Ochraniacze na buty test 2006.pdf

(2048 KB) Pobierz
Ekwipunek:
test ochraniaczy na buty
Piękna zima
Tekst: Miłosz Kędracki, zdjęcia: Axo/John Gibson, bikeBoard
46
bi ke Boar d # 1 st y cz e ń 2 006
Wszyscy zaczęliśmy coraz
bardziej tęsknić za rowe-
rem. Chcemy zmielić trochę
kilometrów, a nawet odbyć
jakąś dłuższą eskapadę.
Dzień coraz dłuższy, ciuchy
skutecznie chronią przed
zimnem. Co Cię powstrzy-
muje? Zmarznięte stopy?
Jest na to metoda.
Ochraniacze na buty to coś lepszego niż dodatkowa
skarpeta. Zatrzymują złe warunki na zewnątrz buta,
poprawiają komfort termiczny nie zmieniając równo-
cześnie wygody przewiewnego latem obuwia. Albo
wiedza rowerzystów na ich temat jest niepełna, albo
z lekka wypaczona. Wystarczy poczytać co o nich
piszą na „preclu”. Ochraniacze szpitalne na buty,
dodatkowe skarpety dziergane przez mamę, gorete-
xowe trapery i stuptuty. Groza!
Warto wiedzieć, że tak samo jak wzory bieżnika opon,
systemy amortyzacji, tak i ochraniacze są bardzo róż-
ne. Każdy typ reprezentuje inną filozofię i przeznacze-
nie. Oto test różnorodnych ochraniaczy na buty.
Materiały
Ochraniacze kolarskie na buty wykonywane są z róż-
nych materiałów. Użyty rodzaj zdecydowanie przekła-
da się na zastosowanie.
Tak naprawdę różnice w kroju i budowie mają dru-
gorzędne znaczenie. Pomijając ochraniacze szosowe
z lycry, których zadaniem jest poprawienie aerodyna-
miki i zwiększenie powierzchni reklamowej, ochrania-
cze, które my mamy na myśli, mają utrzymać ciepło
stóp podczas jazdy przy niskich temperaturach, także
w deszczu i błocie.
Spotykamy ochraniacze wykonywane z tkanin la-
minowanych do rozmaitych membran oraz pianek,
w tym z tzw. neoprenów. Ochraniacze z tkanin są
najlżejsze. Dlatego szosowcy w chłodne dni zakłada-
ją na buty lekkie jak piórko osłonki, bo trzeba wie-
dzieć, że każdy gram na stopie więcej, to koniecz-
ność jego podniesienia, pod koniec wyścigu mówimy
już nie o gramach, lecz tonach różnicy!
Membrany są nieco cięższe, ale mają świetne włas-
ności chroniące przed wpływem wiatru i stanowią
skuteczną barierę dla utraty ciepła. Zasada budowy
jest zawsze taka sama: od wewnętrznej strony mate-
riału (a może to być ortalion, a nawet polar) laminuje
się folię (w zależności od jakości wyrobu bardziej lub
mniej elastyczną). Tworzy to barierę przeciwwiatrową,
a także chroniącą przed przenikaniem kropel wody,
zatem wodoodporną. Wic w tym, że folię poddaje się
specjalnemu procesowi, w wyniku którego jest ona
perforowana. Ale otworki są tak małe, że pozwalają
tylko na cyrkulację małych cząsteczek pary wodnej,
bo dla skroplonej wody z kałuży są już niedrożne.
W dziedzinie odprowadzania potu nasz szczególny
entuzjazm budzą membrany produkowane przez
Gore. Jednocześnie stanowią wybitną barierę przed
wilgocią i wodą atakującą z zewnątrz. Poza membra-
47
b ik e B o a rd # 1 s tyc z e ń 2 0 06
nami Gore, rynek dosłownie zalany jest innymi tego typu produktami. Prawie za-
wsze spisują się one gorzej niż Gore, przy czym, obok niezłych membran, bardzo
często spotyka się „tkaniny gumowane”. Nieprzemakalne, ale za to zatrzymujące
wszelką wilgoć pod powierzchnią ochraniacza. Jest to o tyle niekorzystne, że mo-
kre stopy to zimne stopy i nie ma znaczenia czy wilgoć pochodzi z otoczenia, czy
została pracowicie wyprodukowana przez gruczoły potowe.
Ale ta prawda nie obowiązuje w jednym przypadku. Neopren to pianka z syntetycz-
nej gumy o zamkniętych pęcherzykach wypełnionych gazem. Jest bardzo elastyczna
i szczelnie przylegając do ciała, stanowi niesłychanie skuteczną barierę termiczną.
Produkowana jest w różnych grubościach, od niej zależy skuteczność ochrony ter-
micznej. Z neoprenów produkuje się tzw. mokre kombinezony dla nurków i surferów.
Chodzi o to, że pomiędzy ciało a neopren może dostawać się woda, ale szybko
ogrzewa się od ciała, a potem, wespół z neoprenem, zapewnia wysoki komfort
termiczny. Zatem mokro, ale ciepło. Od lat neoprenowe ochraniacze służą nam
najlepiej. Mogą być podarte i poszarpane, mogą być nieszczelne, a i tak sprawiają,
że stopa, choć zapocona, jest ciepła nawet w słoty na granicy zamarzania wody
w kałużach. Owszem, są ciężkie jak gumowce, ale godzimy się na ten kompromis.
Na rynku znajdują się także ochraniacze na buty z pianek o otwartych pęcherzy-
kach. Te niestety nasiąkają wodą i nie chronią przed zimnem: odradzamy i nie
prezentujemy poniżej.
Budowa
Ochraniacze muszą dać się łatwo założyć, żeby uniknąć brakedance na plecach
w przedpokoju. Im mniej elastyczny materiał, tym trudniej je założyć i zdjąć.
Zwłaszcza jeśli używasz butów z agresywnym protektorem i klamrami, sprawdź
dopasowanie. Nie ufaj załączonej numeracji. Nie kupuj za luźnych, bo w czasie
jazdy będą się obracać i wcześniej je podrzesz. Nie kupuj też zbyt małych, bo...
szybciej je podrzesz.
Newralgicznym dla przemakania punktem jest nosek buta, od ochraniacza wyma-
ga się najlepszej ochrony przed wilgocią i chłodem właśnie w tym miejscu. Najle-
piej gdyby nie było tu miejsc łączenia się materiału. A jeśli już są, to koniecznie
muszą być podklejone nieprzemakalną taśmą. Przez dziurki wykłute igłą przenika
woda. Z tych samych powodów lepiej gdy zamek umieszczony jest z tyłu ochrania-
cza. Choć suwak umieszczony z przodu pozwala łatwiej założyć ochraniacz. Do-
świadczenie podpowiada jednak, że nie dotyczy to ochraniaczy z neoprenu. W tym
wypadku zamek może być z przodu, z tyłu, a może nawet z boku. Wystarczy listwa
uszczelniająca pod spodem.
W każdym wypadku konieczna jest patka zabezpie-
czająca suwak przed rozsunięciem. W przeciwnym
wypadku radzimy na wszelki wypadek wozić ze sobą
taśmę izolacyjną lub agrafkę.
Wycięcie na blok powinno być stosunkowo niewiel-
kie, żeby ograniczyć przenikanie wody i chłodu do
wnętrza. W ochraniaczach szosowych wystarczy, żeby
blok pedału wystawał na tyle, by nie niszczył i nie
szarpał ochraniacza.
Jeśli w chłodne i dżdżyste dnie omijasz szosy, wyma-
gania stawiane przed ochraniaczami muszą być po-
sunięte dalej. W terenie zawsze okaże się, że w naj-
mniej dogodnym miejscu będziesz musiał zeskoczyć
i przejść choćby i kilka metrów. I tu pojawiają się
dwie kwestie. Pierwsza to odporność ochraniacza na
stąpanie po kamieniach, patykach itp. Drugą jest
kwestia przyczepności do podłoża. Nawet najbardziej
agresywny protektor podeszwy zakryty gładkim mate-
riałem ochraniacza sprawia, że w błocie, nie mówiąc
o śniegu, trudno ustać, o chodzeniu nawet nie wspo-
minam. Optymalnie gdy miejsca, w których protektor
buta styka się z podłożem, pozostają niezasłonięte.
Na jednym ogniu można upiec dwie pieczenie: odpo-
wiednią przyczepność i trwałość ochraniacza.
BBB Ergoflex
Dwumilimetrowej grubości Neopren zastosowany
w tych ochraniaczach jest tak elastyczny, że zre-
zygnowano z zapięcia w ogóle! Odblaskowa patka
pozwala uszczelnić cholewkę od góry. Czubek buta
i okolice pięty okrywa Kevlar. Ochrona wzmacnia
newralgiczne punkty styku ochraniacza z podłożem.
Szeroki rzep na podbiciu opina ochraniacz na bucie.
Taka konstrukcja wyśmienicie sprawdza się w dzia-
łaniu. Elastyczność materiału sprawia, że założenie
ochraniacza jest nadspodziewanie łatwe. Wystarczy
nieco śmielej rozciągnąć go i naciągnąć na but.
48
BBB Ergoflex
Kontakt:
Harfa-Harryson, tel. (0-71) 372-15-70,
www.harfa-harryson.com.pl
Masa:
157 g
Uwaga!
Tekst jest integralną czę-
ścią testu. Wnioskowanie tylko na
podstawie punktacji może prowa-
dzić do błędów w interpretacji
BBB HeavyDuty
109
Kontakt:
Harfa-Harryson, tel. (0-71) 372-15-70,
www.harfa-harryson.com.pl
Masa:
168 g
Uwaga!
Tekst jest integralną czę-
ścią testu. Wnioskowanie tylko na
podstawie punktacji może prowa-
dzić do błędów w interpretacji
BBB WinterFlex
85
Kontakt:
Harfa-Harryson, tel. (0-71) 372-15-70,
www.harfa-harryson.com.pl
Masa:
352 g
Działanie
Opłacalność
Ocena
końcowa
niezniszczalne
świetnie chronią przed wilgocią
niezbyt ciepłe
Uwaga!
Tekst jest integralną czę-
ścią testu. Wnioskowanie tylko na
podstawie punktacji może prowa-
dzić do błędów w interpretacji
125
Budowa
Działanie
Opłacalność
Ocena
końcowa
6
5
3,3
Budowa
Działanie
Opłacalność
Ocena
końcowa
5
6
4,2
Budowa
5
5
2,1
5,0
5,3
4,4
dobra izolacja
odsłonięty protektor buta zapewnia przyczepność
mała odporność na przebicia i rozdarcie
najcieplejsze w teście
najtańsze w teście
nie nadają się do chodzenia po śniegu
bi ke Boar d # 1 st y cz e ń 2 006
Potężne szwy dodają odwagi, a ścisłe dopasowanie do buta uzasadnia rewolucyj-
ną formę. Elastyczność to jedno, ale trzeba powiedzieć, że gładkie wykończenie
powierzchni nie jest tak odporne na przebicie jak tkanina. którą pokryto pozostałe
ochraniacze neoprenowe tego testu.
Ochraniacze są naprawdę ciepłe i sprawdziły się nawet w tęgie mrozy ubiegłej
zimy. Ochrona przed wilgocią jest satysfakcjonująca, krótkotrwałe zanurzenie buta
w wodzie nie robi na ErgoFlexach wrażenia. Trzeba tylko zadbać o szczelność mo-
cowania bloku w podeszwie buta.
BBB HeavyDuty
Klasyczne ochraniacze z grubego, trzymilimetrowego Neoprenu w kolekcji BBB
są przeznaczone do pedałowania w najniższych temperaturach. Chodzenie
w nich jest z całą pewnością dopuszczalne, ale mimo odporności zastosowanego
materiału, bieganiem można je dość szybko podrzeć. Przykrycie całych czub-
ków buta Neoprenem i odsłonięcie tylko niezbędnej powierzchni bloków i pięty
powoduje, że to najcieplejsze ochraniacze tego zestawienia. Jak pokazał test,
pozwalają przetrwać nawet gwałtowne grudniowe ulewy.
względem spisuje się wzorowo. Textran okazał się
nieprzemakalny i nieprzewiewny, a jednocześnie
doskonale odprowadza pot. Ma rzadko spotykaną
wśród membran cechę: jest elastyczny w obu
kierunkach. Dzięki temu ochraniacze świetnie
dopasowują się do buta i umożliwiają gładkie
i szybkie założenie na szosowy but. Zamek YKK jest
umieszczony z tyłu i opatrzono go odblaskową listwą.
Ale nie ma ideałów. W tych ochraniaczach nie wolno
chodzić. Wystarczyło zejść z trzeciego piętra i wejść
na pierwsze, a pojawiły się pierwsze dziury.
Campagnolo Lycra C411
Powstrzymują ataki chłodnego wiatru, ale należy so-
bie zdawać sprawę, że są suplementem dla najlepiej
wentylowanych butów stworzonym na jesienne lecz
słoneczne przejażdżki. Komfort termiczny osiągają
przy temperaturach w granicach 8-15 stopni. Bardzo
elastyczne, łatwe do zakładania i, ze względu na
niską masę, niemal niewyczuwalne na nodze.
BBB WinterFlex
To nie ochraniacze, to ochroniarze! Bieganie? Jak najbardziej, nawet mecz piłki
nożnej w rowerowych butach z kołkami zniosą bez obrażeń! Wzmocnienia czu-
bków i pięty wykonane ze zbrojonej gumy to istny pancerz, szeroka gumowa
lamówka wzmacnia ochraniacz także z boków buta. Są dość sztywne i trzeba się
z nimi trochę mocować przy zakładaniu. Dobrze, że rozpinają się na podbiciu.
Bez tego rozwiązania trudno byłoby je założyć. Pod tym względem ustępują Ergo-
Flexom. Nazwa WinterFlex jest nieco myląca, to nie są najcieplejsze ochraniacze
tego porównania. Gumowe wstawki chronią tylko przed wilgocią. Już przy kilkusto-
pniowym mrozie daje się odczuć różnicę. Całkowicie odsłonięta podeszwa jest
kolejnym z elementów osłabiającym funkcje izolacyjne.
Kelly’s
Klasyka gatunku z membrany Isowind. Ich najwięk-
szą zaletą jest to, że niewielki ciężar tych ochrania-
czy nie wpływa negatywnie na ich odporność na zim-
no. Materiał jest elastyczny wzdłużnie, a dzięki zapię-
ciu z tyłu, nie ma najmniejszych kłopotów podczas
nakładania na buty. Niewielkie otwory na blok i piętę
oraz szczelna na wiatr i wilgoć membrana zapewnia
doskonały komfort termiczny. Isowind nie odprowa-
dza w 100% potu w postaci pary i przy intensywnej
jeździe stopa się zapaca. Jak już do tego dojdzie, to
raczej nie zwalniajcie, bo ucierpi na tym komfort ter-
miczny. W trakcie eksploatacji koniecznym okazało
się poszerzenia otworów na bloki, bo przytrzaśnięty
materiał strzępi się i drze.
Uwaga: typując punktację kierowaliśmy się zastosowaniem ochraniaczy
Campagnolo Textran Thermo C034
Typowe szosowe ochraniacze, bardzo lekkie i niskie. Wykonano je z Textranu
– materiału, który od spodu przypomina cienki, meszkowaty polar. Z zewnątrz
laminowana jest gładka i odporna na wodę warstwa. Obie rozdziela membrana
kierunkująca przepływ pary i powstrzymująca wilgoć z zewnątrz. I pod tym
Kontakt:
Wertykal, tel. (0-12) 285-14-97,
www.wertykal.com
Masa:
74 g
Budowa
Działanie
Opłacalność
Ocena
końcowa
Campagnolo Textran Thermo CO34 Campagnolo Lycra C411
159
Kontakt:
Wertykal, tel. (0-12) 285-14-97,
www.wertykal.com
Masa:
42 g
Uwaga!
Tekst jest integralną czę-
ścią testu. Wnioskowanie tylko na
podstawie punktacji może prowa-
dzić do błędów w interpretacji
Kelly’s
92
Uwaga!
Tekst jest integralną czę-
ścią testu. Wnioskowanie tylko na
podstawie punktacji może prowa-
dzić do błędów w interpretacji
Kontakt:
Kelly’s, tel. (0-71) 318-88-77,
www.kellys-bicycles.com
Masa:
81 g
Działanie
Opłacalność
Ocena
końcowa
dobra izolacja termiczna
bardzo lekkie
niezbyt łatwe do założenia
Budowa
4
4
2,8
99
Uwaga!
Tekst jest integralną czę-
ścią testu. Wnioskowanie tylko na
podstawie punktacji może prowa-
dzić do błędów w interpretacji
49
6
5
1,8
Budowa
Działanie
Opłacalność
Ocena
końcowa
5
4
3,5
4,7
4,2
3,8
łatwe do zakładania
świetne parametry membrany
bez trudu mieszczą się w kieszonkach koszulki
najlżejsze
oba mieszczą się w kieszonce koszulki
sprawdzają się powyżej 8°C
b ik e B o a rd # 1 s tyc z e ń 2 0 06
Zgłoś jeśli naruszono regulamin