Krótki poradnik polerowania ręcznego.docx

(16 KB) Pobierz

Krótki poradnik polerowania ręcznego

Jednak co w przypadku, jeśli nie dysponujemy maszyną polerską a mielibyśmy ochotę na poprawienie kondycji lakieru naszego samochodu? Rozwiązaniem jest oczywiście ręczne polerowanie lakieru za pomocą odpowiednich padów i past polerskich.

Oczywistym faktem jest, że polerując lakier ręcznie nie uzyskamy tak spektakularnych efektów jak przy polerowaniu maszynowym, skuteczność usuwania głębszych defektów jest mniejsza. Można jednak dzięki temu procesowi zaokrąglić brzegi głębszych zarysowań, co sprawi, że inaczej będą one odbijać refleksy światła, a co za tym idzie będą mniej widoczne. Niewielkie zaś defekty, takie jak płytkie koliste swirle, zmatowienia, czy hologramy, wpływające na ogólną prezencję, głębię koloru i połysk lakieru mogą zostać całkowicie usunięte. Spotkałam się z wieloma zapytaniami związanymi z obawą przed ściernymi właściwościami past polerskich. W rzeczywistości, podczas ręcznego polerowania usuwamy znikome ilości lakieru, natomiast użyte pasty muszą posiadać cząsteczki ścierne, gdyż w przeciwnym wypadku nie usuwałyby defektów, tylko je maskowały.

1. Przygotowanie do polerowania ręcznego.

·         Przed przystąpieniem do polerowania niezbędne będzie dokładne oczyszczenie lakieru z wszelkich zabrudzeń poprzez proces mycia i glinkowania. O ile umycie nadwozia wydaje się oczywiste, o tyle glinkowanie jest istotne z tego względu, gdyż pomijając je, mogłoby okazać się , że polerujemy lakier zanieczyszczeniami pozostałymi na lakierze, co nie jest wskazane. Dokładny opis procesu mycia i glinkowania lakieru znajdziesz w artykułach:

·         Ażeby ochronić elementy sąsiadujące z lakierem, takie jak np. plastikowe zderzaki, listwy, uszczelki, emblematy, itp. dobrze jest okleić je taśmą zabezpieczającą. Późniejsze usunięcie zaschniętej pasty polerskiej, szczególnie z plastików teksturowanych nie należy do najprzyjemniejszych czynności.

2. Wybór odpowiednich produktów.

Pasty polerskie, które będą niezbędne, to w przypadku polerowania ręcznego, produkty charakteryzujące się niewielką lub średnią mocą ścierną. Nie jest zalecane użycie mocno ściernych past.

Przykładowe pasty o średniej mocy ściernej:

POORBOY'S WORLD SSR 2.5 Medium Super Swirl Remover 473ml

MEGUIAR'S Ultimate Compound 450ml

Przykładowe pasty lekko ścierne:

POORBOY'S WORLD SSR 1 Light Abrasive Swirl Remover 473ml

MENZERNA Super Finish+ 3800 (SF4500) 250ml

Przy okazji tematu past polerskich i polerowania ręcznego, wspomnę o możliwości użycia produktów typu 3w1 („All In One„, „AIO„). Są to pasty lub mleczka łączące właściwości środka oczyszczającego lakier (ang. cleaner), pasty polerskiej oraz wosku zabezpieczającego. Produkty te pozwalają w możliwie najkrótszym czasie poprawić wygląd lakieru samochodowego, tj. oczyścić, zniwelować niewielkie niedoskonałości oraz zabezpieczyć jego powierzchnię woskiem ochronnym. Technika ich użycia jest bardzo podobna do opisanej w tym artykule techniki polerowania ręcznego. Zazwyczaj jednak, z racji tego, że użycie produktu AIO ma za zadanie skrócenie czasu poświęconego na kosmetykę samochodu do minimum, pomija się oklejanie samochodu taśmą zabezpieczającą. Użycie środka „All In One” to proces jednoetapowy, zaś do aplikacji produktu używamy miękkich aplikatorów i gąbek wykończeniowych.

FINISH KARE 215 One Step Cleaner & Sealant 473ml

POORBOY'S WORLD Polish with Sealant 473ml

Pady polerskie – polecam użycie dobrej jakości padów polerskich do polerowania ręcznego. Mają one ergonomiczny kształt (najczęściej owalny) ułatwiający pracę. Pady te mogą być wykonane z pianki, bądź mikrofibry. Spośród padów piankowych często możemy wybierać pomiędzy gąbkami o różnej twardości – do lakierów mocniej zniszczonych bardziej twarde, które pozwolą osiągnąć lepsze efekty, zaś do lakieru z niewielkimi defektami i do wykończenia powierzchni, gąbki miękkie. POORBOY'S WORLD Microfibre Applicator

Orange Light Cutting CCS Euro Hand Applicator Pad Pomarańczowy    

Inną opcją jest zastosowanie standardowych gąbek polerskich z rzepem, używanych zazwyczaj do polerowania maszynowego. W tym przypadku dla zwiększenia komfortu pracy wskazane jest użycie ręcznego uchwytu, na którym można zamocować pad polerski.

3. Technika pracy

Proces polerowania ręcznego nie jest zbyt skomplikowany, ale wymaga cierpliwości i czasu. Tak jak w przypadku polerowania maszynowego, może być jedno lub dwu/kilku etapowy. Ażeby ocenić w ilu etapach będziemy polerować lakier, najlepiej wybrać jeden z paneli o mniejszej powierzchni i rozpocząć pracę pastą lekko ścierną na miękkim padzie polerskim. Jeśli efekty nie będą dla nas zadowalające, możemy zmienić pastę na bardziej ścierną oraz użyć twardszej gąbki polerskiej. Jeśli zdecydujemy się na pracę bardziej ściernymi materiałami, w końcowym etapie prac można powrócić do pasty lekko ściernej i miękkiej gąbki aby dobrze wykończyć powierzchnię lakieru. Dzięki temu zabiegowi uzyskamy maksimum połysku i głębi.

Przed przystąpieniem do pracy aplikujemy niewielką ilość pasty na pad polerski i określamy niewielki obszar, który będziemy polerować. Powierzchnię lakieru polerujemy z umiarkowanym naciskiem za pomocą ruchów w przód i w tył oraz kolistych. W trakcie pracy istotne jest ażeby lakier polerowany był w każdym możliwym kierunku, pozwoli to osiągnąć najlepsze efekty. Należy dobrze wypracować pastę polerską a następnie usunąć jej nadmiar miękkim ręcznikiem z mikrofibry.  Jeśli zachodzi potrzeba, czynności powtarzamy. W ten sposób konsekwentnie opracowujemy obszar po obszarze, panel po panelu.

4. Korzyści i efekty

Niezaprzeczalną korzyścią płynącą z polerowania ręcznego jest znaczna poprawa wyglądu lakieru samochodowego. Usunięcie oksydacji, drobnych zarysowań, swirli i hologramów pozwoli cieszyć się głębią koloru i blaskiem samochodu. Jak wiemy, trwałość aplikowanych na powierzchnię lakieru wosków ochronnych w dużej mierze zależy od przygotowania powierzchni, dlatego też z pomocą polerowania wydłużymy żywotność zabezpieczenia. Zabezpieczona woskiem powierzchnia wypolerowanego lakieru dłużej pozostanie czysta, będzie też łatwiejsza w bieżącej pielęgnacji. To wszystko, w połączeniu z faktem, że proces polerowania ręcznego nie wymaga kosztownych sprzętów ani też specjalnych umiejętności i doświadczenia to jak najbardziej argumenty za tym, żeby spróbować!

 

http://www.detailer.pl/blog/2013/11/krotki-poradnik-polerowania-recznego/

Zgłoś jeśli naruszono regulamin