DROGI SZYNOWE_PREZ_6.pdf
(
136 KB
)
Pobierz
DROGI SZYNOWE cz. 6
Określanie długości krzywej przejściowej
Szczególnie ważnym zadaniem projektowym jest ustalenie długości
krzywej przejściowej. Występuje ona we wszystkich wzorach
obliczeniowych, ponadto zależy od niej wartość przesunięcia łuku
kołowego
n
.
W tej sytuacji przeprowadzane później wydłużanie krzywej przejściowej
(np. w celu podniesienia prędkości na linii poprzez zwiększenie
przechyłki) powodować będzie najczęściej konieczność zmiany położenia
całego łuku kołowego.
Przypomnijmy, że najmniejszą wartość promienia łuku kołowego
uzyskamy przyjmując
a
m
=
a
dop
oraz
h
0
=
h
max
. Odpowiadać to będzie
największej koniecznej do zastosowania długości krzywej przejściowej.
R
min
=
v
2
p
(3,6)
⋅
(
a
dop
2
h
max
+
g
)
s
Jeśli chodzi o krzywe przejściowe, to należy wybrać ich rodzaj, a
następnie określić długość; muszą być przy tym spełnione warunki
ψ
max
≤
ψ
dop
f
max
≤
f
dop
gdzie:
ψ
max
−
największa wartość przyrostu przyspieszenia na
krzywej przejściowej w
m/s
3
,
ψ
dop
−
wartość dopuszczalna przyrostu przyspieszenia w
m/s
3
,
f
max
−
największa wartość prędkości podnoszenia koła na
rampie przechyłowej w
mm/s,
f
dop
−
wartość dopuszczalna prędkości podnoszenia koła w
mm/s.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami dla pojedynczych krzywych
przejściowych wartość
ψ
dop
= 0,5 m/s
3
.
Polskie przepisy projektowania określają wartości
f
dop
w sposób
następujący:
•
dla prostoliniowych ramp przechyłkowych (wartość zasadnicza)
f
dop
= 28 mm/s,
•
dla prostoliniowych ramp przechyłkowych (wartość dopuszczalna)
f
dop
= 35 mm/s,
•
dla krzywoliniowych ramp przechyłkowych
f
dop
= 56 mm/s.
Przepisy te podają również wzory (lub wartości liczbowe) na
dopuszczalne (maksymalne) pochylenie rampy oraz jej długość
(związaną z tym pochyleniem).
Jeśli przyspieszenie na krzywej przejściowej zapiszemy w postaci funkcji
a
(
l
)
=
a
m
g
(
l
)
wówczas przyrost przyspieszenia
d
d
d
dl
d
ψ
(
l
,
t
)
=
a
(
l
)
=
a
m
g
(
l
)
=
a
m
g
(
l
)
⋅ =
a
m
v
p
g
(
l
)
dt
dt
dl
dt
dl
ψ
max
d
=
a
m
v
p
max
g
(
l
)
≤
ψ
dop
dl
d
3,6
⋅
ψ
dop
max
g
(
l
)
≤
a
m
v
p
dl
Plik z chomika:
chomik_budowlany
Inne pliki z tego folderu:
schematy rozjazdów.jpg
(149 KB)
notatki szynyy.pdf
(6853 KB)
_drogi_szynowe_wyklady_całość.pdf
(14342 KB)
DROGI SZYNOWE_PREZ_10.pdf
(5742 KB)
DROGI SZYNOWE_PREZ_3.pdf
(3993 KB)
Inne foldery tego chomika:
Budowa dróg i autostrad
Budownictwo przemysłowe
Budownictwo wodne i morskie
Ekonomika BO
Komp. analiza konstrukcji
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin