Rola zasad wychowania w rozwoju człowieka.doc

(164 KB) Pobierz
Kinga Pytel

 

 

 

Rola

zasad wychowania

w rozwoju człowieka

 

 

 

 

 

Kinga Pytel

Praca socjalna I rok

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

I.                    Wstęp

II.                 Wychowanie

III.              Podział zasad wychowania

IV.              Zasady wychowania według Rowida

V.                 Zasady wychowania według Szewczuka

VI.              Zasady mądrego wychowania
- akceptacja i okazywanie miłości
- wychowywanie malucha

VII.           Metody wychowawczego oddziaływania

VIII.        Zakończenie

IX.              Bibliografia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.                   WSTĘP

Wychowanie jest wpisane w nasz rozwój i nasze życie. Każdy z nas został wychowany
w sposób, który jego rodzice uznali za najlepszy. Nie jest możliwe, aby każdego z nas wychowano w taki sam sposób, ponieważ każdy rodzic podchodzi do wychowania inaczej, stosując inne sposoby, metody i zasady.

              W swej pracy na temat roli zasad wychowania w rozwoju człowieka przybliżę pojęcie wychowania, jego różne aspekty. Omówię kilka przykładów zasad wychowania oraz sposobu ich oddziaływania na osobowość człowieka.

 

II.                WYCHOWANIE

Wychowanie jest to całokształt oddziaływań zarówno zamierzonych jak
i niezamierzonych, które zmierzają do kształtowania osobowości wg przyjętych norm
i wzorców. Wychowanie jest to również proces, który pozwala młodym ludziom tworzyć swój własny wizerunek. Jest ono pojmowane zazwyczaj w dwóch aspektach: jako proces
i wynik:

§         proces, czyli swoisty rodzaj oddziaływań starszego pokolenia na młodsze. Bardzo często odnosi się on również do sfery emocjonalno – motywacyjnej.

§         Wynik, czyli wydobywanie tego, co skrywa nasza ludzka natura, duchowego bogactwa.

Wyróżniamy cztery rodzaje wychowania, do których należą:

§         w zależności od przedmiotu wychowania – sfery wyodrębnianej w osobowości wychowanka: umysłowe, religijne, moralne, fizyczne, seksualne, estetyczne;

§         ze względu na wiek osoby wychowywanej- wychowanie dzieci, dorosłych, ludzi starszych;

§         uwzględniając podejście do wartości - normatywne i aksjologiczno-relatywistyczne;

§         ze względu na sposób kierowania procesem wychowania- dyrektywne, autorytarne
i niedyrektywne, funkcjonalne;

Kiedy człowiek używa słowa „wychowanie” może myśleć o:

§         działaniu wychowawczym

§         sytuacjach wychowawczych, czyli warunkach, okolicznościach, bodźcach,

§         wyniku, czyli wytworze wszystkich działań i warunków,

§         o całkowitym procesie rozwoju wychowawczego człowieka.

Wartość bezpośredniego dokonywania zmian w rozwoju człowieka jest podkreślana
w  literaturze, gdzie możemy spotkać wiele różnorodnych definicji wychowania, ponieważ każdy człowiek rozumie je inaczej.  Przytoczę definicję „wychowania” według różnych autorów.

Wychowanie to:

§         dynamiczny, złożony układ oddziaływań społecznych (...) wywołujących zmiany
w osobowości człowieka tym oddziaływaniom poddawanego” A. Gurycka

§         społecznie uznawany system działania pokoleń starszych na dorastające, celem pokierowania ich wszechstronnym rozwojem dla przygotowania według określonego ideału nowego człowieka do przyszłego życia”  S. Kunowski

§         działanie zmierzające do trwałej modyfikacji, ukształtowania lub rozwinięcia dyspozycji emocjonalno-wolicjonalnych, a więc ukierunkowanych, w osobowości jednostki”  H. Muszyński

§         system działań zmierzających do określonych rezultatów wychowawczych”
R. Wroczyński

§         wprowadzenie do życia wartościowego” S. Ruciński

§         całość wpływów i oddziaływań, kształtujących rozwój człowieka oraz przygotowujących go do życia w społeczeństwie” T. Wujek, T. Pilch

§         działalność społeczna, której przedmiotem jest osobnik będący kandydatem na członka grupy społecznej i której zadaniem jest przygotowanie tego osobnika do stanowiska pełnego członka” F. Znaniecki

§         planowana aktowność, zorientowana na osiągnięcie pewnych celów, tj. pewnych pożądanych i trwałych zmian w osobowości ludzi” R. Schultz

§         jest planowanym oddziaływaniem na jeszcze dające się kształcić wewnętrzne życie innych” T. Waitz

§         jest opiekuńczym, regulującym i kształtującym oddziaływaniem ludzi dojrzałych na rozwój dojrzewających, ażeby mogli mieć udział w dobrach, które są podstawą życia społecznego” O. Willmann

§         świadome urzeczywistnianie wartości w kimś” G. Kerschensteiner
 

Ostatnio w wielu definicjach wychowania akcentuje się nie tyle wywieranie bezpośredniego wpływu na wychowanków, ile wspomaganie ich w naturalnym
i spontanicznym rozwoju. Zgodnie z tym postulatem wychowywać oznacza:

§         wyzwalać;

§         dodawać odwagi;

§         uwalniać od ubezwłasnowolnienia;

§         usuwać wpływy zagrażające naturalnemu i spontanicznemu rozwojowi dzieci
i młodzieży;

§         mobilizować do aktywności;

§         pobudzać do zachowań zgodnych z oczekiwaniami społecznymi i zasadami moralnymi.
 

W rozumianym  w ten sposób wychowaniu podkreśla się doniosłe znaczenie współdziałania i współpracy pomiędzy wychowawcą i wychowankiem, a nade wszystko rolę wzajemnego ich porozumiewania się w warunkach autentycznego partnerstwa
i demokratyzmu

 

III.             PODZIAŁ ZASAD WYCHOWANIA

 

Problematyka zasad wychowania różnie postrzegana jest przez psychologów
i pedagogów. Niektórzy dydaktycy ignorują ten termin, inni zaś uważają, że istnieją tylko zasady wychowania, gdyż nie da się oddzielić wychowania od nauczania.

W historii wychowania można odnaleźć wiele koncepcji wychowania, które definiują ten proces ze względu na jego etiologię oraz jego rezultat. W tej części przedstawię najważniejsze typologie zasad wychowania.

Henryk Rowid to pedagog i psycholog, który urodził się 12 listopada 1877 roku
w Rzeszowie. Wyróżnił dziewięć zasad wychowania. Są to:

§         Zasada indywidualizacji w wychowaniu.

§         Zasada wszechstronności w wychowaniu.

§         Zasada jedności i harmonii.

§         Zasada ewolucji i postępu w wychowaniu.

§         Zasada aktualizacji.

§         Zasada karania i nagradzania.

§         Zasada środowiskowa.

§         Zasada aktywności.

§         Zasada wewnętrznej prawdziwości.

 

Autorami niezwykle ciekawej typologii zasad wychowania są profesorowie Uniwersytetu w Hamburgu, psychologowie i pedagodzy: R. Tausch i A.M. Tausch. Sformułowali oni  siedem zasad wychowania, potrzebnych do prawdziwego spotkania wychowawcy i wychowanka. Typologia ta została więc oparta o podstawowe prawidłowości psychologiczne i socjologiczne mające miejsce w kontakcie między międzyosobowym wychowawcy i wychowanka.  Są to:

§         Zasada kształtowania spostrzegania.

§         Zasada kształtowania poczucia własnej godności.

§         Zasada otwarcia się na swoje przeżycia.

§         Zasada „ciepła” jako wymiaru wychowania.

§         Zasada empatii.

§         Zasada autentyczności w zachowaniu.

§         Zasada popierania ludzkich postaw nauczycieli i wychowawców.

 

Włodzimierz Szewczuk wyróżniając dziewięć zasad wychowania, przyjął podobne założenia jak profesorowie z Hamburgu – R. Tausch i A. M. Tausch. Opracowanie zasad wychowania przez Szewczuka jest jednym z najszerszych ujęć zasad wychowawczych
w dydaktyce polskiej. Zasady wychowania według niego to:

§         Zasada motywacji.

§         Zasada aktywności.

§         Zasada praktyczności.

§         Zasada bezpośredniości.

§         Zasada receptywności.

§         Zasada systemowości.

§         Zasada trwałości.

§         Zasada zespołowości.

§         Zasada indywidualizacji

H. Klein przedstawił koncepcję jedenastu zasad wychowawczych. Wyróżnił on następujące zasady:

§         Zasada intensywnego socjalistycznego wychowania.

§         Zasada świadomej i twórczej aktywności ucznia.

§         Zasada prowadzenia ucznia przez nauczyciela.

§         Zasada kolektywności.

§         Zasada naukowości.

§         Zasada jedności teorii i praktyki.

§         Zasada poglądowości.

§         Zasada systematyczności i kolejności.

§         Zasada zrozumiałości.

§         Zasada utrwalania.

§         Zasada koordynacji wpływów w szkole.

Niektóre z tych zasad są obecnie nieaktualne, gdyż uległy zmianie cele nauczania
i wychowania. Inne zaś stanowią w procesie kształcenia dzieci i młodzieży trwały element.

IV.              ZASADY WYCHOWANIA WEDŁUG ROWIDA

 

              Henryk Rowid wyróżnił dziewięć zasad wychowania o których wspomniałam wcześniej, a w tej części omówię każdą z nich.


Zasada indywidualizacji w wychowaniu
 

Zasada indywidualizacji w wychowaniu wysuwa się na pierwszy plan wielkiej działalności wychowawczej. Polega ona „na uwzględnieniu właściwości psychicznych każdego dziecka, tempa jego rozwoju cielesnego i duchowego, poziomu jego inteligencji, zainteresowań, zdolności, charakteru itp. W tym celu konieczna jest dokładna znajomość biologii oraz psychologii rozwojowej i pedagogicznej, która umożliwia nam wgląd w życie psychiczne dziecka.[1] Działalność wychowawcza ma więc charakter wszechstronny, gdyż skierowana jest na stronę fizyczną dziecka jak i na stronę duchową.
W poprzednich epokach nie dbano zbytnio o rozwój fizyczny. Wychowanie miało charakter jednostronny, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sferę intelektu. Wychowanie takie cechowało nauczanie słowne, czyli werbalizm oraz brak styczności z życiem społecznym
i otaczającą przyrodą. Rowid uważa, że w wychowaniu należy dbać o rozwój fizyczny dziecka, ale trzeba unikać przesady, zwłaszcza w nadmiernym uprawianiu różnych sportów.   „Przerost i wybujałość w tej dziedzinie powoduje obniżenie się sprawności duchowej, a nawet tępotę umysłową i zwyrodnienie. Kultura ciała nie jest celem dla siebie, lecz służyć ma rozwojowi duchowemu jednostki. Nie chodzi o nadmierny rozrost mięśni i muskułów, lecz
o rozwój pełnego człowieka i dlatego winien istnieć ścisły związek edukacji fizycznej
z edukacją moralną.”[2]

 

             Zasada wszechstronności w wychowaniu

             Zasada wszechstronności w wychowaniu polega na harmonijnym kształceniu cech fizycznych i duchowych dziecka przy czym atoli duch mieć winien stale pewną, choćby nieznaczną przewagę nad materią. Zasada wszechstronności wymaga też zachowania równowagi i harmonii między sferą instynktowo – uczuciową a sferą inteligencji”....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin