ore_specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dieci i młodziezy.pdf

(1743 KB) Pobierz
Lilianna Zaremba
Specjalne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne
dzieci i młodzieży
Identyfikowanie SPR i SPE
oraz sposoby ich zaspokajania
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2014
Projekt graficzny
Studio Kreatywne Małgorzaty Barskiej
Redakcja i korekta
Elżbieta Gorazińska
Redakcja techniczna
Barbara Jechalska
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
Warszawa 2014
Wydanie I
ISBN 978-83-62360-43-7
Ośrodek Rozwoju Edukacji
00-478 Warszawa
Aleje Ujazdowskie 28
www.ore.edu.pl
Spis treści
Od Autorki
..................................................................................................................................... 7
Przedmowa
................................................................................................................................. 11
Część I. Proces identyfikowania SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania
............................... 13
1. Definicje specjalnych potrzeb rozwojowych i specjalnych potrzeb edukacyjnych .......... 15
2. Aspekty osiągnięć dzieci i młodzieży w kontekście specjalnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych ............................................................................................ 18
3. Klasyfikacja
ICF–CY
jako skala referencyjna standaryzacji potrzeb dzieci i młodzieży
ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi ............................................... 22
4.
Katalog Specjalnych Potrzeb i Usług (KSPiU/ICF–CY)
jako narzędzie planowania
i realizacji pomocy dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi
i edukacyjnymi .................................................................................................................. 27
4.1. Źródła informacji o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych .............. 27
4.2. Identyfikacja potrzeb w procesie udzielania pomocy ............................................... 29
5. Etapy udzielania pomocy dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi ............................................................................................ 32
Część II. Potrzeba klasyfikowania SPR i SPE w Polsce i na świecie
........................................... 35
1. Podstawy prawne identyfikacji potrzeb i udzielania pomocy w Polsce oraz regulacje
i zobowiązania międzynarodowe w obszarze edukacji ..................................................... 37
2. Krótka historia klasyfikowania w Polsce specjalnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz sposobów ich zaspokajania .............................................................. 38
3. Międzynarodowe doniesienia naukowe i przykłady praktycznych narzędzi
dokumentujących funkcjonowanie dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi lub edukacyjnymi ........................................................................................ 40
4. Wprowadzenie do
Katalogu Specjalnych Potrzeb i Usług (KSPiU/ICF–CY)
....................... 41
Część III.
Katalog Specjalnych Potrzeb i Usług (KSPiU/ICF–CY)
opracowany dla dzieci
i młodzieży ze SPR i SPE
.............................................................................................................. 43
Wstęp ..................................................................................................................................... 45
Dział I. Identyfikacja uszkodzenia funkcji i struktur ciała dokonana na podstawie
diagnozy medycznej, psychologicznej lub innej specjalistycznej ........................................... 45
FUNKCJE CIAŁA (klasyfikacja dwustopniowa) ......................................................................... 45
Rozdział 1. Funkcje psychiczne ......................................................................................... 45
Rozdział 2. Funkcje narządów zmysłów i ból ..................................................................... 46
Rozdział 3. Funkcje głosu i mowy ...................................................................................... 47
Rozdział 4. Funkcje układu krążenia, krwiotwórczego, odpornościowego
i oddechowego .................................................................................................................. 47
Rozdział 5. Funkcje układu trawiennego, wewnątrzwydzielniczego
i funkcje związane z metabolizmem .................................................................................. 47
Rozdział 6. Funkcje układu moczowo-płciowego i funkcje rozrodcze ............................... 48
Rozdział 7. Funkcje nerwowo-mięśniowo-szkieletowe i funkcje związane z ruchem ...... 48
Rozdział 8. Funkcje skóry i przydatków skóry ................................................................... 49
STRUKTURY CIAŁA LUDZKIEGO ............................................................................................... 49
Rozdział 1. Struktura układu nerwowego.......................................................................... 49
Rozdział 2. Oko, ucho i struktury powiązane .................................................................... 49
Rozdział 3. Struktury związane z głosem i mową .............................................................. 50
Rozdział 4. Struktura układu krążenia, odpornościowego i oddechowego....................... 50
Rozdział 5. Struktury układu trawiennego, układu wewnątrzwydzielniczego
i struktury związane z metabolizmem ............................................................................... 50
Rozdział 6. Struktury układu moczowo-płciowego i struktury związane z rozrodem ....... 50
Rozdział 7. Struktury związane z ruchem .......................................................................... 50
Rozdział 8. Skóra i przydatki skóry .................................................................................... 51
Dział II. Rozpoznawanie ograniczenia aktywności i uczestniczenia dokonane
na podstawie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i innej specjalistycznej .................. 51
Rozdział 1. Uczenie się i stosowanie wiedzy .................................................................... 51
Rozdział 2. Ogólne zadania i wymogi ............................................................................... 52
Rozdział 3. Porozumiewanie się ....................................................................................... 52
Rozdział 4. Poruszanie się ................................................................................................. 52
Rozdział 5. Dbanie o siebie ............................................................................................... 53
Rozdział 6. Życie domowe ................................................................................................ 53
Rozdział 7. Wzajemne kontakty i związki międzyludzkie ................................................. 54
Rozdział 8. Główne obszary życia ..................................................................................... 54
Rozdział 9. Życie w społeczności lokalnej, działalność społeczna i obywatelska ............. 55
Dział III. Czynniki środowiskowe ............................................................................................ 55
Rozdział 1. Produkty i technologia ................................................................................... 55
Rozdział 2. Środowisko naturalne i zmiany w środowisku
dokonane działalnością człowieka .................................................................................... 61
Rozdział 3. Wsparcie i wzajemne powiązania .................................................................. 62
Rozdział 4. Postawy .......................................................................................................... 67
Rozdział 5. Usługi, systemy i polityka ............................................................................... 68
Zgłoś jeśli naruszono regulamin