jazzpress1115.pdf

(9184 KB) Pobierz
Gazeta internetowa poświęcona
muzyce improwizowanej
Rozmowy:
Michał Ciesielski
John B. Arnold
TOP
NOTE
High Definition
Quartet –
Bukoliki
Od świtu do
zmierzchu –
choroba Johna
Coltrane’a
andrzej dąbrowski
Grać mniej, a trafiać w sedno
Andrzej Dąbrowski fot. Kuba Majerczyk
ISSN 2084-3143
Listopad 2015
<
Od Redakcji
redaktor naczelny
Piotr Wickowski
piotr.wickowski@radiojazz.fm
„Grać mniej, a trafiać w sedno” – taka jest definicja muzycznego złotego środka według
głównego bohatera naszego listopadowego numeru Andrzeja Dąbrowskiego. Jak do-
precyzował ten naśladowca wyrafinowanego perkusyjnego stylu Joe Morello: „Nigdy
nie była dla mnie ważna jakaś oszałamiająca technika, pokazówka techniczna. Zawsze
starałem się w solówkach grać ciekawe rzeczy, troszkę nawet zaskakujące rytmicznie,
z wykorzystaniem pauz, ale zawsze dokładnie wyliczone”. Jednocześnie przyznaje on,
że życiu codziennym trudno było znaleźć mu podobny umiar. Chyba że polegać on
miał na nieustannych próbach pogodzenia tak różnych i czasochłonnych fascynacji
jak muzyka, fotografia i motoryzacja...
Kolejny nasz rozmówca, choć jego domeną jest inny instrument, hołduje podobnej za-
sadzie: „Staram się, by nie było dźwięków bez sensu. Wielu ludzi za wszelką cenę pró-
buje grać ich za dużo. Jeśli ktoś ma możliwości, by grać gęsto, natarczywie, a zarazem
ciekawie, to super. Czasami lepiej potraktować coś subtelniej, aniżeli zabić słuchacza
ilością niepotrzebnych dźwięków” – mówi Michał Ciesielski.
Inaczej rozumiał pewnie pojęcie muzycznego złotego środka w ostatnim etapie swoje-
go życia i twórczość John Coltrane. Co, według Cezarego Ścibiorskiego, było zdetermi-
nowane przez stan zdrowia i wcześniejszy tryb życia wielkiego saksofonisty.
Skoro mowa o próbach pogodzenia sprzeczności i znajdowaniu optymalnych rozwią-
zań, to w tym numerze rozpoczynamy nową rubrykę, w której Adam Tkaczyk będzie
przybliżał fanom jazzu ważne, odnoszące się do jazzu hip-hopowe płyty. Zapraszamy
na spacer bocznymi ulicami.
Miłej lektury!
>
spis tREŚCi
3–
4–
6–
8
od Redakcji
spis treści
Wydarzenia
Konkursy
10 – Wspomnienie
10
Kontynuator mrocznego nurtu Milesa Masabumi
Kikuchi (1939-2015)
12 – płyty
12
14
18
Pod naszym patronatem
Top Note
High Definition Quartet –
Bukoliki
Recenzje
Marek Malinowski Quartet –
Alone
Wojciech Staroniewicz –
A'FreAk-KomEdA Project
Paweł Wszołek –
Choice
Bartosz Dworak Quartet –
Polished
Tomasz Bura –
Ritual
Grzegorz Włodarczyk –
Confessions
Michael Wollny –
Nachtfahrten
Gary Peacock Trio –
Now This
Iiro Rantala –
My Working Class Hero
Ida Sand –
Young At Heart
Mats Gustafsson & Nu Ensemble –
Knockin’ Hidros 6
Konstantin Ionenko Quintet
– Deep Immersion
Deep Tone Project –
Flow
46 – Książki
46
Recenzje
David Ritz –
Respect. Życie Arethy Franklin
Jolanta Fajkowska
– Muzyka z profile i en face. Rozmowy o jazzie
Krzysztof Karpiński
– Był Jazz
54 – Koncerty
54
56
61
64
Przewodnik koncertowy
Trans-Jazz?
Różne rzeczy słychać w zgiełku
Wspólne szaleństwo i bezgraniczne porozumienie
<
JazzPRESS, listopad 2015
5
68
70
72
74
77
Z zachowaniem pulsu oryginalnych melodii
Wielka Draka w bałuckiej kamienicy
Niemożliwe warszawskie standardy
Jesienne wyznania miłości
Najdziksi na rynku!
79 – Rozmowy
79
93
98
102
Andrzej Dąbrowski
Grać mniej, a trafiać w sedno
Michał Ciesielski
Jazz jest muzyką intelektualną
John B. Arnold
Perkusista, który nie rozumie Nowego Orleanu, nie gra jazzu
Wojtek Pilichowski
Cały ten jazz! MEET!
105 – Galeria improwizowana
Barbara Adamek
110 – słowo na jazzowo
110
112
117
On the Corner
Niezależność? To zależy!
Wszystkie drogi prowadzą do Bitches Brew
Od świtu do zmierzchu – choroba Johna Coltrane’a
Down the Backstreets
Pete Rock & C.L. Smooth –
Mecca and the Soul Brother
120 Kanon Jazzu
Bogdan Hołownia with Dave Clark and Skip Hadden
On The Sunny Side
122 – pogranicze
122 World Feeling
124 Bluesowy Zaułek
Rawa w końcu odmłodzona!
126 – Redakcja
>
Zgłoś jeśli naruszono regulamin