DROGI SZYNOWE_PREZ_8.pdf

(436 KB) Pobierz
DROGI SZYNOWE cz. 8
Rozjazdy kolejowe
Rozjazdy kolejowe są to urządzenia, które umożliwiają przejazd pojazdów
kolejowych z jednego toru na drugi.
Podstawowymi parametrami technicznymi rozjazdu są skos i promień.
Skos rozjazdu jest określony tangensem kąta zawartego miedzy osią toru
zasadniczego i osia toru zwrotnego.
Promieniem rozjazdu nazywa się promień przejścia toru zasadniczego w
tor zwrotny. Promień jest mierzony w osi torów i wyrażony w metrach.
W rozjazdach typu S42 (o iglicach przecinających się z opornicą w
początku rozjazdu) podany promień rozjazdu dotyczy toku
zewnętrznego, a nie osi toru.
Do najważniejszych wymiarów należy długość budowy i odległość środka
geometrycznego rozjazdu od jego początku i końca.
Rozjazdy są produkowane w następujących odmianach:
łubkowanej – ze złączami łubkowanymi (oznaczenie Ł),
spawanej – ze złączami spawanymi (oznaczenie S),
izolowanej klasycznie – przystosowane do izolacji elektrycznych
(oznaczenie E),
przystosowanej do górek rozrządowych (oznaczenie G),
izolowanej ze złączami klejono-sprężonymi (oznaczenie K),
Odmianę rozjazdów przystosowanych do izolacji stanowią rozjazdy
przeznaczone na górki rozrządowe.
Rozjazdy normalnotorowe wykonane z szyn typów UIC60 i S49 mają
zamknięcia nastawcze suwakowe, rozjazdy normalnotorowe z szyn typu S42 są
natomiast produkowane z zamknięciami hakowymi.
Typy rozjazdów określa się według typu szyn, z których wykonano podstawowe
części składowe. Rozjazdy dzielą się na normalnotorowe typów UIC60, S49 i S42.
Rozróżnia się następujące rodzaje rozjazdów normalnotorowych:
Rz – zwyczajne,
Rpj – podwójne jednostronne,
Rpd – podwójne dwustronne,
Rps – podwójne symetryczne,
Rłj – łukowe jednostronne,
Rłd – łukowe dwustronne,
Rłs – łukowe symetryczne,
Rkp – krzyżowe pojedyncze,
Rkpd – krzyżowe podwójne,
Pośród tych rodzajów rozjazdów rozróżnia się ponadto ich odmiany:
zależnie kierunku odchylenia toru zwrotnego:
P – prawe,
L – lewe,
zależnie od rodzaju konstrukcji iglic:
c – z iglicami czopowymi,
s – z iglicami sprężystymi,
ss – z iglicami szynowo-sprężystymi,
zależnie od rodzaju podrozjazdnic, na których rozjazd będzie zmontowany:
d – na podrozjazdnicach drewnianych,
b – na podrozjazdnicach betonowych,
Zgłoś jeśli naruszono regulamin