
wygląda, jeżeli
przed
skrzyżowaniem
dróg
jest ustawio-
ny znak ostrzegawczy
„ustąp pierwszeństwa"
(A-7)
lub znak
„stop"
(B-20).
znaki
nie
wskazują
inaczej,
ząjąć
pas
ruchu:
prawy
-
jeżeli
zamierza
skręcić
w prawo,
lewy
- do
skrętu
w
lewo,
oraz
dowolny
- do
jazdy
na
wprost.
4
.
Zasady
ustępowania pierwszeństwa
pieszemu
znajdującemu się
na
przejściu
dla pieszych oraz
pieszemu
przechodzącemu
na
skrzyżowaniu
pl"tez
jezdnię,
na
którą skręcając,
kierujący
pojazdem
wjeżdża.
To
ostat-
nie
obowiązuje niezależnie,
czy
pieszy przechodzi
na
przejściu
dla
pie-
szych, czy w
miejscu,
gdzie
takiego
przejścia
nie ma.
5. Zasady ustalone dla zmiany pasa ruchu.
Zmieniając
pas ruchu,
kieru-
jący
pojazdem musi
ustąpić pierwszeństwa
nie
tylko pojazdowi
zajmujące­
mu pas,
na
który
zamierza
wjechać,
ale
również
pojazdowi,
który sygnali-
zuje wjazd
na
ten pas od
prawej
strony.
Znak
A-7
„ustąp p
i
erwszeństwa"
ostrzega
o
sk
rzyżowaniu
z
d
rogą
z
pierwszeństwem.
Znak
A-7
znajdu-
jący
się
w
obrę
b
ie
skrzyżowan ia
doty-
czy
tylko
naj
bliższej
jezdni. przed
któ-
rą został
umieszczony.
Znak
B-20
„st
op" oznacza:
1)
zakaz wjazdu na
skrzyżowanie
bez
zatrzymania
s
przed
drogą
z pierw-
szeństwe m,
Rys. 3
A-7
Rys.4
I
4
6.
Zasady sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub pasa ru-
chu
i
niezwłocznego
jego zaprzestania po
wykonaniu
manewru.
Kierujący
pojazdem
ma
obowiązek
sygnalizowania
za
pomocą
kierunkow-
skazów
każdej
zmiany kierunku jazdy
lub
pasa
ruchu
z takim wyprzedze-
2)
obowiązek ustąpien
i
a p
i
erwszeń
­
stwa
kierującym poruszaj ącym s
i
ę
drogą.
B-20
5
J
1
RONDA
I
Trudne sytuacje na
drodze
Trudne
sytuacje na drodze
I
RONDA
Wtedy wszyscy
kierujący
pojazdami (w tym pojazdami szynowymi),
jadą­
cy
drogą,
na której stoi
taki
znak,
obowiązani są ustąpić pierwszeństwa
jadąC'ym drogą,
do której
się zbliżają.
8.
Zasada
dotycząca
obowiązku
ułatwienia
przejazdu pojazdowi uprzy-
wilejowanemu
sygnalizującemu
swoje
uprawnienia.
9.
Zasada
ograniczonego
zaufania.
Każdy
uc:1..eslnik ruchu drogowego
Znaki
ustalające pierwszeństwo
i
porządkujące
ruch na
skrzyżowaniu
typu rondo
Skrzyżowanie
ma prawo
liczyć, że
inni uczestnicy
przestrzegają
przepisów ruchu drogo-
wego. \\' momencie
zauważenia
symptomów naruszania przez nich prze-
pi!-iów i za!-iad
bezpieczeństwa
ruchu drogowego
należy zachować
jak naj-
dalej
posuniętą ostrożność, ogrc.1niczyć prędkość
i
być
przygotowanym na
nieoczekiwany rozwój
wydarzeń.
Przeanalizujmy tcruz sposób zachowania
się kierującego
pojazdem na
róż­
nych
skrzyżowaniach
typu rondo z zastosowaniem wymienionych
wyżej
7.asad.
typu rondo jest oznaczone znakiem nakazu
„ruch
okrężny"
Rys..5
(C
-12).
I
Znak C-12
„ruch
okrężny"
oznacza.
że
na
skrzyżowaniu
ruch
odbywa
się dookoła
wyspy
lub
placu w kie-
runku wskazanym na znaku.
C-12
Oznacza
on,
że
na
skrzyżowaniu,
przed którym jest ustawiony, ruch odby-
wa
się
dookoła
wysepki, placu
lub
innego obiektu w kierunku nakazanym
strzałkami.
Na rondzie oznakowanym tylko tym znakiem
pierwszeństwo
przed pojazdami
znajdującymi się
na rondzie
mają
pojazdy
wjeżdżające
na rondo
(rys.6).
Można
zatem
powiedzieć, iż
jest to
skrzyżowanie
równo-
rzędne
o ruchu
okrężnym.
W praktyce tak
07.nakowanych
skrzyżowań
ty-
pu rondo
już się
prawie nie spotyka.
Rys..6
6
7
RONDA
I
Trudne sytuacje na drodze
Trudne sytuacje na drodze I
RONDA
I
Z
reguły skrzyżowania
typu rondo
oznakowane
równocześnie
znakami nakazu
„ruch
okrężny"
(C-12)
i
ostrzegawczym
„u stąp
pierwszeństwa
"
(A-7).
Na tak oznakowanym rondzie
pierwszeństwo
mają
pojazdy
znajdujące
si.; na rondzie przed tymi, które
zamierzają
wjechać
na rondo
(rya. 7).
Rys.8
Znak
A-8
„skrzyżowanie
o ruchu
okrężnym"
ostrzega o
skrzyżowa­
niu, na którym
ruch
odbywa
się
dookoła
wyspy lub placu
w
kie-
runku wskazanym na znaku.
Rys.9
A-8
Spotyka
się również, zwłaszcza
w malych miejscowo{;ciach,
że
znakami
„ruch
okrężny"
oznakowane rynki, na których zamiast
·wyspy
central-
nej ur14dzony jest skwer, nierzadko z ratuszem w
środku.
'l'akie
skrzyżo­
wanie stwarza
wrażenie
czterech blisko siebie
położonych skrzyżowań.
Jednak zastosowanie znaku
„ruch
okrężny"
wskazuje
wyraźnie, że
pod
względem
ruchu jest to jedno
skrzyżowanie.
Przed
skrzyżowaniem
typu rondo
można spotkać tablicę
przeddrogow-
i>kazową przedstawiającą
schematyczne kie1·unk.i,
w
których
rozchodzą
się
drogi
na
najbliższym
skrzyżowaniu,
oraz
miejscowości
i numery dróg
krajowych za
tym
skrzyżowaniem.
Tablica taka
umożUwia kierującemu
wybranie
wlaściwego
pasa ruchu
do wjazdu na to rondo.
Na
skrzyżowaniach
typu rondo, na
których
natężenie
rnchu pojazdów
i pies;1,ych jest
bardzo
duże,
stosuje
się
sygnalizację
świetlną.
Sygnalizacja
świetlna
zmienia
organizację
ruchu na takim
sknyżowaniu, wyłączając
obowiązywanie
znaków drogowych
regulujących pierwszeństwo
przejazdu.
Przykladowe zastosowanie sygnalizacji
świctlnt•j
na rondiliC pr;1,edstawia
rysunek
10.
Rys.
10
Znak C-12
występujący łącznie
ze znakiem A-7 oznacza
pierwszeństwo kierującego
znajdującego się
(wchodzącym)
na
skrzyżowaniu
przed
kierującym wjeżdżającym
na to
skrzyżowanie.
Przed
skrzyżowaniem
o;makowanym
znakiem „ruch
okrężny"
można
spo-
tkać
znak ostrzegawczy
„skrzyżowanie
o ruchu
okrężnym"
(A-8).
Oma-
wiany znak stosowany jest z
reguły
poza obszarem zabudowanym.
Natomiast na obszarze zabudowanym
występuje
wtedy, gdy
skrzyżowanie
typu rondo znajduje
się
na drodze oznakowanej
wcześniej
jako droga
z
picrws1.eństwem
i nie jest widoczne z dostatecznej
odległości.
8
9
Zgłoś jeśli naruszono regulamin