chemia_PR_A1klucz.pdf

(296 KB) Pobierz
E
OD
EGZA
D ROK
AMIN
KU SZ
N MA
ZKOL
CHEM
M ROZ
AŃ I SCH
, A2, A3,
ATUR
NEGO
RALN
O 2014
NY
4/2015
5
C
ZIOM
MIA
SZERZ
PO
ZONY
Y
R
ROZWIĄ
ĄZANIA
A ZADA
(A1,
HEMAT
, A4, A7
TY PUNK
7)
KTOWA
ANIA
GRUDZIEŃ
G
Ń 2013
1277306947.030.png
Zadanie 1. (0–2)
Wymagania ogólne
Wymagania szczegółowe
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
3. Wiązania chemiczne. Zdający:
3.5) rozpoznaje typ hybrydyzacji (sp, sp 2 , sp 3 ) w prostych
cząsteczkach związków nieorganicznych […];
3.6) określa typ wiązania (σ i π) w prostych cząsteczkach.
a) (0–1)
Poprawna odpowiedź:
Wzór sumaryczny: CO 2
Typ hybrydyzacji: sp
Budowa przestrzenna: liniowa
Schemat punktowania:
1 pkt –
poprawne zidentyfikowanie i podanie wzoru sumarycznego związku zbudowanego
z pierwiastków X i Z, poprawne określenie typu hybrydyzacji atomu pierwiastka
X (węgla) oraz poprawne określenie budowy przestrzennej związku (CO 2 )
0 pkt –
inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
b) (0–1)
Poprawna odpowiedź:
Liczba wiązań typu σ – 2
Liczba wiązań typu  – 2
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne określenie liczby wiązań typu σ i typu  przy poprawnym
zidentyfikowaniu związku
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 2. (0–2)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający:
1.5) dokonuje interpretacji […] ilościowej równania reakcji
w ujęciu molowym […];
5. Roztwory i reakcje zachodzące w roztworach wodnych.
Zdający:
5.2) wykonuje obliczenia […] z zastosowaniem pojęcia
stężenie procentowe […].
Przykład poprawnego rozwiązania:
Z równań reakcji wynika, że stosunek molowy NaOH do CuO wynosi 2 : 1
1
1
M NaOH = 40 g · mol
Masa wodorotlenku sodu, który wziął udział w reakcji
M CuO = 80 g · mol
80
g
NaOH
80
g
CuO
=
x
10
g
CuO
x = m NaOH = 10 g
1277306947.031.png 1277306947.032.png 1277306947.033.png 1277306947.001.png 1277306947.002.png 1277306947.003.png 1277306947.004.png 1277306947.005.png
 
Stężenie procentowe roztworu wodorotlenku sodu
m
m
s
m
s
V
c p =
· 100% =
· 100%
d
r
r
10
g
c p =
· 100%
1
22
g
cm
3
41
cm
3
c p = 20%
Stężenie procentowe roztworu wodorotlenku sodu wynosiło 20%.
Schemat punktowania:
2 pkt – zastosowanie poprawnej metody obliczenia, poprawne wykonanie obliczeń, podanie
wyniku w procentach
1 pkt – zastosowanie poprawnej metody obliczenia i
– popełnienie błędów rachunkowych prowadzących do błędnego wyniku liczbowego
– błąd w zaokrągleniu wyników
– niepodanie wyniku w procentach
0 pkt – zastosowanie błędnej metody obliczenia lub brak rozwiązania
Zadanie 3. (0–1)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
6. Reakcje utleniania i redukcji. Zdający:
6.5) stosuje zasady bilansu elektronowego – dobiera
współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji
utleniania-redukcji (w formie cząsteczkowej […]);
1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający:
1.5. dokonuje interpretacji […] ilościowej równania reakcji
w ujęciu […] masowym […].
Poprawna odpowiedź:
3 CO + Fe 2 O 3 3 CO 2 + 2 Fe
Podanie stosunku masowego:
m utl. : m red. = 40 : 21 lub 80 : 42 lub 160:84
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawny dobór współczynników i poprawne ustalenie stosunku masowego
utleniacza do reduktora
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 4. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie informacji.
IV etap edukacyjny
4. Kinetyka i statyka chemiczna. Zdający:
4.8) klasyfikuje substancje do kwasów lub zasad zgodnie
z teorią Brønsteda-Lowry’ego.
Poprawna odpowiedź:
C.
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne wskazanie zasady
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
1277306947.006.png 1277306947.007.png 1277306947.008.png 1277306947.009.png 1277306947.010.png 1277306947.011.png 1277306947.012.png 1277306947.013.png
 
Zadanie 5. (0–1)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
4. Kinetyka i statyka chemiczna. Zdający:
4.3) stosuje pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny,
[…] do opisu efektów energetycznych przemian;
4.4) interpretuje zapis iH>0 do określenia efektu
energetycznego reakcji;
4.7) stosuje regułę przekory do jakościowego określenia
wpływu zmian temperatury […] na układ pozostający
w stanie równowagi dynamicznej.
Poprawna odpowiedź:
Reakcja zachodząca w układzie I ( wymaga /nie wymaga) dostarczenia energii, ponieważ jest
procesem (egzoenergetycznym/ endoenergetycznym ).
Ogrzanie w warunkach izobarycznych układu II, który osiągnął stan równowagi, spowoduje
(wzrost/ spadek ) wydajności otrzymywania amoniaku.
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne uzupełnienie obu zdań
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 6. (0–1)
III. Opanowanie czynności
praktycznych.
IV etap edukacyjny
7. Metale. Zdający:
7.6) projektuje […] doświadczenie, którego wynik pozwoli
porównać aktywność chemiczną metali […].
Poprawna odpowiedź:
Probówka I: Niebieski
roztwór
odbarwiał
się
lub
płytka
pokrywała
się
czerwonobrunatnym nalotem.
Probówka II: Nie zaobserwowano zmian.
Probówka III: Niebieski roztwór zmieniał barwę na zielonkawą lub płytka pokrywała się
czerwonobrunatnym nalotem.
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne określenie co najmniej jednego objawu reakcji w probówce I i III
i zaznaczenie braku objawów reakcji w probówce II
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 7. (0–1)
I. Wykorzystanie
i tworzenie informacji.
IV etap edukacyjny
7. Metale. Zdający:
7.5) przewiduje kierunek przebiegu reakcji metali z […]
roztworami soli, na podstawie danych zawartych w szeregu
napięciowym metali.
Poprawna odpowiedź:
Probówka IV: Zn + 2Ag + → Zn 2+ + 2Ag
Probówka V: Fe + 2Ag + → Fe 2+ + 2Ag
Probówka VI: Cu + 2Ag + → Cu 2+ + 2Ag
1277306947.014.png 1277306947.015.png 1277306947.016.png 1277306947.017.png 1277306947.018.png 1277306947.019.png 1277306947.020.png 1277306947.021.png
 
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne napisanie równań reakcji zachodzących w probówkach IV–VI
0 pkt – błędne zapisanie równań reakcji (błędne wzory reagentów, błędne współczynniki
stechiometryczne, niewłaściwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi
Zadanie 8. (0–1)
III. Opanowanie czynności
praktycznych.
IV etap edukacyjny
7. Metale. Zdający:
7.5) przewiduje kierunek przebiegu reakcji metali z […]
roztworami soli, na podstawie danych zawartych w szeregu
napięciowym metali.
Poprawna odpowiedź:
Nazwa lub symbol metalu, z którego wykonano płytkę, zwiększającą swoją masę w obu
doświadczeniach: żelazo lub Fe
Schemat punktowania:
1 pkt – poprawne podanie nazwy lub symbolu metalu
0 pkt – inna odpowiedź lub brak odpowiedzi
Zadanie 9. (0–2)
II. Rozumowanie
i zastosowanie nabytej
wiedzy do rozwiązywania
problemów.
IV etap edukacyjny
1. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Zdający:
1.5) dokonuje interpretacji jakościowej i ilościowej równania
reakcji w ujęciu molowym, masowym […];
1.6) wykonuje obliczenia z uwzględnieniem […] mola
dotyczące: mas substratów i produktów (stechiometria […]
równań chemicznych), objętości gazów w warunkach
normalnych.
Przykład poprawnego rozwiązania:
Z równań reakcji wynika, że w reakcji 1 mola glinu z kwasem wydziela się 1,5 mola wodoru,
a w reakcji 1 mola magnezu z kwasem wydziela się 1 mol wodoru.
3
11
,
85
dm
n
= 0,53 mol
H
3
1
22
,
4
dm
mol
2
x – liczba moli Al w stopie y – liczba moli Mg w stopie
x · 27 g + y · 24 g = 10 g
1,5 x + y = 0,53
y = 0,53 – 1,5 x
27 x + 24 (0,53 – 1,5 x) = 10
x = 0,30 mol Al
m Al = 27 g · mol
1
· 0,30 mol
m Al = 8,1 g
8
g
% Al =
· 100% = 81%
10
g
% Mg = 100% – 81% = 19%
Stop zawiera 81% masowych glinu i 19% masowych magnezu.
1277306947.022.png 1277306947.023.png 1277306947.024.png 1277306947.025.png 1277306947.026.png 1277306947.027.png 1277306947.028.png 1277306947.029.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin