Chemia - Sylabus do ćwiczeń.doc

(204 KB) Pobierz

Wydział Lekarski

SYLABUS DO ĆWICZEŃ 2014-2015

                     „Roztwory wodne, jako środowisko Życia”            3h ćw

Wiedza (treści programowe)

Treści programowe z punktu 1, 2,3,4 i 5 student posiada ze szkoły średniej i powinien je powtórzyć przed przystąpieniem do zajęć.

1.Pojęcie rozpuszczalności w roztworach wodnych, krzywa rozpuszczalności, iloczyn rozpuszczalności, IR.

2.Czynniki wpływające na rozpuszczalność związków nieorganicznych, organicznych i gazów.

3. Związek między budową chemiczną a rozpuszczalnością

4. Wyrażenie koncentracji substancji w roztworach (wzory matematyczne) i obliczenia stężeń.

5. Pojęcie pH i pOH oraz ich wzajemne przeliczanie ze stężenia molowego, procentowego

Szczegółowy program kształcenia w zakresie wiedzy:

1.       Bilans wodny organizmu i woda ustrojowa.

2.       Gospodarka wodno-elektrolityczna: skład elektrolitowy, pH różnych wybranych płynów ustrojowych (ślina, sok żołądkowy, mocz, żółć, osocze, płyn mózgowo rdzeniowy)

3.       Mikro-, makro-składniki i pierwiastki śladowe ustroju. Podaż i transport. Pierwiastki toksyczne.

4.       Elementy równowagi ustroju w odniesieniu do izowolemii, izojonii i izohydrii.

5.       Rozcieńczenia proste i geometryczne

Formy realizacji:krótkie referaty, dyskusja.

1.    Ćwiczenia laboratoryjne realizowane wg. Podręcznika laboratoryjnego z chemii medycznej” praca zbiorowa pod redakcją Prof. dr hab. Iwony Kątnik – Prastowskiej, AM Wrocław, 2009

1.       Sporządzanie roztworów soli z naważki soli.

2.       Rozcieńczanie proste roztworu bazowego

3.       Rozcieńczanie geometryczne roztworu bazowego

4.       Test paskowy –oznaczanie poziomu glukozy i pH w roztworze moczu.

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Uzyskane kompetencje

W zakresie wiedzy student:

1. Odróżnia budowę związków chemicznych w aspekcie rozpuszczalności

2. Oblicza stężenia roztworów: %, mg%, molowe, promilowe i wzajemnie przelicza

3. Wymienia elementy równowagi ustroju w odniesieniu do izowolemii, izojonii izohydrii

4. Odróżnia podstawowe mikro-, makro-pierwiastki i pierwiastki śladowe ustroju.

5. Zna ich podstawowe znaczenie, podaż i transport.

6. Zna podstawowe konsekwencje niedoboru oraz nadmiaru minerałów w organizmie

7. Wymienia toksyczne składniki bionieorganiczne.

8. Wyjaśnia toksyczność wybranych jonów metali – rtęć, kadm, ołów

9. Porównuje skład chemiczny i pH wybranych płynów fizjologicznych: ślina, sok żołądkowy, mocz, żółć, osocze, płyn mózgowordzeniowy.

10. Zna definicje i równania matematyczne konieczne do prawidłowego wykonania obliczeń chemicznych.

 

W zakresie umiejętności student potrafi:

1. Wykonać roztwór o dowolnym stężeniu

a. z naważki substancji

b. przez rozcieńczenie roztworu bazowego

2. Obsługiwać proste przyrządy pomiarowe: pipety automatyczne i szklane, szkło pomiarowe, wagi analityczne, ocenia dokładność wykonywanych pomiarów.

3. Zinterpretować wyniki testu paskowego

4. Potrafi wyciągnąć wnioski czy otrzymany wynik mieści się w normie fizjologicznej.

5. Dokumentować wyniki swoich doświadczeń w dzienniku laboratoryjnym.

6. Obliczać stężenia roztworów: %, mg%, molowe, promilowe i wzajemnie je przelicza.

7. Obliczać zawartość substancji w roztworze w mmolach/dL, mg/ml, ng/ml.

8. Wymienić podstawowe składniki elektrolitowe i pH w płynach ustrojowych (sok żołądkowy, ślina, osocze, żółć

9. Podać najważniejsze elektrolity ustroju, makro- i mikropierwiastki

10. Podać definicje izowolemii, izojonii i izohydrii, bilansu wodnego w odniesieniu do elementów równowagi ustroju

11. Podać skład elektrolitowy płynu pozakomórkowego i wewnątrzkomórkowego

12. Podać sumaryczne wartości stężeń kationów i anionów w tych przestrzeniach

13. Wymienić najważniejsze aniony i kationy płynu pozakomórkowego i wewnątrzkomórkowego

14. Podać podstawowe objawy niedoboru lub nadmiaru minerałów w organizmie

15. Podać podstawowe objawy zatrucia metalami ciężkimi

Kompetencje

     1. Akceptuje pracę w zespole

2. Chętnie uczestniczy w zajęciach

3. Integruje się z grupą i akceptuje standardy zachowań etycznych.

4. Przestrzega zasad zachowania bezpieczeństwa w laboratorium chemicznym.

 

                                    Roztwory buforowe                           3h ćw

Wiedza (treści programowe)

Treści programowe z punktu 1, 2,3 student posiada ze szkoły średniej i powinien je powtórzyć przed przystąpieniem do zajęć.

     Definicje:

1.       kwasów i zasad wg Lewisa oraz Brønsteda i Lowry’ego;

2.       stałej i stopnia dysocjacji,

3.       iloczynu jonowego wody, pH, pOH i czynników wpływających na wartość pH/pOH roztworu.

4.       Podstawowe wzory matematyczne stosowane do obliczeń

 

Szczegółowy program kształcenia w zakresie wiedzy:

Bufory: rodzaje, skład i właściwości

1.       Równanie Hendersona-Hasselbalcha dla buforów kwaśnych i zasadowych.

2.       Pojęcie pojemności buforowej oraz wpływ mocnych kwasów i zasad na pojemność buforową.

3.       Wpływ rozcieńczenia na pH buforu oraz jego pojemność buforową.

Bufory płynów ustrojowych jako elementy utrzymania homeostazy

4.       Bufor białczanowy, hemoglobinowy, fosforanowy i wodorowęglanowy.

5.       Udział krwi, płuc i nerek w utrzymaniu fizjologicznego pH w organizmie ludzkim.

6.       Transport tlenu i dwutlenku węgla w ustroju.

7.       Wartości parametrów równowagi kwasowo-zasadowej w stanie fizjologicznym. Pojęcie kwasicy i alkalozy.

Obliczenia chemiczne

1.       Obliczanie wartości pH i pOH roztworów jednoskładnikowych i buforów.

2.       Obliczanie pojemności buforowej roztworów buforowych.

3.       Obliczanie zmian wartości pH/pOH buforu po dodaniu do niego mocnego kwasu lub mocnej zasady.

Formy realizacji: krótkie referaty, dyskusja.

2.    Ćwiczenia realizowane wg. .„Podręcznika laboratoryjnego z chemii medycznej” praca zbiorowa pod redakcją Prof. dr hab. Iwony Kątnik – Prastowskiej, AM Wrocław, 2009

1.       Sporządzanie roztworów buforowych

2.       Wyznaczanie pojemności buforowej przez miareczkowanie roztworu buforowego mocna zasadą i mocnym kwasem

3.       Badanie właściwości buforujących albumin białka jaja kurzego

4.       Wpływ rozcieńczenia na wartość pH buforu

5.       Sporządzanie krzywej miareczkowania z otrzymanych wyników

EFEKTY KSZTAŁCENIA

Uzyskane kompetencje

W zakresie wiedzy Student zna:

1.       Zakresy wartości pH i pOH dla buforów kwaśnych i zasadowych,

2.       Pojęcie pojemności buforowej;

3.       Podstawowe typy buforów (kwasowy, zasadowy, mieszanina soli kwasów wieloprotonowych);

4.       właściwości roztworów buforowych;

5.       zależność pomiędzy stężeniem buforu a jego pojemnością buforową;

6.       wpływ rozcieńczenia na wartość pH i pojemność buforową buforu;

7.       typy krzywych miareczkowania oraz zasady miareczkowania kwasów i zasad.

8.       parametry równowagi kwasowo-zasadowej, mechanizm działania buforów płynów ustrojowych oraz ich znaczenie w homeostazie organizmu;

9.       parametry równowagi kwasowo-zasadowej w roztworach wodnych;

10.   czynniki wpływające na wartość pH/pOH roztworu buforowego.

11.   zna definicje i równania matematyczne konieczne do prawidłowego wykonania obliczeń chemicznych.

 

 

 

 

 

 

 

 

W zakresie umiejętności student potrafi:

1.       odróżnić typ buforu na podstawie jego składu (kwasowy, zasadowy, mieszanina soli kwasów wieloprotonowych);

2.       sporządzić roztwór buforowy;

3.       zmierzyć wartość pH roztworu buforowego;

4.       narysować i zinterpretować krzywą miareczkowania buforu kwasem i zasadą;

5.       obliczyć pojemność buforową roztworu buforowego;

6.       wykazać wpływ rozcieńczenia na wartość pH roztworu buforowego

7. wykazać buforujące właściwości buforu białczanowego;

8. wyjaśnić sposób działania i rolę buforów płynów ustrojowych w utrzymaniu homeostazy organizmu człowieka;

9. odróżnić stan fizjologiczny od patologicznego na podstawie stosunku wartości komponenty metabolicznej do oddechowej w równaniu Hendersona-Hasselbalcha dla buforu węglanowego;

10.   opisać objawy zaburzenia równowagi kwasowo zasadowej w organizmie ludzkim.

11.   obliczyć wartość pH i pOH roztworów jednoskładnikowych i roztworów buforowych

12.   obliczyć pojemność buforową buforu

13.   obliczyć zmianę wartości pH buforu po dodaniu do niego mocnego kwasu lub mocnej zasady;

14.   ocenić krytycznie uzyskane wyniki obliczeń.

15.   posługuje się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, takimi jak miareczkowanie, pehametria;

16.   obsługuje proste przyrządy pomiarowe (pehametry, pipety automatyczne, mieszadła magnetyczne) oraz ocenia dokładność wykonywanych pomiarów

 

Kompetencje

1...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin